Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Discriminatie of?

wat vinden jullie ervan als een leerkracht (basisschool) tegen kinderen zegt dat zij nooit goed zullen presteren omdat hun ouders buitenlanders zijn?
persoonlijk vind ik dit discriminatie en schandalig, kinderen vormen een slecht beeld over hun ouders en krijgen een laag zelfbeeld. Als jou dit zou overkomen wat zou je hieraan doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Als het zo gezegd is

Als het zo gezegd is, is het schandalig, maar ik vraag me wel direct af wat er precies gezegd is.

Maar goed, als leerlingen de boodschap hebben verstaan dat kinderen met buitenlandse ouders nooit een goede prestatie kunnen leveren is er hoe dan ook iets scheef, zelfs al zou dat de bedoeling van de leerkracht niet geweest zijn. En ziedaar misschien ook meteen een insteek: op die leerkracht afstappen en zeggen 'ik heb zus en zo vernomen, zo hebt u het vast niet gezegd maar zo is het wel overgekomen'. Drie mogelijkheden: ofwel de leerkracht meldt dat hij het wel zo gezegd heeft. Dan is hij niet alleen racistisch bezig maar ook buitengewoon dom en is een stap naar de directeur aangewezen. Of de leerkracht meldt dat hij het niet zo gezegd heeft terwijl hij het wel degelijk zo gezegd heeft. Dan liegt hij maar dat kom je toch nooit te weten, maar hij zal in het vervolg beter oppassen. Derde - en meest waarschijnlijke - mogelijkheid: leerkracht heeft iets heel anders gezegd en bedoeld, en krijgt nu een mooie gelegenheid om e.e.a.recht te zetten. En dat zou hij dan niet eens zozeer tov jou moeten doen, maar tov de leerlingen bij wie hij de verkeerde indruk heeft gewekt.

Groeten,

Temet

zabkze

zabkze

06-01-2012 om 18:08 Topicstarter

Zo gezegd

omdat ik dit wel vaker hoor van ouders, ben ik deze keer wel boos geworden en heb de moeder gezegd dat ze meteen naar de directie moest stappen dit kan echt niet.
De moeder heeft een gesprek gehad met de leerkracht en die heeft dit min of meer bevestigd. Het is echt ronduit schandalig vind ik. En omdat dit niet de eerste keer is dat ik dit hoor heb ik het gevoel dat er echt iets aan moet worden gedaan, kinderen kijken op naar leraren en als deze leraren zo een signaal afgeven naar de kinderen toe dan maken ze echt heel wat kapot (volgens mij vind ik het zelfs nog erger als dit onbewust gebeurt).

Massi Nissa

Massi Nissa

06-01-2012 om 22:22

Normaal

Onderzoek wijst uit dat leerkrachten massaal bevooroordeeld zijn op allerlei manieren, bewust maar vooral ook onbewust. Ze stralen uit naar Adnan dat hij niks wordt want zijn moeder kent maar twaalf woorden Nederlands en naar Wesley dat hij ook nooit een kwartje wordt want zijn vader is een hooligan. Als je willekeurig welke leerkracht met dit onderzoek confronteert, schiet hij/zij in de verdediging en ontkent alles. Maakt niet uit. Het is namelijk toch waar. Ga bij jezelf maar na hoeveel vooroordelen je zelf hebt, extrapoleer dat naar iemand die teveel kinderen in te weinig tijd iets moet bijbrengen en daarvoor onvoldoende is opgeleid en uitgerust en je hebt je antwoord.
Ik zou wel klagen, de kans is groot dat de leerkracht in kwestie dan beter op zijn of haar woorden let. Wat verder niet veel verschil zal maken, want dat onbewust uitstralen blijft en daar zijn kinderen heel gevoelig voor. Hoe je zoiets oplost, weet ik ook niet.
Groetjes
Massi (altijd positief)

Evanlyn

Evanlyn

07-01-2012 om 17:53

Hier ook:

Te lage schooladviezen voor kinderen van allochtone ouders. Dat wordt dan niet rechtgezet als het niet klopt met de CITO score en die kinderen vervelen zich vervolgens te pletter. "Je hebt een taalachterstand". Tja, dat hebben ze allemaal als het gaat om Engels, Frans en Duits. Daarvoor gaan ze dan ook naar de middelbare school. En wat betreft de overige vakken: hoe zit het dan met tweetalig onderwijs? Daar heeft toch ook iedereen een taalachterstand? Hier kan ik me enorm over opwinden.

dc

dc

08-01-2012 om 01:37

O jee

Ik hoop dat niemand dat op school tegen mijn zoon zal zeggen, zeg!

(nederlands/frans kind in engeland)

Misschien rare reactie hoor, maar als je de leerkracht vraagt over een blank nederlands kind in een ander land "pikt die vanzelf de taal wel op", maar een allochtoon kind in nederland heeft "te kampen met een taalachterstand".

En thuis praten we echt geen engels.

Evanlyn

Evanlyn

08-01-2012 om 11:21

Precies dc

Dat is nou net het subtiele verschil. In Nederland gaat men ervan uit dat dat niet gaat lukken. Of dat het wel lukt, maar toch niet goed genoeg om bijvoorbeeld VWO te doen. Nou, bij mijn weten is dat nog nooit bewezen! Of je zou moeten zeggen: wel VWO, maar alleen bij tweetalig onderwijs, omdat dan iederéén een taalachterstand heeft. Dat is toch onzin?

ilsepilse

ilsepilse

09-01-2012 om 11:14

Nou ...

veel marokaanse vriendjes van mijn zoon zitten op het VWO...ik denk dat juf haar ideeen even mag aanpassen, onze kinderen zijn ook half buitenlands (of mss wel helemaal haha half belg/ghan) en studeren ook goed.
Ik zou zeker klacht indienen bij de juf/directie!

dc

dc

09-01-2012 om 17:29

Zo hé

da's gelijk een vooroordeel. Dus meertalige kinderen kunnen volgens jou ook onmogelijk op het vwo terecht komen?

Taalachterstand

Is een achterstand in taalontwikkeling. Dat kun je hebben als ouders zelf weinig taalontwikkeling hebben gehad in hun eigen taal of een moedertaal hebben die niet geschreven wordt of niet veel aangeboden en bovendien dat ouders dan uit een minderwaardigheidsgevoel maar met een beperkte kennis Nederlands met hun kinderen gaan spreken.
Het advies moet dan ook zijn dat ouders in hun eigen moedertaal met de kinderen communiceren, boekjes lezen en spelletjes doen, daar zit de ontwikkelingskans.
Maar ja en ach, dat is toch ook iets dat een gemiddelde leerkracht ontgaat.
En ja, ik heb ervaring, ik mis een deel van mijn moeders taal, namelijk de woordjes en liedjes van de 1e vier jaar, omdat mijn moeder opgevoed is in het Fries en pas Nederlands leerde vanaf het moment dat ze naar school ging. Met name de emotionele kant, en het benoemen van planten, vogels en dieren, de rest heb ik wel opgepikt later of heeft mijn moeder via Nederlandse boekjes aangeboden.
Mijn kinderen hebben ook altijd voor 2 geteld op de basisschool, allochtone ouder, terwijl ze in beide talen de grootste woordenschat van de klas hadden vanwege de universitaire opleiding van beide ouders en de orientatie op lezen en leren.

dc

dc

10-01-2012 om 11:59

Maar p

Dat is een aanname die je maakt over de kinderen waar ilsepilse het over heeft. Waarom neem je aan dat het 3egeneratie nederlanders zijn? Is dat niet een vooroordeel dan of heb ik iets gemist?

ilsepilse

ilsepilse

11-01-2012 om 21:09

Ik denk

2e generatie kinderen degene die ik ken.
mijn man spreekt ook geen vloeiend nederlands, wel vloeiend engels maar mijn kinderen hebben daar nooit last van gehad ...

Zo dan

Als ik dit allemaal lees zijn er geen zwarte scholen die slecht presteren, geen grote groepen die zich buiten de samenleving plaatsen en worden alee allochtone kids dokter of meer....
kom op zeg, als de juffen veel van deze kinderen in de klas hebben kan ze gewoonweg geen aandacht meer geven aan de andere kids...
Ja het is discriminatie maar wel de realiteit

Sancy

Sancy

13-01-2012 om 10:51

Lol tasje

wat ben je toch grappig!

Ook

daar ben ik het mee eens. Als ik naar de Cherso's in onze buurt kijk denk ik ook wel eens.....

Vind dit een beetje "gezochte" discussie.

Floortje Alexandra

Floortje Alexandra

22-01-2012 om 15:28

Belachelijk...

En ik vind dat dat ook echt wel een officiele klacht over uit mag gaan!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.