Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Dochter (15) steeds geweigerd op nieuwe school door pestgedrag


SuzyQFive schreef op 02-06-2022 om 16:19:

Hier komen kinderen zoals je dochter op de Rebound terecht. https://www.opdcstadgroningen.nl/
Ik moet zeggen dat dit gedrag wel heel extreem is. Zo kom ik het niet vaak tegen en ik werk al jaren in het onderwijs.
Heb je enig idee waar dat gedrag vandaan komt?
Ik zou haar laten onderzoeken en via de huisarts een doorverwijzing vragen voor de jggz.

Dat wilde ik ook zeggen (ik werk nog niet járen in het onderwijs, maar een dergelijk verhaal heb ik nog nooit gehoord. Wel een leerling van ongeveer die leeftijd die een docent pestte, ook heel naar en opmerkelijk). 

Ik denk ook dat je er niet komt met streng opvoeden, stevig aanpakken etc wat hier genoemd is, het klinkt eerder alsof er wat niet in orde is met je dochter. Als ze nog niet onder behandeling is lijkt het me heel verstandig om dat te regelen.

"Een vriendin van dochter is al enkele weken geleden verwijderd en sindsdien thuiszitter. Ik wil dat niet! Vandaar dat ik liever zelf dochter ergens anders zet voordat zij verwijderd wordt. De ouders van dat vriendinnetje geven aan radeloos te zijn omdat de scholen voet bij stuk houden"

En zou het misschien kunnen dat de situatie verbetert als je dochter (op school) geen contact meer heeft met de pestende vriendin?

TO, je vraag is of het zin heeft bezwaar aan te tekenen tegen de afwijzingen en zo ja, hoe dat dan moet. Dat is eigenlijk tekenend voor de situatie. Er zijn de laatste jaren al veel inspanningen geweest van jouw kant en de school maar niets hielp, dus blijkbaar deed je het verkeerd of niet genoeg.

Via bezwaar een nieuwe school aanbieden aan je dochter is weer niet genoeg. Ze heeft meer nodig dan dat, hulp. Ga daar naar op zoek, want alleen lukt het je niet om haar nu opeens in een paar weken op te voeden. Ik hoop dat je goede hulp vindt want het is een naar verhaal.

Eigenlijk ben ik als moeder van een kind dat gepest wordt wel blij met de moeite die gedaan moet worden om een pestkop op een andere school geplaatst te krijgen en dat ze daar wel kinderen van school sturen. Zouden ze in het basisonderwijs ook moeten doen. 

Een overgang naar 4havo is een vmbo-diploma toch? Kan je haar dan niet op het mbo inschrijven?

Ik herken wel dat niemand weet wat je met zulke leerlingen moet.

Ik had in de eerste 3 klassen op het vmbo een meisje in de klas dat zich echt niet normaal kon gedragen en leraren het leven zuur maakte. Eerste jaar was het nog grappig. In de tweede zijn twee meisjes uit onze klas naar een andere school gegaan en zeiden die dat ze boos zijn over dat leraren haar niet van school gooien (die twee gingen steeds in discussie met haar en vonden de school sws niks). Derde jaar is dat meisje wel in het voorjaar weggestuurd en via de rebound naar een andere school gegaan. Vierde klas werden mijn klasgenoten en ik via kennissen op de hoogte gebracht van dat dat meisje daar al met kerst OPNIEUW naar de rebound is gestuurd en daar ook haar eindexamen heeft gedaan. Ze is wel geslaagd...

Deze persoon kwam in het derde jaar weleens ons op het schoolplein updates geven over de rebound en ik denk niet dat je je havo-dochter daar wil hebben, als rebound al een optie is. Die klasgenoot van mij zei dat bijna iedereen daar basis doet, leraren niks uitleggen en de beschrijvingen van die mensen daar klonken als gedrag van de straat. Nog erger: wij hadden de indruk dat deze persoon op de rebound (in het derde jaar bij ons nog gekker is geworden (terwijl ze eerst wel echt geschrokken leek van hoe leerlingen daar zijn)

Gingergirl schreef op 02-06-2022 om 18:07:

[..]

Ik werk zelf op een VO school en wij krijgen geregeld leerlingen die een jaar op het OPDC hebben gezeten en daarna heel goed mee kunnen draaien in het regulier onderwijs. Sommigen hebben zo'n jaar nodig en gaat het daarna heel goed mee. Niet allemaal maar de meeste wel. Dus terugkeren naar regulier kan gewoon.

 OPDC is toch voor LWOO-leerlingen? Ik had in het derde jaar klasgenootjes die daar vandaan kwamen (een moest daarna weer terug naar het OPDC)


Rebound bestaat in mijn stad niet meer maar was echt iets anders

Ik vind het eigenlijk heel goed dat structurele pesters geweigerd worden op normale scholen. Het gaat immers niet om normale kinderen, niet om normaal gedrag, dus die horen ook niet thuis op een normale school. 
Het idee van een internaat klinkt wel goed, maar dat is misschien duur? En anders inderdaad speciaal onderwijs. 

Het speciaal onderwijs ? Waarom ? Heeft de dochter van TO speciale onderwijsbehoeften dan ? Daar zitten ze ook niet op pestkoppen te wachten. Het is geen dumpplek, kom op hoor ! Bovendien is het speciaal onderwijs gelukkig niet zomaar toegankelijk. Daar gaan heel wat onderzoeken en diagnoses aan vooraf.

Zonne2017 schreef op 02-06-2022 om 19:35:

Het speciaal onderwijs ? Waarom ? Heeft de dochter van TO speciale onderwijsbehoeften dan ? Daar zitten ze ook niet op pestkoppen te wachten. Het is geen dumpplek, kom op hoor ! Bovendien is het speciaal onderwijs gelukkig niet zomaar toegankelijk. Daar gaan heel wat onderzoeken en diagnoses aan vooraf.

Volgens mij heb je ook gedrags gericht speciaal onderwijs daar kunnen de vast ook wel.klassen maken voor kinderen die structureel pesten er zijn er immers genoeg van.

Zonne2017 schreef op 02-06-2022 om 19:35:

Het speciaal onderwijs ? Waarom ? Heeft de dochter van TO speciale onderwijsbehoeften dan ? Daar zitten ze ook niet op pestkoppen te wachten. Het is geen dumpplek, kom op hoor ! Bovendien is het speciaal onderwijs gelukkig niet zomaar toegankelijk. Daar gaan heel wat onderzoeken en diagnoses aan vooraf.

Eens. Daar zitten kwetsbare kinderen.

TO, is er uitgezocht wat er met je dochter aan de hand is? Heeft ze psychische klachten/-problemen?

Zonder ook maar iets af te willen doen aan de ernst en de gevolgen van gepest worden moeten we ook het gedrag van de pester heel serieus nemen. Deze heeft namelijk net zo goed professionele hulp nodig als de gepeste.
Het is niet normaal dat een kind zulk agressief en sadistisch gedrag vertoont en er ligt vaak veel aan ten grondslag. In elk geval een zeer negatief zelfbeeld en de behoefte om zich sterker te voelen dan de ander door die ander naar beneden te trappen.

Maar toch zie ik bij de TS gedrag wat het gedrag van dit meisje stimuleert. Ik zie en hoor veel te weinig maatregelen die genomen zijn. Daarnaast vind ik het ook tekenend dat er nu al naar een nieuwe school gezocht moet worden, terwijl ze nog niet van school gestuurd is.
Waarom wil TS haar dochter behoeden voor die situatie? Waarom niet een regelrechte confrontatie met haar eigen gedrag? 'Zie maar dat je je fatsoenlijk gedraagt en anders gaat het dus mis'. Waarom mag ze dat niet gewoon ervaren? Het lijkt mij een hele leerzame les. Laat haar maar geconfronteerd worden met die andere kinderen die nu eindelijk inderdaad door haar met rust gelaten moeten worden omdat het anders echt afgelopen en uit is.
En daarnaast: ze moet zo snel mogelijk geholpen worden. En misschien moet TS zich afvragen hoe het zo ver heeft kunnen komen.

Er is natuurlijk wel degelijk iets (of heel wat) mis met die dochter. Ik dacht dat speciaal onderwijs voor speciale kinderen bedoeld is en deze dochter vertoont flink afwijkend gedrag. Maar misschien heb ik het helemaal fout en hoort ze eigenlijk op een ZMOK-school. Het lijkt me hoe dan ook duidelijk dat ze niet op een normale school thuishoort.

Zonne2017 schreef op 02-06-2022 om 19:35:

Het speciaal onderwijs ? Waarom ? Heeft de dochter van TO speciale onderwijsbehoeften dan ? Daar zitten ze ook niet op pestkoppen te wachten. Het is geen dumpplek, kom op hoor ! Bovendien is het speciaal onderwijs gelukkig niet zomaar toegankelijk. Daar gaan heel wat onderzoeken en diagnoses aan vooraf.

Kinderen die zich niet kunnen handhaven in het regulier onderwijs kunnen dat wrs. ook niet op speciaal onderwijs. Het is misschien wel een dumpplek. Alleen heeft de buitenwereld dan geen last meer van ze.

Die ene klasgenoot van mij die ik een paar posts geleden beschreef kreeg trouwens in de periode op de rebound (bij ons) de diagnose "lichte vorm van ODD". Ik heb er zonet nog even op gegoogeld en herken haar er heel erg in. Maar het was blijkbaar niet genoeg voor speciaal onderwijs.

Decembermamma schreef op 02-06-2022 om 19:39:

[..]

Volgens mij heb je ook gedrags gericht speciaal onderwijs daar kunnen de vast ook wel.klassen maken voor kinderen die structureel pesten er zijn er immers genoeg van.

Er zijn helaas te veel pestkoppen en dat is erg genoeg, maar nogmaals ; het speciaal onderwijs is niet bedoeld als afvoerputje voor pestkoppen en andere onhandelbaren. Kinderen op het speciaal onderwijs hebben door hun aangeboren aandoening of beperking andere onderwijs behoeften dan kinderen op het regulier onderwijs. Pesten is aangeleerd gedrag, niet aangeboren. Pesten kan dus, theoretisch, afgeleerd worden. Kinderen op het speciaal onderwijs kunnen de reden dat ze daar zitten niet ‘afleren’. 
Dat kinderen op het speciaal onderwijs óók kunnen pesten is een ander verhaal. 
TO’s dochter heeft een heel ander soort hulpverlening nodig. Ik lees ik niet dat ze onderzocht is of diagnoses heeft. De ouders en de school hebben in dit geval al twee jaar lang steken laten vallen. 

Ik had het duidelijk mis. Ik ben er zeker niet voor dat kwetsbare kinderen ook nog eens de dupe worden van kinderen zoals die van TO! Ik dacht gewoon dat het speciaal onderwijs beter ingericht is voor dergelijke rotkinderen. 
Het is jammer dat TO niet aangeeft wat ze zelf al geprobeerd heeft. Het heeft zo te lezen geen bal geholpen, maar dan weten we misschien beter welke richting we uit moeten denken.
Zelf vind ik dat pesten véél harder mag worden aangepakt. Echt keihard, dus. Voor mijn part de jeugdgevangenis in. Al die Rots & watertrainingen zijn allemaal hartstikke leuk en lief, maar voorlopig is het nog steeds een groeiend probleem.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.