Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Dochter (16) is discriminatiezaak begonnen


Wat goed dat ze zo zelfstandig is en zo goed voor zichzelf opkomt! Een dochter op trots op te zijn en die zichzelf wel redt.

Ik zou haar steunen en mee helpen om die zaak vorm te geven. Ik weet niet in welk stadium de zaak zich bevindt, maar misschien is het handig om te weten dat het College (vroeger: de commissie gelijke behandeling) oordeelt op basis van o.a. de Algemene Wet Gelijke Behandeling. Je kunt die wet op wetten.nl vinden. Ook kun je op de site van het College eerdere oordelen lezen over hoe zij die wet in vergelijkbare zaken toepassen. Daar kan je dochter haar voordeel mee doen als ze haar klacht verder wil onderbouwen. Succes voor je dochter, je mag trots zijn op haar!

2302Eveline

2302Eveline

22-07-2021 om 21:28 Topicstarter

LaDolceVita schreef op 22-07-2021 om 19:48:

Ik vind het ook vreemd dat ze dit niet vooraf met jou besproken heeft. Wat is daar de reden van zegt ze?

Ik snap verder wel wat je bedoelt met: ze moet nog twee jaar naar die school. Je wilt geen label, hoe oneerlijk ook zo werkt het vaak toch.

Aan de andere kant, moet ze echt nog twee jaar naar deze school? Is een andere school een optie?

Wat wil dochter zelf het liefst? Dat dit wordt opgelost intern of extern?

Ze zat de eerste drie jaar op een onderbouw havo. Daar heeft nooit een probleem gespeeld. Ze hebben zelfs nog uit zichzelf haar aangeboden om direct naar 4 vwo te gaan omdat ze haar geen havo leerling vinden op basis van wat ze de afgelopen drie jaar heeft laten zien. Ze voldeed bij lange na niet aan de eisen maar we ervoeren altijd al dat die school het beste met de leerlingen wil. 

Nu zit ze op een bovenbouw vwo van dezelfde school in de stad die dus duidelijk anders is dan de onderbouw in ons dorp… Mijn dochter zegt dat ze echt dacht dat wat er in de lessen van die twee leraren gebeurde normaal is omdat zij de enige was die er boos om werd. En dat ze dit zelf wilde oplossen.




Ik zou haar wel steunen, maar ik zou wel willen dat mijn kind dit soort dingen eerst thuis zou bespreken en niet zomaar een rechtszaak zou beginnen zonder ons medeweten. Er zijn denk ik ook nog wel stappen tussen met school gaan praten en het college voor de rechten van de mens. Sowieso zou ik willen dat mijn kind het met mij zou bespreken als ze zich niet veilig voelt bij twee docenten/op school in het algemeen. Stel dat school dan contact opneemt, dan weet ik in ieder geval waar het over gaat of ik kan zelf contact opnemen.

zoals de rest zegt steun haar, wees trots op haar! Wat zij doet is een voorbeeld voor velen.
En vraag haar wat je kan doen om haar te supporten omdat je graag bij haar leven betrokken wil zijn. Samen staan jullie sterk(er)

Je dochter is een stoere meid die haar eigen boontjes wil doppen en zich niet op haar kop laat zitten, respect!

Ik vind wel dat je haar erop mag aanspreken dat ze dit allemaal zonder enig overleg met haar ouders heeft gedaan, zeker omdat er misschien kosten gemaakt moeten worden voor reizen en juridische bijstand. Als de zaak voorkomt zal ze van school moeten verzuimen en daar heeft ze jullie toestemming voor nodig. Al met al ware het wellicht beter geweest als ze jullie iets eerder betrokken had.

Dubbel

Bijzonder dat je niet gebeld bent door mentor hierover cq niet bent uitgenodigd voor oudergesprek cq dat je je zelf niet hebt aangemeld voor een mentorgesprek. 
En dat je dochter dus niks met je deelt. Daar zou ik echt een serieus gesprek met haar over hebben.

Ja, stoer dat ze voor zichzelf opkomt, maar ze zou deze strijd helemaal niet alleen moeten voeren.

Eens met bovenstaande dames. Steun je dochter, maar bespreek wel met haar dat jullie als ouders hier van op de hoogte willen worden gehouden. Hoe staat vader hierin? 

Ik denk vooral je je niet  het meeste druk maakt om de zaak die  dochter gestart is en waarom, 

maar meer dat het allemaal langs je heen is gegaan en je er niks van wist. (Ik kan het ook mis hebben hoor) Kan zeker begrijpen dat dat je laat schrikken en vindt ook wel dat je dat wel had mogen weten idd, dus op dat gebied begrijp ik je zeer zeker.

Triest dat je dochter de ernst van discriminatie toch niet helemaal lijkt in te zien. Het steeds weer maken van grappen over afkomst lijkt mij niet iets wat kort en snel zelf opgelost kan worden. Zeker als andere leerlingen er helemaal niets negatiefs over zeggen. Ik vind het wel heel goed dat zij het niet laat zitten en er nu buiten de school mee verder gaat. 

En is het tegenwoordig iets met privacy dat de school geen contact legt met ouders van klagende 16-jarige leerlingen? 

Volstrekt onaanvaardbaar van die leraren. Ik had er ook zo'n paar die hun gal spuwden over Marokkanen onder het mom van grapjes terwijl er Marokkanen in m'n klas zaten. Was ongepast en vind het achteraf bekeken jammer dat dat toen aanvaard werd en stilzwijgend werd genegeerd. 

Inck schreef op 22-07-2021 om 19:53:

Hebben de mentor, vertrouwenspersoon en de directie er allemaal helemaal niks aan gedaan? Als dat zo is, dan zou ik ook boos zijn.

Tegelijk vind ik het wel zo eerlijk dat die mensen dus eerst wel de kans gekregen hebben om actie te ondernemen of het gesprek aan te gaan, voordat ze een zaak start.

Dit vroeg ik me ook af. Er is toch een 'logische volgorde', om eerst bij de school aan de bel te trekken in de volgorde die Inck aangeeft. Wat waren de reacties van die mensen? Is er een officiële klacht ingediend? Ik zou eerst willen kijken of er kans is dat de school de zaak misschien alsnog serieuzer kan gaan nemen, voordat er vol ingezet wordt op juridische actie . Ik zou dus kijken of het proces wel logisch is verlopen en of er geen stappen zijn overgeslagen. Maar ik zou haar heel beslist helpen dit op te volgen. Hartstikke goed dat ze het niet over haar kant laat gaan! 

Red_Velvet schreef op 22-07-2021 om 23:09:

Volstrekt onaanvaardbaar van die leraren. Ik had er ook zo'n paar die hun gal spuwden over Marokkanen onder het mom van grapjes terwijl er Marokkanen in m'n klas zaten. Was ongepast en vind het achteraf bekeken jammer dat dat toen aanvaard werd en stilzwijgend werd genegeerd.

Ik werkte een paar jaar geleden ergens waar de leidinggevenden dat ook deden. Het verloop van personeel lag ergens in de 100% en dus extreem hoog. De paar collega’s die wel bleven zaten te klagen als er weer andere collega’s een klacht probeerden in te dienen bij hoger management, die het altijd wegwuifde… Ik ben daarom daar ook weggegaan. Achteraf gezien had ik het hoger moeten oppakken want dit soort gedrag is zoals jij al zegt ongepast. En het moet niet jaren in stand blijven. 

Die werkplek van mij was notabene nog een overheidswerkgever. (Ministerie) 

Duiveninhetnieuws schreef op 22-07-2021 om 21:33:

Je dochter is een stoere meid die haar eigen boontjes wil doppen en zich niet op haar kop laat zitten, respect!

Ik vind wel dat je haar erop mag aanspreken dat ze dit allemaal zonder enig overleg met haar ouders heeft gedaan, zeker omdat er misschien kosten gemaakt moeten worden voor reizen en juridische bijstand. Als de zaak voorkomt zal ze van school moeten verzuimen en daar heeft ze jullie toestemming voor nodig. Al met al ware het wellicht beter geweest als ze jullie iets eerder betrokken had.

College van Mensenrechten is geheel gratis. En de school is toch de wederpartij dus waarom zouden die het verzuim weigeren? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.