Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Dochter (16) is discriminatiezaak begonnen


Robbie001 schreef op 29-07-2021 om 07:40:

[..]

Welke stap heeft ze dan overgeslagen?

Ik schrijf ‘wellicht’ en er worden er hier in het topic een paar genoemd. Daar refereer ik naar. Dat áls, dat ze dat vanzelf wel te horen krijgt. 

Dit klinkt wel behoorlijk ernstig. Worden die mails wel beantwoord? Zo niet dan kan je ook nog zelfstandig bij het schoolbestuur aangeven dat het niet wordt tegengesproken dat twee leraren discrimineren. 
Los van die zaak moet jouw dochter zo snel mogelijk weer veilig naar school kunnen.
En van discriminatie kan je aangifte doen bij de politie 

Arya schreef op 29-07-2021 om 09:26:

Dit klinkt wel behoorlijk ernstig. Worden die mails wel beantwoord? Zo niet dan kan je ook nog zelfstandig bij het schoolbestuur aangeven dat het niet wordt tegengesproken dat twee leraren discrimineren.
Los van die zaak moet jouw dochter zo snel mogelijk weer veilig naar school kunnen.
En van discriminatie kan je aangifte doen bij de politie

Je kan van wel meer aangifte doen bij de politie. Ze doen er alleen geen flikker mee. Het College voor de Rechten van de Mens is bij uitstek de plek om dit neer te leggen.

Mevrouw75 schreef op 29-07-2021 om 09:05:

[..]

Ik schrijf ‘wellicht’ en er worden er hier in het topic een paar genoemd. Daar refereer ik naar. Dat áls, dat ze dat vanzelf wel te horen krijgt.

Naar wat refereer je dan? Ik zie je er geen aanwijzen?

Duiveninhetnieuws schreef op 29-07-2021 om 09:52:

[..]

Je kan van wel meer aangifte doen bij de politie. Ze doen er alleen geen flikker mee. Het College voor de Rechten van de Mens is bij uitstek de plek om dit neer te leggen.

Hoe weet je dat als er nog geen aangifte ligt? 

Er is niet zo snel sprake van strafrechtelijk verboden discriminatie, in het civiele recht ligt de lat lager, het straftraject is sowieso lang, onzeker en nogal vervelend en de politie heeft ook nog eens veel te veel op haar bord.
Duiven ihn (leuke nick, maar te lang) heeft gelijk: het College is de beste plek om dit aan te kaarten.

Groeten,

Temet

Robbie001 schreef op 28-07-2021 om 12:04:

[..]

Is dat zo, dat ze zelf mag handelen? Ten eerste is nog maar 16 jaar? Tot haar 18e blijf je als ouder verantwoordelijk voor wat ze doen. Nu zal dat allemaal niet zo een vaart lopen. Maar ze zal het hele gezin meetrekken in haar beslissingen. (School gaat haar mogelijk dwars zitten. vriendjes, vriendinntjes vinden er wat van. De familie en kennissen zullen er wat van vinden).


Nogmaals. Ik vindt het bewonderenswaardig dat ze het doet. Maar ik ben benieuwd naar de uitkomst. Wat het met haar en het gezin doet en haar sociale netwerk.

Bovendien vraag ik me af wat de kant van de school is. Ik heb ook een dochter van 16. Ik weet ook hoe die af en toe kan reageren. Bovendien ben ik ook jong geweest. Zelf kan ik ook nog wel wat standpunten herinneren van destijds, waar ik met wat meer levens ervaring heel anders tegen aan kijk.

En ik proef bij moeder dat ze er eigenlijk helemaal niet zo heel gelukkig mee is. Of heb ik dat mis?

Ik ben er even ingedoken. Ik ben wat te enthousiast geweest, maar ik begrijp dat een 16-jarige wel informele verzoeken mag doen buiten wat wel formeel is toegestaan, waar de rechter vervolgens over kan oordelen dat het formeel mag worden. Temet weet dat misschien beter. 

Ixia, ik wist nog wat over die club toen het nog de Commissie Gelijke Behandeling heette, maar dat is al lang geleden.
Eén ding weet ik wel: het College is geen rechter. De oordelen zijn niet bindend.

Groeten,

Temet

Die dochter pakt het beter op dan mijn zusje. Die had een jaar of vier terug een docent die opmerkingen maakte als “ik geef les aan turken en marokkanen”. Zij zei daarop “en ik heb les van een racistische nederlander”. Werd ze de klas uitgestuurd, zei ze “oke witte man” en werd ze daarna drie dagen geschorst. Dat is een hele affaire geworden waar de school in gesprekken met mijn ouders ontweek dat die docent wekelijks zo’n opmerking maakte en dat er al eens een petitie is geweest om hem van school te krijgen. Een dochter die in plaats van een grote mond geven klachtmails schrijft en bij geen gehoor dan maar het mensenrechtencollege benadert vind ik heel netjes. 

Ik heb die docent van mijn zusje ook gehad en mijn klasgenoten en ik vonden het minder erg, we reageerden er niet op als hij zulke teksten zei. Er is bij jongere generaties zoals die van mijn zusje meer bewustwording van dat dit soort uitspraken mensen kunnen kwetsen. 

Bij het College komt het meestal niet tot een zitting. Eerst wordt er een dossier aangelegd en dan met de klager besproken of er goede kans is om gelijk te krijgen. Pas daarna komt er misschien een zaak en zal de school ingelicht worden. Ik heb zelf nl. niet lang geleden een procedure gehad bij het College.

In de uitspraak komt de naam van de school en van het schoolbestuur. Ook als je ongelijk krijgt. Jijzelf blijft anoniem.


Je dochters klacht lijkt me trouwens niet kansloos want ze heeft driemaal per mail bij de school geklaagd. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.