Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Dochter 4,5 wel of niet naar nieuwe school

Onze dochter (4,5 jaar) zit sinds augustus op school. Dit gaat vrij moeizaam. Ze vindt de werkjes leuk, maar het buitenspelen is een ramp voor haar. Dit komt o.a. omdat ze moeite heeft met grote groepen. Ze is erg gevoelig, dus er komt veel bij haar "binnen", waar ze vaak geen raad mee weet. Ze zit op een grote school, en is een van de jongste kinderen in een gemengde groep 1/2. Totaal 26 leerlingen, geen nieuwe instroom. Vriendinnetjes heeft ze niet op school. Ik vind de begeleiding van de juf ook maar matig.

Dochter is op school lief en stil ("ik ben nooit stout mama"), maar thuis soms bijna onhandelbaar. Nukkig, brutaal, dwars naar mij. Naar haar kleinere broertje erg dominant en ook onaardig ("jij kunt dat niet, daar ben je nog te klein voor" enz.) In de kerstvakantie werd dit veel minder, ik denk dus echt dat het grotendeels door school veroorzaakt wordt.

Wij gaan in juni verhuizen naar een nieuwbouwwoning. Ze gaat in elk geval vanaf augustus ook naar nieuwe school in de buurt van deze nieuwe woning. Deze school is kleiner, met kleinere klassen (kleuters 17 tot 20 kinderen)en heeft een vriendelijkere uitstraling. Veel meer kan ik er niet van zeggen, ken geen kinderen die erop zitten.

In maart gaan we verhuizen naar een tijdelijke woning. Deze woning ligt tussen het oude en het nieuwe huis is. Dochter kan dus naar de oude school blijven gaan, maar ook naar de nieuwe school. In het laatste geval hebben we wel 1 dag een probleem omdat we (nog) geen NSO hebben.

Ik twijfel enorm. Moeten we onze dochter al vanaf maart naar de nieuwe school laten gaan. Ze moet immers toch een keer en de school lijkt beter bij haar te passen (kleiner).
Aan de andere kant: we gaan ook al 2x verhuizen, dat is ook 2x een enorme verandering voor haar. En dan ook nog een nieuwe school, is dat niet veel te veel voor zo'n klein meisje. En misschien gaat het wel helemaal niet beter op de nieuwe school.

Twijfel, twijfel dus. Alle reacties en meningen welkom!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

02-02-2009 om 15:18

Wel doen

Hoi,

Ik zou haar al in maart naar de nieuwe school laten gaan. Aangezien ze er sowieso heen gaat en nu niet zo lekker gaat op deze school. Hoe dan ook heeft ze een keer twee wisselingen tegelijk (nieuwe school en verhuizing) dus dan maar beter meteen.
Mijn zoon is in groep 1 ook in maart geswitcht. Het ging meteen beter op de nieuwe school. Hij is wel de eerste maanden daar erg verlegen geweest, maar ik vond hem wel weer meteen veel meer zichzelf.

Liora

Als het kan

met werk zou ik haar haar nu helemaal eraf halen, nog een maandje en dan weer naar de nieuwe school.

Overigens kan het bij de nieuwe school weer net zo gaan, het is gewoon niet altijd makkelijk. Mijn dochter heeft op beide scholen (is verhuisd net na haar 5e verjaardag) een klein half jaar nodig gehad om vriendjes-innetjes te maken en te wennen. Nu een jaar later weet ze nog nauwelijks dat ze ooit ergens anders op school heeft gezeten.

wiggie

wiggie

03-02-2009 om 13:35 Topicstarter

Duidelijk

Dat zijn duidelijke reacties. Dank! Ik ga er zelf ook steeds meer voor voelen om toch direct naar de nieuwe school te gaan. Zie ertegen op omdat wiggieman de noodzaak wat minder ziet, omdat het toch weer geregel is (ivm geen NSO). Maar het meest nog omdat ik bang ben weer een verkeerde schoolkeuze te maken. Maarja, ik moet het toch maar proberen.

Ga in elk geval een afspraak maken met nieuwe school om te praten over instroom dit jaar.

En meer reacties welkom. Zijn ook goed om wiggieman te overtuigen .

wiggie

wiggie

03-02-2009 om 22:08 Topicstarter

We gaan voor de nieuwe school

Vandaag weer een verdrietig droppie uit school. Wiggieman vroeg thuis, zag het nu ook eens zelf. Das toch anders. Ik ga moren de nieuwe school bellen, hoe het zit met instroom. Dan denk ik dat we haar de voorjaarsvakantie thuis houden en dan nog een week. Dan zou ze per 1 maart kunnen beginnen op de nieuwe school.

Aan onze vaste oppas gevraagd of zij nog iemand weet die op do en/of vr kan ophalen uit school. En maar gelijk weer op marktplaats gekeken naar advertenties.

Hoop geregel, maar het geeft toch een goed gevoel. Ik word zo verdrietig van dat verdrietige kind. En ze is zo nukkig/onhandelbaar/brutaal voordat het verdriet eruit komt. Dat kost ook veel energie.

Als er nog iemand een oppas weet voor de do of vr middag (vanaf 14.30 uur) in Haarlem/Heemstede, dan houd ik me aanbevolen .

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.