steffie G
11-11-2008 om 17:26
Dochter is blijven zitten (dyslectisch) en voelt zich nu te oud
Onze dochter is dit jaar blijven na een heleboel toestanden, ze is dysletisch, volgens ons geen reden tot zitten blijven, volgens school wel.hier een draadje een jaar geleden over gehad. Ze is blijven zitten, had even 3 weken goed resultaat m.b.t. schoolresultaten, lezen.... Juf belde net of ik morgen op school wilde komen, ze maken zich toch wel weer opnieuw zorgen, onze spontane, enthousiaste dochter is weer een stil muisje geworden op school.En.....ze is nog steeds zo verdrietig dat ze is blijven zitten, ze mist haar "oude klas"vreselijk..... de eerste weken ging goed, wilden ze ook nog met haar spelen. Maar dat wordt nu echt minder, onze dochter kan met heel veel moeite afstand doen van de andere kinderen.Zelfs haar "beste vriendinnetje"al 6 jaar (ze zijn 9) wil liever met haar eigen klasgenoten spelen!
Dus een totaal gefrustreerd kind in huis die het spoor helemaal bijster is, ze is zo verdrietig!!
Haar nieuwe klasgenoten vind ze zo kinderachtig, ze is in oktober 9 geworden en zit nu in groep 4, veel kinderen zijn 7 jaar....... de belevingswereld is totaal anders....
Het doet mij zo zeer... roept ze steeds.
Ik vind het heel moeilijk om haar weer op te peppen...
Hillary
11-11-2008 om 17:43
Ach wat sneu
Op zich goed dat de juf merkt dat dit blijven zitten geen goede zet was, dat ze niet lekker in haar vel zit. Volgens mij moet ze op een of andere manier toch nog naar groep 5 hoor. Mijn dochter is even oud als de jouwe en die zit in groep 6. Groep 4 is een dag en nacht verschil. Dyslexie is geen reden voor blijven zitten, want dat gaat er niet door over. Het enige is dat je waarschijnlijk externe betaalde hulp zult moeten zoeken om ermee te leren omgaan en om de achterstand van de eerste maanden groep 5 in te halen. De meeste scholen kunnen dit niet bieden. Ik weet er ook niet erg veel van, maar ik had zo'n medelijden met jou en je dochter toen ik je berichtje zag, dat ik maar even ging reageren.
steffie G
11-11-2008 om 17:49
Ze gaat al 3 keer per week
naar leesbegeleiding (kost 350 euro per maand), er wordt gewoon ook al heel erg veel van haar gevraagd...
maar bedankt voor je medeleven....
juno
11-11-2008 om 18:48
Zitten blijven
Zitten blijven heb je daarom hier niet en ook niet klas over slaan.
Wilma
11-11-2008 om 19:15
Er voor haar zijn
meer kun je op 't moment niet echt, vrees ik. Maar oh, wat lijkt 't me ontzettend moeilijk om je kind zo verdrietig te zien.
Inderdaad wel goed van de juf dat ze ziet dat je dochter het er moeilijk mee heeft, had zij geen tips voor je?
En laat je dochter maar goed weten dat je snapt dat ze hier verdrietig om is. En tegelijk moet je ook maar proberen om de tijd nu zo aangenaam mogelijk voor d'r te maken.
Maar ik leef me je mee hoor, lijkt me écht niet leuk. Sterkte !
Groetjes, Wilma
Pippie
11-11-2008 om 20:45
Herkenning!
Jee het lijkt of je over mijn dochter praat Steffie. Net 9 jaar geworden (oktober) en voor de tweede keer hard aan het werk in groep 4. Ook zij mist haar 'oude groep' en vriendinnetje daarin heel erg. Net voor de herfstvakantie heeft ze een vreselijke dip gehad. Geen dyslexie maar, zo blijkt nu, autisme (MCDD). Daarmee is het voor haar extra zwaar om in een heel nieuwe groep te komen (angstig in groepen). Wat betreft de schoolresultaten was het wel echt nodig hoor.
Nu begint ze eindelijk wat vriendinnetjes te krijgen. Ik heb in de klas uitleg gegeven over haar. De kinderen snappen haar nu beter en helpen. Maar het leeftijdsverschil is natuurlijk erg groot. Maar bij jouw dochter verwacht ik dat dat verschil in leeftijd nog vervelender is. Mijn dochter is wat 'jonger' in haar doen zal ik maar zeggen.
Ik heb geen tips voor je hoor, maar ik wilde gewoon wat herkenning geven. Het is heel moeilijk. Het klinkt niet goed, laten zitten om dyslexie. Meer/betere ondersteuning en wel over laten gaan was toch beter geweest?
sterkte ermee!
Pippie