Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Dochter vindt tempo te laag

Onze dochter zit in de tweede klas van VMBO. Bij haar op school krijgen de leerlingen elke maandag een weekplanner dat op vrijdagmiddag af moet zijn. Op vrijdag krijgen de leerlingen de laatste 2 uren de kans om de weekplanner rustig af te maken. De kinderen die het af hebben hoeven dan de laatste 2 uur niet meer op school te blijven. 
Is het vrijdagmiddag niet af dan krijgen ze het werk mee naar huis.

Onze dochter heeft vaak op dinsdag de planner ook klaar. Hierdoor gaat ze praten in de klas en krijgt hier ook af en toe straf voor. Nu is ze afgelopen week dinsdag, woensdag en donderdag ziek geweest en is vandaag weer naar school gegaan. Nu is het zo dat ze vrijdagochtend de planner al af had waardoor ze de laatste 2 lesuren weer eerder uit was. Zij is de enigste die het zo snel af heeft en helpt dan een paar klasgenoten zodat zij het vrijdagmiddag ook op tijd af hebben om leuke dingen te kunnen doen. Ze zei al: kan nu altijd wel een paar dagen vrij zijn van school dan verveel ik me ook niet. Heb dit aangekaart bij haar mentor. Heb hem gevraagd om verdieping te krijgen voor een paar vakken en/of het vak wat ze moeilijk vind om hier extra les/opdrachten voor te krijgen. Naar aanleiding van dit gesprek gaf hij te kennen dat als ze een paar uur eerder uit is dat ze dit moest zien als beloning voor het harde werken. Ze krijgt dus verder geen verdieping of extra opdrachten.

Hebben meer kinderen dit?


Is er een reden dat ze vorig jaar niet op een niveau hoger is gestart?
Hoe zijn haar punten?

Vakleerkrachten van vakken die moeilijker gaan apart aanspreken / mailen voor tips en / of extra werk? Of kind laten bespreken?

Is er een optie om de boeken van iemand van bijvoorbeeld HAVO in te kijken en al te bestuderen? Zodat ze na 4VMBO misschien makkelijker kan overstappen als ze dat op dat moment nog wil? 

Ik snap wel dat ze geen extra verdieping of opdrachten krijgt. Daarvoor is een hoger schoolniveau. Is dat niet meer mogelijk?

Als haar cijfers voor alle vakken hoog genoeg zijn zou ze bij mij op school aan het eind van het jaar gewoon over kunnen stappen naar havo, als ze tenminste op vmbo-t zit. Bij basis en kader kun je ook gewoon omhoog. Als haar cijfers daar niet hoog genoeg voor zijn kan ze daar op inzetten door meer tijd in haar werk te steken. 

Ze is snel klaar, is het dan ook goed gedaan? 
Ze zit in de tweede klas, hoe ging de eerste klas? Waarom is ze niet doorgestroomd havo?

Caroline80 schreef op 11-11-2023 om 06:43:

Ik snap wel dat ze geen extra verdieping of opdrachten krijgt. Daarvoor is een hoger schoolniveau. Is dat niet meer mogelijk?

Dat is kort door de bocht. Het is niet of iedereen op het vmbo exact dezelfde intelligenties, kennis en vaardigheden heeft. Genoeg die technisch sterk zijn, maar moeite hebben met begrijpend lezen. Of juist talent hebben voor schrijven en taal, maar soms vastlopen op logisch redeneren. Zij passen dan misschien niet op de havo, maar kunnen best verdieping krijgen in de vakken waar ze sterk in zijn. 

TO, ik vind dat de school dit zeker moet oppakken. Dit is toch niet leuk? Je hoeft niet constant uitgedaagd te worden en op je tenen te lopen, maar dit is wel het andere uiterste. Of dat nu toewerken naar een hoger niveau is, of verdieping en verrijking. Vraag ook vooral wat je dochter wil (misschien zegt ze in eerste instantie niets - lekker geen school - maar er is vast wel iets waar ze wel intrinsieke motivatie voor heeft). 

Het is af maar is het allemaal goed en zijn de cijfers ook hoog?
Als dat niet het geval is snap ik de school ook want dan is dat haar leer item, niet afraffelen maar met aandacht en nauwkeurig werken.

Ysenda schreef op 11-11-2023 om 09:54:

Het is af maar is het allemaal goed en zijn de cijfers ook hoog?
Als dat niet het geval is snap ik de school ook want dan is dat haar leer item, niet afraffelen maar met aandacht en nauwkeurig werken.

Als je ondervraagt wordt, is het soms lastig je te motiveren voor hoge resultaten. Ik herken wel wat van mezelf in de beschrijving; na 15 minuten klaar met proefwerken, nooit wat doen, want aanwezig zijn in de lessen (en daar evt wat opdrachten maken) was ruim voldoende om ruimschoots over te gaan.


daarbij paste de schoolcultuur niet bij me. Dus ik concentreerde me op zo weinig mogelijk tijd in de school doorbrengen en verder gewoon me te richten op vrienden, literatuur, muziek, mezelf en het leven. Dus ik had doorgaans zevens ongeveer. Zat ook wel eens een onvoldoende tussen. 

Ik zat wel op het VWO, dus kon niet overstappen op een ander niveau. Maar kan me ook voorstellen dat dochter daar helemaal geen zin in heeft en het zo ook wel prima vindt. Wat ik daarmee zou doen, zou heel erg van het karakter van mijn kind afhangen en hoe lekker die in diens vel zit (op school en daarbuiten). 

Mieppie

Mieppie

11-11-2023 om 13:03 Topicstarter

Ze doet basis niveau met ernstige dyslexie. Ze is getest, heeft een iq van 107 en een verwerkingssnelheid van 112. De meeste vakken gaan heel goed zonder te leren haalt ze gemakkelijk een 7. Sterker nog ze leert niet geeneens thuis. Het vak Engels vindt ze heel lastig waar ze vaak onvoldoendes voor haalt. Ook voor Nederlands staat ze een 6 vanwege spelling. Dus qua gemiddelde cijfers zit opstromen er ook niet in. 

Als ze 3,5 dag per week over heeft, zou ze meer tijd kunnen steken in Nederlands en Engels. Gezien haar IQ is het algemene niveau op basis waarschijnlijk wel te laag voor haar. Nu snap ik dat ze Nederlands en Engels niet per se heel leuk vindt, maar het lijkt me wel de moeite waard om daar extra tijd in te investeren. Ze zit toch op school die tijd. 

Met dat IQ snap ik wel dat basis veel te gemakkelijk is. Lastig dat de ernstige dyslexie zoveel invloed heeft op engels en nederlands. Het zou toch gewoon mogelijk moeten zijn om de andere vakken op minimaal kader niveau te doen, maar zo zal school wel niet ingericht zijn.

maar is het dan erg, dat de rest zo makkelijk gaat? Ze verveelt zich, is een beetje dwars daardoor, maar gaat dat te ver? Of is het nog oké op de puberschaal? Voelt ze zich er rot bij?

Doemijdieglazenbol schreef op 11-11-2023 om 13:17:

maar is het dan erg, dat de rest zo makkelijk gaat? Ze verveelt zich, is een beetje dwars daardoor, maar gaat dat te ver? Of is het nog oké op de puberschaal? Voelt ze zich er rot bij?

Ze heeft een IQ op de grens van vmbo-t/havo. Waarschijnlijk is het IQ ook nog gedempt door de talige testen in de IQ test. Het verschil tussen haar en haar klasgenoten is wel heel erg groot.

Docent VMBO hier,

Ik zou vragen om de vakken waar ze goed in is op Kader/TL niveau te mogen doen. Dat moet echt wel kunnen. Als de mentor daar negatief op reageert: ga naar het ondersteuningsteam, geven ze daar geen gehoor: samenwerkingsverband. 
Heeft ze dyslexie-ondersteuning? 
Werkt ze al met Sprint of Kürzweil ? 
Bij ons op school geven we kinderen die meer in hun mars hebben alle kans om een hoger niveau te proberen. Eigenlijk alle scholen hier in de stad wel. 

Mieppie

Mieppie

11-11-2023 om 13:58 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 11-11-2023 om 13:12:

Met dat IQ snap ik wel dat basis veel te gemakkelijk is. Lastig dat de ernstige dyslexie zoveel invloed heeft op engels en nederlands. Het zou toch gewoon mogelijk moeten zijn om de andere vakken op minimaal kader niveau te doen, maar zo zal school wel niet ingericht zijn.

Klopt! Vroeger heeft m'n zus LBO gedaan en daar zaten alle niveaus door elkaar heen. Van A tot D niveau. Als je een niveau goed aan kon dan deed je dat dan op een hoger niveau. Of als een vak lastig is dan een niveau lager. Denk wel dat dat voor een aantal kinderen beter zal zijn en het maximale er dan uit kan halen. Als dochter nu een 8 haalt vind ze zich al snel een nerd bijvoorbeeld....

Doet ze "gewoon" Basis of met LWOO (leerwegondersteuning)? (of heet dat tegenwoordig anders?).
Hebben jullie ook gevraagd of er een mogelijkheid is om een paar vakken op Kader te doen of helemaal over te stappen naar Kader, waarbij ze extra tijd krijgt voor Nederlands en Engels, vanwege de dyslexie?

Was is/wordt er gedaan aan de dyslexie trouwens?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.