Imke
17-03-2009 om 10:45
Dochter voelt zich niet goed in de les...
Mijn dochter zit in het eerste jaar middelbaar onderwijs.Ze is altijd heel graag naar school gegaan.In het lager onderwijs zijn er nooit echt noemenswaardige problemen geweest.Nu heeft ze't moeilijk met het vak Frans én met de leerkracht die dit vak geeft.Hij weet dat ze haar best doet om goede punten te halen,maar het lijkt me dat zijn houding naar haar toe,ervoor zorgt dat ze zich niet goed voelt tijdens zijn lessen.
Hij kan nogal bruut uit de hoek komen,waardoor ze vaak met tranen in de ogen in de klas zit.Wanneer ze een slechte overhoring heeft gehad,zegt hij de punten gewoon hardop voor de hele klas.Op toetsen worden opmerkingen geschreven die nergens op slaan en haar zelfvertrouwen nog meer de grond inboren.
Ik wil een gesprek met hem,maar ben bang dat hij dit dan zal uitwerken op mijn dochter nadien.
Mark van Abcoud
17-03-2009 om 14:10
Probleem
De vraag is toch, mijns inziens, waar het probleem zit. Jij legt het nu eenzijdig bij de docent. Mijn vraag is, zijn er meer leerlingen die problemen met hem hebben of is het alleen je dochter? Met tranen in je ogen in de klas zitten lijtk mij niet goed, maar het probleem kan natuurlijk ook een beetje aan haar kant liggen, misschien toch onzekerheid van haar kant, is niks bijzonders in de puberteit.
Ik vind hardop de punten opnoemen van overhoringen niks abnormaals,ik ben niks anders gewend geweest op mijn middelbare school dan dat de cijfers hardop werden voorgelezen. Wat voor opmerkingen wordne er precies opgeschreven en waarom slaan die nergens op? Ik ehb ook veel verschillende leraren gehad, van heel softe tot heel harde, de beste leraar die ik hard was heel direct en heel hard, maar gaf wel goed les. Soms is dat ook een les die men moet leren in het leven, om te gaan met kritiek en verschillende soorten mensen.
Hoe dan ook, je kunt het aankaarten bij de mentor wellicht, het kan goed zijn dat docenten sommige leerlingen anders aanpakken dan anderen, zeker kinderen die onzeker zijn.
angel3
17-03-2009 om 14:21
Het harde middelbare school leven
Tja wie maakt zoiets niet mee? niet dat het leuk is of goed maar ik denk dat je dochter een beetje 'gehard' moet worden hierin. Is het deze docent niet dan is het volgend jaar een ander. Soms klikt het , soms niet. Volgend jaar heeft ze hopelijk weer een andere docent. ikzelf had zo n kerel met wiskunde. Ik snapte er geen zak van en die man ging dan boven mijn tafel hangen en een beetje denigrerend lopen zeggen tegen mij: Zo .... snap jij het nu ook eindelijk.
Ik ben weleens huilend de klas uitgerend. En thuis uithuilen. Had er niet aan moeten denken dat mijn ouders bij die man er iets van gingen zeggen....! We zijn weleens met een aantal uit de klas naar de conrector gegaan omdat meer dan de helft van de klas een onvoldoende had omdat hij slecht lesgaf. Dat soort dingen zet meer zoden aan de dijk. Niet wegkruipen voor zo n man maar met meerdere leerlingen hiertegen opstaan.
Sterkte voor je dochter.
jasset
17-03-2009 om 14:56
Vervelend!
Misschein eens via de mentor uitleggen dat het meisje erg gevoelig is, dat die leraar daar een betje rekening mee houdt. gelukkig heeft ze deze leerkracht maar en paar uur per week. Ik begrijp het wel hier een gevoelig kind met een heks van een basisschooljuf ( 4 hele dagen per week, drama!)
imke
17-03-2009 om 15:50
Mentor=leerkracht
Goed idee,dat van die mentor,maar probleem is dat net die leerkracht haar klastitularis is.
Misschien is mijn dochter wel wat onzeker,maar dat komt ook doordat ze het 'frans' niet goed onder de knie heeft en dus vaak onvoldoendes haalt.Ze doet er nochthans haar uiterste best voor,studeert thuis hard en gaat naar de inhaallessen na school.Had al gedacht aan bijlessen tijdens het weekend,maar ben bang dat ik haar dan nog meer ga belasten.Er zijn ook nog andere vakken waarvoor er moet worden gestudeerd.
Ik ga er volledig mee akkoord dat je moet leren omgaan met kritiek en verschillende karakters van mensen,waaronder ook je leerkrachten.Toch is het ook aan de leerkracht om te kunnen inschatten,met wat voor leerling hij te maken heeft.Hij weet best dat mijn dochter wat terughoudender is en vaak om geen uitleg durft te vragen,is allemaal al besproken tijdens een oudercontact trouwens.
Wat die commentaren betreft gaat het vaak om opmerkingen zoals..."resultaat zeer teleurstellend"of "heb je hier wel voor gestudeerd?"
Toen ze onlangs thuiskwam met een overhoring 7 op 10,wat voor haar dus een zeer goed resultaat is,schreef hij erbij,dat dit nog drie fouten teveel waren.Nou ja,hallo zeg,kun je je voorstellen hoe teleurstellend dit is voor een kind dat het al moeilijk heeft en dus wel haar best doet?
Mark van Abcoud
17-03-2009 om 16:26
Leraar
Wat die commentaren betreft gaat het vaak om opmerkingen zoals..."resultaat zeer teleurstellend"of "heb je hier wel voor gestudeerd?"
Tja, ik vind die opmerkingen nou neit bepaald bijzonder schokkend. Het hangt er natuurlijk ook van af hoe de precieze situatie is, maar als het de inschatting van de leraar is dat de betreffende leerlinge onder haar niveau heeft gepresteerd of er met haar pet naar heeft gegooid dan kan ik me zulke opmerkingen wel voorstellen. Ik heb zulke opmerkingen, eigenlijk altijd terecht, ook met neige regelmaat gehad tijdens mijn middelbare schooltijd. Ik trok het me dan weer niet aan, maar dat is dan weer een kwestie van karakter.
"Toen ze onlangs thuiskwam met een overhoring 7 op 10,wat voor haar dus een zeer goed resultaat is,schreef hij erbij,dat dit nog drie fouten teveel waren.Nou ja,hallo zeg,kun je je voorstellen hoe teleurstellend dit is voor een kind dat het al moeilijk heeft en dus wel haar best doet"
Tja, lijkt mij de manier waarop je een goede student aanmoedigt die onder zijn niveau heeft gepresteerd. Misschien niet de beste manier in de gegeven situatie, maar je kunt het nog steeds zien als een aanmoediging. Je kunt in ieder geval proberen dit zo over te brengen aan je dochter als positieve insteek, dat haar leraar blijkbaar zoveel vertrouwen in haar capaciteiten heeft dat hij denkt dat ze nog veel beter kan.
Voor de rest denk ik dat dit je dit idd. kunt bespreken op een ouderavond, kunt uitleggen hoe jij denkt dat dit aankomt bij je dochter. Misschien heeft de desbetreffende leeraar wel een heel andere opvatting over. Voor de rest lijtk het me nou niet ernstig genoeg om verdere actie te ondernemen en dan lijkt het me ook belangrijk om er naar je dochter toe vooral geen groot probleem van te maken.
Ellen Wouters
17-03-2009 om 19:37
Slaat nergens op?
Dus jij vindt de opmerking "resultaat zeer teleurstellend" een opmerking die nergens op slaat? En hij mag niet aan je dochter vragen of ze ergens wel voor gestudeerd heeft?
En jij steunt haar van harte in die gevoeligheid.
Ik vrees dat je dochter dan een heel moeilijk leven tegemoet gaat, op school, tijdens een studie, en in haar toekomstige werk.
Ik denk dat je je dochter het beste een dienst bewijst door haar te helpen iets meer te verdragen, in plaats van haar te bevestigen in dat het allemaal heel vreselijk is.
reina
17-03-2009 om 20:49
Snap het wel
Ik snap wat je bedoelt. ik vind dat je als leraar wel degelijk rekening moet houden met leerlingen die onzeker zijn, zeker met eerste-klassers en zo te lezen doet deze leraar dat niet genoeg. Een opmerking als '3 fouten teveel' tegen een leerling die voor haar doen een goed cijfer heeft gehaald vind ik een foute opmerking en als het om een mentorleerling van mij ging zou ik deze collega daar zeker op aanspreken (heb ik ook wel gedaan in dergelijke situaties). Ook een opmerking als 'heb je het wel geleerd' kan voor iemand die hard geleerd heeft heel demotiverend werken, als je het goed leert en je leraar denkt dat je er niets aan gedaan hebt, waarom zou je dan nog leren. Als je zelf geen ervaring hebt met een heel onzeker en/of faalangstig kind klinkt dit misschien allemaal overdreven, maar dit soort dingen kan faalangst erg bevorderen, ik heb jaren faalangsttrainingen gegeven ( op vso-lom, lwoo en op het mbo, waar ook volwassenen bij zaten) en vroeg de leerlingen dan altijd opmerkingen die hen erg onzeker maakten op te schrijven, juist dit soort dingen werden dan aangegeven. Ik zou het zeker met de leraar bespreken.
imke
18-03-2009 om 08:40
Verschil...
Ik begrijp de reactie van sommigen hier wel.Oké,soms moeten leerkrachten al wel eens harde woorden spreken,maar die moeten dan ook gepast zijn.Wanneer je als leerkracht weet dat een bepaalde leerling der zijn voeten aan veegt terwijl die veel beter kan,dan kan ik in een tal van die uitspraken wel inkomen.
De leerkracht van mijn dochter weet maar al te goed dat ze't moeilijk heeft met frans,maar dat ze wel haar best doet om goede punten te behalen.
"resultaat is teleurstellend" op een overhoring schrijven,lijkt me dan ook niet erg verstandig.Voor mij lijkt dit er sterk op dat de leerkracht helemaal niet bezig is met het probleem dat mijn dochter heeft.
Je kan kritiek uiten,maar je kan dit ook doen op een manier waardoor die kritiek opbouwend is en niet afbrekend.
"resultaat niet schitterend,maar volgende keer beter."
op een overhoring schrijven,lijkt me dan al stukken beter.Op die manier laat de leerkracht merken dat hij het niet goed vindt,maar zal het voor het kind eerder opbouwend zijn en zal haar zelfvertrouwen opgekrikt worden.
Kim
18-03-2009 om 08:55
Overgevoelig?
Toch denk ik dat je het beste je kind kunt 'wapenen' tegen dit soort leraren door de scherpe kantjes van haar misschien iets overgevoelige reactie weg te nemen. Ik herken veel van mezelf in je dochter, was vroeger ook zo'n meisje. Mijn kinderen komen ook thuis met soortgelijke verhalen over leerkrachten. Mijn reaktie naar hun toe is, dat je ook met dit soort leraren zult moeten dealen, dat niet iedere leraar je nu eenmaal ligt. Ze leren om af en toe hun schouders op te halen als ze een reaktie krijgen die ze niet helemaal fair vinden. Je kunt wel naar de leraar toegaan voor een gesprek, maar ik denk dat het probleem meer bij je dochter zelf ligt. Je hebt er altijd leraren/leraressen bij die je kind niet goed aanvoelen. Af en toe krijg je zelfs het gevoel dat ze zo'n emotioneel wat zwakker kind wat sarren, dat ze proberen zo'n kind eronder te krijgen. Ook is niet iedere leraar taktisch en opbouwend. Toch proberen - denk ik - in gesprekken met je dochter haar weerbaarder te maken. Wat als ze na de les even naar die leraar toestapt als hij zo'n opmerking op haar overhoring heeft geschreven? Als ze hem dan vraagt wat/hoe zet het de volgende keer beter kan doen?
Wat betreft de resultaten: kent ze misschien iemand in een hogere klas die haar een beetje kan helpen?
kaatje43
18-03-2009 om 09:19
Ik zou beide doen, imke
én je dochter moet erin gehard worden én ik zou naar de mentor gaan en hem proberen duidelijk te maken hoe dat bij dochter overkomt. Misschien is hij zich helemaal niet bewust van de uitwerking van zijn woorden. Een goed gesprek, zonder verwijten zoals: u doet dit en dat, doet waarschijnlijk wonderen.
Er zullen nog vele leraren volgen die zij niet zo zal zien zitten, maar ook velen die wel aardig zijn. Dat hou je nou eenmaal.
Kim
18-03-2009 om 10:28
Teamleider?
Hoe zit de school van jouw kind in elkaar, wie staat er boven de leraren/leraressen? Wellicht kun je een gesprek aanvragen met degene die de leraren/leraressen aanstuurt? Op de school van mijn kinderen is dat de teamleider. Zo kun je misschien een gesprek over de betrokken leraar hebben en vragen of de teamleider dit met hem op wil nemen zonder de naam van je dochter daarin te noemen. Dan blijft zij buiten schot.
Ellen Wouters
18-03-2009 om 11:20
Huh?
Naar de directeur/onderwijsmanager/teamleider stappen? Dat lijkt me eerlijk gezegd met een kanon op een mug schieten.
De dochter van Imke heeft erg veel moeite met kritische opmerkingen van de leraar. Die opmerkingen kunnen best pittig overkomen, maar ik vind ze niet buitenproportioneel. De grote baas erbij halen voor dit issue vind ik wél enigszins buiten proportie.
Moest er met iemand gepraat worden, dan vind ik het in de eerste plaats zaak om met die docent zélf te praten. Dan kun je hem zeggen dat dochter zich die opmerkingen erg aantrekt, dat je daar met dochter aan werkt, maar of hij er misschien een beetje rekening mee wilt houden.
Want hoe je het ook wendt of keert: kritische opmerkingen zullen er vaker in je schooltijd en loopbaan komen, en het is écht handig om daar een beetje dikke huid voor op te bouwen.
Reina had het over haar ervaring met faalangsttrainingen. Dat vind ik hiermee niet in tegenspraak. Een faalangsttraining wil zeggen dat leerlingen zélf de handschoen hebben opgepakt om te leren omgaan met hun eigen onzekerheden en kritiek van de buitenwereld. Dat lijkt me voor de dochter van Imke ook van belang. Natuurlijk is het fijn als de buitenwereld daar rekening mee wil houden, maar dát er vroeg of laat eens kritiek zal komen (en soms onvriendelijk verpakt) is een gegeven. Het helpt om je daartegen te kunnen wapenen.
Poezie
18-03-2009 om 22:09
Zelf
Je dochter kan dit toch zelf tegen die leraar zeggen? Dat is nou groter worden, zelf je boontjes gaan doppen.
Gr. Poezie.
reina
19-03-2009 om 07:15
Poezie
Maar niet ieder kind kan dat, sommigen klappen helemaal dicht (dat heb ik zelfs gezien en gehoord van heel zelfstandig overkomende 20-jarigen en volwassenen). Soms moet je het je eigen boontjes doppen echt léren en een niet-diplomatieke leerkracht kan dat proces heel erg tegenwerken.
Poezie
19-03-2009 om 19:59
Klopt
"Soms moet je het je eigen boontjes doppen echt léren"
Dat klopt, en 13 jaar is dan een goede leeftijd om daar alvast mee te oefenen. Als ouder zijnde kun je thuis een rollenspel met haar doen, zodat ze in ieder geval niet met haar mond vol tanden hoeft te staan.
Ik ben zelf ook zo'n type die nóóit wat durfde te zeggen. Maar door schade en schande ben ik toch best wijs geworden.
Gr. Poezie.
imke
20-03-2009 om 08:44
Toch praten met leerkracht
Neen,ik ben niet van plan om meteen naar de directie te stappen,want dat is olie op't vuur gieten en dan ook weer niet helemaal eerlijk tegenover de leerkracht zelf.
Ik ga het eerstvolgende oudercontact, het er wel eens voorzichtig over hebben met hem eerst.Blijkt dat de situatie blijft aanhouden,dan kan ik nog altijd overwegen om dit probleem met de directie te bespreken.
Het is makkelijk om te zeggen,je moet je kind hard maken en ze moet voor zichzelf opkomen,maar niet ieder kind is hetzelfde.Er zijn nog een paar leerkrachten die niet echt goed liggen in de klas,maar het verschil met die leerkracht van frans is nu eenmaal dat mijn dochter problemen heeft met dat vak.Ik blijf erbij dat wanneer die man zich anders zou opstellen naar haar toe,dat het probleem al veel minder zou zijn.Ze zou zich zelfzekerder,rustiger en begrepen voelen.Dat begrip lijkt er nu niet te zijn,want zijn vaak overdreven uitspraken ook in de klas naar haar toe,maken het probleem alleen maar erger.Ook leerkrachten moeten weten waar hun grenzen liggen of niet soms?
Tirza G.
20-03-2009 om 11:10
Imke
Ik zou eerder reageren dan wachten op het oudergesprek. Hier in de regio zijn de 2e rapporten nu net uitgedeeld, de oudergesprekken zijn begin volgende maand. Bij dit 2e rapport zit het advies voor het vervolg, als haar cijfer Frans haar resultaten zwaar beinvloedt zou dat wel eens akelige gevolgen kunnen hebben. Valt het advies lager uit dan verwacht, dan is er bíjna geen tijd meer om je nog naar een hoger cijfer toe te werken. Vergis je niet: het schooljaar is bijna voorbij! Het wordt nu vakantie, excursies, kamp......voor je het weet staat de overgang voor de deur (en is ze wellicht van die docent af.......)
Tirza
tonny
21-03-2009 om 14:51
Helaas, er bestaan docenten
die zeer onpedagogisch te werk gaan en die het geen barst intereseert (tenminste, zo lijkt het) dat bepaalde leerlingen zich daaronder uitermate beroerd voelen.
Als ouder kun je in gesprek gaan, zo iemand is dan heel begrijpend, maar in de praktijk in de klas verandert het nauwelijks iets óf er komen flauwe opmerkingen t.a.v. de leerling. Sommige docenten snappen gewoon niet dat er leerlingen bestaan die hun vak moeilijk vinden en ondanks veel, veel inzet nauwelijks een voldoende halen.
Ik heb vier kinderen en tweemaal hebben we te maken gehad met zo'n docent (het is dus wel een incident, al is het zeer vervelend want het probleem duurt minstens een jaar).
Bij de ene docent hielpen gesprekken niets en hebben we buiten de school andere wegen gezocht waardoor de resultaten voor het vak en het zelfvertrouwen verbeterden.
Bij de andere docent hielp het 'een hardere huid' te kweken én een extra cursus te volgen (stoomcursus Leiden) waardoor de leerlinge ontdekte dat dit vak ook leuk en begrijpelijk gegeven kon worden.
Tja, waarom schoolleiding kennelijk niet zoveel kan aanrichten tegen zulke irritante werknemers, ik weet het niet, maar iemand ontslaan is niet zo eenvoudig als weleens gedacht wordt. Vaak zijn het docenten die al járen in dienst zijn.
Sterkte ermee!!
tonny
Ellen Wouters
21-03-2009 om 16:32
Ontslaan?
Hmmm Tonny, kan het zijn dat dit vooral over je eigen ervaring gaat? Of meen je serieus dat op basis van wat hier over deze leraar te lezen is, deze ontslagen zou moeten worden?
tonny
21-03-2009 om 16:38
Nee, dat niet...
maar het lijkt me dat het in functioneringsgesprekken keer op keer aan de orde komt als een docent duurzaam onpedagogisch handelt.
Er bestaan docenten die twee generaties lang berucht blijven om hun manier van doen maar toch steeds in functie blijven. Wat is de zin van functioneringsgesprekken als iemand vervolgens (hoewel hij/zij de werkwijze niet wijzigt) gewoon in functie blijft?
In een andere draad komt 'zelfreflectie' bij onderwijsgevenden aan de orde. Ik denk dat er inderdaad docenten bestaan die zich daarmee niet bezig houden. En bij wie functioneringsgesprekken ook niet leiden tot een andere werkwijze.
tonny
Monique D*
21-03-2009 om 22:50
Tonny slaat de spijker op zijn kop
En dat is nou het verschil met onderwijzers en andere beroepen: docenten kunnen jaren lang les geven en worden niet goed beoordeeld. Dit omdat er niemand van de directie ziet HOE ze lesgeven (hoe brengen ze de stof over op de leerlingen) en HOE ze tijdens de les met de leerlingen omgaan.
Ik heb docenten meegemaakt die jarenlang voor de klas staan en daarom, door die jarenlange ervaring ervan overtuigd zijn dat ze het goed doen. Terwijl ze het jarenlang het juist verkeerd kunnen doen.. De reden is dat niemand hen erop wijst (feedback, functioneringsgesprek, beoordelingsgesprek) dat hun manier van lesgeven niet de juiste manier is en dat ze dit op een andere manier moeten uitvoeren. Ze krijgen dus geen sturing, waardoor de kans groot is dat ze dezelfde foute weg gaan bewandelen.
En het is dan zo jammer dat er daarom leraren voor de klas staan die eigenlijk niet geschikt zijn om les te geven. Tja, en dan zal je kind met zo'n leraar te maken krijgen.. en dan moet je maar zien hoe jouw kind dat "overleeft". Dan zou ik er ook voor pleiten om zo'n docent, die geen toegevoegde waarde is voor de leerlingen te ontslaan of wat anders aan te bieden wat hem beter ligt. Dat doen ze in het bedrijfsleven ook. Het gaat per slot van rekening toch om de kinderen.
Ellen Wouters
22-03-2009 om 14:14
OK, als je het hebt over jarenlang slecht functioneren, dan snap ik het.
Overigens is het niet zo dat docenten per definitie niet beoordeeld worden hoor. Bij ons mogen de studenten na elke afzonderlijke module hun mening geven over de docent, over hoe aanspreekbaar hij is, of de lessen duidelijk zijn en over nog een stuk of 15 andere punten, daarnaast is er elk kwartaal een algemene tevredenheidsmeting en wordt bij elk project en stage de begeleiding ook nog beoordeeld.
Ik krijg letterlijk meer cijfers van mijn studenten dan zij van mij
.
tonny
22-03-2009 om 14:56
Op de basisschool
waar ik weleens inval, is er geregeld collegiale consultatie. Een collega woont een dagdeel de lessen bij, maakt aantekeningen en vooraf heeft de collega bij wie hij/zij te gast is een aantal zaken genoemd waarvoor extra aandacht gevraagd wordt. Dat is eng, je stelt je als leerkracht kwetsbaar op, maar het helpt je wel om jezelf te verbeteren.
Ik vraag me af of zoiets in het VO ook wel eens gebeurt?
Goed dat studenten hun mening mogen geven over de docent, Ellen. Maar dat is op het HBO toch?
Het zou veel vaker moeten gebeuren!
tonny
Monique D*
22-03-2009 om 16:37
Directielid in de klas bij leraar
Het gebeurt soms op de basisschool dat een directielid achter in de klas gaat zitten om toe te kijken hoe de leraar les geeft. Maar dan stelt de leraar zich toch anders op dan als dat directielid dan niet bij hem in de klas zit.
Het is hetzelfde als bij ons op de helpdesk: als iemand met je mee gaat luisteren bij een gesprek met een klant dan stel je je toch anders op.. Zo heb ik nog een mooi voorbeeld: als de politie in de buurt is dan zorg je als automobilist er toch ook voor dat je netjes aan de regels houdt?
De beoordeling van de docent door studenten zal alleen op het HBO gebeuren en niet op het VO en basisschool. De verhalen van leerlingen van de basisschool en VO worden vaak ook niet serieus genomen.. jij als ouder moet dit dan uitzoeken en vaak is het hun woord (hun verhaal) tegen het jouwe (van het kind). En dat is dan jammer.
Massi Nissa
22-03-2009 om 21:08
Hier wel
Het wordt op steeds meer VO-scholen normaal om lesbezoek te krijgen van iemand van de directie. Op mijn vorige school was er intervisie (collega's bezochten elkaars lessen, er werden ook video-opnames gemaakt). Op mijn huidige school komt er tweemaal per jaar een leidinggevende naar een hele les kijken. Monique, je stelt je in het begin natuurlijk anders op, maar dat houd je geen compleet lesuur vol. Uiteindelijk verval je toch na een minuut of vijf a tien in je normale patroon, en anders doen de leerlingen het wel voor je, haha. Ik denk dat het beeld van zo'n les redelijk realistisch is, helemaal omdat ook de leerlingen worden bevraagd over hun ervaringen met de docent in kwestie. Ik vind het een uitstekende zaak, er schijnen nog steeds docenten rond te lopen die al dertig jaar voor de klas staan en nog nooit een klassenbezoek hebben gehad (of alleen de schoolinspectie). Dat is te gek voor woorden.
In het geval van Imkes dochter zou ik echter toch aanraden om vooral te zorgen dat dochter wat sterker in haar schoenen komt te staan. Ze zal in haar leven nog heel wat keren met mensen moeten omgaan die weinig begrip aan de dag leggen voor haar gevoelsleven.
Groetjes
Massi
imke
23-03-2009 om 09:23
Sorry maar....
...het lijkt me een beetje al te makkelijk om te veronderstellen dat het 'kind' zich maar wat weerbaarder moet gaan opstellen.Het is wel juist wanneer je zegt dat ze in haar leven waarschijnlijk nog veel minder aangename situaties zal tegen komen.Toch,hier hebben we't toch over een belangrijk onderdeel van haar leven.Bedoeling is dat een kind geholpen wordt op school wanneer het wat minder goed gaat.Ook de leerkracht speelt daarin een rol.Het kan toch niet de bedoeling zijn dat die zich gaat verschuilen achter het feit dat een kind niet sterk genoeg in haar schoenen staat om zijn/haar tactiek van toenadering en lesgeven aan te kunnen.
Stel nu dat een kind op school wordt gepest door medeleerlingen.Wat is hier dan de oplossing?
Leerkrachten die zich er vanaf maken door te zeggen:
"Ach dat kind moet maar wat harder worden hoor."
Tinus_p
23-03-2009 om 11:18
Om over na te denken
Imke:
"...het lijkt me een beetje al te makkelijk om te veronderstellen dat het \'kind\' zich maar wat weerbaarder moet gaan opstellen."
Om over na te denken: Diefstal mag niet. Desondanks stel jij je weerbaar op tegen diefstal door je huis, auto, en fiets op slot te doen.
MaximeM
23-03-2009 om 11:31
Ook je eigen houding
Hoi,
Mijn dochter is gelukkig wel een assertief kind, maar kan ook onzeker zijn over lesinhoud. Als ze dus een vervelende opmerking krijgt van een leraar vindt ze dat niet leuk maar ze is dan eerder geneigd te denken 'wat een l*l zeg, hij weet toch dat ik mijn best heb gedaan' in plaats van helemaal in zak en as te raken. Ik zou het wat sneller proberen weg te wuifen door ook iets te zeggen in de trant van 'nou lekkere opmerking van je leraar zeg, daar heb je ook écht wat aan' en dan toch over gaan tot de orde van de dag. Ook tegen dochter zeggen, je hebt je best gedaan, meer dan je best doen kan je niet, ik ben trots op je hoor! (mijn dochter kan uren blokken op wiskunde en komt zelden hoger dan een vijfje) Hier worden ook alle cijfers klassikaal genoemd en soms zegt een leraar zelfs...de cijfers van *, * en * ...die noem ik maar niet (dan weten ze dat het belachelijk slecht was, onder de 3) dus dan sta je ook voor joker.
Ik zou het nog wel een keer zeggen tegen de leerkracht of anders nog, vraag hem eens naar zijn bedoeling van zijn opmerkingen, goh meneer, u schrijft op haar proefwerken "resultaat zeer teleurstellend"of "heb je hier wel voor gestudeerd?" ..... waarom doet u dat? Ik ben wel benieuwd naar zijn uitleg en tevens kan je daarna opmerken dat het misschien voor een leerling die écht zijn best heeft gedaan nogal demotiverend overkomt.
Maxime