Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Amy

Amy

09-01-2020 om 20:59

Does my son have to go to Kabouterhuis?


Schoolsysteem

Als je kind min of meer 'normaal' functioneert en naar school gaat en binnen de lijntjes kan blijven, heb je geen idee.
Als ze al na een paar weken dat je kind voor het eerst op school is beginnen over onderzoek en (aanpassings)problemen van je kind dan overvalt het je wat een wespennest dat is. Jij denkt dat jij daar ook wat in te zeggen hebt, dus je begint vol zelfvertrouwen en denkt een echt gesprek aan te kunnen gaan.
Je verwacht dat school wel vaker met het soort bijltjes hakt waar je kind mee te maken heeft. En dat blijkt grotendeels een luchtballon. Soms is de kennis er wel, maar vanwege de extra moeite en financien die het kost zit er ook veel weerstand in het systeem. En als ouder moet je gewoon niet zo moeilijk doen en je kind beter opvoeden en doen wat de school zegt dat je moet doen. Voor je het weet ben je je aan het invechten in een systeem dat niet per se gemaakt is voor ouders en kinderen.
En dat staat echt niet op de websites van de scholen. Zoek eens op 'het Nederlandse schoolsysteem', dan wordt je niet gewaarschuwd voor dit soort gedoe en al helemaal niet wat je kunt doen om dat te voorkomen.
Iedere school prijst zichzelf zonnig aan en heeft hooguit een vakje 'zorgleerlingen' dat er een IB-er is. Meestal zelfs niet eens dat er samengewerkt wordt met een jeugdzorgwerker of zoiets.
Van een competente volwassene, ben je veranderd in iemand die niet de deskundigheid heeft die school en zorg elkaar toedichten. Dus jij moet hun autoriteit wel waarderen, zelfs als het de kleren van de keizer blijkt te zijn.

Koffiekop

Kan het zijn dat je zelf nooit in het buitenland hebt gewoond?
Je kunt informatie krijgen over het schoolsysteem, je kunt schoolgidsen open slaan, maar juist de kleine details, de conventies, datgene wat iedereen 'weet', zodat het nergens meer vermeld hoeft te worden, juist die ontgaan je, want dat staat nergens.
Verder is het ook voor Nederlandse ouders al lastig om een schoolkeuze te maken en het onderscheid tussen bijzonder onderwijs en speciaal onderwijs te begrijpen, laat staan het verschil tussen Dalton, vrije school, democratische school etc. Zie de voorpagina van ouders online, waar staat beschreven (voor Nederlandse ouders): hoe maak ik een keuze voor een goede school voor mijn kind?
Ik deel haar visie op bepaalde zaken ook niet, maar zij is niet de enige in Nederland die zo denkt. Mijn ex-man heeft diabetes: geen brood bij het ontbijt en geen kaas. Yoghurt en iets van zemelen. Advies van de diëtiste (Nederlandse). Er zijn ook meer macrobioten etc. Alleen vanuit haar achtergrond zet zij het verschil op 'wij' tegenover 'zij (Nederlanders). Je moet langer hier wonen en meer ingevoerd zijn om te snappen welke discussies hier spelen.
Er zijn constant discussies over onderwijs. En over voeding. Nederlanders zijn geen homogeen iets.
'Ze hóeft hier niet te wonen, als kennismigrant heeft ze ook andere opties.' Dat kan, iedereen die iets negatiefs te zeggen heeft weer de grens over kieperen, zodat we 'onder ons' kunnen blijven en geen kritische noten hoeven te kraken.
Ik kies liever voor communicatie, omdat dat ook voor mij verrijkend is.

Tsjor

V@@s

V@@s

12-01-2020 om 14:27

hier is het al veel eerder fout gegaan denk ik

Juist in een land waar een kind de taal niet spreekt is vroeg in aanraking brengen met de landstaal van essentieel belang. Ik krijgt uit het verhaal niet goed duidelijk waarom dit kind niet naar een peuterspeelzaal of een voorschool geweest is. Ik krijg wel de indruk dat ze al wat langer in Nederland zijn.

Op de peuter- of voorschool zijn er veel meer kinderen verbaal nog niet vaardig en zou automatisch al wat taalverwerving gedaan zijn. Dat combineren met het feit dat groep 1 grotendeels geskipt is door de ouders betekent dat er nu eigenlijk geen tijd meer over is totdat het kind leerplichtig is (vanaf de vijfde verjaardag). Ik vermoed dat daar ook de snelle doorverwijzing vandaan komt. School voelt zich handelingsverlegen, met een kind dat wel op heel korte termijn leerplichtig is maar dat niet te handhaven is in de klas.

Ik denk ook niet dat je deze doorverwijzing lichtvaardig kunt opvatten. In feite is de grond voor elke kinderbeschermingsmaatregel in Nederland het feit dat de ontwikkeling van een kind bedreigd wordt. Hier heb je ouders die formele educatie voor hun kind niet van belang schijnen te vinden. Ik zou dan ook een zorgmelding van school verwachten als dit advies niet opgevolgd wordt. Ik kan dat geloof ik in dit geval niet eens onterecht vinden. Ik ga er voorlopig van uit (aangezien de ouders deze doorverwijzing onterecht lijken te vinden) dat er niets mis is met het kind. Dit kind wordt nu dus scholing onthouden. Het heeft nu al een achterstand op zijn medekleuters die niet nodig geweest zou zijn, als gebruik gemaakt zou zijn van de mogelijkheden die het systeem biedt.

Ik schrijf nu in het Nederlands omdat mijn pogingen tot Engels schrijven toch niet tot enige reactie van topicstarter geleid hebben, dus daar verder moeite voor doen heeft weinig zin. Ik hoop voor het kind dat er snel een oplossing gevonden kan worden zodat hij naar school kan gaan, de enige manier voor hem om Nederlands te leren is om daar zoveel mogelijk mee in aanraking te komen. Dat gaat niet lukken met de beperkte manier waarop dat tot nu toe geprobeerd is.

V@@s

V@@s

12-01-2020 om 14:30

and for topicstarter

If you don't accept the advise from school I should consult al lawyer. I suppose you would need one to advise you about your and your childs rights under the dutch laws.

Absurd Vaas

Klinkt wel mooi dat het vanzelfsprekend is dat er een melding kindermishandeling logisch is want de ontwikkeling van het kind is hier bedreigd. Alleen zo'n melding helpt helemaal niet! Ja, van de wal in de sloot! Je krijgt wachttijden, juridische procedures, dwang al is het alleen al verbaal en nog zonder maatregelen. Dat helpt de schoolcarriere van kinderen helemaal niet vooruit! En het ondermijnt de zelfredzaamheid van de ouders omdat ze zich met deze dwang bezig moeten gaan houden, je kunt je er niet aan onttrekken en het is zeer bedreigend voor een gezin.
Met iets meer geduld en meer uitleg aan ouders wat de mogelijkheden zijn, meer naast de ouders gaan staan dan er tegenover is een veel logischer strategie. Maar ja, dat vereist inzet en deskundigheid en als je een 'makkelijke' manier hebt om toch je zin te krijgen hoef je dat niet aan te gaan. Zelf oplossen met elkaar gaat hier helemaal verloren. Dwingen en in de nesten werken, dat is het.
En het is helemaal niet nodig dat een kind al lang Nederlands had kunnen leren op de voorschool of zoiets. Dat is bewezen nutteloos en zelfs voor een deel schadelijk. Het kan in de praktijk veel beter zijn dat de vader al die tijd zijn kind in de Japanse taal begeleidt heeft met werkjes, zingen en lezen. Dat is namelijk taal ontwikkeling en vanwege het vermoedelijke niveau van de ouders juist stukken beter dan een voorschooltje met eenklasje een paar uur in de week met andere kinderen die de taal niet beheersen en leiding die nog minder bekwaam is in taalopvoeding dan op een reguliere peuterspeelzaal.
In plaats van naar Denemarken (waar Nederlandse organisaties op het gebied van school en schooluitvalnog onlangs juichend van terugkwamen) zou men beter naar Friesland kunnen gaan, waar al jarenlang ervaring is met het opvoeden en op school helpen van kinderen met een andere taalachtergrond.
Het Kabouterhuis heeft ook wachttijden, dus het is voorlopig echt nog wel even voortmodderen met een paar uur in de week. Gelukkig springt vader, op verzoek van de school dus!, niet op verzoek van de ouders, bij. Beetje geduld kan prima zijn, waarom zou je gehaast en gedwongen door het systeem moeten? Meer geduld, meer tijd, zorgt ook dat de gemoederen bedaren, dat er meer vanzelfsprekende aanpassing is en meer begrip ontstaat voor elkaar. Het probleem is juist dat dit soort processen gevoerd worden onder hoge druk.

Limi

Limi

12-01-2020 om 14:53

Ze weten toch wel iets?

Anders kom je niet op een democratische school of een Dalton uit, maar ga je naar de school op de hoek. (Het zou wel heel toevallig zijn als die twee types de dichtstbijzijnde scholen waren. Je hebt ze ook niet eens overal.)

Bij alles, inclusief de ook genoemde child care, is hij na een paar weken weer weggehaald.

Dat is toch meer onwil dan onwetendheid?

Bovendien is het CB nogal actief met het bevorderen van de gang naar de peuterschool... Je krijgt zo een indicatie vanwege een andere moedertaal en dan mag je extra dagdelen.

Ik vind dit zo'n ongeloofwaardig verhaal.

Niet Limi

Deze jongen is niet na een paar weken weggehaald. Dat is de werkelijkheid verdraaien op kosten van de ouders.
Zij hadden, inderdaad goed geinformeerd, hun kind op een Democratische school gezet. Echter de school liep niet goed en binnen een half jaar was de zoon nog het enige kind op school. Dat hadden de ouders uiteraard ook graag anders gezien.
Dus zijn ze op zoek gegaan naar een andere school die meer bij hun opvattingen zou passen en dat werd de Daltonschool. En daar bleek dus al snel een aanpassingsprobleem dat school heeft proberen op te lossen, heel goed in overleg met de ouders, ik vind het opmerkelijk dat ze hier toestonden dat een ouder bij een kind in de klas bleef, niet alleen een enkel keertje om te wennen, maar om te helpen met het impulsieve en storende gedrag van het kind in de klas. Uiteraard observatie, maar ook hier al duidelijk op zoek naar minpuntjes bij de ouders! Vader zou zoon niet gecorrigeerd hebben! Vader heeft, zoals thuis normaal, een gesprek gehouden met de zoon, maar dat verstaat men niet en kan het niet plaatsen. De onderbuik zegt namelijk: ik moet zien dat een ouder ingrijpt, boos praat en het kind tot excuses dwingt en dat kind laat beteutering zien in die houding.
Zo gaat dat dus. Men ziet niet alleen dat er iets mis gaat, maar begint de ouders ook falen toe te dichten waar dat helemaal niet aan de orde is! Nou ja, dat is dossiertje opbouwen en zo komen we aan die lelijke rapportage in de 'jeugdbescherming', onwil en onbegrip en de neiging om een schuldige aan te wijzen.

Wij weten niet hoelang dit gezin al in Nederland is en wat de reden is dat deze zoon nog niet zo lang op school zit. Dus speculeren over gemistte kansen mist elke grond. En ja, de voorschool, blabla. Dat is niet ongeloofwaardig dat is het bashen van ouders op grond van je eigen onbegrip.

V@@s

V@@s

12-01-2020 om 15:14

natuurlijk niet alleen voorschool

Natuurlijk is het aanbod thuis in het Japans ook ontzettend belangrijk voor het kind. Wat schadelijk is om thuis ook Nederlands aan te bieden als ouders dat onvoldoende beheersen. Natuurlijk heeft een kind er wel baat bij als het al wat Nederlands spreekt voor de kleuterperiode. Het wordt hier door topicstarter zelfs gebruikt als reden waarom het niet goed gaat in de klas (hij begrijpt niet wat er gebeurd door het taalverschil).

Verder zie ik ook vaak dat een melding bij een meldpunt op zich niet helpt. Ik zou me er in dit geval alleen wel op voorbereiden.

En ik weet niet hoe lang het kind naar de democratische school geweest is, blijkbaar niet genoeg om daar wat Nederlands op te pikken (en dat hoeft niet alleen van leeftijdsgenoten te zijn).

Limi

Limi

12-01-2020 om 15:30

Jahaa

AnneJ, jouw onderbuik is hier harder aan het werk dan de onderbuik van de leerkrachten hoor. School en Instanties zijn de Vijand!

Ja Limi

Het is dubbel. Je hebt ze nodig maar ze kunnen zomaar de vijand blijken te zijn. Dat is geen onderbuik, dat is ervaring. Niet alleen mijn ervaring helaas.

Limi

Limi

12-01-2020 om 15:36

Taal

Een klein kind heeft in een maand of 3 toch wel aardig genoeg opgepikt van een taal hoor. Als het ergens een half jaar zou hebben gezeten zou het gewoon een simpel gesprekje kunnen voeren.

Dus nog steeds ongeloofwaardig verhaal.

De kans Limi

Dit kind moet de kans nog krijgen om ongelimiteerd een half jaar naar school te gaan. Het heeft aanpassingsproblemen waarvan nog niet duidelijk is hoe dat zo goed mogelijk tegemoet kan worden gekomen. Het nu is hier belangrijk, een schakelmoment. De ouders kunnen het zelf oppakken, los van de school, en ze kunnen zo goed mogelijk samenwerken met MOC Kabouterhuis, met de gegeven beperkingen.
En dan hebben ze nog de extra handicap dat ze uit handen moeten zien te blijven van mensen zoals jij Limi, die liever beschuldigen dan begrijpen en samenwerken.

Limi

Limi

12-01-2020 om 16:07

LOL

Begrijpen doe ik dit inderdaad niet.

In jouw visie schaden ouders hun kind per definitie nooit, en scholen/instanties per definitie altijd.

In mijn visie schaden ouders hun kind soms, en schaden scholen/instanties het kind soms.

Maar, succes met het begrijpen.

Flauw Limi

De keuze is om juist niet in dat zwarte pietenspel te vervallen maar op zoek te gaan naar opties en samenwerking. En dan liever niet onder de dreiging van 'melden' want dat helpt niet, maar geeft scholen en instanties wel een enorm machtsmiddel tegenover ouders en kinderen.

Ouders

Ouders hebben een sterke motivatie die overwegend levenslang duurt voor hun kinderen. Daar zou je bij aan moeten willen sluiten en niet als 'passant' want dat ben je als hulpverlener of leerkracht de zelfredzaamheid en kracht van een gezin gaan ondermijnen.

V@@s

V@@s

12-01-2020 om 16:56

wij kunnen hier alleen maar de topicstarter van advies dienen

Dus bespiegelingen wat de hulpverlening wel of niet zou moeten doen zijn hier vrij zinloos.

Bewaar dat maar voor je eigen draadje alsjeblieft. Laten we hier ons beperken tot advies aan degene die daar om vraagt. (al lijkt dat ook vrij zinloos, ik heb niet het idee dat we gewaardeerd worden).

Toch wel Vaas

Juist de verschillende stemmen in dit draadje geven aan hoe verschillend er aangekeken wordt tegen zo'n situatie als waar de ouders hier in beland zijn. En dat vult elkaar juist heel goed aan en is heel leerzaam, want zo is het natuurlijk in het echt ook. Ik vind het juist een heel waardevol draadje. Maar ik kan me inderdaad niet inhouden als de realistische dreiging van een melding, inderdaad daar zou ik me wel op voorbereiden, ook hier aan de orde komt. Ik ga daar geen antwoord op geven in een ander draadje.

V@@s

V@@s

12-01-2020 om 17:02

ja maar ga dan in op wat de ouders moeten doen

Bespiegelingen dat het geen hulp is zijn hier een beetje zinloos. Hier is concrete hulp geboden (kabouterhuis). Als ouders dat niet accepteren en niet zelf andere hulp zoeken dan zou ik rekening houden met een zorgmelding. Vandaar ook mijn advies voor een advocaat. Die kan uitleggen wat er wel en niet kan binnen het systeem.

Advocaat

Nou inderdaad, ook een optie. Er is hier van alles genoemd waar de ouders hun weg in moeten kiezen. En dat doen ze ook. Ze hebben zelfs aangegeven dat ze dat hier ook verder melden.

#1
"I will continue to share with you the thoughts and experiences I am going through."

Mogelijk kunnen ze de Nederlandse reacties wel vertalen, al is het met Google Translate, of een collega of vriend.

Amy

Amy

12-01-2020 om 17:12

Bedankt voor informatie!

All the comments here have been very helpful in making decisions and also understand the situation. I will need to go back again here and there to re-read and digest the valuable information.

As AnneJ mentioned, if my son meets a teacher that can support him to adapt to what is expected in this Dutch society (+ society in general), Kabouterhuis could be also an option. My son still has several weeks of trial, and he will also go through the nonverbal test conducted by the speech therapist in the coming weeks. With the information gathered from this forum, I will work out with my husband, son, support from the current school, lawyer (we already have been consulting to our family lawyer), other international schools, and Japanese school what the best options would be.

Regarding the diet comment, I made, of course, I did not intend to offend anyone. However, the modern diet around the world has been the cause of degenerative diseases. This is proven by Weston Price who went around the world to find tribes who had the best set of teeth. You can find more about the info from his book "Nutrition and Physical Degeneration." Another book that mentions the issue with the modern way of eating is "Deep Nutrition" by Dr. Catherine Shanahan.

vlinder72

vlinder72

12-01-2020 om 17:17

Diet

The only thing is that diet habits have nothing to do with your question. I assume you do not try to say that your son is not able to sit still, speak Dutch and throws with toys because of his eating habits.

I really hope it all works out with your son and his current school.

Josje

Josje

12-01-2020 om 18:19

Actually she does

seem to imply that he is not able to sit still because of his eating habits.

"The teachers were too old to look over-energetic son like him.

You must understand, my son sleeps super well, eats organic wholesome food, no processed food, eating out in the restaurant is once in every 2 months, no junk food, etc. It's hard to compare with other children, who have eye circles, who eat crackers or bread for breakfast and lunch."

The right track

Looks like you are on the right track. I wish you luck and a lot of success and stamina. Remember, everyone has an opinion and considers hers or his advice the best, so there is always comment on whatever you do or do not achieve. As long as you are educated and firm on the road ahead of you and your son, you have the very best chances that all will work out. Sooner or later.

Amy

Amy

12-01-2020 om 19:05

Bedankt AnneJ

Yes!

Also good luck

I think you have a good idea of all the things you van do. I wish you luck.
AnneJ says:' as long as you are educated and firm in the road....' I would like to add one thing: as long as you communicate with other people who try to do something good for your child. Be curieus, ask questions without prejudices.

Tsjor

Temporary or permanent?

If you will stay here permanent, its important to improve the skills of the Dutch language.
If not, you can visit an international school or you and the boy are going back to Japan while your husband stays here.That happens often at the family of expats.

Warning

Don’t be too open about the way you raise your child, ( food, rules, religion etc). Its not their business.
Just focus on education.

V@@s

V@@s

12-01-2020 om 21:38

i think

The husband wil go back to Japan, he is the stay at home parent in this case.

Dutch language

https://www.oba.nl/oba/amsterdam-public-library.html

More and more libraries in the Netherlands have possibilities to help with learning the language, advice, inspiration, learning and practising.

Lenette

Lenette

12-01-2020 om 22:43

Radiation

Amy wrote that they left Japan due to radiation. I understood they will not go back to Japan.
So they will stay in the Netherlands, but may move to another part of the country, if that is better for schooling of the son.

@Amy: is the lawyer speciized in law related to schooling? That is important.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.