Home » Forum » Ouders en school » Duolezen

Duolezen

24 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
Bregje
Duolezen

Hier op school doen ze duo lezen, dus samen een boek hardop lezen en zo elkaars fouten eruit halen. Vanaf groep 3 zit mijn dochter te lezen met een jongen, die haalt nooit haar fouten eruit en elke keer als ze AVI gelezen hebben komt ze weer samen in het groepje met deze jongen.

Nu zit ze in groep 5 en lezen is niet haar beste vak en nog steeds zit ze bij de jongen. Ze haalt haar fouten er niet uit. Het is ook een jongen uit Polen, een ontzettend leuke jongen maar hij begrijpt de taal ook nog niet goed. Dus mijn dochter is ook hem de hele tijd aan het uitleggen wat het betekend.

Nu kregen ze in november weer een nieuw duomaatje en komt ze weer bij deze jongen uit.

Ik heb toen de juf aangesproken, ze zei dat ze altijd proberen een ander maatje te zoeken en dat ze nooit iemand 2.5 jaar lang het zelfde maatje doen. Nou dat was dus al niet waar. Ze zouden met mijn dochter om de tafel gaan en een oplossing zoeken, dit zouden ze de week er na doen, uiteindelijk werd dit 3 weken verder en hadden ze besloten om na de kerstvakantie iemand erbij te zetten want 1 kindje was verhuisd en dus was er iemand over en die kwam in het groepje erbij en deed de fouten van mijn dochter er dan uit halen.

Nu vertelde mijn dochter vanmiddag dat ze toch moest lezen met die jongen en dat de meester had gezegd (de juf waar ik het mee afgesproken zat, stond voor een andere klas vandaag) dat hij geen idee had wie er nu mee moest lezen met hun. Niemand anders in de klas wist het, niemand kende de afspraak en dus moest ze weer alleen met die jongen lezen. Mijn dochter was hier best boos over, ze houdt niet van oneerlijkheid, en ze is van afspraak is afspraak.

Dus ik had vanmiddag de juf gemaild en gezegd wat er voor gevallen is. Ze antwoorde dat ze gisteren met de meester had afgesproken dat mijn dochter bij 2 andere werd ingedeeld en de jongen met twee andere kindjes. En dat vanmorgen met de kindjes is afgesproken dat mijn dochter daar kon aansluiten. Heel vreemd, want mijn dochter heeft het klassikaal nog gevraagd, wat moet ik hiermee?

Het is echt niet dat we dat jongetje niet mogen, het is een lieverd hoor, maar mijn dochter heeft al moeite met lezen en dan heb ik liever dat ze er iemand bij heeft waar ze wel wat van kan leren.

Angela67
2 dingen die ik zou doen

1. je kind leert ontzettend veel meer als jij zelf 10 minuten met haar leest (bijvoorbeeld per dag). Dus hecht niet zoveel waarde aan lezen op school als je het zelf makkelijk kunt oplossen.
2. voordeel hiervan is dat jouw dochter die jongen kan helpen en dat is voor hem fijn want waarschijnlijk kunnen zijn ouders niet met hem lezen.

Twee vliegen in 1 klap!

En om dit soort dingen met juffen/meesters contact zoeken, ik zou het niet doen. Je bent zelf veel effectiever in het begeleiden van je kind op specifieke punten. Juffen/meesters zijn goed voor het gemiddelde kind.

gr Angela

Bregje
Angela

1. natuurlijk lees ik met mijn dochter ook elke dag.
2. Als mijn dochter ergens mee zit op school dan bespreek ik dat op school. Dat moet toch kunnen en als de juf een afspraak maakt moet ze deze toch nakomen of niet, die moeten toch het voorbeeld geven?

Angela67
nee joh

kennelijk vinden ze niet zo belangrijk, en als dat zo is (en dat is kennelijk al tijden zo) dan zou ik m'n energie echt ergens anders insteken.
als de juf echt zo slecht is dan zal ze andere, belangrijkere, afspraken ook wel niet nakomen. Je kunt ook nog altijd naar de directeur/trice stappen?
en wat vind je van m'n twee vliegen in 1 klap ;-).
Misschien kun je hem bij jullie uitnodigen, dan lezen zij om de beurt en help je hen allebei.
gr Angela
ps waarom vind je lezen op school zo belangrijk? misschien kun je dat met je dochter bespreken, dat het jammer is dat juf zich niet aan haar belofte houdt maar dat het kennelijk is zoals het is. En dat het voor je dochter niet zo erg is want jullie lezen samen.

Tine Winkel
hier

zou ik er zelf helemaal niet van gediend zijn, van dit soort situaties. Duolezen in steeds wisselende groepjes, behalve voor mijn dochter. Mijn dochter had namelijk hetzelfde: ze was een makkelijk en meegaand kind en werd in de klas altijd naast de drukste jongetjes gezet, als buffer naar andere leerlingen. Ze zat dus nooit naast een van haar vriendinnetjes. Na een jaar was zij daar wel klaar mee...

Maar m.i. gaat het dus ook wel daarom: wat vindt je dochter er zelf van? Vindt ze lezen (nog) (wel) leuk? Dat zou voor mij wel een trigger zijn. Als ze lezen leuk vindt en het best goed gaat, kan ze er misschien plezier in hebben dit (blijkbaar aardige?) jongetje te helpen. Maar als je dochter graag eens een andere leespartner heeft, dan zou je er wel werk van moeten (blijven) maken.
Ik ben het wel met Angela eens dat zelf lezen en voorlezen ook heel veel doet voor de leesvaardigheid van je kind. Met 1 op 1 merk je heel goed waar de problemen zitten en kun je daarmee aan het werk.

AnnaNiem
Andere kant

In groep 3 werd mijn dochter steeds gekoppeld aan dezelfde jongen. Ze zaten op hetzelfde niveau. Helemaal prima. Toen mijn dochter in groep 4 grote leessprongen maakte, moest ze juist gaan lezen met de zwakste. Dit gebeurde ook met rekenen in duo's Dochter kwam regelmatig gefrustreerd uit school. Ze voelde zich onbegrepen en verveelde zich. Het werken met zwakkere kinderen remde en demotiveerde haar en mede daardoor ben ik aan de bel gaan trekken. Ik heb het er dus niet op als beter presterende kinderen de taak van juf krijgen. Dus zou jouw kind gekoppeld worden aan mijn kind, dan zou ik daar als ouder niet blij mee zijn... dat is de andere kant van het verhaal. En of ik dat zou aankaarten bij de juf hangt af of mijn dochter er merkbaar last van heeft. Maar inmiddels is dochter in groep 5 en doordat ze AVI uit is, leest ze alleen of met een kind uit groep 7/8.

Je schrijft dat je kind moeite heeft met lezen. Het Poolse kind heeft moeite met de betekenis wat hem remt bij het lezen door het gebrek aan woordherkenning. Waarom hapert het bij jouw kind? Daar zou ik mijn energie in steken e, naast thuis oefenen, eerder vragen of ze extra begeleiding kan krijgen door de juf, assistent leerlingenbegeleiding etc.

Jackie
kwalijk

Het lijkt me niet erg haalbaar om een groep elke keer zo in groepjes van twee te zetten dat iedereen steeds perfect bij elkaars partner past qua niveau. Er zal altijd wel verschil zijn, en van fouten van de ander herkennen en die verbeteren leer je ook een hoop. Maar, al jaren dezelfde leespartner lijkt me nou ook weer niet de bedoeling, is het niet juist nuttig om steeds nieuwe duo's te maken? Deze situatie zou ik dus ook kwalijk vinden, niet om het verschil in niveau maar omdat het zo lang hetzelfde blijft.

Angela67
Hoe vaak

wordt er eigenlijk gelezen?

Als er meer dan 10 minuten elke dag aan besteed wordt, dan zou ik gaan klagen dat het sowieso niet nuttig is als je niet specifiek geholpen wordt met je eigen leesprobleem.

Zie oude posting: https://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/leesmoeders-waar-is-dat-ond...

met daarin posting #7 van Skik:

"Trouw vermeld het onderzoek in twee van hun artikelen: http://tinyurl.com/pmvs8bk en http://tinyurl.com/onseaug, maar de bron wordt niet vermeld. Wel kwam ik dit tegen: http://www.kohnstamminstituut.uva.nl/pdf_documenten/Scholenverslag%20lee..., waarin staat dat het lezen in een groepje van 3 leerlingen onder begeleiding van een ervaren lezer leidt tot beter technisch lezen. Begrijpend lezen en woordenschat gaat niet vooruit met deze werkwijze."

Als leesmoeders al niet werken, dan werkt lezen met een klasgenootje natuurlijk helemaal niet . .

Uit een van de linkjes: "De belangrijkste verandering is dat de leerkrachten gericht onderwijs gaan geven aan alle zwakke leerlingen. En niet alleen in groep 3 en 4, maar de hele schoolperiode door. Zo nodig wordt ook in groep 8 nog technisch lezen geoefend.”

gr Angela

Triva
slecht systeem

Als leesmoeders niet helpen (idd allang aangetoond) dan zeker geen duolezen. Degene die voorleest moet iemand naast zich hebben die zeker 2-3 aviniveau's verder is en als die persoon voorleest moet er dus ook iemand naast die zeker 2-3 aviniveau's verder is (en dan daarnaast bedenken dat een leesmoeder die hopelijk avi uit is niet helpt).

Als het dan ook nog dit soort frustraties geeft helpt het helemaal niks. Moeten alle kinderen duolezen op school en hoe vaak gebeurt dat? Kun je niet beter de kinderen die achterlopen op dat moment extra begeleiden? Let op dat je kinderen met eventueel een vermoeden van dyslexie een poos extra begeleiding moet geven, gebeurt dat wel? Ziet men wel hoe ver het kind is?

Limi
de jongen

Hoe kan het dat de Poolse jongen na 2 jaar nog steeds moeite heeft met de taal in makkelijke boekjes?

Bregje
antwoorden

De ouders van het jongetje spreken geen nederlands, dus hij krijgt ook niets mee van uit thuis.

Mijn dochter heeft het zelf aangekaart dat ze het na 2.5 jaar welletjes vind met hem elke keer. Mijn dochter heeft een klas overgeslagen, groep 2. Ze zit nu dus in groep 5 en heeft AVI M4. Ik vind dat ze perfect op niveau zit omdat ze eigenlijk in groep 4 moet zitten. De rest van de vakken doet ze heel erg goed, ze is begaafd en verder ADHD waardoor ze ook veel afgeleid wordt. Ze heeft wel een grote woorden schat en daarom hebben ze haar in groep 3 veel bij dat jongetje gezet zodat ze hem kon helpen nederlands te leren. Ze is echt heel behulpzaam met die jongen altijd geweest maar ze moet zelf ook vooruit en dat werkt op deze manier niet.

Angela67
Bregje

waarom ga je niet in op het vermeende nut van het lezen?
gr Angela

Bregje
Angela

Ze beginnen met duolezen elke ochtend een kwartiertje, waarvan 1 ochtend wel met een juf erbij. Zelf ben ik ook maar thuis gaan duolezen, ik merk dat ze lange woorden wel goed uitspreekt maar dat ze blijft hangen op het, een, de en dat soort kleine dingen. En eigenlijk is ze thuis binnen 5 minuten afgeleid en dan is ze er wel klaar mee. Dit heeft ook te maken met haar ADHD, hiervoor starten we volgende week eindelijk met medicatie.

Marianna
AVI

Voor haar leeftijd kan je dochter prima lezen, maar aangezien ze versneld is zou ze toch op dat niveau moeten kunnen lezen. Je dochter heeft een jaar achterstand, ze had al minstens M5 moeten hebben. Ik zeg minstens, want kinderen die versnellen kunnen vaak meer. Op een gegeven moment wordt echt niet meer naar de leeftijd gekeken. Een jaar achterstand wordt naar mijn ervaring echt wel ervaren als grote zorg. Door het minder goede lezen zal ze ook problemen gaan ondervinden net de andere vakken, daar wordt een bepaald leesniveau verwacht.
Ik zou me geen zorgen maken over het duolezen, maar aan de donder aan de slag gaan om het niveau omhoog te krijgen.
Mijn jongste heeft ondanks veel extra lezen nooit avi-uit gehaald en ondervindt echt wel problemen in het VO hierdoor.

Bregje
Marianna

Wij zijn ook bezig om het op school beter te krijgen, want ondanks dat ze een klas overgeslagen heeft had ze inderdaad minder goede punten en begonnen we te twijfelen en zijn er onderzoeken gestart, hier is uitgekomen dat ze ADHD heeft en ze heeft een intelligent test gedaan en daar kwam toch wel zeker een IQ uit van meer dan 126. We geven haar iets voor de concentratie en ze heeft een aparte plek aan de kant van de klas met een studybudy, wiebelkussen en koptelefoon. ze haalt alleen maar 9e en 10e. Vooral op spelling en woordenschat scoort ze ontzettend hoog. Rekenen vind ze wel lastig maar zit ze nog steeds boven niveau, alleen het lezen is minder.

Pluk
In het hoofd lezen

Hoe gaat het lezen als ze in haar hoofd leest? Dus niet hardop? Bij mijn zoon (adhd) zat een enorm verschil tussen hardop en in het hoofd lezen. Hij is nu zestien en hakkelt nog steeds als hij hardop leest. Vooral de kleine simpele woorden gaan verkeerd. Maar hij is enorm goed in lezen en zit in 5 gym. Hij heeft adhd en ik denk dat zijn hoofd sneller gaat dan hij kan praten of zoiets.

Als dat bij je dochter ook niet goed gaat dan gaat er wel iets mis.

Pluk
Hmm

Ik zie nu je laatste bericht en weet dat rekenen en begrijpend lezen het schoolniveau straks gaan bepalen. Het zou zonde zijn als ze straks heel jong op een te laag niveau in het vo terechtkomt.

Bregje
Pluk

Fijn dat je reageert. En ik vind zeker wel herkenning in je berichtje. Fijn om te horen dat je zoon ook met ADHD op zo'n hoog niveau zit en dit ook heeft met lezen. Het zijn inderdaad de kleine woorden merk ik zelf. Als ze zelf in haar zelf een boek leest, zegt ze vaak dat ze het al uit heeft en dan dank ik: hoe kan dat zo snel? Want hardop lees je zo echt niet. Ik zal het morgen vroeg aan haar vragen hoe ze in haar hoofd leest.

Pluk
Onopvallend

Ik zou het onopvallend testen. Mijn zoon vond samen lezen hardop heel vervelend, dus als ik hem naar bed bracht las ik een blz hardop en de volgende blz allebei in ons hoofd. Dan merk je wel hoe snel ze klaar is en kun je ook een praatje maken over de tekst. Merk je snel genoeg of ze het begrepen heeft.

Bregje
Pluk

Dank je wel, super tip!

Syboor
zelf doen

AVI M4 is nog wat vroeg om alleen stil te lezen. Dat hardop lezen is dus echt nodig. Ik zou zeggen, ga het thuis doen. Elke dag 10 minuten.

Weet je wat nog beter werkt dan corrigeren? Voorzeggen! Niet de kans geven om het fout te doen. Niet vragen "is het X of Y" want dan gaat je kind het woord / de letter associëren met zowel X als Y, en dat moet niet. Dus, als je kind pauzeert bij een woord met b/d of ei/ie, dan zeg je die klank voor (niet het hele woord). Als je kind pauzeert bij het woord 'water', dan zeg je: "daar staat een /aa/ waar een stukje afgehaald is". Als je niet weet wat het probleem is, gewoon het hele woord voorzeggen in duidelijk gescheiden lettergrepen.

Nog beter is om pre-teaching te doen van de moeilijke woorden. Bekijk de tekst die je die dag gaat lezen en schrijf de moeilijkste woorden op. Zeg het woord, laat je kind het woord hakken (als het een woord is van één lettergreep), of laat het de spellingscategorieën identificeren (bij een woord van twee lettergrepen) en/of de klankgroepen klappen/analyseren, en schrijf ondertussen het woord op. Laat dan je kind daarna alle opgeschreven woorden achter elkaar oplezen. En daarna pas de tekst lezen.

Verder bij het samen lezen zorgen dat ze, als ze toch een woord spellend heeft moeten lezen of een fout gemaakt heeft, dat ze daarna de zin (of een deel daarvan) opnieuw leest om het te begrijpen. Dat is een belangrijke vaardigheid voor het zelf stil lezen (wat de meeste kinderen vanaf AVI E4 goed kunnen).

V@@s
Is het lezen eigenijk wel een probleem?

Of wordt dat er van gemaakt omdat ze achter loopt in avi's. Hoe scoort ze op begrijpend lezen? Krijgt ze de mogelijkheid om te lezen wat ze leuk vindt? Of is ze veroordeeld tot boekjes op haar zogenaamde avi niveau?

Dat ze bij stillezen veel sneller is is logisch, veel slimme kinderen leren al snel om niet te subvocaliseren, zodat ze veel tijd besparen.

Pluk
Precies

Ik denk nl dat het kind van TS al veel verder is dan M4 als ze stil leest. Om dan te blijven focussen op dat hardop lezen is heel frustrerend. Dan kun je hardop lezen oefenen op M4 maar alle andere dingen afstemmen op het hogere niveau.

Dendy Pearson
Lol

Mijn geteste hb-dochter zit inmiddels in vwo5, maar is op de basisschool nooit verder gekomen dan E5😁

Blijven oefenen is goed, maar het liefste deed ik dat zelf. Ik had het niet zo op die goedbedoelende leesmoeders of het duolezen met een ouder kind.
Onze jongste ( ook getest hb) is ook geen ster in het hardop lezen. Hij hakkelde erg en is daarvoor zelfs naar de logopedist gegaan. Deze logopedist heeft hem ook het kunstje van goed AVIlezen geleerd.
Hij had zo’n hekel aan het met anderen lezen dat hij er behoorlijk zenuwachtig van werd. Wij hebben school vorig jaar dan ook gevraagd te stoppen met de extra hulp op school en het even bij ons te laten. Inmiddels leest hij al veel beter.
Moet er wel bijzeggen dat hij heel ver voorloopt met begrijpend lezen, dus wij maken ons er niet zoveel zorgen over.