Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sarcas

Sarcas

06-08-2008 om 18:35

&^#& dure boeken


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
joost

joost

11-09-2008 om 10:19

99% deelname van kleuters aan het onderwijs

Mirjam schreef:
>De vrijwillige deelname aan onderwijs (4 jarigen) is gigantisch (bijna 99%). Ouders vinden onderwijs belangrijk.

Toen mijn zoon vier werd en van het kdv overstapte naar de basischool scheelde mij dat 650 gulden per maand!

Ja, veel ouders vinden onderwijs belangrijk, maar veel ouders zien ook het voordeel van een goedkope oppas.

Joost (mag het weten)

Ze zijn die peuter die kleuter is geworden thuis een beetje zat

Speelt geen rol

KDV speelt geen rol van betekenis bij de deelname aan het onderwijs van 4 jarigen. De meeste kinderen gaan nog steeds niet naar kdv. Omgekeerd: Ook de kinderen van overtuigd TBM-ers gaan met 4 jaar naar school. De heersende en bijna vanzelfsprekende mening is dat dat belangrijk is.
De scholingsmoraal van ouders is in Nederland is hoog. Die kan bijna niet hoger en wordt zeker niet hoger als er ook voor onderwijs betaald moet worden.
Groet,
Miriam Lavell

Heel erg nieuw

Pelle:"Maar het percentage kinderen van 3 jaar en 10 maanden die OF naar KDV gaat OF PSZ lijkt me vrij hoog hoor Miriam. en die PSZ is per uur nog eens veel duurder."
Vergelijk het met tien jaar geleden. Toen was het deelnamepercentage 98%. Inmiddels dus 99%. Als de (heel erg nieuwe) gewoonte om kinderen naar kdv of een dure psz te doen al invloed heeft, dan is die invloed 1% en kan niet meer zijn dan 2% (als de deelname 100% wordt).
De doodgewone ongedwongen bereidheid om kinderen naar school te sturen is helemaal uit zichzelf heel hoog. Dat is omdat ouders onderwijs belangrijk vinden. Ze vinden het zelfs zo belangrijk dat het vanzelfsprekend is. Ze hebben het er dus niet vaak over.
Groet,
Miriam Lavell

Het omgekeerde geldt trouwens wel

Dat onderwijs lekker gratis is en kdv/psz, niet is een rationalistatie van ouder anno 2008 met kinderen van 4. Anno 2000 bestond die rationalisatie nog nauwelijks. Het omgekeerde gaat wel op: Als onderwijs heel erg duur zou zijn, dan weten ouders hun geld wel beter uit te geven en hun kinderen wel een nuttiger dagebesteding te geven dan op een (half)gesubsidieerde school.
Zie wat Tops daarover zegt.
De stelling die de docent van Sarcas opwierp dat iets dat veel geld kost meer respect zou krijgen, valt daarmee in het water.
Mensen die zo over onderwijs denken willen niet dat de onderwijsmoraal stijgt, maar dat _hun_ manier van onderwijs geven (inclusief de door hen gewenste en op _hun_ afroep beschikbare gratis ondersteuning van ouders) een kritiekloos bestaan krijgt.
Groet,
Miriam Lavell

Keuzes maken [vragen van een leerkracht over de keuzemogelijkhed

Ik ben een zuinig type. Zo opgevoed, en zo gebleven. Zal niet snel onnodig geld uitgeven (al heb ik ook m'n hobby's) en al helemaal geen geld van anderen.

Dat klinkt misschien mooi, maar het probleem is dat ik leraar ben. Dus nog eventjes mag en moet beslissen over uw portemonnee. En straks over de portemonnee van de school.

Ik leg u in dat verband twee vragen voor:

1. Moet ik voor uw kinderen het beste schoolboek uitkiezen ongeacht de prijs, of een goedkoper 'ook nog bruikbaar schoolboek', dat naar mijn oordeel bepaalde inhoudelijke, didactische en praktische nadelen kent?

Toelichting: er is bij schoolboeken weliswaar geen duidelijk verband tussen prijs en kwaliteit, maar het is mogelijk dat een duidelijk betere leergang duurder is. Als ik dat als leraar kan verantwoorden, bent u dan bereid voor mijn vak 10 euro per jaar mee te betalen aan dit voor uw kind zo belangrijke leermiddel, waar ze ca. 150 uur uit moeten werken? Of vindt u dat ik (en de leerlingen) genoegen moeten nemen met een boek van mindere, maar ook bruikbare kwaliteit?

Gaat u er a.u.b. van uit dat ik het hier *niet* heb over onnutte toevoegingen, maar over kwaliteiten die ik als leraar voor uw kinderen nuttig acht.

(Bonus: hoe beantwoordt u een vergelijkbare vraag t.a.v. de dienstpistolen van agenten, of de boortjes van uw tandarts?)

2. Volgend jaar ontvangt de schoolleiding van de overheid een beperkte vergoeding voor de schoolboeken. Vindt u dat alle leraren gehoorzaam moeten zijn en binnen het aan hun vak toegemeten budget moeten blijven, ook als dat betekent dat wordt ingeteerd op de kwaliteit van de schoolboeken voor uw kinderen? Zo nee, wat zou er dan moeten gebeuren om de kwestie op te lossen?

Toelichting: leraren kozen tot op heden uit diverse opties de leergang die hun en hun leerlingen het best past. Welke 'het beste' is, verschilt van leraar tot leraar en in de praktijk van sectie tot sectie. Soms is dat de goedkoopste, vaak de middelste, soms de duurste. In de nieuwe situatie worden wij, leraren gedwongen voor uw kind 'het goedkoopste ook nog bruikbare alternatief' te kiezen, niet onverkort het beste boek, indien het schoolbestuur er geen geld bij wil leggen. Bent u het daarmee eens?

Misschien goed om te bedenken dat schoolboeken minder dan 0,20 cent per gebruiksuur kosten. Daar gaat de vergoeding door de overheid dan nog van af. Het is zeer de vraag of op dit bedrag voor u, de school of de overheid ueberhaupt een serieuze bezuiniging te behalen valt. Aan u de vraag of u de voorrang geeft aan die bezuiniging, ook in het geval dat dit ten koste van de kwaliteit gaat.

Ter vergelijking: een vo-leraar met 10 jaar ervaring kost de school ca. 66 euro per lesuur (al diens overige werkzaamheden meegerekend) oftewel 3,30 euro per leerling in een gemiddeld grote klas. Daarvoor kan hij elke leerling maximaal ca. 1,5 minuut individuele aandacht geven en een kwartiertje iets klassikaals doen. Het boek heeft elke leerling de hele les tot zijn/haar beschikking, en hij/zij is er op aangewezen voor huiswerk en het leren voor proefwerken.

Een en ander brengt mij tot de overweging dat schoolboeken relatief goedkope leermiddelen zijn. Die opvatting is momenteel weinig populair.

Dank voor uw reactie.

Inderdaad, keuzes maken

En het is gemakkelijk om keuzes te maken met de portemonnee van een ander in de hand.
Waarom zouden scholen leerkrachten dwingen om het goedkoopste van het goedkoopste te gaan zoeken? Is het dan niet vreemd dat je dat wil omzeilen door de rekening bij ouders neer te leggen die niet de mogelijkheid hebben om die keuze aan leerkrachten op te leggen?
Stel dat wij 10 euro extra moeten betalen voor een boek, waarvan de leerkracht vindt dat hij/zij daar prettiger of beter uit les kan geven. Zou het dan niet teveel gevraagd zijn als die leerkracht zelf dat geld op tafel legt voor zijn/haar eigen lesplezier?

Je begrijpt bovendien de bezwaren van ouders niet zo goed. Dat heeft deels te maken met het feit dat anderen keuzes maken uit jouw portemonnee, anderzijds heeft het ook te maken met wat ouders zien van die boeken: een aantal wordt niet of nauwelijks of maar half gebruikt, de kwaliteit van papier en veelkleurendruk is steeds mooier en groter en beter geworden, het gewicht steeds zwaarder en de kosten steeds hoger. En die ontwikkeling is oneindig, dat wil zeggen ouders kunnen daar geen invloed op uitoefenen, dus ze weten ook niet waar het einde dn is. Behalve als ze flink gaan mopperen.

Wat betreft de toekomstige ontwikkelingen: vergis je niet: als scholen straks massaal in moeten gaan kopen dan zullen de mooie, dikke, veelkleurendrukboeken snel verdwijnen: elke manager met een beetje verstand ziet ook wel dat hij daar zijn geld niet aan gat uitgeven. Die mensen gaan onderhandelen met de uitgevers: wat hebben wij nodig (sic! Geen ongebruikte halve boeken meer!), wat willenw ij ervoor betalen (sic! Niet meer het duurste van het mooiste met de beste reclamefolder!) en is er een redelijke verhouding tussen de prijs enw at het toevoegt aan de kwaliteit van het onderwijs. Als je dus echt een sterk verhaal hebt over die tien euro extra, dan redt je dat wel. Alleen zujl je dat verhaal nu wel moeten gaan verantwoorden tegenover de school. Nu hoef je het alleen maar binnen je sectie te bespreken en mag je het met jezelf al snel helemaal eens zijn.

De gratis schoolboeken zullen overigens vooral tot een andere ontwikkeling leiden die voor het onderwijs van groot belang is: digitalisering. Het is voor uitgevers straks veel aantrekkelijker om lesprogramma's digitaal aan te leveren en scholen inlogcodes te verkopen met eventueel mogelijkheden tot uitbreiding van het servicepakket (voor een bedrag extra kijken wij het werk ook ngo na en houden de cijfers bij). Op dit moment zijn de uitgevers nog niet zover dat ze daarvoor klaar zijn. Dt is ook de belangrijkste redenw aarom uitgevers op dit moment de gratis schoolboeken nog succesvol hebben tegengehouden. STel je voor: scholen schaffen nu die boeken aan en oveer twee jaar heb je als uitgever een digitaal pakket klaar, dan gaan die scholen natuurlijk eerst die boeken opgebruiken. Dus de uitgevers rekken het begin van de gratis schoolboeken op, totdat zij klaar zijn met hun digitale pakketten en dan met schitterende folders langs de deur van de school kunnen komen waarin totaalpakketten leverbaar zijn tegen kosten voor de inlogcodes. En dan zal iedereen plots ervan overtuigd zijn dat het veel beter is als scholen zelf voor het lesmateriaal gaan zorgen, omdat scholen zelf het beste weten wat voor materiaal zij nodig hebben om goed les te kunnen geven. Dat zal het einde van de discussie zijn.
Voor leerkrachten breken er dan andere tijden aan: les geven waarbij iedereen tegelijkertijd bladzijde 53 omslaat zal tot het verleden behoren.Je bent dan drukker met individuen, omdat elke leerling een eigen tempo kan volgen en je als leerkracht voor elke leerling alert moet zijn op eventueel extra/ander materiaal (digitaal beschikbaar) wat voor die ene leerling hanteerbaar is. Tegelijkertijd kun je ook grotere groepen aan. Of krijg je juist meer mogelijkheden om in kleinere groepen te werken. Kortom: 'pak allemaal je boek, we beginnen op bladzijde 16' dat zal echt tot het verleden gaan behoren. Het boek wordt niet meer bepalend voor het leerproces, maar het leervermogen en het tempo van de leerling.

Dus hminkema: maak je niet druk over de angst dat scholen jou straks opzadelen met goedkope en slechte boeken. Het onderwijs zal er heel anders uit gaan zien.

Tsjor

Maylise

Maylise

15-09-2008 om 11:43

Hminkema

Ik vind inderdaad dat zowel scholen als individuele docenten binnen het gestelde budget moeten blijven.

1.

In dat geval vind ik dat de individuele docent of de school moet zien te overtuigen dat die methode zoveel beter is dat er meer van het budget naar dit vak moet gaan of voor de goedkopere methode gaan. De keuze bij de ouders leggen geeft een morele druk op de ouders; Voor sommige ouders kan 10/15 euro veel zijn. Bovendien wat doe je als docent als op een na alle ouders ja zeggen? Niet door laten gaan door die ene ouder? Zelf maar de extra kosten op je nemen? Die ene leerling zonder boek laten zitten? Dit is niet een kwestie tussen de docent en de ouders maar tussen de docent en de school.

2.

Dat is een kwestie tussen schoolleiding en docenten. Als ouder verwacht ik dat de school binnen het budget blijft.

Ik ben vrij sceptisch over de toegevoegde waarde die de meeste leermethoden hebben ten opzichte van goedkopere methoden. Natuurlijk is het soms nodig om een methode te vernieuwen maar ik ben er van overtuigd dat een goede docent ook met een geschiedenisboek van 10 jaar geleden net zo goed les kan geven als met de nieuwste methode.

Maylise

En daar is ie dan

De truc van uitgevers, scholen en overheid(kennisnet) samen om ouders toch nog flink te laten betalen.
http://www.trouw.nl/nieuws/onderwijs/article1863246.ece/Laptop_vervangt_zware_boekentas_.html
We schaffen de schoolboeken af en doen er een laptop voor in de plaats. Die moeten ouders wel zelf betalen namelijk, want die wordt geacht langer mee te gaan dan een jaar. Komt de eeuwige vraag van Lydia weer terug: Moeten we voortaan ook stoelen gaan betalen? Die gaan ook langer mee dan een jaar.
Groet,
Miriam Lavell

cqcq

cqcq

23-09-2008 om 12:51

Allemaal massaal rsi...

Wat een ongelooflijk slechte proef... je kunt leerlingen toch niet de hele dag op een minilaptop laten werken? Dat mogen werknemers niet eens (volgens mij maximaal 2 uur op een laptop en maximaal 6 uur achter een normaal beeldscherm).

Of een hersentumor

Zie http://www.independent.co.uk/news/science/mobile-phone-use-raises-childrens-risk-of-brain-cancer-fivefold-937005.html
"Last week the European Parliament voted by 522 to 16 to urge ministers across Europe to bring in stricter limits for exposure to radiation from mobile and cordless phones, Wi-fi and other devices, partly because children are especially vulnerable to them. They are more at risk because their brains and nervous systems are still developing and because – since their heads are smaller and their skulls are thinner – the radiation penetrates deeper into their brains. "
Dat hebben ze vast niet gelezen
Groet,
Miriam Lavell

Lynna

Lynna

23-09-2008 om 18:24

Bij ons op school ook

Ook bij ons gaan ze met een laptopklas starten, een vmbo2 klas dan. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat verlopen en ben inderdaad nogal huiverig voor rsi. Als ik al zie hoe ze bij mij in de mediatheek zitten, die kleine kindertjes aan zo'n lange tafel met daarop een veel te hoog staande computer.... Voor een uurtje vind ik dat prima, maar een hele dag zou me te lang zijn. In de klas is dat al net zo natuurlijk, grotere of kleinere kinderen dan gemiddeld zullen niet op de juiste manier hun laptopgebruiken omdat ze al op verkeerd meubilair zitten.

Aan de andere kant is het misschien juist wel goed dat we met onze tijd meegaan???

Gaat nergens over

"Aan de andere kant is het misschien juist wel goed dat we met onze tijd meegaan???"
Het motief voor deze omschakeling naar digitaal is niet omdat men opeens zo overtuigd is van het middel. Het is geen gewogen keuze maar volgt rechtstreeks uit de nieuwe wetgeving over de gratis schoolboeken. De schoolboeken worden afgeschaft. Dat is het doel.
Verder gaat het nergens over.
Groet,
Miriam Lavell

Lydia

Lydia

24-09-2008 om 16:35

Een goed docent, hminkema

Schrijft zijn eigen lesmethode. Er is geen kok die voor alle monden koken kan en zo is er ook geen uitgever die voor alle docenten De Best Werkbare Methode kan maken.

Wat een non-discussie. Vergelijken met de boortjes die de tandarts gebruikt gaat natuurlijk helemaal niet op. Ten eerste heb ik als patient die keuze niet, ten tweede moet ik er van uit gaan dat welk boortje de tandarts ook gebruikt, het toch wel iets zal boren in mijn snaveltje, ten derde: als het niet naar mijn zin is, ga ik naar een andere tandarts.

Wat onderwijsgevenden voorál niet moeten vergeten voordat ze een rookgordijn over 0,20 ct per uur optrekken is dat ik mijn kinderen verplicht naar een gebouw moet sturen om ze blijbaar te laten verpesten door docenten die dat willen. Immers: de lesmethoden deugen niet maar degenen die er mee moeten werken, die míjn kind iets moeten leren, zijn te labbezakkig om voor budget voor de TopMethode te ijveren bij hun manager. Fijne boel.

Lydia (immer de nuance zelf)

Schoolboeken - schoollijst

Die worden "gratis". Tenminste een pakket voor 316 euro.
Het gewone pakket is al duurder.
Krijgen we ook nog een verrassing de schoollijst.

Een factuur voor diverse stencils, tijdens de les verstrekte materialen en een workshop. Ook een bedrag voor It's learning (elektronische leeromgeving).
Totaal een bedrag van 100 euro.

Daarmee zitten we meer dan ruim boven de pakketprijs die het kabinet redelijk vindt voor de boeken.
Als ouders hebben we daar geen enkele controle op.

reina

reina

27-09-2008 om 16:36

Minder?

Ik vraag me af wat er gebeurt als mensen minder voor de boeken van hun kind betalen dan die 316 euro, krijgen die dat bedrag ook en hebben ze gewoon geluk dat ze er iets aan over houden?

Minet

Minet

27-09-2008 om 18:42

Geluk

Deze mensen hebben inderdaad geluk. Er is bij de betaling geen enkele 'controle' op wat ouders hebben betaald voor de boeken van hun kind. Iedereen krijgt hetzelfde.
Groetjes, Minet

Bastet

Bastet

28-09-2008 om 10:17

Ja klopt

Aan puur de boeken ben ik minder kwijt dan 316 euro dit jaar.Dus ik heb mazzel,maar de andere factuur heb ik nog niet binnen van school.
Bastet

Kaaskopje

Kaaskopje

28-09-2008 om 13:55

Cqcq

Als werknemer moet je officieel elke 2 uur pauzeren. Hoe dan ook.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.