Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
groentje

groentje

17-09-2008 om 01:11

Dwingen om huiswerk te maken?

Mijn oudste zit voor het eerst op het vo en ik moet net als hij aan nogal wat dingen wennen. Eén van die dingen is zijn huiswerk. Hij is erg laks en heeft weinig zin om huiswerk te maken. Met deze houding redde hij het op de basisschool wel, hij haalde toch wel voldoendes zonder te leren, maar nu zal dat toch anders zijn. Maar het geldt ook voor het normale huiswerk.
Ik ben zelf vroeger altijd erg zelfstandig opgevoed. Huiswerk was een zaak tussen mij en school, en het was dus mijn verantwoording of ik het maakte of niet, en de consequenties waren ook voor mij. Maar ga ik dit ook bij hem toepassen? Hoe doen jullie dat? Dwing je je kind om aan zijn huiswerk te gaan zitten? En als hij het niet doet? Straf? Samen huiswerk maken? Of laat je het gaan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Grappig

Onze basisschool deed niet aan huiswerk . Alles werd op school gedaan. Nu op het VO heeft mijn dochter wel huiswerk en ze maakt het braaf en vond het meestal nog leuk ook.Het hoort er nu voor haar gewoon bij op het VO Ik pleit hiermee voor het afschaffen van huiswerk op de basissschool, haha

rosa

rosa

17-09-2008 om 09:03

Cijfers

Huiswerk maken wordt soms gecontroleerd op school, dus mogelijk dat hij daar tegen de lamp loopt.
Verder zou ik het laten gaan tot de cijfers komen. En als die slecht zijn daar consequenties aan verbinden. Dus straf: niet op de computer voordat... of overhoren, of wat maar lijkt te werken.
Met de aantekening: zijn de cijfers laag, dan op tijd ingrijpen, want vooral de talen is veel werk om dat allemaal nog in te halen: je kunt niet zeggen 'vanaf nu ga ik beter leren', maar je moet een inhaalslag maken. Dat is anders dan bij een vak als geschiedenis.

Rosa

groentje

groentje

17-09-2008 om 09:16

Nou mach...

Zoon had dus ook bijna geen huiswerk op de basisschool. Heel af en toe leren voor een toets (wat hij dus niet deed). Heeft dus niet geholpen om het nu wel leuk te vinden . Hoewel ik ook geen voorstander ben van huiswerk op de basisschool, ze krijgen nog lang genoeg huiswerk.

Jolijt

Jolijt

17-09-2008 om 09:42

Eigen verantwoording

bij mij was het vroeger ook mijn verantwoording. En ik wilde het wel maken, maar dat was niet cool. Dus maakte ik het niet en wist al snel van een heleboel onderwerpen slechts ongeveer hoe het zat...
Gelukkig heb ik ook zo nog het vwo kunnen halen, maar ik vond het niet fijn.
Wij overleggen regelmatig met de kinderen over hun huiswerk. Wat moet gedaan, wanneer moet het af, wat zit in de weg (bv geeft het problemen als we de hele zaterdag van huis zijn?) Ook zijn onze kinderen (wat ik helemaal niet was...) er van doordrongen waarom je dat werk doet. Bij ons riep de hele school: "talen heb ik niet nodig, ik woon in NL" .
Op goede cijfers staan bij ons leuke beloningen (en dat kan dus ook voor een 5 zijn).
Ik baal met ze mee over schijnbaar onzinnige onderwerpen, stuur ze zonder pardon terug om woordjes nog een keer te leren, maar zit ook op het nippertje werkstukken te tikken of om elf uur nog dat hoofdstuk geschiedenis te vertalen.
Op deze manier proberen we ze te leren plannen, zonder dat een foute planning direkt een onvoldoende oplevert.
Oudste zit nu in 3TVWO en daar hoef ik nagenoeg niks meer te sturen.

Groentje

Jammer dat het bij jullie niet werkt.
Je vraag was eigenlijk hoe ver je moet gaan met het bemoeien met huiswerk. Ik vind eigenlijk dat het een zaak van kind en school is. Hier op het VO controleren ze redelijk kinderachtig in de brugklas of een kind het gemaakt heeft en hebben ze al in de eerste weken schriftelijke overhoringen gehad om een klein deeltje huiswerk te toetsen. Dan val je dus al snel door de mand als je niets doet.
Ik bemoei me overigens wel met het huiswerk, in die zin dat ik vraag of het al gemaakt is.DIt meer om haar er even aan te herinneren. EN ik overhoor als dat gewenst is.

Maylise

Maylise

17-09-2008 om 10:45

Zeker in de brugklas

Ervaring leert mij dat als er een jaar is waarbij ik intensief met het huiswerk wil bemoeien dat het brugklas jaar is. Op de lagere school hebben veel leerlingen nooit geleerd om te leren. Er wordt wel huiswerk gegeven maar het is vaak erg weinig en bovendien lukt het de meeste leerlingen ook wel om de toetsen te maken zonder te leren. Dat vaak valt tegen als ze eenmaal op de middelbare school komen. Veel leerlingen blijken helemaal niet te kunnen leren, geen idee hoe ze systematisch dingen uit het hoofd moeten leren of hoe je een proefwerk dat over meer dan een hoofdstuk gaat moet leren. Genoeg ouders die hun kinderen maar wat laten aanrommelen en dan schrikken van het eerste rapport. En ondanks dat die cijfers misschien nog wel kunnen worden opgehaald kan zo'n slechte eerste rapport toch een invloed hebben op een eventueel schooladvies in gemengde brugklassen.
Daarom ben ik als ouder juist het eerste jaar op de middelbare school heel actief. Het eerste half jaar (tot de kerst dus) controleer ik al het huiswerk en overhoor ik alle toetsen. Ik kijk hoe ze dingen aanpakken, hoe ze iets leren en stuur bij als ik het idee heb dat het efficiënter of beter kan. Ik heb daardoor een goed overzicht over wat ze kunnen en na het eerste rapport kan ik mijn strategie daarop aanpassen. In principe laat ik het daarna steeds meer los, steeds meer eigen verantwoordelijkheid na elk rapport. Eerst controleer ik niet meer alles maar overhoor nog wel elke toets en dat steeds minder tot dat ik alleen nog op verzoek overhoor. Dreigt het mis te gaan grijp ik echter in en gaan we terug naar het model dat ik alles controleer of overhoor.
Hierdoor heb ik een goed overzicht van wat ze doen, wat ze kunnen en wat hun zwakheden zijn en kan ze daarbij eventueel helpen of laten helpen dmv bijles.
Ik vind het wel deels eigen verantwoording van de leerling maar ik kan persoonlijk niet aan de kant toe staan kijken als het schip de koers niet goed kan volgen; Dan spring ik aan boord en stuur bij of neem het roer over; voor kortere of langere tijd.

Maylise

Maylise

Lijkt me veel werk wat je doet. Is het niet zo dat de school in de brugklas controleert of het huiswerk gedaan wordt? Hier wel in elk geval. EN niet gedaan betekent een aantekening in het begeleidingsboekje, wat dan weer door een ouder getekend moet worden. Klinkt allemaal redelijk kinderachtig, maar het werkt wel. Zolang ik geen handtekeningen in het begeleidingsboekje hoef te zetten bemoei ik me er niet te veel mee. Alleen dus er aan herinneren en zo nodig overhoren.

Saartje

Saartje

17-09-2008 om 11:01

Wat vond je er zelf van?

Hoi groentje

Ik ben zelf ook met veel eigen verantwoordelijkheid opgevoed. Zelf vond ik dat niet altijd plezierig. Ik vond mijn ouders daardoor weleens minder betrokken overkomen. Hoe kijk je er zelf tegenaan? Praat ook eens met je zoon over wat hij wil bereiken.
Zelf help ik mijn kinderen vooral op verzoek (brugklas en 3e) maar ze beginnen beiden uit zichzelf met hun huiswerk.

Ik ben zelf ook blijven zitten puur door luiheid in 2 VWO. Bedenk wel dat daar tegenwoordig anders mee wordt omgegaan. Op het VO hier betekent gebrek aan inzet zelden dat je mag blijven zitten maar dat je afstroomt.

Dus praat met je zoon hoe jij hem kunt helpen en stimuleren en maak hier duidelijke afspraken over. Mocht dit geen duidelijkheid geven dan kun je altijd nog gaan praten met zijn mentor.

groet

Saar

Maylise

Maylise

17-09-2008 om 13:47

Mach

Is ook veel werk maar op de scholen die ik via mijn kinderen ken is er wel wat begeleiding in de brugklas maar niet genoeg. Huiswerk wordt wel gecontroleerd soms maar dan worden er ook gelijk cijfers aan verbonden. Beter om dus te zorgen dat het gewoon is gemaakt voor die tijd. En het leren leren wordt hier vrij weinig meegedaan.

Maylise

groentje

groentje

17-09-2008 om 15:09

Tja

Ik was zelf toch redelijk serieus en deed mijn huiswerk meestal wel, zeker in de brugklas. Ik vond mijn ouders niet minder betrokken, als ik om hulp vroeg lieten ze alles vallen om me te helpen, maar ik moest het wel vragen.
Het probleem met het controleren bij mijn zoon vind ik dat het zo'n strijd wordt. Hij wil het namelijk niet, dus als ik het wel doe heeft het ruzie als gevolg. Uiteraard is dat an sich geen reden om het niet te doen. Maar ik zal dus echt moeten gaan straffen en de sfeer in huis zal er niet beter op worden. Ik zou het geen probleem vinden om er veel tijd in te steken, maar een beetje motivatie van zijn kant zou daarbij wel fijn zijn. Ik zou het toch ook zonde vinden als hij nu zakt in niveau terwijl het vwo toch zou moeten kunnen halen. Ik wist overigens niet dat ze niet meer mogen blijven zitten maar gelijk afstromen? Is dat altijd zo?

Tirza G.

Tirza G.

17-09-2008 om 15:41

In de brugklas groentje

blijf je niet zitten. Dus als hij minnetjes presteert, krijgt hij een havo-advies. Dan zal hij gerust het tweede jaar ook nog wel in een h-v-klas zitten, maar dan zit hij in de "laagste" klas als er meerdere tweede klassen zijn. Bij de scholen van mijn kinderen is er bijv. een hv-a, hv-b en hv-c klas, waarbij de hv-a eigenlijk wel havo-kinderen worden in de derde en de hv-c vwo-kinderen.
Om je tussen de toekomstige havisten uit te worstelen en als een gek tienen te gaan halen........dát is vaak wat veel gevraagd voor een tweedeklasser.

Tirza

Saartje

Saartje

17-09-2008 om 15:53

Maximale duur

Hoi groentje

Ik weet niet precies hoe het zit maar je hebt een aantal jaren om een startkwalificatie te halen. Daarom mag je minder blijven zitten. De precieze ergels ken ik niet. Ik weet alleen dat je bij ons op school niet blijft zitten in de brugklas en bij uitzondering in de hogere klassen.
Maar naar mijn idee is dit op de meeste VO scholen zo.

Jammer dat hij in de brugklas al zo weinig motivatie heeft want hij moet nog zolang. Wat is naar jouw idee de oorzaak dat hij geen huiswerk wil maken?

groet

Saar

*Sophie*

*Sophie*

17-09-2008 om 18:38

Eens met jolijt en maylise, lang geworden :- (

Opvoeden is begeleiden en dat geldt ook voor hoe je kind een V.O. moet doorlopen. Dat is mijn idee.

Als je denkt dat de school dat wel voor z'n rekening neemt kom je bedrogen uit. Mach (was toch Mach?) vertelde dat de school het bijhoudt en anders de ouders waarschuwt...nou, dat zou net zo goed ook wel eens helemaal niet gedaan kunnen worden; dat ze dat wel in hun regelement hebben staan, maar dat daar mooi niks van terecht komt. Dat is nl onze ervaring.

Huiswerk dat door de docenten in een zgn klassenboek wordt geschreven, zodat alle kinderen altijd kunnen kijken wat er aan huiswerk is opgegeven...echt niet! De leerlingbegeleidster notabene en zelf docente Nederlands gaf direct toe dat zij zelf dat eigenlijk nooit deed. Gewoon laksheid... Tja, en daar sta je dan als leerling. Ze hebbn mooie verhalen, de scholen, maar doen is een tweede. Vertrouw daar maar niet te veel op. Als je niks hoort wil dat nog niet zeggen dat het allemaal helemaal goed loopt.

Verder hebben ook wij de ervaring dat een mentor helemaal niet altijd 'leert leren', iets dat ze wel zouden moeten doen. Hebben we notabene boeken voor aan moeten schaffen! Kopen! Maar ook hier gold: doen: ho maar! Die boeken staan onaangeraakt in de kast!

Goed negatief ben ik over de begeleiding op de 2 scholen die wij hebben meegemaakt. Dat zijn er maar 2, dat weet ik wel, maar het heeft me wel wakker geschud! Ik ben van: wat je zegt, dat doe je ook. Maar dat geldt blijkbaar helemaal niet automatisch voor iedereen en dus helaas ook niet voor scholen, ook niet als ze dat in hun beleid hebben staan. Dat is de praktijk en daar zul je het mee moeten doen.

Ik heb onze zoon flink begeleid. Het moest wel, wie deed het anders? Nou bleek steeds meer dat onze zoon ADD heeft en het dus niet alleen KON. Maar los daarvan is zo'n V.O. voor ieder kind nieuw. Juist daarom vind ik huiswerk op de basisschool een uitstekende voorbereiding! Of beter nog: het Daltonsysteem! Met een weektaak werken is dat, zelfstandig. Steeds een beetje meer. Daardoor is gebleken dat die kinderen die dat op de basisschool al hebben gedaan zich beter weten te redden met huiswerk op het V.O. Je ziet nu dat steeds meer basisscholen deze weektaak in gaan voeren. Daar hoeft dus niet persee huiswerk aan vast te zitten, maar als dat wel zo is dan is dat wel een goede voorbereiding.

Wat ik, nu onze zoon in de derde zit, heb gemerkt dat goed werkt, is voor bv woordjes leren bij vreemde talen: www.wrts.nl
Dan kun je vanaf je eigen computer, zonder dat ze dat in de gaten hebben, later nakijken of ze het wel geleerd hebben en of er iets is blijven hangen. Zo kun je ze in de gaten houden terwijl ze wel hun eigen verantwoordelijkheid kunnen tonen. Ze hoeven nl niet te weten dat jij de lijstjes controleert. En voor het kind zelf werkt het ook als een tierelier! Het systeem van deze site leert goed en efficient, en ze kunnen zichzelf overhoren, op schrijffouten en op uitspraak! Zo leren ze het direct goed aan ook! Echt een supersite! Het heeft ons al heel veel efficiente leeruren opgeleverd.

Onze zoon kon uiteindelijk niet zelfstandig leren en zit daarom nu op huiswerkbegeleiding. Voor de andere dagen houd ik het strak in de gaten. Ik accepteer zijn tekortkoming, net zoals je dat bij een kind doet dat bv niet goed kan zien!
Verder heb ik totaal geen moeite met een lager niveau, maar wel als je kind daar niet thuishoort, qua intelligentie. Onze zoon zit desondanks op de Mavo, terwijl hij Havo/Vwo-niveau is, maar na het absolute ontbreken van wat voor een begeleiding van school dan ook viel het niet meer in te lopen.
Nu zit hij dus op de Mavo, we vinden het prima, maar hij moet echt niet nog verder zakken, want dan zijn we verkeerd bezig. MAAR: het valt of staat wel met onze begeleiding! Als wij alles aan hem overlaten is het eind zoek! Want van school hoef je het niet te verwachten! De tendens tegenwoordig is dat de leerlingen vrijwel alles zelfstandig moeten doen en dat ze, o ja... mogen vragen... Lesgeven zoals vroeger? Vergeet het maar!
Gooi je kind niet in het diepe, zou ik zeggen. Niet voordat het kan zwemmen! Pas als hij weet hoe zich drijvende te houden, ja, dan kun je los gaan laten.

Poeh, een heel betoog! Maar we hebben hier dan ook enorm beroerde ervaringen hiermee en zoonlief is de dupe! Terwijl het niet had gehoeven, maar het is te laat! De school heeft een mooi zorgplan, maar doet geen zak!!!!!
Wij, zijn ouders, zorgen er echter voor dat hij evengoed wel gelukkig wordt hoor, via een omweg, maar hij zal zijn droomberoep bereiken!

Succes!
groetjes, Sophie.

Sophie

Misschien hebben we hier dan een wonderschool in een klein provinciestadje, maar ze waarschuwen absoluut via het begeleidingsboekje als het huiswerk niet gemaakt wordt. En dat op alle nivos, van VMBO tot en Gymnasium. Dat geldt alleen voor de brugklas. Dat begeleidingsboekje is al zo lang ingeburgerd dat de jeugd hier niet anders weet. Moet je altijd bij je hebben. Komen ook de cijfers in. Trouwens, de cijfers kan ik ook van mijn kind op internet bekijken. Dus ik weet precies wat ze haalt op een simpel SO of op een tekenwerkstuk of proefwerk. Het klan echt, goed op een leerling letten.

*Sophie*

*Sophie*

18-09-2008 om 00:13

Mach ;- )

Dank je voor je berichtje.
Ik geloof je graag hoor Maar goh, wat een supersysteem dan! Ben al helemaal jaloers! Ik weet dat het heus wel zou kunnen, maar hier doen ze het gewoon niet, dat soort dingen. O ja, het staat wel op hun site dus, maar tja, het schijnt nog al moeilijk te zijn om je daar als school dan ook nog aan te houden...,terwijl de kinderen zich wel aan alles moeten houden... Lekker voorbeeld he?

Ze moesten hier maar eens een voorbeeld nemen aan die school van jou! Lijkt me een heel goed plan! En fantastisch dat je de boel ook op internet kunt bekijken, zo kun je als ouder echt meedoen.
Hier is nu net een of ander internetsysteem ingevoerd, maar niemand die het invult...nog niet althans :- (
www.itslearning.nl

groetjes, Sophie.

groentje

groentje

18-09-2008 om 01:20

Diepe

Ik wil hem ook graag begeleiden. Ik ga hem toch maar wat meer dwingen om hulp te aanvaarden. Kwam vandaag thuis met de uitslag van z'n eerste s.o; een 4...Hoop dat dit hem een beetje wakker schudt.
Ik heb geen idee waarom hij precies geen zin heeft in zijn huiswerk. Hij heeft het wel erg druk met alles, lange dagen op school door sportklas en daarnaast ook nog zijn eigen sport, maar ja. Hij is ook 'van nature' vrij laks met alles.
Hij komt trouwens van een Dalton basisschool, dus plannen zou hij inderdaad al wat moeten kunnen.
Geweldig die site waarmee je woordjes kan leren! Zijn er meer van dit soort sites?

maan.

maan.

18-09-2008 om 09:13

Overstap

Ik kan me herinneren dat ik de overstap van basisschool naar middelbare heel groot vond.

Hier bij mijn dochter op de basisschool zijn ze bewust bezig om die stap toch wat kleiner te maken.. in kleine porties toch alvast wat huiswerk, zowel maken als leren, zelfstandig leren werken met dagtaken en weektaken, het leren werken met een agenda. Ik ben er erg positief over en ik hoop dat het inderdaad de drempel wat kleiner maakt.

(ps groentje.. ook op niet-daltonscholen wordt er aan plannen gedaan hoor)

Vera*

Vera*

18-09-2008 om 10:00

Zoon

heb ik nu alvast aangemeld voor de studiebegeleiding voor als hij volgend jaar in de brugklas zit. Het is een jongen die vwo aan zou moeten kunnen maar op de basisschool niet heeft leren leren en verder zo gemakzuchtig is als ik weet niet wat en laten we het over werkverzorging maar niet hebben.
Het lijkt me heel goed om te zorgen dat hij goed op de rit wordt gezet. En volgens de meneer van de studiebegeleiding kon dat in een maand of drie gebeurd zijn. Dat zou prettig zijn, niet alleen voor de sfeer in huis maar ook voor mijn portemonnee.

*Sophie*

*Sophie*

18-09-2008 om 11:02

Groentje

Ja, er zijn meer van dat soort sites, maar hier hebben we er niet meer nodig, www.wrts.l volstaat. Heb je wel het geluid gedownload? Is hartstikke leuk, komt er zo'n melig papagaaitje aanvliegen en die gaat dan bv in het Spaans kletsen. En als het kind iets niet snel genoeg intypt gaat dat papagaaitje bv quasi-relaxed een zonnebril opzetten en een beetje met z'n poot tikken. Heel geinig als je er op let.

Leuke tip voor je zoon: laat hem ook eens lijstje invoeren van gekke woorden en dan die papagaai met Spaans of Frans of Duits of Engels accent die gekke woorden laten uitspreken... Of gewoon in het Nederlands. Je komt echt niet meer bij van het lachen! Onze zoon heeft bv zinnetjes ingetypt als: "ik ben een lelijke papagaai. Ik eet vieze koekjes. Ik loop de hele dag in een string. Ik heb schoenmaat 983362."
Dat soort dingen.... Echt goed vaag dus, maar je zoon zal het vast heel leuk vinden en zo laat je hem op een leuke niet-leer-manier kennis maken met een site die hem enorm van pas kan komen.

Onze zoon heeft sinds een paar dagen wel een of andere site erbij gevonden om de Spaanse werkwoorden te leren. Ik weet nog even niet hoe deze site heet, ik zal hem later eens vragen.

Zou het niet zo kunnen zijn dat jouw zoon helemaal niet (meer) weet hoe hij het moet aanpakken, het huiswerk? Hoe hij moet beginnen en zo? Dat hij door de bomen het bos niet meer ziet? En dan heel apatisch wordt daarvan? En sjaggerijnig en uiteindelijk helemaal niks meer doet en zich daar ook bepaald niet lekker bij doet en zich daardoor nog rottiger gaat voelen?
Je zou het eens kunnen uitproberen door hem een keertje echt op weg te helpen, kijken of dat positief aanslaat, of hij daar blij van wordt. Dan weet je genoeg, denk ik.
Wel fijn dat hij al op een Daltonschool gezeten heeft, lijkt me wel een streepje voor.

groetjes, Sophie.

*Sophie*

*Sophie*

18-09-2008 om 11:07

Maan.

"...ook op niet-daltonscholen wordt er aan plannen gedaan hoor."

Ja, klopt. Maar dat hebben ze wel van het Daltonsysteem overgenomen. Het bleek dat die kinderen beter voorbereidt waren op het V.O. Tenminste, dat is mij verteld door scholen.

Saartje

Saartje

19-09-2008 om 15:56

Sites van methode

Hoi Groentje

bijna elk lesboek heeft tegenwoordig een cd en eigen sites om op te oefenen.

Wat bij ons hielp was de methode te begrijpen. Als je deze begrijpt Bv samenvattingen en leerdoelen doorlezen kan je zoon helpen om het huiswerk sneller en eefectiever te maken.

succes

Saar

groentje

groentje

20-09-2008 om 11:16

Tips

Bedankt voor alle tips, ik heb er veel aan gehad. Heb nu met zoon afgesproken dat ik hem in ieder geval ga helpen plannen maar dat ik me er verder niet mee mag bemoeien. Nou ja, het is een begin.

Judith van Marrewijjk

Judith van Marrewijjk

21-09-2008 om 13:10

Verschil jongen meisje?

Hoi,
Deze week had mijn zoon zijn eerste overhoring Frans. Ik merkte al eerder dat hij er te gemakkelijk over dacht. Hij kon de Franse woorden wel ongeveer zeggen, maar niet schrijven. We hebben er dus nog even aandacht aan besteed, hoewel het niet van harte ging, want hij wist het allemaal wel.....
Vrijdag kreeg de hele klas de overhoring terug. En wat viel ontzettend op? Bijna alle meiden haalden een 10 of ander hoog cijfer, en bij de jongens vielen de enen, tweeen en vieren. (Mijn kind haalde dankzij mijn inspaningen een 6 1/2) En al die boys met die onvoldoendes zijn superslimme ventjes die met 550 van de basisschool gekomen zijn.
Ik heb hierdoor sterk de indruk gekregen dat de jongens bij wie alles kwam aanwaaien op de basisschool, wat meer moeite hebben met het echte, precieze leren, zoals dat bij de talen nodig is. Begeleiding van ouders is dus wel gewenst in het begin. Ik houd me bij mijn zoon nu vooral bezig met de woordjes in de vreemde talen. Geschiedenis en wiskunde zal allemaal wel loslopen.
Ik zou me echter kunnen voorstellen dat je een dochter op een heel andere manier moet begeleiden. Als ik aan mijn eigen brugklastijd terug denk, dan hielden mijn ouders zich alleen bezig met het ondertekenen van het rapport. En ik kan me niet herinneren ooit moeite te hebben gehad met plannen. Met twee zonen zie ik nu wel in dat het anders moet. Ik laat ze echt niet volledig alleen hun gang gaan. Goed plannen en structureren is de helft van je succes, houd ik ze voor.
Groet, Judith van M.

*Sophie*

*Sophie*

21-09-2008 om 13:25

Klopt helemaal hoor judith!

Ik weet inmiddels dat dat wat jij schrijft helemaal waar is. Het gaat natuurlijk niet voor alle jongens en meisjes op, maar dat jongens hier over het algemeen meer moeite mee hebben is zo.

Wat je dan kan doen is er een soort wedstrijdelement aan toe voegen, iets waar vooral jongens dan weer erg gevoelig voor zijn, hahaha!
Dat doe je door ze hiermee te laten leren:
www.wrts.nl
Zo kunnen ze een wedstrijdje met zichzelf houden en het werkt vooral knettergoed met woordjes in vreemde talen leren. Onze zoon roept altijd keihard door het huis als hij zichzelf weer heeft overtroffen, net als met een een snellere tijd tijdens een racespelletje bv.

groetjes, Sophie.

Sfeer

Over de sfeer in huis, kan ik boeken schrijven, heb ik slapeloze nachten, 10000 grijze haren en tig huilbuien gehad. Mijn zoon heeft gewoon 'geen zin' in huiswerk maken.
Hij wordt steekproefgewijs gecontroleerd door mijn partner (zijn stiefvader) en valt dan keer op keer door de mand. Hij zit in 3 mavo (vsbo heet het hier). In mei kondigde hij aan dat hij school niet meer zag zitten. Hij stond 2 drieen en 2 vieren op zijn eindlijst. Met veel praten (zowel op school als thuis)en bijles heeft hij alles in 5 weken opgehaald naar een 6 en meneer was over (niet eens een bespreekgeval). Jubel jubel, tot het nieuwe schooljaar begon. Zijn eerste cijferlijst toont 3 enen, en nog twee onvoldoendes en een 6. De strijd is dus weer begonnen.
We hebben heeeeeeeel vaak met hem gesproken en dan maken we de afspraak dat hij zijn huiswerk maakt, aangeeft wanneer hij ergens moeite mee heeft en ons hem laat overhoren als hij een toets/proefwerk heeft. Allemaal mooi, maar er komt geen bal van terecht. Op zondag (na het hele weekeinde gevraagd te hebben of hij geen huiswerk moet maken) kom je er dan achter dat hij maandag een proefwerk heeft van een vak waar hij een 1 voor staat. Als je hem vraagt waarom hij dat niet heeft gezegd en waarom hij niet heeft geleerd, haalt hij zijn schouders op. Gevolg: ruzie in huis. Voor onze jongste is dit ook geen gezonde situatie.
We hebben ook een tijdje (in de brugklas) elke dag huiswerk gecontroleerd en ook dat mocht niet baten. Hij had gewoon delen niet gemaakt. Straffen als: geen tv, geen internet, stereo uit de kamer, niet naar vriendjes, niet meer sporten, niet mee uit eten, niet mee op vakantie, you name it, mochten niet baten. Het leek alsof het hem niets uitmaakte.
En hem het zelf laten uitzoeken? Ik overweeg het nu. Voor de rust in huis heb ik gisteren besloten dat hij een poosje bij zijn vader gaat wonen (dat wil hij zelf ook want hij denkt dat hij er dan wel mee wegkomt. Pa zal niet controleren). Het doet me vreselijk zeer, maar het is ook zo vreselijk frusterend dat je alles wilt proberen met hem en hij er zelf helemaal niets aan doet.
Uiteindelijk moeten ze het toch zelf doen. Ik kan het niet voor hem doen.
Om dit hele lange verhaal kort te maken: alle kinderen zijn anders. Ik heb echt alles geprobeerd met mijn oudste en zit nog steeds met de handen in het haar. Misschien dat een poosje bij pa de uitkomst biedt. Wie weet. Of ik moet hem zijn gang laten gaan en als hij blijft zitten, hem van zijn spaargeld het schooljaar voor 2009-2010 laten betalen. (Dat verzin ik nu ter plekke, maar het lijkt me nog niet eens zo'n gek idee!)
Groentje, ik voel met je mee. Succes en laat weten wat bij jou heeft geholpen. Misschien haal ik daar nog iets uit.
Nancy

Judith van Marrewijjk

Judith van Marrewijjk

28-09-2008 om 19:26

Lastig zeg

Hoi Nancy,

Je hebt het vast allemaal al gedaan, maar als je zoon een jaar of 14, 15 is, kun je dan ook niet eens met hem over zijn toekomst praten? Ik bedoel: weet hij waarom hij leert, weet hij wat hij wil gaan doen later, hoe denkt hij dat te bereiken?
Ik zou hem er ook bij vertellen dat je niet eindeloos voor hem blijft zorgen...
Kortom, het is het proberen waard. En soms moeten dingen meerdere keren herhaald worden voordat het kwartje valt. Toch?
Ik wens je heel veel succes en een goede nachtrust!
groet,
Judith v, M.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.