Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Chippie

Chippie

28-11-2009 om 23:44

Dyslectisch


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lol!

Oke, ik ga al af.
Maar eh.. aan mag niet hebben we niet zoveel.
Waarom niet?
Groet,
Miriam Lavell

Ah, ik zie het al

Ik schreef "Ik weet niet waar je nu al bent, maar om hem te bevestigen zou je ook een paar keer dezelfde tekst met hem kunnen oefenen, zodat hij merkt dat hij baat heeft bij de voorkennis."
Daarmee bedoel ik natuurlijk niet dat je drie keer achter elkaar dezelfde tekst doet. Ik bedoel eigenlijk dat je weer eens een stukje pakt wat je al gehad hebt. Leuke verhalen nog eens lezen is wel leuk volgens mij.
Of mag dat ook niet?
Groet,
Miriam Lavell (terug in het hok)

Jaap Stoppelenburg

Jaap Stoppelenburg

06-12-2009 om 17:15

Nog 1 keer

Ik zal het je nog 1 keer uitleggen. Jij vergelijkt het aanleren van de strategie vaak met leren fietsen. Dat is inderdaad een vergelijkbaar proces. Maar je leert niet beter fietsen, of gaat meer van fietsen houden als je elk stuk 2 keer moet fietsen. Herhalen hoort niet bij Sleeplezen omdat het indirect de boodschap brengt of kan brengen dat het de eerste keer niet goed ging, zonder dat je dat hardop zegt. En dat klinkt misschien wat overdreven, maar die stagnerende lezers zijn voor dat soort boodschappen heel gevoelig geworden. Het grote voordeel van alsmaar doorgaan is dat de lol blijft en vergroot wordt. Eindelijk door!! Eindelijk een hoofdstuk uit!!! En als je het nog een keer wilt horen moet je het voorlezen, kijken of het in luisterboek bestaat of het kind het laten herhalen, maar alleen als dat uit eigen initiatief is.

Groet,

Jaap

Jaap Stoppelenburg

Jaap Stoppelenburg

06-12-2009 om 17:34

Yep

Yep.

Jaap

Jaap Stoppelenburg

Jaap Stoppelenburg

06-12-2009 om 17:38

Joop

Is niet erg, hoor, maar het is Stoeldraaier en hij doet erg goed werk bij het CPS!!

Groet,

Jaap

Grasmus

Grasmus

06-12-2009 om 17:54

Jaap

Jaap, op de school van onze kinderen ben ik laatst bij een interessante lezing aanwezig geweest. Dit ging voornamelijk over het belang van (voor)lezen en leesonderwijs.
Hier werd o.a. gesproken over hoe het leesonderwijs in de les aan te pakken: de leerkracht leest bijvoorbeeld ten alle tijden mee als de leerlingen ook lezen. Dit gaat dan over stillezen.
Onze dochter heeft dyslexie (en beheerst AVI6 zit in groep 7) en gevoelsmatig heb ik altijd het gevoel gehad dat we hardop met haar moeten oefenen. Maar op school gebeurt dit al geruime tijd niet meer met haar. Ze doet gewoon mee met stillezen. Uit de lezing begreep ik dat stillezen wordt geadviseerd vanaf groep 5/AVI4 of 5. Reden: het leestempo ligt met stillezen hoger, met alleen hardop lezen halen kinderen het benodigde niveau voor het Voortgezet Onderwijs niet.
Maar geldt dat ook voor kinderen die dus moeite hebben met lezen? Is het dan nog steeds verstandig om alleen stil te lezen (ook op school)?

Kijk!

Mooie uitleg. Dankjewel.
Groet,
Miriam Lavell

Joop

Oh trouwens, ik weet niet of die afwijking ook een naam heeft, maar namen kan ik niet onthouden.
Sorry Joop.
Groet,
Miriam Lavell

Jaap Stoppelenburg

Jaap Stoppelenburg

06-12-2009 om 18:36

Stil? doe maar niet.

Kinderen die traag lezen, hanteren vaak een minder efficiente leesstrategie. Daar kun je als begeleider nooit op reageren als ze stillezen. Dus als ze nog steeds veel moeite met technisch lezen hebben, verdienen ze ondersteuning. En hoe doe je dat: met hardop meelezen. Heel simpel. Als het hardop technisch lezen beter gaat, heeft dat direct invloed op het (hogere!!!) stilleestempo en daar gaat het VO dus van juichen!!!

Groet,

Jaap

Bastet

Bastet

06-12-2009 om 18:42

Het Vo gaat vooral juichen van goed begrijpend kunnen lezen.Helaas valt dat vies tegen,de hele klas van mijn zoon (brugklas VMBOT/Havo) moet daarin bijgespijkerd worden...
Bastet

Jaap Stoppelenburg

Jaap Stoppelenburg

06-12-2009 om 18:55

Niet zonder

Je zult een tekst nooit goed kunnen begrijpen als het technisch lezen niet op peil is, dus juichen gaan ze.

Jaap

Jaap Stoppelenburg

Jaap Stoppelenburg

06-12-2009 om 19:37

Sleeplezen interpreteren

Het is even de vraag waar je woont, maar misschien is er wel wat te organiseren. Sleeplezen kun je niet in je vingers krijgen door teksten van de site te interpreteren. Je leert het door het te doen en daarin begeleiding te krijgen. Een cursus Sleeplezen is 4 of 5 keer zweten, want het lijkt allemaal heel simpel, maar de uitvoering is dat niet, natuurtalent of niet.Je mag en kan het pas Sleeplezen noemen na een cursus. Safety first!!!

Groet,

Jaap

Driemaal is scheepsrecht

Driemaal is scheepsrecht

06-12-2009 om 20:36

Hardop lezen de pest voor leesplezier

Leuk dat er een leesmethode is waar goed aandacht is voor plezier en de succeservaring. Maar bij mijn dyslectische kinderen merk ik dat hardop lezen de pest is voor het leesplezier. Voor mij is het begrijpen van het gelezene cruciaal en niet technische lezen of hardop lezen. Lezen is heel belangrijk en essentieel om te kunnen functioneren, maar wel een middel, geen doel op zich.
In je latere leven wordt er zelden of nooit een beroep gedaan (als je je werk strategisch kiest) op het vermogen om hardop te lezen (en persoonlijk ben ik het spuugzat om het lezen bij mijn kinderen door de strot te duwen)

Jaap Stoppelenburg

Jaap Stoppelenburg

06-12-2009 om 21:02

Onbegrijpelijk

Je zult nooit een tekst goed kunnen begrijpen als je niet in staat bent om de woorden technisch goed te lezen. Veel woorden fout lezen en het dan begrijpen? Onmogelijk. Ook onbegrijpelijk als je er als leerkracht zo over denkt.

Chippie

Chippie

06-12-2009 om 22:00

Jaap en miriam

Jaap, geweldig dat je zelf reageert!

Miriam, ik hoef geen teksten twee keer te lezen. Hij ziet zelf wel hoe goed het nu gaat. Na één weekje! Hij is heel erg gemotiveerd. Vanmiddag heeft hij een lang sinterklaasgedicht - niet supersimpel - hardop voorgelezen in een goed tempo en bijna foutloos.

Iedere dag lezen we twee of drie hoofdstukken hardop uit een Dolfje boek (AVI 5, hij beheerst AVI 2). Ik let niet op fouten (het hart 'klopt' ipv 'bonst' en als hij te lang nadenkt help ik hem even op weg om het ritme vast te houden (geen idee of dit de bedoeling is).

Ik woon in in Twente. Doe je zo'n cursus alleen of samen met je kind?

Guinevere

Guinevere

06-12-2009 om 22:31

En ik

En ik woon in het westen des lands. Een workshop ofzo in het midden des lands zou ik erg leuk vinden, want ik wil wel eens weten of we goed bezig zijn hier. Zelf zie ik grote vooruitgang bij onze 7 jarige. En zelfs enig leesplezier (zolang het Spongebob boeken betreft, maar alla).

Chippie

Chippie

06-12-2009 om 23:23

Een oo-workshop?

Nee, zonder dollen, ik denk dat veel ouders hierin geintresseerd zijn.

Jaap Stoppelenburg

Jaap Stoppelenburg

06-12-2009 om 23:33

Leesfeest

Geweldig zoals jullie bezig zijn, maar je weet het: het heet pas Sleeplezen als je een licentie hebt. Dat het helpt, weet ik zelf al jaren, maar dat nu al zo'n 70 scholen in Groningen en Friesland er fanatiek mee aan het werk zijn, is erg leuk.Maar het is nog een noordelijk leesfeest. Als je trouwens hoort dat een woord fout gaat, laat je gewoon doorlezen, maar zegt even snel het goede woord in het voorbijgaan.Het is handig om je kind mee te nemen naar zo'n cursus. Je kunt zelf vast bedenken, waarom. De kinderen die op de cursus komen worden door mij ook niet als probleemlezer gezien, maar als mede-instuctuur om al die moeders het Sleeplezen te leren.Stuur me maar een mailtje. Gaan we kijken.

Groet,
Jaap

Jaap Stoppelenburg

Jaap Stoppelenburg

06-12-2009 om 23:39

Hoe

Hoe? Een workshop is leuk en ik heb er met veel plezier ook al ettelijke gegeven, maar zo'n workshop geeft alleen niet veel meer dan achtergronden en beelden uit de praktijk. Daarna komt pas het echte instructiewerk.

Groet,

Jaap

Jaap Stoppelenburg

Jaap Stoppelenburg

06-12-2009 om 23:43

Zie hoe.

Jaap Stoppelenburg

Jaap Stoppelenburg

07-12-2009 om 09:18

Ietsje meer

Wat je schrijft klopt allemaal, Miriam,(ik zou ook niet de moed hebben om je tegen te spreken)maar het succes van Sleeplezen is mede te danken aan de andere 2 componenten: de methodische en de technische. De methodiek verschilt van de gebruikelijke en wat hij vooral doet is faciliteren. Het leesproces wordt sneller en eenvoudiger gemaakt. Verder is de directieve rol van de leesbegeleider een voornaam onderdeel. Als leesbegeleider neem je echt de leiding. Je neemt tijdelijk het stuur over. Qua tempo en ritme, bepaal jij hoe het gaat en niet het kind. En tenslotte is de manier waarop de leespen wordt gehanteerd, en dat is echt heeeel lastig in het begin, van cruciaal belang.

Lekker bezig

Jaap:"Wat je schrijft klopt allemaal, Miriam,(ik zou ook niet de moed hebben om je tegen te spreken)maar het succes van Sleeplezen is mede te danken aan de andere 2 componenten: de methodische en de technische."
Ik geloof je onmiddelijk. Ik vergelijk in mijn hoofd met allerlei dingen die ik wel kan, maar die vergelijkingen noem ik niet omdat dat het voor meelezers alleen maar verwarrend maakt.
Ik schreef al eerder dat ik niet geloof dat je het van tekst of een site kunt leren. Woorden zijn verwarrend en kunnen in de praktijk verkeerd begrepen worden. Die praktijk is juist zo belangrijk.
Ik vind het grappig dat het verloop van dit draadje en jouw inbreng dat nog eens heel duidelijk maakt.
Wat mij betreft zit er tussen schools leren lezen en als ouder een cursus doen, nog een tussenstap. Namelijk het besef dat het gewoon is dat je je kind helpt met leren lezen en dat je verschil kunt maken.
In sommige situaties is dat besef opgevolgd door de actie (just do it), genoeg om inderdaad een verschil te maken. Ook dat blijkt uit dit draadje.
Dat is mooi.
Groet,
Miriam Lavell

Chippie

Chippie

07-12-2009 om 12:53

Miriam en jaap

Miriam deed mij de suggestie en ik ben er zo goed en kwaad als direct mee aan de slag gegaan en ben nu al verbaasd.

Het principe snap ik (denk ik) wel en sluit aan bij mijn kind. Je moet hem geen ruimte geven voor wilde associaties (tempo er in dus), geen ruimte om te blijven hangen in fouten (voorzeggen deed ik al), geen nadruk op fouten, veel succeservaring etc.

Jaap, ik zou graag als ouder de goede instructie willen geven. Hoe lang duurt een ouder-kind-instructie-traject?

Groet, Chippie

Jaap Stoppelenburg

Jaap Stoppelenburg

07-12-2009 om 13:59

Klopt

Maar ook, maar misschien bedoel je dat ook wel, dat de school geen monopolie hoeft te hebben bij het leren lezen en dat kan het machteloze gevoel van ouders, die zien dat het mis gaat,maar niet in durven grijpen, wegnemen.

Groet,

Jaap

Jaap Stoppelenburg

Jaap Stoppelenburg

07-12-2009 om 14:01

Cursus

Vijf weken, 1 uur in de week. De eerste sessie duurt wat langer.

Guinevere

Guinevere

08-12-2009 om 20:46

Ik haak toch af jaap

Vandaag heb ik gehoord dat het lezen van zoon helemaal op niveau is (oef), dus ik laat deze ronde sleeplezen aan me voorbij gaan. Desalniettemin denk ik dat het fijn zou zijn de methode breder over Nederland te verspreiden. Ook al heb ik de methode vermoedelijk klungelig toegepast, het heeft wel resultaat gehad. Dus ik denk dat er meer kinderen mee geholpen kunnen zijn.

Jaap Stoppelenburg

Jaap Stoppelenburg

08-12-2009 om 21:22

Klungelig

Het leuke is, dat we nog niet weten hoe klungelig je deze methode kan toepassen om nog steeds resultaat te bereiken. Hij is onderzocht door studenten van de RuG die door mij zijn opgeleid en het precies zo hebben uitgevoerd als ik gedaan zou hebben. Met resultaat dus. Daarmee weet je niet hoe het resultaat zou zijn geweest als je wat kleine verschillen in de uitvoering zou hebben aangebracht. Natuurlijk moet je aan de principes niet morrelen, maar begrijp je wat ik bedoel?
Ik denk ook dat hij bekender zou moeten worden, maar als een oudervereiging als Balans er al totaal geen enkele belangstelling voor heeft, is er nog een lange weg te gaan.

Chippie

Chippie

08-12-2009 om 22:56

Jaap

"maar als een oudervereiging als Balans er al totaal geen enkele belangstelling voor heeft, is er nog een lange weg te gaan."

Waarom hebben zij er geen belangstelling voor?

Jaap Stoppelenburg

Jaap Stoppelenburg

08-12-2009 om 23:16

Geen idee

Wist ik dat maar. Toen een artikel over Sleeplezen in 2007 in de NRC was gepubliceerd heb ik de redactie van Balans gevraagd of het misschien niet goed zou zijn om er ook in hun blad aandacht aan te besteden. Geen enkele reactie. Zelfs op een uitgebreide brief aan Arga Paternotte is niet gereageerd. Erg vind ik het niet, want de berichten over Sleepezen vinden hun weg toch wel, maar vreemd is het wel.

mijk

mijk

09-12-2009 om 11:05

Hier gewoon in de klas

zoon loopt behoorlijk voor met lezen dus hij heeft er niet mee te maken, maar de grap is dat zijn klas die in het geheel vrij zwak is wel voorloopt met lezen. Lijkt me dus inderdaad een aanrader...Jammer dat zo'n club er niets mee wil...

Mijk

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.