Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Dyslexie, breinleeftijd, dl, dle...

Hoi allemaal,

Heeft iemand van jullie ervaring met een didactisch onderzoek naar dyslexie en de term 'breinleeftijd'?
Even kort: onze jongens (vroege leerlingen, want pa en ma hebben ze 'versneld door de kleuterklas gepushed') hadden afgelopen zomer een DL van 20, de AVI en DMT's scoren ongeveer 10-13.
Onderzoek gedaan naar mogelijke dyslexie, maar daar rekenden ze met de rijpingsmaanden van het brein i.p.v. de DL. Die breinleeftijd (?) was bij onze kids toen 13, dus was de achterstand niet zo groot, dus zijn ze niet dyslectisch, maar 'leeszwak'. Overigens is uit IQtest gekomen dat ze beiden bovengemiddeld slim zijn, dus zijn de DLE's wel 'te laag' gezien hun intelligentie.

Geen enkele site of instantie die ik gesproken heb, rept over die breinleeftijd, dus ik was benieuwd of jullie er ervaring mee hebben.

Petuut

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nintendo?

Volgens mij doen alleen die nintendo spelletjes aan 'breinleeftijd'.
In welke groep zitten ze? DLE 20 komt overeen met eind groep 4 (tenminste, zoals ik het ken). DMT score 10-13 kan ik niet terug brengen naar een streef- of leerjraar. Ik ken de som daarvan niet.
Kun je niet achterhalen van wie de toetsen zijn die de school gebruikt heeft?
Groet,
Miriam Lavell

Chippie

Chippie

06-12-2010 om 10:50

Petuut

Geen ervaring met breinleeftijd?

DL is didactische leeftijd. Dat is altijd het aantal maanden dat je kind onderwijs heeft gehad (10 maanden per jaar, beginnend bij groep 3).

DLE is didactisch leeftijd equivalent. Moeilijk uit te leggen maar het geeft aan hoe ver je kind is. In de optimale situatie is DLE/DL 1. Groter dan 1, dan loopt kind voor. Kleiner dan 1, dan loopt kind achter.
Je noemt het DLE niet, dat is wel een hele belangrijke (misschien bedoelen ze dan met breinleeftijd, een voor mij onbekende term).

DMT is een Drie Minuten Leestoets. Geen idee hoe dat berekend wordt. Maar het lijkt mij dat met de DMT de DLE wordt bedoeld.

Rijpingsmaanden en breinleetijd zegt mij helemaal niets.

Zo is het

Chris legt het beter uit. Aan het begin van deze zin van mij "DLE 20 komt overeen met eind groep 4 (tenminste, zoals ik het ken)" had niet DLE, maar DL moeten staan.
Groet,
Miriam Lavell

Petuut

Petuut

06-12-2010 om 16:19 Topicstarter

Niet duidelijk neergezet

Maar hun AVI en DMT-scores op DL 20 waren DLE 10-13.
@Miriam, ze zitten nu in groep 5.
@Anna, precies wat jij schrijft, is wat de psycholoog ook zei: je mag van hun nog niet verwachten dat ze hetzelfde kunnen/opnemen als hun (oudere) klasgenoten.
Voorstel was om ze op groep 4 niveau te benaderen, in elk geval qua lezen en spellen.
Maar hun lees- en spelresultaten zijn niet op niveau van wat je zou verwachten op basis van hun intelligentie.

Test

Is er nog iets uit de dyslexietest gekomen of ben je nog in afwachting van de uitslag?

Petuut

Petuut

06-12-2010 om 20:16 Topicstarter

Josephine

De uitslag was dus 'niet dyslectisch' maar 'leeszwak'.
Mede gerelateerd aan die breinleeftijd, want doordat ze rekenden met een DL/didactische breinleeftijd van 13 maanden, was de achterstand niet zo groot (hun DLE's waren 10-13 ongeveer). Gemeten vanuit de DL in schoolmaanden (20) is de achterstand aanzienlijker.
Zeker als je in ogenschouw neemt dat ze in groep 3 en 4 al de hele riedel extra begeleiding hebben gehad die school biedt (volgens het Dyslexie Protocol).

De reden waarom ik aan het zoeken ben naar meer info is omdat ik nu behoorlijk kosten maak voor RT. Niet dat we die niet over hebben, maar goed: iedere euro kun je maar 1 x uitgeven, nietwaar?
Van Steunpunt Dyslexie hoorde ik dat als je een dyslexieverklaring hebt en een arts adviseert RT, de belastingdienst de kosten voor RT dan als aftrekpost accepteert. Dat zou wel eens een interessante optie kunnen zijn voor ons (1 kinderen, allebei 1 uur RT per schoolweek hakt er best in zeg maar).
Alleen hebben we dus geen dyslexieverklaring, maar wel een advies voor RT.
Toen ik de dame aan de telefoon dat voorlegde, vroeg ze om de Cito-scores. Tja, die zijn al 2,5 jaar D en E voor AVI en DMT's. Zij snapte dan ook niet helemaal hoe het onderzoek in elkaar heeft gestoken, kende de term breinleeftijd ook niet binnen de diagnosticering van dyslexie, wel de DL en DLE, gerelateerd aan het IQ.

Voor de behandeling op school zal een dyslexieverklaring niet veel uitmaken: school biedt alle extra dingen die er zijn, maar voor ons zou het wel een hele hoop kunnen schelen in de kosten.. Of via de belastingdienst als aftrekpost, of zelfs de vergoede dyslexiezorg.
Mocht er geen sprake zijn van dyslexie, dan nog zou ik graag willen weten waarom die leeszwakte er dan is. Omdat die niet rijmt met hun IQ. Want dan zou geen enkele vroege leerling eind groep 4 een DLE (in de buurt) van 20 kunnen hebben, omdat hun breinen daar nog niet rijp voor zijn.

Petuut

Petuut

Petuut

07-12-2010 om 01:09 Topicstarter

Jessica5

Die logopedie is wel een goed plan. Daar zal ik eens in duiken.
De kids krijgen op school RT (van de interne RT-er op school), maar ook nog van een externe (1 x per week). Zij geeft iedere week huiswerk mee inderdaad. Sommige dingen moeten ze dagelijks oefenen, andere een paar keer per week. Ze lijken een beetje een inhaalslagje aan het maken te zijn (op sommige vlakken), maar de tijd zal uitwijzen of dat voldoende is.
Ik weet wel dat de externe RT-er bezig is met een schoolbegeleidingsdienst hier in de buurt om namens hen dyslexiebehandelingen te mogen doen.

Maar die logopedist hou ik zeker ook in de gaten als mogelijkheid om gerichte hulp voor de kinderen met hun lezen en spellen te kunnen krijgen! Dank je wel voor de tip.

Petuut

Chippie

Chippie

07-12-2010 om 10:48

Petuut

Ik krijg steeds meer een heel naar gevoel bij de test.

Leeszwakte kan maar dan zou het dus een 'probleempje' zijn wat je met wat RT op kunt lossen of het ligt aan het onderwijs dat gegeven is (te laag of te hoog niveau). Maar dat lijkt niet zo te zijn.

Hier een kind dat D en C scores haalde voor lezen. Met veel RT. Toch dyslexie omdat uit de tekst bleek dat klank-letter comib redelijk gemiddeld was maar dat hij qua woordvinding flink benedengemiddeld scoort. Daar en op nog wat testen (onzinwoorden lezen) is de diagnose op gebaseerd.

"Van Steunpunt Dyslexie hoorde ik dat als je een dyslexieverklaring hebt en een arts adviseert RT, de belastingdienst de kosten voor RT dan als aftrekpost accepteert. Dat zou wel eens een interessante optie kunnen zijn voor ons (1 kinderen, allebei 1 uur RT per schoolweek hakt er best in zeg maar)."

De drempel voor ziektekosten ligt vrij hoog en alles boven de drempel komt pas in aanmerking. Gelukkig hebben jullie twee kids met een probleem

Petuut

Petuut

07-12-2010 om 10:49 Topicstarter

Anna

De breinleeftijd was JUIST ahankelijk van de kalenderleeftijd.. Ik vroeg nog wat de breinleeftijd van een ander kind in de klas zou zijn dus in augustus jarig was, en haar breinleeftijd was dus 15. Zo, ongeziens vast te stellen. Even tabelletje raadplegen en hoppa.
Onze oudste en dat meisje met breinleeftijd 15 zijn de zwakste lezers in de klas, dus het klopt wel, hahahaha. Allebei een te jong brein om het niveau te halen.
Toch vreemd dat bij middelste 2 kinderen in de klas zitten met een jonger brein/jongere kalenderleeftijd die wel 'gewoon' meekomen.

Dat hele breinleeftijd-gedoe zit me dan ook wat in de weg. Blijkbaar moet je voor vaststellen van dyslexie kijken naar DL, DLE, extra ingestoken energie en verwachtingen op basis van IQ.

Chippie

Chippie

07-12-2010 om 10:58

Petuut

"Blijkbaar moet je voor vaststellen van dyslexie kijken naar DL, DLE, extra ingestoken energie en verwachtingen op basis van IQ."

Dat is deels zo. Bovenstaande mix geeft een idee dat er wel eens dyslexie in het spel zou kunnen zijn.

In het dyslexie-onderzoek bekijken ze factoren (fonologische vaardigheden, woordvindingsproblemen (testje met zo snel mogelijk kleuren benoemen) die dyslexie kunnen aantonen. Staat dat niet ergens in het onderzoeksverslag?

Achter het net

Petuut, je moet je niet mee laten slepen in afleidingsmanouvres en gekke woorden.
Voor het vaststellen van dyslexie bestaat een protocol. Als dat protocol niet wordt gevolgd, dan vist kind achter het net bij alle hulp.
Zie http://www.tbraams.nl/nieuws/index.php#5
Het is dus van belang dat je achterhaalt of dit onderzoek dat protocol volgt. Bij die speurtocht hoef je geen mening te hebben over termen als 'breinleeftijd' of tabelletjes die die term in het onderzoek betrekken. Je hoeft alleen maar te weten of dat er toe doet in een dyslexieonderzoek.
En dan niet naar de mening van de juf, maar naar de mening van het masterplan dyslexie.
Kijk hier http://www.masterplandyslexie.nl/ en hier http://dyslexie.taalonderwijs.nl/ of hier http://www.steunpuntdyslexie.nl/
Kijk, zoek, vraag om uitleg. Ga niet bij voorbaat mee in een rationalisatie die je niet begrijpt en waarvan je helemaal niet weet of het er toe doet.
Bij mijn weten: het dyslectieprotocol gaat niet af op iets dat breinleeftijd heeft, maar op instructietijd. Een kind dat 10 maanden leesonderwijs heeft gehad, moet daarvan minimaal een bepaald resultaat behaald hebben. Als dat niet zo is en extra hulp gedurende de komende tien maanden ook niet helpt, dan is er mogelijk sprake van dyslexie.
Bij jouw kinderen bestaat een achterstand van meer dan 10 maanden. Dat duidt op dyslexie. Maar of ze in aanmerking komen voor hulp, is mede afhankelijk van de juistheid van de instructie, het leerlingdossier en de onderzoeken die gedaan zijn.
Ik vrees dat het daar aan schort dus dat je kinderen het risico lopen wel dyslexie te hebben, maar geen recht op hulp omdat de school zich niet aan de regels houdt.
Dat risico moet je uitsluiten.
Groet,
Miriam Lavell (die overigens wel benieuwd is naar dat lijstje over breinleeftijd. Waar komt dat vandaan? Wie heeft dat bedacht? Bij welke methode/onderwijswinkel hoort het?)

Chippie

Chippie

07-12-2010 om 13:43

Miriam

"Een kind dat 10 maanden leesonderwijs heeft gehad, moet daarvan minimaal een bepaald resultaat behaald hebben. Als dat niet zo is en extra hulp gedurende de komende tien maanden ook niet helpt, dan is er mogelijk sprake van dyslexie.

Bij jouw kinderen bestaat een achterstand van meer dan 10 maanden. Dat duidt op dyslexie. Maar of ze in aanmerking komen voor hulp, is mede afhankelijk van de juistheid van de instructie, het leerlingdossier en de onderzoeken die gedaan zijn.

Er is een achterstand en dus een aanwijzing dat er sprake kan zijn van dyslexie. Uit het leerlingdossier moet blijken dat kind minimaal 3 maanden kwalitatief goede en voldoende RT heeft gehad en dat er geen voldoende vooruitgang is. Je kunt dan een dyslexie-onderzoek aanvragen waarvoor school een formulier in moet vullen. De psycholoog beslist of je voor vergoeding van onderzoek in aanmerking komt.

Uit het onderzoek moet blijken of er sprake is van dyslexie. In ons onderzoek is nooit gesproken over breinleeftijd. Sterker nog, wij hadden graag zoiets als IQ meegenomen (zoon heeft IQ van 140 -> dat kun je linken aan hogerer leeftijdscategorie) maar dit mag niet. Gezien zijn IQ heeft hij een achterstand van, pak hem beet, 2 jaar maar ze rekenen alleen met zijn daadwerkelijke achterstand.

"Ik vrees dat het daar aan schort dus dat je kinderen het risico lopen wel dyslexie te hebben, maar geen recht op hulp omdat de school zich niet aan de regels houdt."

Ik vrees juist dat het onderzoek niet zo geweldig is geweest. Want als er wel een sterk dyslexievermoeden is maar er niet voldoende RT is geweest dan kan alsnog de RT worden ingezet en dan kan er eventueel na 3 maanden een dyslexieverklaring worden afgegeven.

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe je voor een kind met dyslexieverklaring hulp binnen school af kunt dwingen.

Zelfde vrees

"Gezien zijn IQ heeft hij een achterstand van, pak hem beet, 2 jaar maar ze rekenen alleen met zijn daadwerkelijke achterstand. "
Inderdaad. Er is weinig samenhang tussen iq en leesvaardigheid. Instructietijd (en kwaliteit) is wel een bepalende factor.
"Ik vrees juist dat het onderzoek niet zo geweldig is geweest. "
We vrezen hetzelfde, ik zeg het alleen anders.
"Ik ben trouwens wel benieuwd hoe je voor een kind met dyslexieverklaring hulp binnen school af kunt dwingen. "
Niet echt, behalve als de school in de schoolgids heeft staan zich aan de dyslexie afspraken te zullen houden. Dan moet de school dat gewoon doen.
Maar het gaat er niet om waar de hulp vandaan komt. Het gaat erom dat als de kinderen van Petuut voor hulp in aanmerking komen (feitelijk een vergoeding van de ziektekostenverzekering), dat ze dat dan ook kunnen krijgen.
Met de wijze waarop er nu met ze wordt omgesprongen, is er geen zicht op een juiste diagnose, laat staan op hulp.
Groet,
Miriam Lavell

Petuut

Petuut

07-12-2010 om 13:56 Topicstarter

Reacties

@Chippie: Ik 'kan' weinig met het verslag. Er is in elk geval gekeken naar: letters benoemen, losse woorden lezen, onzinwoorden lezen, teksten lezen, letters schrijven, woorddictee, welke spellingsregels ken je en pas je ze ook toe, rekenniveau (+, -, .
Ik heb de onderzoeksresultaten voor de RT-er opgevraagd, daarom heb ik ze oo, maar er staan een hoop afkortingen op die me niets zeggen.

@AnnaN: weet je wat het leuke is? De breinleeftijdmevrouw had initieel juist geadviseerd dat ze door moesten naar groep 5 gezien hun cognitieve mogelijkheden en het vermoeden van dyslexie (dan helpt zittenblijven niet). Na het didactische onderzoek of er sprake zou kunnen zijn van dyslexie, moest ze 'toegeven' dat we ze dus eigenlijk toch ten onrechte doorgeduwd hadden in groep 1. School roept al jaren dat ze zo jong zijn, nu was dat aangetoond. (let wel: vinden wij niet hoor!)

@Miriam: ik heb de IB-er van school afgelopen vrijdag per mail gevraagd om van de kinderen een leerling-dossier te maken/printen volgens de normen van het Masterplan Dyslexie (met link die aangeeft wat er dan in moet staan, ze zullen mij niet hebben, hahaha). School geeft oveigens wel aan volgens het Dyslexie Protocol te werken en ik heb het idee dat er inderdaad veel vastgelegd wordt in (digitale) dossiers. School zal (vermoed ik) wel volgens het protocol werken dus.
In hoeverre het didactisch onderzoek (je weet wel, die met die breinleeftijd) voldoet aan de regels van het protocol, weet ik niet.
Wat ik wel weet van het Steunpunt dyslexie, is dat zij nog nooit gehoord hadden van breinleeftijd en al helemaal niet in relatie tot het diagnosticeren van dyslexie.
Waar het breinleeftijdtabelletje vandaan komt? Ik heb werkelijk waar geen idee. Ik weet ook niet of het gekoppeld is aan enige methode/onderwijswinkel.

Petuut

Chippie

Chippie

07-12-2010 om 14:25

Petuut

" Ik \'kan\' weinig met het verslag. Er is in elk geval gekeken naar: letters benoemen, losse woorden lezen, onzinwoorden lezen, teksten lezen, letters schrijven, woorddictee, welke spellingsregels ken je en pas je ze ook toe, rekenniveau"

Misschien komen we er samen wel uit. Ons onderzoeksverslag gaf niet de scores aan (daar heb je als leek niet zoveel aan maar wel benedengemiddeld, gemiddeld en bovengemiddeld. Waarbij het wel duidelijk was dat hij behoorlijk benedengemiddeld hij scoorde. Staat daar niets over in?
Loopt de score van 0 - 20 waarbij 10 gemiddeld is?
Wat het meest interessant is, zijn de fonologische vaardigheden (weet ik niet zoveel van, omdat dat redelijk gemiddeld is) en de woordvindingstoestanden (kleuren benoemen, letters benoemen, woorden benoemen)

Petuut

Petuut

07-12-2010 om 15:17 Topicstarter

Chippie

in het verslag werken ze alleen met % leerrendement, allemaal gerelateerd aan de breinleeftijd.
Dingen die jij noemt kan ik niet terugvinden. Niet in het verslag en niet in de onderzoeksgegevens, behalve dan 'letters benoemen'.

Chippie

Chippie

08-12-2010 om 13:23

Dus...

Dus een slecht onderzoek? Dat hele breinleeftijdgebeuren vind ik vreemd maar dat je een onderzoeksverslag hebt waar niet veel in staat nog meer. Voor percentages leerrendementen hoef je geen test af te laten nemen, dat kan school je ook wel vertellen.

Petuut

Petuut

10-12-2010 om 18:51 Topicstarter

Ja, lijkt het wel op he?

Gisteren een afspraak gemaakt met een ander bureau. Onze RT-er was daar geweest, langdurig met 1 van de onderzoekers gesproken en ze vond het zo verhelderend en interessant hoe zij dingen doen en aanpakken, dat ik daar eens een balletje heb opgegooid.
Zou dit dan het laatste bureau zijn waar we met de mannen heen moeten om helder in beeld te krijgen hoe en wat? I hope so...

petuut

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.