J.Valkie
14-04-2015 om 13:39
Dyslexie en naar het Gymnasium, wel of niet doen?
Situatie: Zoon zit in de brugklas VWO. Er moet nu een keuze gemaakt worden, Atheneum of Gymnasium. Zoon heeft een IQ van 145 en heeft dyslexie. Spelling en niet lezen is wat zwakker... Hij leest juist opvallend snel een veel. Bv in zijn vrije tijd leest hij boeken over Griekse goden en hij kent alle Griekse goden bij naam. Heeft altijd interesse in geschiedenis gehad. Als basisschool leerling is hij een onderpresteerder geweest die pas opbloeide toen hij een groep mocht overslaan en extra uitdaging krijgt. Heeft op de basisschool problemen gehad met aansluiting vinden. Op het VWO gaat het beter, hij heeft nu vrienden op school. HIj staat nu 7,5 gemiddeld. HIj mocht een paar lessen Grieks en Latijn volgen met zijn klas en hij heeft een 9,5 gehaald voor de toets gewoon omdat hij het zo leuk vond. Hij leert erg makkelijk. De tijd dat hij aan zijn huiswerk besteed is een half uur tot een uur per week. Verder doet hij alles tijdens de les al. Het hebben van dyslexie uit zich in de spelling en het hardop voorlezen gaat lastiger omdat zijn mond zijn hersens niet bijhouden zegt hij zelf . Woordenschat is enorm goed door het veel lezen. Engels is wat zwakker door de spelling, hij staat een 6,5 voor Engels. Mondeling juist goed omdat hij de taal wel goed kent. Frans boeit hem meer en daar staat hij een 8,5 voor.
Hij zegt dat hij iets leert door het woordbeeld te onthouden. Je zou hem een beeddenker kunnen noemen.
Nu kreeg ik van de week een briefje bij zijn rapport dat Gymnasium niet kan wegens dyslexie van zoon.
Wij zelf twijfelen. Waar zou zoon meer op zijn plek zijn?
Hier wat redenen waarom wel:
Hij zal meer aansluiting vinden op het Gymnasium. Juist het vinden van aansluiting is zo belangrijk voor zoon en gaat niet altijd goed helaas.
Zoon vind het saai op school. Meer uitdaging kan geen kwaad.
Zoon heeft interesse in Grieks en Latijn.
Niet elk kind met dyslexie is hetzelfde. Zoon leest juist enorm snel en veel.
Hij heeft nog niet leren leren. Wel leren opletten in de klas en tijd op school nuttig gebruiken zodat het huiswerk al af is.
Hij is nog jong, wordt in mei 12, want versneld maar enorm gegroeid qua zelfstandigheid. Hij begon de brugklas als leerling die problemen had met planning en veel vergat tot een serieuze leerling die graag zijn zaken goed op orde heeft en dit ook voor elkaar heeft gekregen.
Zoon wil zelf graag naar het Gymnasium. Is wel er wel bang voor dat het veel huiswerk maken wordt en dus te zwaar zal zijn.
Argumenten school waarom niet:
Dyslexie
Niet zo gemotiveerde leerling, liever lui dan moe. Lijkt niet echt geinteresseerd in de stof
Wel een echte VWO dus Atheneum is beter
Toch maar veilig voor Atheneum kiezen of toch Gymnasium proberen.
Ik heb geen idee of er slimme dyslecten op het Gymnasium passe/ zitten???? Geeft dyslexie toch te veel problemen op het Gymnasium. Ik weet het niet, iemand tips, ideeen of ervaring hiermee?
Wel of niet bezwaar maken? Het is niet de eerste keer dat ik bezwaar maak op school. Had ik dat niet op de basisschool gedaan dan zat zoon nu in een Havo brugklas. Ja,ja een lastige ouder ben ik .
Graag met spoed reageren, oudergesprek is al vrijdag! Twijfel, twijfel......

Elisa Gemani
18-04-2015 om 14:18
Gymnasium
Zo te lezen zou je zoon uitstekend op zijn plek zitten op het Gymnasium. Maak hem lekker met waar zijn interesse ligt: klassieke cultuur, geschiedenis en Latijn en Grieks. Maak hem duidelijk dat hij het prima aan zou kunnen. Zijn dyslexie hoeft geen belemmering te zijn, zeker niet met enkele aanpassingen, hulpmiddelen en begeleiding op maat die de middelbare school kan en moet bieden.
http://www.steunpuntdyslexie.nl/dyslexie-op-school/voortgezet-onderwijs/begeleiding-op-school/
Er zijn meer kinderen met dyslexie die op het Gymnasium zitten en het gewoon goed doen. Ga ervoor!

TO
18-04-2015 om 18:32
Goed gedaan!
Goed gedaan bij de mentor. En goed dat mentor er zo voor open stond. Niet iedereen schakelt zo snel.
Ik zou je zoon echt stimuleren naar het gymnasium te gaan. Klinkt echt als een typisch gymnasium kind. Echt veel meer dan mijn kinderen die op het gymnasium zitten. Hij hoeft op basis van wat hij nu doet aan huiswerk (bijna niets) echt niet zo bang te zijn.
En laten we wel wezen. Als het in de tweede echt tegenvalt (zwaarder is dan hij makkelijk genoeg aankant, wat ik me dus niet kan voorstellen, dan praat je toch met school en gaat hij toch alsnog naar 3 atheneum? - zelfs als dat niet de "gebruikelijke" weg is. Zonde om het gymnasium niet te proberen als dit soort dingen juist zijn interesse heeft.

Emma
19-04-2015 om 16:16
Mooi zo
Goed gesprek hoor, bij de mentor. Ja, soms voel je je een lastige ouder terwijl je gewoon een goed gesprek wil en uiteindelijk wordt dat dan ook gewaardeerd. Toch een manier om scherp te blijven
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.