Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Dyslexie en ondersteuning VO

Bij mijn dochter is eind brugklas (HAVO) dyslexie vastgesteld. Ze kan (kon?) veel compenseren maar loopt op 4 havo nu toch vast. Ze heeft alle vreemde talen (behalve EN en NE uiteraard) al laten vallen maar bij geschiedenis en economie moet er ook veel gelezen worden.
Ik heb nu bij school via de mentor aan de bel getrokken bij de RT-er, want ik wil graag dat er bekeken wordt welke hulp haar kan helpen. Maar school kaatst de bal terug en vraagt aan ons welke hulp onze dochter nodig heeft. Het gaat met name om de vakken Nederlands (Engels gaat wel goed), geschiedenis (wat ze het leukste vak van allemaal vindt dus het ligt niet aan haar inzet) en economie. 
Waar kan ik aan denken qua hulp? Of moet ik toch contact zoeken met de instantie die de diagnose heeft gesteld?

Ze vertikt het overigens om Nederlandse boeken te lezen. Ze leest wel vlot Engelse boeken. 

Er is voorleessoftware beschikbaar voor bij toetsen. 
Ze mag (school- en centraal examens op een laptop maken met spellingscontrole.
Ze heeft recht op extra tijd bij alle toetsen

Voor Nederlands zijn luisterboeken, en dan meelezen in het fysieke boek misschien een optie (maar lezen is sowieso een dingetje in Havo 4/5. Ik geloof dat al mijn leerlingen examen doen met gelezen uittreksels (en dan geen of net een voldoende halen maar dat dan wel weer compenseren met een andere schoolexamen).

Maar ik vind het vooral vreemd dat de school niet met voorstellen komt. Ik snap dat ze willen weten wat jouw dochter nodig heeft maar ze kunnen natuurlijk ook met ideeën komen. Hebben jullie op school geen dyslexiecoördinator?

Heeft ze al verlenging voor toetsen, vergrote opgaven in schreefloze lettertype en minder/geen aftrek voor spelfouten?

wat kan en mag verschilt per school. Er is veel beleidsruimte maar dat betekent dat een school ook kan zeggen dat ze niets bieden. Sommige scholen zijn bv overtuigd dat in het echte leven ook geen compensatie wordt geboden dus dat het ook niet op school mag. Andere scholen bieden juist heel veel. Het is dus belangrijk dat je goed in gesprek gaat met de school. Verder is het gebruik maken van compenserende middelen niet altijd fijn. Je moet er echt mee leren omgaan. Je moet dit ook aanvragen bij de examencommissie. Ook werken docenten niet altijd mee. Je kind moet dus best assertief zijn.

ons kinderen hebben kurzweil via een school licentie . Zij hebben de boeken ook via school digitaal. Leesboeken lenen ze via de bibliotheek als e boek. Verder lezen ze vooral de uittreksels, liefst gemaakt via chatgpt. Verder in overleg met school over aangepast vakkenpakket (biologie gaat niet bv omdat de Latijnse namen niet te doen zijn) nu is kind net geen analfabeet dus is echt afhankelijk van voorleessoftware. Dankzij de inzet van school krijgt ze wel de kans om cognitief uitdaging te krijgen met allerlei vrijstellingen voor vakken die niet te doen zijn. 

Oja en heel goed opletten in de les maakt hier ook een groot verschil. Geschiedenis wordt bv nooit huiswerk voor gemaakt en toch een 7 gemiddeld

 Bij mijn kind stond op de dyslexieverklaring precies wat de ondersteuningsbehoefte was. Uiteindelijk wat kind het meest hielp was extra tijd voor toetsen en het gebruik van een laptop bij toetsen waar veel geschreven moest worden.

Mijn dochter gebruikt Claroread. Kun je van alles laten voorlezen en ook schoolboeken met lange teksten. Deze krijgt ze van school digitaal. Verder extra tijd, zeker regelen met het oog op examens. toetsen maken op laptop.
Maar elke school heeft een dyslexie protocol en een 'dyslexiecoach' of hoe het ook mag heten. Deze gaat als het goed is met je kind om tafel en maakt een pas of hoe het mag heten met van welke voorzieningen gebruik mag maken. Dit kan per kind verschillen. Ook staat er vaak al punten genoemd in de dyslexie verklaren waar rekening mee moet worden gehouden. 

Ik zou in ieder geval met kind en school overleggen wat er nodig is en wat er mogelijk is/wat een school aanbiedt.
En kijken naar waar het misgaat. Haalt ze bijvoorbeeld onvoldoendes voor geschiedenis omdat ze het niet af krijgt of omdat ze de vraagstelling niet/verkeerd begrijpt of omdat ze bepaalde verbanden niet ziet? Helpt het bijvoorbeeld om de stof gesproken door te nemen in plaats van te lezen? Of extra tijd bij toetsen.

Juulia

Juulia

07-05-2023 om 16:08 Topicstarter

Dankjewel voor alle reacties. Ik heb inmiddels het dyslextie protocol gevonden en we hebben er samen naar gekeken. Morgen maar eens een gesprek inplannen met school. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.