Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
kleutermoeder

kleutermoeder

15-02-2011 om 14:31

Dyslexie en tafels

Kan iemand mij uitleggen waarom dyslexie en het niet kunnen onthouden van de tafels samengaat? Volgens mij is het makkelijker om 50 sommen (5x9=9x5) uit je hoofd te leren dan de spelling van een heel woordenboek.
Waarom vraag ik dit? Een klasgenootje van mijn dochter (groep 6) beweert bij hoog en bij laag dat ze de tafels niet kan leren omdat ze dyslexies is en dat oefenen toch niet helpt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

15-02-2011 om 14:43

Nou

Er is een verband tussen dyslectie en dyscalculie, dus het zou goed kunnen dat het betreffende kind het lastig vindt om de keersommen te leren.
Zie bijvoor beeld dit onderzoek; http://www.dyscalculie.com/dlbin/dyscalculiebijdyslectici.pdf
een citaat uit de conclusie:
"De scores behaald op de Zareki laten zien dat de totale dyslectische groep met verschillende rekenvaardigheden problemen heeft. Er is wel een verschil in prestatie van de dys-groep ten opzichte van de dys/dys-groep, echter heel duidelijk is dit onderscheid niet."

Chippie

Chippie

15-02-2011 om 15:15

Onbegrip

Je onbegrip straalt van je berichtje af! Fijn, dan weet ik tegen welk ongefundeerd onbegrip mijn zoon aan gaat lopen.

Dyslexie is een algemeen automatiseringsprobleem. Of het één heeft met het ander te maken. Wat er precies gebeurt in de hersenen is nog steeds niet helemaal duidelijk. Het lijkt er op dat je voor lezen (en waarschijnlijk dus ook voor tafels) verschillende gebieden in je hersenen gebruikt en dat de verbindingen tussen de verschillende gebieden net iets anders verloopt bij dyslectici dan bij andere personen. Een B-weggetje ipv de snelweg.

Mijn zoon heeft geen dyscalculie en toch die bekende automatiseringsproblemen met tafels.

Mijn zoontje heeft een geweldig rekeninzicht maar inderdaad tafels opdreunen lukt niet. Hij kan het prima uitrekenen maar dat is niet snel genoeg. Er zijn wat trucjes zoals 5 x 9 = 5 x 10 - 5 etc maar dat gaat nog langzaam. Zeker als de auditieve boodschap moet worden vertaalt naar een niet-auditieve boodschap naar de daadwerkelijke som en de uitkomst van niet-auditief naar auditief. Alleen al de eerste en laatste stap duren bij dyslectische kinderen veel en veel langer dan bij niet dyslectische kinderen (valt onder 'woordvindingsproblemen'-> onze zoon heeft een belachelijk goede woordenschat maar kan niet snel op het juiste woord komen).

Je opmerking over spelling is ook nogal pijnlijk. Dyslectici kunnen niet een heel spellingsboek uit hun hoofd leren. Dáár zit juist het probleem. Ze hebben geen zogenaamd 'woordbeeld'.
Op spelling gaan de meeste dyslecten dan ook finaal onderuit omdat de meeste spellingmethodes juist uitgaan van leren via 'woordbeeld'. Het enige wat een beetje helpt is hen de structuur van de taal en veel spellingsregels aanleren. Dan lukt het hen aardig om woorden die zich houden aan regels goed te schrijven. Buitenlandse woorden en de talloze uitzonderingen gaan dan nog steeds verkeerd.

Ik hoop dat je iets meer begrip hebt gekregen voor het klasgenootje. Van je posting krijg ik een beetje het gevoel dat jij vindt dat het klasgenootje wordt voorgetrokken, een grote zeurpiet is, niet oefent, etc. Erg pijnlijk! Dyslectische kinderen kampen vaak met een laag zelfbeeld oa als gevolg van dit soort reacties.

Chippie

Chippie

15-02-2011 om 16:21

Pelle

Tjee, jij houdt goed bij wat ik met mijn kind doe. Petje af (ik bedoel het niet negatief).

Mijn punt is om het onbegrip van kleutermoeder aan te kaarten. Ik snap uberhaupt niet dat je je gaat 'bemoeien met de tafels van een klasgenootje. Het onbegrip spat van haar berichtje af. Tenminste zo voel ik het.

Maar om jouw vraag te beantwoorden. Ja, wij oefenen ons suf (valt wel mee hoor) met lezen. Lezen leer je het 'snelst' tot je 9e verjaardag ongeveer. Daar ligt dus onze prioriteit. Sowieso is lezen dé basisvaardigheid die grote impact heeft op je hele verdere leven. Tafels oefenen doen we nu dus even niet. Kwestie van prioriteiten stellen.

Oefenen met tafels helpt maar beperkt. Het gaat heel erg langzaam terwijl lezen ook al langzaam gaat etc. Kind zal veel meer moeten oefenen om tafels enigszins onder de knie te krijgen. Je kunt je beter focussen om het leren van 'trucjes'. Gelukkig kun je zonder tafels op te dreunen nog wel een heel eind komen in je leven. Of je nu binnen drie tellen of vijf tellen antwoord geeft op 6 x 8, maakt buiten de basisschool niet zoveel uit.

Chippie

Chippie

15-02-2011 om 16:26

Pelle

Ik heb mijn berichtje nog eens nagelezen. Tafels stampen is voor dyslectische kinderen heel erg moeilijk. Maar uitrekenen lukt ze wel, maar dat gaat langzamer omdat het via het B-weggetje gaat ipv via de snelweg. Ook al weten dyslectische kinderen de uitkomst van 3 x 3 dan duurt het toch nog langer om ook daadwerkelijk de negen op te zoeken in hun 'woordenboek'.

Hier

thuis ook moeite met tafels ivm met dyslexie. Komt idd omdat het aankomt op automatiseren. Maar dat het geen nut heeft om te oefenen is wel fout. Het heeft wel nut maar ze doen er veel langer over om een tafel op te dreunen. Wel kan kind het hier prima uitrekenen. Ze zullen met veel meer uren inspanning waarschijnlijk nog niet op het nivo komen waar een 'normaal' kind op zit.

Chippie

Chippie

15-02-2011 om 21:48

Pelle, een eigen laatje!

Jeetje, begin bijna te blozen!

Trucje

De truc die helpt bij mijn zoons is om de tafels alleen de uitkomst op te dreunen. Dus 5, 10, 15.... in plaats van 1x5=5, 2x5=10. Doordat ze er een zin van moeten maken raken ze de draad van de tafel kwijt, terwijl als ze alleen de uitkomst hoeven op te zeggen rekenen ze het snel uit en kunnen ze wel een tafel opzeggen.
Het is niet volgens de regels der kunst geautomatiseerd, maar daar zit nu net de pijn bij dyslectische kinderen.

Jolijt

Jolijt

16-02-2011 om 16:45

Hier ook

een dyslectische dochter met problemen met het automatiseren van de tafels.

Op school zijn ze er heel makkelijk mee... dyslexieverklaring = tafelkaart (kaart met tafels 1t/m 15 plus antwoorden). Wij hebben ons er niet zo makkelijk bij neergelegd (dat wilde dochter ook niet) en haar de tafels 1 voor 1 laten doen met een computerspelletje. Een week lang 1 tafel en dan de volgende. We merkten dat er toch steeds meer bleef hangen en vooral dat de getallen die er niet 'bijhoren' gingen opvallen.

8x8 kan nog steeds wel 56 zijn, maar ze komt niet meer met 63 aanzetten. (dat scheelt al veel fouten!)

Zo jammer al dat onbegrip... ze is niet dom, ze is alleen dyslectisch!

Chippie

Chippie

16-02-2011 om 21:53

Kleutermoeder

Fijn, dat je zelf je neus ook weer eens laat zien.

Puck

Puck

16-02-2011 om 22:12

Ach, kom op chippie

Niet iedereen is in de gelegenheid om iedere dag het forum te bezoeken, geeft het nog een dag de tijd voor je zo gepikeerd reageert.

Jolijt

Fijn dat ik niet de enige ben die niet snapt waarom 56 minder erg is dan 63 als uitkomst van 8x8. Dat 46 minder erg is dan 63 snap ik, maar 56 ontgaat mij volkomen.

Vic

Vic

16-02-2011 om 23:00

Ik wel

63 komt helemaal niet voor in de tafel van 8.

Jolijt

Jolijt

17-02-2011 om 10:36

Hihi de tafel van 8

Het is duidelijk, dat ik niet duidelijk was!

Ik bedoelde te zeggen dat ze nu bij de tafel van 8 niet meer de keus heeft uit alle getallen onder de 100. Als ze nu een fout maakt is het 8x8 is 56, ook fout maar tenminste wel in de juiste tafel.
Als ze een staartdeling moet maken dan vindt de deze vaak fout zelf terug als ze verder rekent. Ze heeft namelijk wel 'gevoel' voor 6x8 (want dat is 5x, dus de helft van 80 plus 8 is 48) (lang leve de kronkels van de dyslexie) en om de een of andere reden heeft ze dan wel door dat 56 niet de 8x8 kan zijn..

Met de keuze uit alle getallen hadden we dus veel meer fouten.

En ik vind ook dat 56 net zo fout is als 63. (de 46 variant hebben we hier alleen met oplezen, maar zelden met uitrekenen en dan opschrijven)

Heb ik 't zo beter omschreven?

Jolijt

Nou je was helder genoeg want ik snapte het gelijk.

Polly Shearman

Polly Shearman

17-02-2011 om 16:09

Hier ook

kind a, slecht lezen, heel goed in spelling = geen dyslexie. heel veel moeite met tafels automatiseren, tot huilens toe er uiteindelijk wel in gekregen met heel veel flitsen. echt het was een drama

kind b, slecht lezen, slecht spelling= wel dyslexi, tafels.. niet te doen.. zelfs niet met bloed zweet en tranen, we krijgen het er niet in.
hij kan vandaag de tafel van 5 uit zijn hoofd kennen.. en het over een uur al weer kwijt zijn.
onbegrijpelijk. Het is echter een slim kind met groot rekeninzicht dus hij rekent gewoon de som uit, ipv de tafels er in te stampen. gaat iets langzamer.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-02-2011 om 16:10

56 en 63

"waarom is 56 minder erg dan 63?"
Uh... nou dat lijkt mij duidelijk. Als je twee even getallen met elkaar vermenigvuldigt, dan komt daar natuurlijk nooit een oneven getal uit.
En Chipppie, wat ben je negatief! Je lijkt de vraag van kleutermoeder volledig in te vullen met je eigen frustraties. Kleutermoeder stelt de vraag hier toch niet voor niets? Ze wil het toch juist proberen te begrijpen?

Chippie

Chippie

17-02-2011 om 18:28

Ijsvogeltje

Ik heb eigenlijk weinig frustraties. Maar ik lees nogmaals het berichtje van ´kleutermoeder´ en dan kan ik haar ´volgens mij is het makkelijker...´ en ´beweert bij hoog en laag...` geven mij toch sterk het idee dat kleutermoeder het maar een hoop onzin vindt.

Als ze zelf even had gegoogled op ´dyslexie tafels´ dan waren er waarschijnlijk 100.000 links naar voren gekomen. Ik zeg niet dat ze die vraag niet hier mag stellen voodat ze gaat googlen. Maar ik lees haar vraag niet als oprechte interesse ´goh, kan iemand mij uitleggen wat het verband tussen dyslexie en tafels leren is´. Voor mij spat het onbegrip van haar berichtje af a la ´wat een onzin´.

Ach, chippie relax

Kleutermoeder denkt ook dat kunnen spellen betekent dat je een woordenboek uit je hoofd leert. Ze weet duidelijk van de santekraam niet af. Net zogoed als er duizenden stoornissen zijn waar ik de ballen verstand van heb omdat ik er (gelukkig) niet mee wordt geconfronteerd.

Chippie

Stel je niet zo aan. Mijn man is zo dyslectisch als een ui! Nou, hij komt niet tot nauwelijks problemen tegen. En hoezo vooroordelen? trek die tenen eens in. Kleutermoeder begrijpt er inderdaad niets van en probeert dmv ervaringsverhalen een beter inzicht te krijgen. Dat is toch lovenswaardig?

kleutermoeder

kleutermoeder

18-02-2011 om 14:33

Schiet maar chippie: mijn dyslexie theorie

Mijn nieuwe dyslexie theorie (de oude bestond uit de eerste twee 2 vormen):

Er zijn 3 vormen:
1. Problemen met kijken (letters dansen over het scherm o.i.d.)
Oplossing: grotere letters, bril, ander lettertype
Rekenen: Geen problemen met rekenen

2. Problemen met klank/teken koppeling (a. je kunt beter in China gaan wonen, want daar moet iedereen elk woord als een plaatje leren; b. Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet mkaat het neit uit in wlkee vrdlooge de lretets in een wrood saatn)
Oplossing: Veel oefenen met lezen, meer tijd krijgen, spellingsregels leren en een spellingschecker op de computer voor de uitzonderingen
Rekenen: Alleen problemen met rekenopgaven waarin veel tekst voorkomt.

3. Problemen met korte termijn geheugen (rijtjes blijven niet hangen)
Oplossing: Meer tijd geven, op een andere manier leren (de B-weg van Chippie)
Rekenen: Moeite met het leren van de tafels als opzegrijtje.

Dan zijn er nog de verschijningsvormen die lijken op dyslexie maar dat niet zijn:
A. De concentratiestoornis (gescheiden ouders in groep 3, Gepest op school, etc.). Deze verschijningsvorm lijkt op dyslexievorm 3, maar heeft een andere oorzaak.
Oplossing: achterliggende probleem oplossen, meer tijd geven om iets te leren, zorgen dat er geen faalangst optreedt.

B. De juf-stoornis (de juf geeft het leren lezen op voordat alles uit de kast is gehaald).
Oplossing: andere school, thuis oefenen.

Ik ga niet schieten hoor

Maar er zijn geen oplossingen voor dyslexie. Je kunt oefenen tot je een ons weegt en dat zal de prestaties ook wel wat beter maken, maar als je stopt met oefenen is het weer weg.
Ik heb beloofd om niet te schieten, maar je oplossing meer oefenen is behoorlijk kort door de bocht. Dyslectici oefenen tot ze scheel zien en spellen nog steeds belabberd en kunnen nog steeds niet AVI uit lezen. Misschien moeten we ze maar helemaal ophokken en ook 's nachts laten oefenen.

Chippie

Chippie

18-02-2011 om 22:30

Nikus

Relax! Je man heeft misschien geen problemen, veel anderen wel. Het ligt er ook nogal aan wat je doet qua opleiding en werk, waarin de dyslexie je beperkt, de ernst van de dyslexie, hoeveel hulpmiddelen er beschikbaar zijn, hoe de omgeving er mee omgaat, etc.

Dat je man nauwelijks problemen tegenkomt lijkt me trouwens heel erg sterk als je man ernstig dyslectisch is. Alles draait om geschreven taal!

Zoon heeft geen soc emo problemen als gevolg van de dyslexie, maar veel kinderen hebben dat wel.

Ik heb volgens mij nergens het woord ´vooroordelen´ gebruikt, dus ik heb geen idee wat je ermee bedoelt.

Ik gaf al aan dat als kleutermoeder oprecht was geinteresseerd, ze in mijn ogen de vraag anders had gesteld.

Chippie

Chippie

18-02-2011 om 23:08

Kleutermoeder

Je stelt alles wel iets te simpel voor.

Dyslectische kinderen hebben ´last´ van kleinere letters, rommelige lay/out etc. Nietdyslecten hebben daar ook wel enigszins last van maar minder omdat het lezen redelijk vlot gaat. Maar als het technisch lezen al zo rampzalig gaat en veel concentratie vergt dan kunnen de kleine letters een grote verzwaring zijn. Maar dyslexie heeft niets met de ogen te maken.

Dyslexie heeft met fonologische vaardigheden te maken. Sommige dyslecten hebben alleen last van een slechte klank-tekenkoppeling. Mijn buurjongentje is al driekwart jaar bezig (iedere dag extra aandacht van juf, logopedist, thuis oefenen) en krijgt voor ongeveer 7 letters de klank/tekenkoppeling niet voor elkaar. Je kunt je voorstellen dat dit heel erg lastig als je ooit automatisch wilt gaan lezen. Vergelijk het met het ontcijferen van geheimschrift.
De toevoeging van de door elkaar gegooide woorden is een hele foute toevoeging. Juist voor niet/dyslectische mensen is dit geen probleem, voor dyslectische mensen is dit juist wel een probleem.

Sommige dyslecten hebben allen last van ´woordvindingsproblemen´ (misschien heet het anders). Zij benoemen info die zij wel weten (bv kleuren) veel en veel langzamer dan niet-dyslecten. Het is inmiddels bekend dat bij dyslecten andere hersengebieden worden betrokken dan bij niet-dyslecten. Misschien verklaart dit waarom dit langzamer gaat. En ik bedoel met B/weggetje een echt B/weggetje (en dus niet ´anders leren´). Het lijkt erop dat dyslecten andere verbindingen-hersengebieden gebruiken dan niet- dyslecten (waarschijnlijk omdat de verbindingen van niet-dyslecten bij dyslecten minder goed werken).

En je raadt het al, een groot deel van dyslecten heeft beide problemen.

Een groot percentage dyslecten hebben algemene automatiserringsproblemen en problemen met het korte termijngeheugen. Zij hebben oa problemen met tafels, 6 plus 8 sommetjes en het opslaan van andere betekenisloze informatie (topografie, jaartallen). Ze kunnen ook moeilijk opdrachten onthouden. Ik vind dit het lastigste aspect om te begrijpen. Onze zoon heeft een slecht korte temijngeheugen maar een heel goed lange termijn geheugen.

Daarnaast zijn er nog tig mogelijke problemen met bv links en rechts, klokkijken, etc..

Je oplossingen zijn wel heel erg kort door de bocht. Precies zoals Josephine zegt. Dyslectische kinderen oefenen zich een breuk en krijgen nooit loon naar werken. Lezen en ook spelling gaat bij jou op de automatische piloot. Dat niveau bereikt een dyslectisch kind niet. Lezen, schrijven, dat kost je heel veel concentratie. Die concentratie kan niet gaan naar het begrijpen vn de tekst en dat bovengemiddeld concentreren is voor kinderen heel vermoeiend.

Maar heel veel is er ook nog onduidelijk.

Door optie A en B te noemen klinkt het alsof je wilt zeggen dat er veel zogenaamd/dyslectische kinderen rondlopen die eigenlijk worden gepest en-of last hebben van een juf.

Chippie

Mijn man is ernstig dyslectisch, officieel vastgesteld midels testen en nee, hij zal nooit een auteur worden. Maar zoals ik al zei, hij redt zich prima. Heeft zijn eigen trucs ontwikkeld als het echt niet wil heeft hij mij.

Door oefenen en hulpmiddelen hebben de huidige dyslexie kinderen het een stuk makkelijker dan vroeger. Wat dat betreft denk ik dat het met het onbegrip reuze mee zal vallen later voor je kind.

Je gebruikte inderdaad een ander woord dan vooroordeel. Namelijk ongefundeerd onbegrip Wat mij zo verbaasd heeft is de felle reactie op kleutermoeder. Het leek bijna op ongefundeerd onbegrip jegens Kleutermoeder.

Kleuterjuf

Ik moet wel om je grijnzen, hoe kom je aan die theorie?? Hij had van mij kunnen zijn mits ik het er helemaal mee eens was. Ik kan er wel heel ver in meegaan maar hoe zorg je ervoor dat een kind geen faalangst krijgt?

Nikus, smoesjes

Hoezo is je man te dyslectisch om auteur te worden?
Roald Dahl, Jacques Vriens en Walt Disney zijn ook dyslectisch. En pas geleden heeft een 100 jarige zijn literair debuut heeft gemaakt. Kortom jouw man heeft echt geen enkel excuus om geen auteur te worden ))))

Josephine

Grinnik, ik zal het hem zeggen. Lijkt me wel wat, zijn werk in de boekwinkel.

Valkyre

Valkyre

21-02-2011 om 13:32

Dyscalculie

Er wordt mij bij de uitleg over tafels, rekenen en dyscalculie ineens een hoop duidelijk! Ik was altijd erg goed op school, maar rekenen heb ik nooit gekund, en tafels en hoofdrekenen al helemaal niet! Dat heette bij mij op school weleens "je bent lui," "je moet meer oefenen," of "je kunt gewoon niet rekenen."

Nu weet ik wel vrij zeker dat het dyscalculie is wat ik heb. Het grappige is, ik werk oa als tekstredacteur, en van enige dyslexie is echt geen sprake! Maar als ik mijn financiële administratie moet doen, staat het klamme zweet me op de rug - zelfs met rekenmachine...

Pfffft. Dus ik ben niet dom Waar dit forum al niet goed voor is!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.