Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
16-06-2009 om 00:18
Onze zoon (6,10 jr oud, groep 1) heeft zichzelf een beetje leren lezen in groep 2. Hij begon met een voorsprong van 3 maanden aan groep 3. Nu, eind groep 3, heeft hij al twee maand RT. We oefenen dagelijks minimaal een kwartier, vaak langer. Zijn leestempo is niet voldoende. Uit z'n rapport blijkt dat spelling en taal ook niet echt goed zijn (ook niet erg slecht). Hij beheerst AVI 2 nog niet. In zijn rapport staat dat het lezen een erg wisselend beeld laat zien. De ene zin leest hij spellend en heel moeizaam. Een volgende (minstens net zo moeilijke) zin leest hij vloeiend.
Ik overweeg nu om een dyslexieonderzoek bij een schoolbegeleidingsdienst aan te vragen. Ik weet niet of daar het probleem zit, maar dan weten we dat in ieder geval.
Wij gaan verhuizen en dus wisselen van school. We willen zowel de oude als de nieuwe school niet opzadelen met de kosten. De kosten kunnen wij ook gemakkelijk zelf dragen. Bovendien gaat zo'n particulier traject waarschijnlijk veel sneller dan via school; zo kan school mogelijk haar visie nog meegeven.
Is het te vroeg voor zo'n onderzoek? Maak ik me teveel zorgen? Wat kan ik doen om het lezen te verbeteren?
16-06-2009 om 09:03
Pelle
Ja, ik heb hier eerder gepost. De draadjes kan ik niet meer vinden (gearchifeerd) en ik kan dus ook geen update geven. Je posting mag wel wat minder fel, mijn inziens.
16-06-2009 om 13:02
Wachten
Hallo Belleblaas,
Als ik jullie was zou ik nog wachten met dyslexie onderzoek. Wij hebben onze zoon te vroeg op dyslexie laten testen, gevolg: geen dyslexie verklaring. Volgens het Iwal, waar wij zijn geweest met zoon, moet een kind, voordat het een verklaring krijgt minimaal 1 jaar leesonderwijs hebben gehad en/of 6 maanden RT, onze zoon had dat laatste niet gehad. Dat ik 5 uur in de week met hem bezig was het hele jaar gold helaas niet. We kregen wel een zeer uitgebreid rapport mee en de mededeling waarschijnlijk dyslecties, maar dus geen verklaring, die had ie een jaar later denk ik wel gehad. Achteraf wel wat spijt, testen kost veel geld. Ik overweeg hem komend schooljaar weer te laten testen, dat kan dan verkort, dat scheelt weer.