Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Een vier voor profielwerkstuk

Zoon doet eindexamen Havo. Hij heeft zich niet altijd even voorbeeldig gedragen op school, maar ziet gelukkig sinds een jaar wel min of meer het licht. Kortom hij werkt hard en wil/gaat het halen. Profielwerkstuk vond hij vrij ingewikkeld en ik heb hem er behoorlijk bij geholpen. In de vorm van coachen/laten lezen/voorzien van achtergrondinformatie, etc. Hij heeft het echter wel zelf gemaakt met heeeeeeeeeel veel coaching. Nu is zijn profielwerkstuk gerelateerd aan mijn beroep en ik weet dus ook inhoudelijk dat het prima in orde is. Als een student het bij mij zou inleveren kreeg hij/zij een negen. Vandaag heeft hij te horen gekregen dat hij een vier heeft gekregen. Een argumentatie zat er niet achter,want dat hoefden ze niet te geven volgens de nakijker. Hij moet er minstens een zes voor hebben, anders haalt hij het dus niet. Zoon is inmiddels 18.....maar is nu ook ten einde raad, zijn moeder of vader inschakelen is ook zijn eer te na. Wij, zijn ouders hebben wel het idee dat hij achteraf gepakt wordt op zijn gedrag van een paar jaar geleden. Iemand ooit meegemaakt? Tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

de leerkracht is van mening dat zoon dit nooit alleen gemaakt kan hebben (dat is geen verwijt aan jou overigens). Ik heb zo ook wel eens een 4 gekregen. Ik vind wel dat iemand een cijfer moet beargumenteren al is het alleen maar om te leren waarom dit geen voldoende op heeft geleverd. Misschien kan je als ouders vriendelijke vragen hierover stellen, aan leerkracht of anders aan school. Zo verhard de situatie niet, kan misschien leerkracht nog terugkomen op het gegeven cijfer. Of is dat ook een ongewenste bemoeienis van jullie als ouders?

Jolanda123

Jolanda123

29-04-2011 om 09:26

Haal het pta erbij!

Zorg dat je een kopie krijgt van het PTA, en lees zorgvuldig wat daar staat met betrekking tot het profielwerkstuk.

Wat zijn de verplichtingen van de leerling, en wat zijn de verplichtingen van de leerkracht.

Zo mocht mijn zoon niet meedoen aan de mondelinge examens nederlands, omdat zijn boekverslagen niet goed waren. (dit is een lang verhaal heel kort )

Bij bestudering van het PTA bleek dat de leerkracht regelmatig had moeten kijken hoe ver de leerlingen waren met hun boekverslagen, en volgens het PTA moest de leerkracht de leerlingen het verslag zolang laten bijwerken totdat het " voldoende" was.

Daar de leerkracht zich niet aan het PTA heeft gehouden, mocht hij mijn zoon niet uitsluiten op basis van een onvoldoende boekverslag dossier.

Eindresultaat: 7! leerlingen die hun boekverslag moesten bijwerken/overdoen en die alsnog nog hun mondelinge examen mochten doen.

Kortom, haal dat PTA erbij!

Jolanda123

Jolanda123

29-04-2011 om 09:34

Voorbeel profielwerkstuk uit een pta

PTA-Programma van toetsing en Afsluiting

Dit is voorbeel van hoe een school in alkmaar omgaat met het PTA en de eisen van die school aan het profielwerkstuk.

Kijk in je eigen PTA wat daar in staat, en waar de school zich wel of niet aan gehouden heeft. (idem dito voor je zoon)

Tijdpad profielwerkstuk HAVO
15 september 2010
inleveren voorlopige vraagstelling (na raadpleging van een vakdocent) bij de
afdelingsleider
tevens samenwerkingskoppel aangeven
indien gewenst tevens aangeven voorkeur begeleider (na diens goedkeuring)
voor formulier zie de laatste bladzijde van deze instructie

20 september 2010
toekenning begeleiders

22 september 2010
inleveren definitieve vraagstelling en hoofd- en deel vragen bij de begeleider

15 oktober 2010
inleveren eerste proefhoofdstuk bij de begeleider

15 november 2010
inleveren tweede proefhoofdstuk bij de begeleider

1 december 2010
inleveren eerste concept profielwerkstuk bij de begeleider

vrijdag 17 december 2010 uiterlijk 9.00 uur
8.30 uur uiterlijk inleveren definitieve papieren versie profielwerkstuk bij de
afdelingsleider en digitale versie (bij voorkeur op cd) bij de begeleider (bij te
laat inleveren gaat er per dag 1 tot een maximum van 3 punten van het cijfer af),
ontvangstbewijs

25 januari 2011 uiterlijk
eerste correctie door begeleider met ook maximaal vijf pagina’s correctie op spelling
en stijl

1 februari 2011
leerling levert een in foutloos Nederlands of Engels geschreven versie in bij
begeleider

15 februari 2011
18.45 uur presentatieavond havo met slotpresentatie en uitreiking publieksprijs

16 februari 2011
18.45 uur presentatieavond vwo met slotpresentatie en uitreiking publieksprijs

10 maart 2011
sluiting nominaties door de begeleiders bij de afdelingsleider

1 april 2011
bekendmaking genomineerde werkstukken (shortlist)
diploma-uitreiking

bron http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:hkpuDEvjxLQJ:www.willemblaeu.nl/content/leerlingen/bovenbouw/toetsenenexamens/PTA%2520HAVO5%25202010%25202011.pdf+pta+havo+profielwerkstuk+2011&hl=nl&gl=nl&pid=bl&srcid=ADGEESj4L-g2wfh8becyn18BVy2A-zUzCFYlhjLcQhZPBFz8mcqAlTg8wFEygpox1MbsGM-lJdTGGqLy_KLQiM_nkQUFXaSuvpuLMmpC-emnre1T85fJAktvUVxkRsymiiTZAeOx9trL&sig=AHIEtbQcGz4YNoZ6ZNhgauuH_SLe4F5nKg

Mimoza

Mimoza

29-04-2011 om 23:01 Topicstarter

Hoera

Na een gesprek van zoon met een andere docent en een telefoontje van zijn vader is het alsnog een zes geworden. Wat nu precies het probleem was met zijn werkstuk weten we nog steeds niet, alle gebruikte argumenten vanuit school waren oneigenlijk. Maar goed, een zes is genoeg en zoon kan opgelucht de examens in.

Allemaal bedankt voor het meedenken!

tonny

tonny

30-04-2011 om 16:12

Dan hebben jullie geluk

Vriend van een van mijn zoons hoorde pas in een heel laat stadium (kon eigenlijk niet) dat zijn profielwerkstuk onvoldoende was. Hij heeft toen wel examen gedaan en heeft de zomer door via een andere ondewijsvorm (extra betaling) alsnog de benodigde kwalificatie gehaald waardoor hij in september aan het HBO kon beginnen.

Was ook iemand die zich de jaren door wel eens wat makkelijk opstelde, ook hier leek het een soort afrekening betreffende eerdere kwesties.

Daarna ging het trouwens goed met die jongeman zijn studie

lennest

lennest

04-05-2011 om 14:36

Huh?

Tuurljk voor jouw zoon is het goed nieuws, maar ik zou hier geen genoegen mee nemen. Na interventie van vader wordt het ineens een zes? Wat is dat voor een school? Zijn cijfers dan volkomen willekeur? Een onderbouwing is toch broodnodig?

Puck

Puck

09-05-2011 om 13:35

Heel raar

Goh, wat vreemd dat met flink zeuren je de cijfers kunt beinvloeden. Ik zou er ook geen genoegen mee nemen en vind het heel raar. Zou wat worden als ouders op die manier de cijfers van hun kinderen kunnen opkrikken. Voor je zoon: veel succes met zijn eindexamen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.