marie
19-01-2009 om 10:54
Eindcito / nio / drempeltest cedin
Hallo
Ik lees hier al heel lang mee en ik zie geregeld info/vragen langskomen over de Citotoets, NIO, etc.
Maar ik zie eigenlijk nooit wat over de drempeltest van de Cedin die hier in Fryslân vaak in groep 8 in november afgenomen wordt.
Onze oudste heeft die toets in dus eind november gedaan en zij doet dus geen eindcito over een paar weken. Argument van de school en Cedin is dat de eindcito alleen kijkt naar wat een kind op school geleerd heeft (en dat weten ze al omdat ze met het leerlingvolgsysteem werken) en de drempeltest kijkt meer naar de mogelijkheden van een kind.
Mijn vraag is nu, zijn er hier ouders waarvan hun kind de drempeltest gedaan heeft? Was de uitslag verrassend of kwam die juist overeen met de verwachting?
Kregen de leerlingen de uitslag mee naar huis of werd dit pas overhandigd tijdens het schooladviesgesprek?
alvast bedankt.
Astrid
19-01-2009 om 11:04
Geen ervaring, ben wel benieuwd
Ik ken die test waarover je hebt niet, maar kan je er wel wat bij voorstellen. Ik begrijp dat ze niet alleen naar het geleerde kijken, maar ook naar wat het kind daarom heen nog meer kan of juist niet.
Bij zo'n test zou mijn zoon heel anders score dan bij de cito. Zoon heeft in gr. 7 de entreetoets gedaan en had daar een score van 100%. In schoolleer dingen is hij steen goed, maar in niet zuiver leerdingen scoort hij bedroevend slecht. Hier maken ze wel gewoon de cito straks.
Kan je trouwens wat meer vertellen over die test?
marie
19-01-2009 om 11:54
Test
Hallo
De test wordt gedaan in 1 dag en ze krijgen dan 8 rekentoetsen, 8 taaltoetsen en 1 schoolbelevingstoets. De testen duren steeds 20 min. en worden om-en-om gehouden, waarbij de schoolbelevingstoets de laatste is.
We hebben voorbeeldvragen meegekregen (kan ik even niet vinden) en het gaat bij rekenen bijvoorbeeld vooral om het wiskundige inzicht.
Er was bijvoorbeeld een vraag van een opengevouwen kubus, waar de goede kubus bijgezocht moest worden. En een vraag met opeenvolgende reeksen. Er stond dan (even uit het hoofd) 2 6 14? etc. en daar moest het laatste getal bijgezocht worden. Hier heb ik dus zelf nog nooit wat van begrepen.....
Bij de schoolbelevingstest staan vragen als: vind je school leuk ja/nee. Of sla je wel eens terug? Kinderen vinden dat natuurlijk heel moeilijk om in te vullen.
Bij de uitleg op school werd ook al gezegd dat de uitslag van die test eigenlijk niet te hoog mocht zijn, want dan hebben de kinderen de vragen "wenselijk" ingevuld en niet wat ze eigenlijk hadden willen invullen.
Onze dochter vond de testen best te doen, de uitslag krijgen we volgende week trouwens.
Helaas kan ik op de site van de Cedin niks over de test vinden www.cedin.nl
Maar als je Googled op - drempeltest cedin - vind je wel meer info.
succes
marie
19-01-2009 om 11:56
Info
Hallo
vond nog dit:
Hier willen ze van hun leerlingen graag een genuanceerd advies voor het VO. In het kader van de nul meting (GOA-beleid) is besloten aan de Citoeindtoets mee te doen, maar de lichte voorkeur gaat uit naar de Drempeltest van het centrum voor educatieve dienstverlening Cedin in Leeuwarden. De klassikale test die op een zelfgekozen moment wordt afgenomen, kent vier taaltesten en vier rekentesten. Maar de school is het met name te doen om dat negende testboekje, waarbij de kinderen aangeven hoe ze het leren ervaren. Uit de antwoorden leidt Cedin af hoe het zit met hun leermotivatie, zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen. ‘De leerlingen vinden het hartstikke leuk om te doen’, zegt leerkracht groep 8. ‘Doordat we de testmomenten zelf kunnen kiezen, is er minder druk en stress en houden ze meer energie over. Voor kinderen met dyslexie is het een erg prettige test, omdat de gebruikte teksten korter zijn dan bij
de Cito-toets. De uitkomsten van beide testen zijn in het algemeen overigens gelijk. ‘Maar met de Drempeltest krijgen we een beter beeld van de leervermogens van onze kinderen. Als iemand wat betreft leerprestaties tussen twee stromen invalt en hij scoort hoog in motivatie en doorzettingsvermogen, dan kunnen wij adviseren toch de hogere stroom te proberen. Het is goed inzicht te krijgen in de gedachten van het kind. Dat komt in geen enkele andere test voor. Terwijl het juist goed is een stukje eigenwaarde en denken van het kind mee te nemen. Het gaat niet om intelligentie alleen.’
marie
23-01-2009 om 13:31
Test is van eduforce
Hallo
Ik kom er net achter dat de test van Eduforce is (is onderdeel van Cedin).
Maar is er verder helemaal niemand die er iets over wil zeggen? De test wordt toch op veel scholen afgenomen.
groetjes
M Lavell
23-01-2009 om 13:46
Nou ja zeg!
"Bij de uitleg op school werd ook al gezegd dat de uitslag van die test eigenlijk niet te hoog mocht zijn, want dan hebben de kinderen de vragen "wenselijk" ingevuld en niet wat ze eigenlijk hadden willen invullen."
Nou ja! Wat is dat nu voor een rarigheid? Onderwijs is er toch om kinderen te leren wat de wenselijke interpretatie is? Het gaat toch om de vraag of ze dat geleerd hebben of niet? Je kunt wel eindeloos blijven wensen dat 2+2 5 is, of dat een kubus op een driehoek lijkt, maar het is gewoon fout.
Ik vrees dat deze opmerking uit de koker van mensen komt die een vast beeld hebben van wat kinderen zouden kunnen en dat meer kunnen/weten niet kan.
Ik kan niks zeggen over die test. Ik ken hem niet. Maar vraag het de testers, Cedin of Edufax zelf even. Met die mensen is gewoon te praten.
Groet,
Miriam Lavell
marie
23-01-2009 om 19:02
Vragen schoolbeleving
Hallo
Ik heb het niet helemaal goed uitgelegd geloof ik. Wat ik schreef over het "wenselijk" invullen ging over de schoolbelevingstest. Dus niet over de reken- en taaltoetsen.
Het gaat dus om de persoonlijke vragen, zoals: vind je school leuk ja/nee. Of als iemand je uitscheldt, scheld je dan wel eens terug - ja/nee/soms. Heb je wel eens ruzie - ja/nee. etc.
Als kinderen dan invullen dat ze nooit ruzie hebben, nooit schelden, school altijd leuk vinden, etc. dan hebben ze waarschijnlijk niet ingevuld wat ze zelf denken, maar wat zij vinden dat een ander graag had gezien wat ze invulden.
groetjes
Annet
23-01-2009 om 20:27
Slimme kinderen zijn dat
Als je zelf helemaal niet geanalyseerd wil worden (of je ouders willen dat niet) dan kun je maar beter wenselijke antwoorden geven.
Wij zijn aan het kijken naar een vo-school. Er komen er twee in aanmerking. Eén school heeft ook zo'n schoolvragenlijst in klas 1. En eind groep acht spreken ze met de basisscholen alle leerlingen door. Brrrrr.
Maar aan de andere kant hebben ouders het laatste woord over overgaan/blijven zitten/afstromen, zowel na de brugklas als daarna. Dat vind ik weer heel positief.
marie
24-01-2009 om 18:18
Leeft hier blijkbaar niet
hallo
De descussie gaat niet de kant op die ik eigenlijk wilde. Ik wil alleen weten of er hier ouders zijn waarvan hun kinderen deze test gedaan hebben en of de uitslag verrassend was.
Blijkbaar zijn er hier niet veel mensen uit het noorden die op dit forum komen, anders waren er misschien wel reacties gekomen.
Nou ja, het is niet anders.
groetjes
Tirza G.
25-01-2009 om 00:22
Ik denk marie
Dat de test die jij bedoeld wel een beetje te vergelijken is met wat mijn kinderen hier (Zeeland) doen: de AOB-toets. Van een of ander bureau, het is iets van "Advies Opleiding en Beroep" - ofzo. Het gaat verder dan puur leertechnische dingen, ik herken wel wat in de omschrijving die je geeft. Veel over zelfbeeld, samenwerken, wat vind je leuk, wat doe je graag, werkhouding, huiswerk-inzet enzovoort.
Goed. Mijn kinderen hebben hem beiden afgelegd. Beide keren leverde het voor óns geen verrassingen op, voor de school (vooral bij zoon) wel. Hij scoorde namelijk zo'n beetje maximaal op alle mogelijke cognitieve dingen en schoolse zaken en minimaal op "heb je het naar je zin op school" "voel je je thuis in de klas" "heb je een prettig contact met je juf of meester". Ik kon wel jánken om de bevestiging van een lijdensweg van 8 jaar (dagindaguit drama om hem naar school te krijgen) voor m'n neus te krijgen en kreeg er zelfs een soort van triomfantelijk gevoel bij. Zíe je wel, het is niet alleen maar dat wíj dat zeggen, het blijkt zelfs uit een echt onafhankelijk onderzoek.
De reactie van school echter was teleurstellend. Alle positieve dingen (zijn hoge cognitieve scores) lagen aan hun fantastische onderwijs, alle negatieve dingen lagen aan hem (ach ja, het is een apart kind).
Gelukkig mocht hij daarna van school ![]()
Beide kinderen wisten al naar welke VO-school ze wilden en verder kwamen er geen verrassende dingen uit naar voren. Ik vond het leuk om het rapport door te lezen, maar dat was het dan ook wel.
Tirza