Maranmat
13-01-2009 om 10:18
Einde schooldag
Ik begin me de laatste tijd steeds meer te ergeren aan het beleid van de basisschool waar onze kinderen naar toegaan. De school gaat om 3 uur uit, maar er gaat geen bel. De kleuters komen een paar minuten voor drie uit (volgens schoolgids) en de rest dus om 3 uur. Onze kinderen zitten in groep 4 en 6 en jongste gaat na de zomervakantie naar groep 1. Echter: er is bijna geen dag dat de kinderen ook echt om 3 uur naar buiten komen! Soms is het 5 over drie, soms 10 over drie, dan weer iets voor 3. En soms zelfs een kwartier later!En zo kan het gebeuren dat je met dochter van groep 4 en peuter aan je been 20 minuten staat te wachten omdat zij toevallig net iets voor 3 uit komt en groep 6 pas kwart over 3. (Ik ben meestal een paar minuten voor 3 op het schoolplein). Later komen vind ik ook geen optie, want zul je net zien dat ze dan weer allebei wel toevallig vroeg uit waren. Ik heb het probleem ook al eens aangekaart bij het team, maar daar krijg ik nauwelijks gehoor. Volgens hen laten ze de kinderen op tijd naar buiten gaan en doen ze dan gewoon niet snel genoeg hun jassen aan. Gisteren was het weer raak. Om kwart over drie stonden alleen nog de ouders van groep 4 met hun baby's/peuters en andere schoolgaande kinderen te wachten. Volgens dochter was de juffrouw na het afsluiten om drie uur nog weer gaan praten over het werkje wat ze die dag gemaakt hadden. Alle 23 werkjes moesten klassikaal nogmaals bekeken worden. Daarna werd het te rumoerig in de klas en had de juffrouw minutenlang gewacht tot het weer stil werd en daarna de klas nog een preek gegeven over luisteren en stil zijn! Als het nou af en toe gebeurt, dat laat uitkomen, zou ik er geen punt van maken. Maar tegenwoordig lijkt het wel eerder regel dan uitzondering te worden. Andere ouders zijn ook al aan het mopperen. Maar ondertussen blijft het gewoon doorgaan. In onze familie en kennissenkring heeft niemand meer kinderen in de basisschoolleeftijd. Dus ik heb geen vergelijk met anderen scholen. Is dit misschien normaal tegenwoordig? Volgens mij ging op onze school vroeger een bel en dan ging de hele school tegelijk naar buiten. Maar misschien is dat niet meer van deze tijd? Hoe gaat dat bij jullie?
zon
13-01-2009 om 10:52
Andere kant
Ik werk zelf op een school en weet hoeveel tijd je op een dag bezig bent met het wachten op de kinderen. Sommige kinderen zijn met jassen aandoen en spullen pakken behoorlijk lang bezig. Ik ga niet elke dag om half 3 al stoppen met de les omdat de kinderen een half uur nodig hebben voor ze naar huis kunnen. We stoppen om 14.45, vervolgens pakt iedereen zijn spullen en als iedereen weer zit wil ik als juf de dag nog even afsluiten. Willen de kinderen niet stil worden, jammer maar als het 3 uur is geweest wachten we gewoon met ze allen tot ik de dag kan afsluiten.
Ik snap dat het vervelend is voor ouders en vind dat het streven moet zijn gewoon om 3 uur bij het hek te zijn maar kinderen moeten ook leren in korte tijd zichzelf klaar te maken en snel stil te zijn en naar de juf te luisteren. Duurt dit erg lang dan probeer je dit proces te versnellen. Dat kan zijn door om 3 uur gewoon te blijven zitten in de hoop dat de kinderen het toch niet zo leuk vinden dat ze in hun ''eigen'' tijd aan het wachten zijn.
Guinevere
13-01-2009 om 12:41
Wisselend
Bij onze school zijn ze ook niet erg strikt met de tijd. Soms is het 5 minuten te laat dat de deur opengaat. Maar de ouders hoeven niet buiten te wachten, dus als het probleem zou zitten in het jassen aandoen etc. kunnen wij dat zelf aanpakken door er in de gang zelf flink vaart achter te zetten.
Mijn zoon is trouwens ook vaak een van de laatsten, want hij wil me meestal nog van alles laten zien in de klas. Of hij is nog bezig met het een of andere knutselwerkje. Vind ik ook prettig, dat de ouders gewoon de school inmogen, zo krijg je veel meer feeling met wat er in de school gebeurt. Het is wel vaak chaotisch, maar dat hoort wel een beetje bij deze school.
koentje
13-01-2009 om 13:00
Toch begrijp ik
het probleem van Maranmat wel, ik zou dit ook irritant vinden. Het heeft niets met individueel gedrag van kinderen te maken, de juf houdt ze te lang binnen en dat moet ze niet doen. Ik zou er eens een punt van maken in de MR van de school of later zefs een officiele klacht van maken. Dan zullen ze je wel serieus moeten nemen. School verwacht toch ook dat kinderen op tijd komen? Dan moeten ze consequent zijn en zelf ook op tijd werken, tenzij er echt uitzonderingen zijn.
ayla
13-01-2009 om 13:50
Bij ons
is er ook geen bel. meester van dochter is meestal vrij laat, als de school om half vier uit is dan staan wij er vaak tien minuten later nog. Geen idee wat hij dan allemaal nog doet
Fraz
13-01-2009 om 17:12
Hier
mag je gewoon als ouder naar binnen en ja sommige klassen zijn iets later klaar (en moeten dan nog jassen aan trekken etc) . Ook hebben de kinderen vanaf groep 3 omstebeurt weekdienst en dan vegen ze het lokaal en ruimen op. Dan zijn ze inderdaad 15 minuten later klaar anders is het precies op tijd of 5 minuten later (maarja voor ze hun jassen hebben aangetrokken ben je vaak weer 5/10 minuten later weg)
Maranmat
13-01-2009 om 21:55
Inderdaad koentje
Jij beschrijft het precies zoals het is. Het probleem is niet dat mijn kinderen treuzelen in de gang met hun spullen pakken, maar de juf gaat na 3 uur nog rustig door met dingen afhandelen, papieren uitdelen etc, wat mijns inziens allemaal voor drie uur had moeten gebeuren. Dan de dag afsluiten en als je kind dan nog treuzelt in de gang met jas en tas e.d. dan is het al een heel ander verhaal. Bovendien kunnen we als ouders niet binnen staan, dus staan we in weer en wind buiten op een onbeschut schoolplein. We wonen bijna 5 km van school en ik laat ze dus nog niet alleen naar school gaan. Helemaal al niet als jongste in augustus ook gaat! Misschien niet zo'n gek idee om naar de MR te gaan, want er komen nog vele jaren van halen en brengen! In ieder geval alvast bedankt voor alle snelle reacties!
tonny
13-01-2009 om 22:36
Geheel met zon eens
Ik ben invaljuf en zou graag altijd exact na de bel de hele club naar buiten sturen. Maar zoals Zon vertelt, de praltijk is anders. Ook al begin ik netjes op tijd met aankondigen dat we moeten opruimen, computers afsluiten etcetera, dan nog zijn er treuzelaars bij; dan gebeurt het wel eens dat de bel vijf/zeven minuten geleden is gegaan, als ze eindelijk naar buiten lopen.
tonny
Minet
14-01-2009 om 08:46
Erg onhandig voor bso
BSO leidsters of een taxichauffeur staan dan dus ook al die tijd te wachten, waardoor er veelal op een andere school ook weer kinderen langer moeten wachten.
Wat mij betreft is het dus notdone dat een school zich niet houdt aan de eindtijd van de lessen.
Ook als ouder kan het erg onhandig zijn als school hier maar wat mee aanrotzooit, vaak moet een kind nog door naar zwemles, een sportvereniging of club, dan heb je een strakke planning die je niet door school in het honderd wilt laten lopen.
Groetjes, Minet
inkie1979
14-01-2009 om 10:15
Raar
ik vind het ook raar...
wat al wordt gezegd je verwachten je kind ook optijd op school...
als er dan juffen zeggen maar ze zijn zo langzaam met opruimen ik heb om kwart voor drie gezegd afsluiten en opruimen... dan kan je als ouder zeggen sorry hoor dat het al tien over half negen is, maar ik heb om acht uur gezegd we moeten weg naar school maar ja ze zijn zo langzaam en aan het treuzelen en ze wilden niet stil zijn waardoor ik ze niet toe kon vertellen wat ik ze nog moest vertellen... en ik ga niet al om kwart voor acht beginnen met dat vertellen ? huh? dan zou ej als juf toch ook raar staan te kijken????
koentje
14-01-2009 om 12:01
Als het er om gaat
dat enkele kinderen treuzelen is het helemaal te gek voor woorden dat alle kinderen moeten blijven. De goeden die onder de slechten moeten lijden en de ouders erbij. Je kunt de treuzelaars toch apart houden en doorgaan met de rest?
An
14-01-2009 om 14:53
Nergens voor nodig
Hoi,
Ik ben zelf moeder en juf. Over een minuutje of 3 miemel ik niet maar erg veel meer moet het niet worden. Je kunt kinderen mi prima leren op te schieten. Als het om 10 minuten of zelfs een kwartier gaat dan zou ik het ook eens aankaarten bij de MR.
Groet, An
Alies
14-01-2009 om 16:08
Maar.......
Als je een klas van 29 hebt, waarvan zo ongeveer 18 kinderen zorgen voor een zondanige onrust in de groep vlak voor 3 uur, dat je er niet over piekert om daarbovenuit te gaan schreeuwen, nou, dan wacht ik ook gewoon hoor. Als het er nou 2 of 3 zijn is het duidelijk, blijven jullie drietjes maar even na. Zijn er slechts 2 of 3 die het goed doen is het ook simpel, gaan jullie drietjes maar alvast (op tijd) naar huis, de rest wacht mooi nog maar even.
Maar het is het grootste deel van de klas waar je je onrust aan te danken hebt, en als het heel even duurt gaan ook de rustige kinderen maar praten, waardoor het onrustig blijft door de hele groep.
Nou dan heb ik echt even geen medelijden, ik zeg "jongens ik vermaak me wel met andere dingen, ik hoor het wel als jullie allemaal stil zijn zodat we kunnen afsluiten", en ga wat dingetjes doen.
Let wel, ik praat hier niet over een groep 4 of zo, daar zou ik het anders doen. Ik heb het over groep 8. Een knappe bak herrie kan dat zijn.
Alies
zon
14-01-2009 om 18:00
Precies
het gaat om de momenten dat de hele klas nog gezellig aan het kletsen is terwijl jij wil afsluiten zodat de kinderen naar huis kunnen. Ik ga dan inderdaad echt niet staan schreeuwen maar wacht gewoon totdat ze door hebben dat het tijd is. Overigens wordt het nooit een kwartier later maar 5 minuten zou maar zo kunnen gebeuren.
Lynna
15-01-2009 om 07:31
Wel naar binnen gelopen
In groep 5 had de leerkracht van mijn zoon er ook een handje van om ze tien tot 15 minuten later pas te laten gaan. En dat terwijl we om 4 uur naar zwemles moesten (2 minuten naast school). Ik ben een aantal keren de klas binnenlopen om zoonlief op te halen. En daar voel ik me dan niet schuldig over, als het bijna tien over half 4 is. Hij moest immers ook op tijd binnen zijn, dan moet de juf hem ook op tijd naar buiten laten.
Guinevere
15-01-2009 om 13:23
Weekbeurt
Als een kind weekbeurt heeft en ik echt ergens naartoe moet, dan vis ik 'm ook uit de klas. Jammer van de weekbeurt dan, ik kan andere mensen niet laten wachten tot de klas geveegd is. Ik moet bijvoorbeeld nog wel eens een kind van een andere lokatie ophalen, die laat ik echt niet wachten omdat de klas nog niet netjes is.
rodebeuk
15-01-2009 om 13:49
Goede voorbeeld
Natuurlijk klaag ik niet over 5 minuutjes (die zijn hier trouwens de regel). Maar het uitgangspunt om kinderen iedere dag te straffen door ze later naar huis te laten... dan ben je al te lang in dezelfde functie bezig vind ik. Dat kan toch niet? Dan moet je maar eerder beginnen met afsluiten, als je weet dat je de klas niet stil kunt krijgen. Of een andere structurele oplossing bedenken zodat je wel de nodige discipline afdwingt. Als het keer op keer gebeurt dan heeft het dus geen blijvend effect en is het geen goede maatregel.
Het goede voorbeeld lijkt mij dat een docent zijn tijd zo indeelt dat hij de klas op tijd weer het lokaal uit heeft.
Cersei
15-01-2009 om 14:40
Onhandig
Tot een paar jaar terug zaten mijn kinderen op verschillende basisscholen door de omstandigheden. Dat kon want er zat 15 minuten tussen waneer school a uitkwam en waneer school b uitkwam. Echter dan moest natuurlijk niet school a 15 minuten te laat uitkomen. In de praktijk echter nam school a het ook niet altijd even precies met de eindtijd. Ik heb dit meerdere keren aangekaart maar er veranderde nooit wat. Vanaf dat moment haalde ik de kinderen dus maar uit de klas op als ik meer dan 5 minuten moest wachten. Vonden de leraren niet leuk maar ik had echt geen andere oplossing. School b wachtte tenslotte.
Weekbeurt vond ik ook heel onhandig, dan waren ze 15 minuten extra minimaal bezig. Dat deden ze op zowel school a als op school b. Op school a liet ik mijn kinderen daar niet aan mee doen. Dat ging ook niet zonder slag of stoot want in het kader van het groepsgevoel werdt dit als onsportief gezien. Op school b. liet ik kind wel mee doen want dan hoefde ik me eindelijk ook een weekje niet te haasten
Behalve als we gelijk daarna weer doormoesten naar zwemles oid. Dan had ook school b. pech.
Scholen moet zich vind ik net als ouders strict houden aan de begin en eindtijden. Ik breng mijn kinderen ook nooit te laat behalve in geval van overmacht. Voor mij is het een kwestie van respect voor de tijd van een ander.
Maranmat
15-01-2009 om 18:37
Gelukkig
hebben we de ergernis van 2 locaties achter de rug. Wegens omstandigheden moesten 2 groepen uitwijken naar een ander schoolgebouw ca 1 km verderop. Maar: bij beide locaties was 3 uur einde schooldag! Ja, en wie haal je nu het eerst op? Toen ook aangekaart bij het team samen met andere ouders (iedereen baalde ervan!) maar nee, er mocht geen kwartier verschil tussen. Reden: een keer in de week was er vergadering en dan kwamen de juffen van locatie b een kwartier te laat! Ja, dan kun je natuurlijk beter 28 stel ouders laten stressen hoe ze in vredesnaam op twee locaties tegelijk kunnen zijn. Dat werd dus een ingewikkeld systeem van carpoolen en elkaars kinderen ophalen om die dan op een andere plek weer af te leveren en daar je eigen kind weer op te pikken. En bij speciale evenementen was het helemaal lachen. Wordt op de informatiebrief duidelijk vermeld dat je alle kinderen op locatie a kunt afhalen. Ben je daar keurig op tijd, wordt gezegd: nee hoor, groep x is toch weer naar locatie b gegaan! Dan als een haas de kinderen van locatie a in de auto, naar locatie b: nee hoor,ze zijn hier niet meer, zegt de juf aldaar, ze zijn lopend naar locatie a gegaan! ARGGHH!
Waarmee ik maar wil aangeven dat de organisatie op deze school al jaren rammelt. En inderdaad, 5 minuten wachten is best redelijk. Daar zeg ik ook niets over. Ook bij klassedienst zijn ze standaard 15 minuten later uit. Ok, dat is ook te begrijpen. Maar woensdag was groep 6 keurig iets na kwart over twaalf op schoolplein en dan kun je tot bijna half een wachten op dochter. En dat komt de laatste tijd dus steeds vaker voor. En de reden is maar zelden dat het als "straf" gebeurt maar gewoon omdat de juf nog van alles wil vertellen/uitdelen/etc...
Maar ja, ik lees wel dat onze basisschool niet de enige is die zo'n beleid heeft. De tip om gewoon je kind uit de klas te halen is ook nog niet zo gek. Misschien dat er dan een belletje gaat rinkelen bij de juffen....
Alies
15-01-2009 om 20:51
Klassedienst kan al veel voor 3 uur doen
Ik geef die klassedienst al gelegenheid om voor 3 uur het bord te doen, de ramen dicht, de computers uit, de plantjes. Na 3 uur hoeven ze dan alleen nog te vegen. Dat scheelt al enorm. Ik vind dat je dat vegen ook niet in groep 3 of 4 door de kids moet laten doen, dat duurt meestal te lang. Juffen kunnen best wel nadenken hierover vind ik. Jullie noemen ook wel voorbeelden zeg, overal lijkt het zo'n beetje om kwartieren te gaan. Ik vind 5 minuten acceptabel als het niet anders kan.
En ja ik heb één keer een ouder de klas in gehad, ene jaar of 10 geleden, om 5 over 3. Maar die begon zo keihard tegen me te schreeuwen dat ik de deur weer heb dichtgedaan. Zij riep ook nog eens dat haar kind op anderen moest wachten, terwijl het serieus juist háár kind was die de grootste onrust veroorzaakte. Dat heb ik later toch wel even duidelijk gezegd.
Cersei
16-01-2009 om 01:46
Klassedienst
Ik vind klassedienst na schooltijd sowieso onhandig. Dat ik nog naar een andere school moest maakt het nog onhandiger maar ook anders vind ik het niet fijn. Ik heb ook nog andere kinderen dus dan moeten we met z'n allen wachten op één kind die nog de klas moet vegen of iets dergelijks. Dat vind ik eigenlijk niet handig, zeker niet in de winter als het koud is of als ik nog vlug ergens anders heen moet.
Ik ga niet schreeuwend de klas in natuurlijk als ik een kind ophaal. Ik klop aan, doe de deur op een kiertje en wenk mijn kind. Eventueel zeg ik tegen juf "sorry, ik moet echt weg en het is al 15:00 geweest".
branca2
16-01-2009 om 13:48
O vreselijk
bij ons op school was het tussen de middag vaak ook zo.
om 12.15 gingen ze uit maar soms werd het wel 12.30 dat ze pas uitkwamen echt erg! ik woon een stuk van school af bijna 10 minuten met de auto en om 13.15 moesten ze weer op school zijn dus dat was echt racen.
overblijven mocht alleen met goede reden dus ik heb er wat af gesjeest.
op een gegeven moment bracht ik ze ook gewoon later naar school ik werd er echt gek van.