Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Amsterdamse

Amsterdamse

05-05-2018 om 20:13

Eindexamen 2018


Amsterdamse

Amsterdamse

21-05-2018 om 23:06

Doorzetten

Dochter heeft morgen Frans en woensdag kunstgeschiedenis, en dan is ze klaar. Ze moet wel moeite doen om de motivatie erin te houden, en nog echt wel wat te oefenen. Er hangt zo’n fijn lomig vakantiesfeertje, mooi weer, allemaal vrienden die langskomen (die geen examens hebben).

En hier

Morgen een hele lange dag voor dochter. Aardrijkskunde en Frans met extra tijd dus van 9 tot 17.00 bezig. En dan ‘s avonds nog bijles wiskunde. Dat examen heeft ze donderdag als laatste.

Tango: sterkte voor je dochter. Rottige timing van haar vriendje. Hoop dat ze morgen in elk geval weer fitter is.

Triva

Triva

22-05-2018 om 04:30

theorie examen B

Eh ja, maar er is een hele categorie vragen waarbij je moet kiezen uit "remmen", "gas loslaten" of "niks doen" en dan moet je wel de goede kiezen en remmen is niet hetzelfde als gas loslaten... Da's inderdaad een hele irritante categorie, maar daar mogen ze dan ook bijna de helft fout hebben dus dat valt weer mee. '

Is helemaal niet irritant maar je moet even de gedachtegang snappen. Remmen doe je bij direct gevaar. Gas los bij indirect gevaar waarná de volgende stap kan zijm: remmen of doorrijden, je bouwt iets in. Dieren, kinderen en mensen die jou niet zien zijn factoren alsmede het weer, gladheid, jouw snelheid en achteropkomend verkeer. De leerling moet leren of hij vaak kiest voor de te voorzichtige kant of juist de onvoorzichtige en dat meenemen bij het oefenen. Je mag er van de 25 wel 12 fout hebben en mindeir dan 2% zakt alléén op dit onderdeel.

Dora

Dora

22-05-2018 om 11:05

Vandaag Duits en bio

Dochter heeft slecht geslapen, dus is vanochtend maar aan de koffie gegaan. Ik heb gezegd dat ze dan ook voor bio even aan de koffie moet, anders zit ze net in een dip. Duits ziet ze wel zitten, hoewel ik het zelf niet zo goed vind gaan. Voor bio is ze bang omdat er veel open vragen zijn, dus weinig houvast. Ik denk dat ze juist in bio wel goed is, maar ja, wie ben ik.

Het begint me wel op te breken zeg. Ze vraagt ook best veel hulp bij de voorbereiding. Ondertussen is er ook nog crisis bij Opa: gevallen, wil geen ziekenhuis, wil helemaal niks, terwijl het huis verslonst en inzakt. Pfff....

2 keer prima hier.

Zowel Duits als bio naar tevredenheid. En prima doorstaan, 2 examens op een dag. Nu nog 1 dag aan de studie, en dan ak en na op donderdag.....

Mijn werk is inmiddels na sectieoverleg ver een paar twijfelachtige dingetjes in het beoordelingsmodel onderweg naar de 2 e corrector...

Ingrid

Noordenveld

Noordenveld

22-05-2018 om 17:53

Biologie

Ging knudde volgen zoon. En zijn mede examenkandidaten deelden die mening.

Mussie

Mussie

22-05-2018 om 18:00

Bio

Zoon kwam huppelend binnen na biologie. Wat gek Noordenveld, dat ze er zo verschillend over denken hè? Ik ben wel blij voor hem, want hij heeft een voldoende echt veel harder nodig dan jouw zoon geloof ik.

Mussie

Mussie

22-05-2018 om 18:03

Nou ja zeg

Nou ja zeg wat staat dat nou onaardig! Ik wilde nog aanvullen maar had per ongeluk al verzonden blijkbaar. Wou dus zeggen dar jouw zoon zulke mooie cijfers heeft, dat hij vast voor bio ook uiteindelijk wel prachtig eindigt. Hij is gewoon een bolleboos als ik het zo lees.
Nu alleen natuurkunde nog!

Noordenveld

Noordenveld

22-05-2018 om 18:53

Mussie

Fijn dat hij huppelend binnenkwam. Is van harte gegund.

Die van mij rowebs ook prima gemutst hoor. Dat het knudde ging deert hem niet. Knudde betekent bij N=0 nog ongeveer een 7. Bio vindt hij het mest moeilijk, stond hier na schoolonderzoeken een 8 voor.
Maar theorie moet hij volgende week nog zien te halen............
En die cijfers: staar je er niet blind op. Andere dingen zijn voor hem veel moeilijker.

Verdriet

Biologie werd een grote teleurstelling terwijl er veel tijd in is gestoken en veel oude examens geoefend werden plus als extra een examentraining.
Maar het examen kende veel grote opgesplitste vragen, niets over planten maar direct in het begin wel een vraag over EPO met weinig toegevoegde informatie. Mogelijk te doen voor degene die geïnteresseerd zijn in doping maar niet voor deze kandidaat. Het raakte in de stress.

Vanwege de onrust de antwoorden maar even doorgenomen. De abc-vragen waar kandidaat dacht punten mee te behalen, vielen tegen. Verwachting mogelijk een onvoldoende terwijl vorig jaar nog een 6 werd gehaald, dat maakt het extra sneu. Kandidaat vond vooral de vraagstelling onduidelijk. Dat was in de oude opgaven niet zo opgevallen.

Over een paar dagen nog een examenvak. Hoe zwaar om nu vol goed moed te blijven.
Let wel, vorig jaar gezakt, dus zo’n dag als vandaag komt keihard binnen.

De medekamdidaten vonden dit examen ook moeilijk.

Esther68

Esther68

22-05-2018 om 19:40

Bio VWO

Dochter hier zegt niets, maar ik begreep van brusje dat ze eerder thuis was (en ze is niet heel goed in bio). Ik vrees dus een kleine ramp... Arme. Ze wil zo graag van school. En natuurlijk liefst zonder her.

Hopelijk is Sk (andere slechte vak) redelijk gegaan en haalt ze het met compensatie van andere vakken. Gelukkig dat ze eerst Duits hadden en niet andersom. Hopelijk is Duits wel goed gegaan.

Ik hoop dat ze moed kan verzamelen om nog even door te gaan.

Ik had het allemaal een beetje losgelaten, had er wel vertrouwen in. Hoop maar dat ze het redt.

Oo Flanagan

Wat voel ik met jemee. Spanning is er sowieso maar de 2e keer is t nog enger je?
Ik duim!

Dora

Dora

22-05-2018 om 21:09

Duits en bio

Duits ging prima, bio niet zo goed. Dus als ze een her moet doen, wordt het scheikunde of bio. Overmorgen natuurkunde, daar heeft ze wel vertrouwen in.

duim ook!

Hoi Flanagan, ik duim ook voor je. Pff, ik kan me voorstellen dat je met zo'n biologie-examen even de moed laat zakken. Zoveel energie in gestoken! Kop op voor de laatste examens.
Kreeg hier net een berichtje dat Grieks wel te doen was. Zoon vindt het bij veel vakken heel erg moeilijk in te schatten hoe hij het gemaakt heeft. Alleen dat gruwelijke Frans, daarvan zei hij dat het makkelijk was. Huh?

Nicolette

Nicolette

23-05-2018 om 13:18

biologie

6/8 oftwel 3/4 zit erop. Biologie vond ze anders dan normaal. Ze had ook een vraag helemaal verkeerd gelezen. Ze weet het niet zo goed, eigenlijk en dat terwijl biologie normaal tot de betere vakken hoort. Gelukkig had ze geen overlast van het noodweer, behalve natte voeten bij het terugfietsen.
Nu is ze aan het leren voor de laatste 2, aardrijkskunde en naturkunde, zoals meer hier.
Flanagan, mijn dochter vond de vraagstelling ook erg onduidelijk. Hopelijk pakt het toch goed uit voor je dochter (en wie weet wat de n-norm nog kan doen).

Nicolette..,

Mijn zoon vond de oude examens die hij had geoefend helemaal niet zo ‘leuk’. Het echte examen ( idd, anders...,) beviel hem veel beter.

Verschillen per jaar

Het is opvallend hoe examens zo kunnen verschillen. Vorig jaar een biologie-examen met vooral chemisch vragen en DNA-structuren, dit jaar veel opgesplitste onduidelijke vragen door gebrek aan info. Je kon eigenlijk alle kanten op.

Maar zo is het met andere vakken ook; de fluctuatie is groot. De creativiteit van de makers gaat alle kanten op. Vandaar ook de klachten op laks; ene jaar veel klachten over examen Nederlands of geschiedenis en een jaar later weer over wiskunde. De makers proberen origineel te zijn.

Zo anders

Ik ben blij voor alle leerlingen en hun ouders die nu nog zo 'ontspannen' voor het eerst een examen ingaan. Ik herken dat van vorig jaar.
De SE waren voldoende om een matige CE op te vangen dus geen stress. Alleen gooide de CE-regel roet in het eten.

Dit jaar hoeven er maar een paar deelcertificaten gehaald te worden. Toch was het in het begin wennen aan andere boeken, verwachtingen van docenten etc. Maar de uiteindelijke SE-cijfers waren hoger dan het jaar ervoor. De trainingen van vorige week gaven dochter ook veel vertrouwen dt het dit jaar goed zou komen. En dan komt er zo'n koude douche over haar heen.

Dan komen ook de spanningen bij haar van wat als ze het dit weer net niet redt. Het lijkt een oorlogje psychologie, juist omdat het voor de tweede keer is en je bekend ben met de consequenties.
Ze verwacht een her voor bio maar hoopte dit jaar gewoon klaar te zijn en verder te kunnen met haar toekomstige plannen.

Gelukkig vandaag weer de draad opgepakt, ze is een doorzetter, ook in moeilijke tijden.
Dat is haar kracht.

Paasei

Paasei

23-05-2018 om 20:30

hier viel het mee

Gisteren ook bio en Duits gehad. Niet veel negatiefs over gehoord. Zoon zit alleen na afloop op internet te speuren naar de antwoorden en de normering (?) Die dan blijkbaar het cijfer bepaald. Het hangt er nl om of hij toch met een voldoende voor Duits, zijn slechtste vak, kan slagen. Hij was overigens blij toen ik hem vertelde over de algemene kritiek op bio hier. 'Fijn, hogere normering!'

Morgen natuurkunde als laatste vak. Is hij niet zenuwachtig voor. Meer zenuwen voor zijn a s vakantie: komend weekend vertrekt hij met een stel vrienden/klasgenoten op interrail.

Oh en Flanagan; sterkte en succes voor je dochter!

Pennestreek

Pennestreek

23-05-2018 om 21:10

Hier vandaag CKV

oftewel creatieve vorming. Haar praktijkopdracht heeft ze een paar weken geleden al gemaakt. Het theoretisch deel was ‘een eitje’. Dat hoop ik dan maar.
Morgen nog natuurkunde, normaal gesproken een van haar betere vakken, maar voor haar laatste schoolexamen had ze een onvoldoende. Ook na extra lessen en herkansing. Dus blijkbaar stof die ze echt niet snapt, en die zit ook in het examen morgen natuurlijk. Dus toch wel spannend!
En dan is ze klaar! Lekker freewheelen. Ze heeft er enorm veel zin in 😉. Ze heeft haar best gedaan een baantje te vinden, maar dat is gek genoeg niet gelukt. Ik denk dat ik maar wat klussen voor haar bedenk tegen vergoeding. Worden we allebei blij van...

Tango

Tango

23-05-2018 om 22:49

Flanagan

Herkenbaar wat je schrijft hoor. Hier doet dochter ook voor de tweede keer examen. Vorig jaar gezakt, herexamen gedaan maar niet gered. Ze doet het hele jaar over, VMBO-T. Ik merk aan de ene kant wel dat het haar makkelijker af gaat omdat ze het al een keer gedaan heeft, maar de spanning is wel groter, want nu moet ze echt slagen. Op zich ging ze best lekker, zeker wiskunde heeft ze echt goed gemaakt. Maar nu die vriend nog even tussendoor het uitmaakte gaat het echt minder. Gelukkig heeft ze morgen nog maar eentje en is dan klaar. En dan volgt het wachten. Dat dat nou niet sneller kan snap ik niet. Aan de wiskundedocent kon ze gewoon al vragen wat ongeveer haar punten waren. Die had al nagekeken. Natuurlijk moet het nog langs een tweede corrector. Maar dat hoeft toch allemaal niet zo lang te duren?

Vandaag

Het einde is in zicht! Vandaag wiskunde A als afsluiter voor dochter. De bijlesgever was van de week nog even geweest (wiskunde altijd haar zwakste vak) maar ze begreep alles. Ik hoop dus dat dat goed komt.
Iedereen succes met de laatste loodjes voor de kinderen!

Jay

Jay

24-05-2018 om 07:48

nog 2/3 te gaan

Hier is het eind nog niet echt in zicht, in die zin dat dochter pas 2 examens heeft gedaan en er nog 4 moet doen, nl wisB, scheikunde, bio en spaans.

Vandaag heeft ze wiskunde B....gisteren veel op de bank tv gekeken maar hopelijk ook nog wel iets geleerd Ook heeft ze examentraining hiervoor gehad, een heel weekend.

Dus duimen maar vandaag!

Mari39

Mari39

24-05-2018 om 08:53

en hier

vandaag de laatste, nask. Gisteren economie gehad en hij ging er stijf van de zenuwen heen, maar kwam positief terug.
Vandaag weer enorme zenuwen. Hij beheerst de stof, heeft de afgelopen jaren nog nooit een onvoldoende gehaald voor nask. Maar ja, zo'n examen, je weet niet wat te verwachten.

en dan afwachten, ik hoop dat hij er in een keer vanaf is.
Succes voor jullie kinderen en jullie allemaal nog!!!

bijna klaar

Gisteren Grieks en economie. Zoon verheugde zoon zich vooral op Grieks, want daarbij zaten ze met z'n drieën in de gymzaal met 3 surveillanten erbij! Ook had hij als geintje een pot mayonaise gevuld met blanke vla meegenomen, om tijdens het examen leeg te eten.
Er zaten wel wat lastige vragen bij vond hij, en Grieks is niet zijn beste vak. Maar hij denkt toch wel een voldoende te hebben.
Economie vond hij goed te doen.

Vandaag alleen nog natuurkunde. Ik merk wel een afnemende werk'lust'. Het kost steeds meer moeite om weer aan de slag te gaan. Maar natuurkunde zou geen probleem moeten zijn. En dan is het klaar. Hoera!

Nou ja, hopelijk hoera. Dàt moeten we dan nog weer even afwachten...

jippox

whahhahahah hoe komt ie er op!

Dora

Dora

24-05-2018 om 10:53

Jippox

Nou, die moeite met aan de slag gaan merk ik ook! Ik moest er naast gaan zitten, zodat mevrouw zich zuchtend en steunend door een oriëntatietoets natuurkunde heen werkte. "Ik heb geen zin meer." Tja, welkom in het echte leven!

Maandag kunst, waar ze volegns mij veel te licht over denkt, want ze heeft er nog nooit iets aan gedaan. "Alleen maar lulverhalen opschrijven"..

Ik vind dat mijn naam ook wel op dat diploma mag, als het er komt!

Jay

Jay

24-05-2018 om 11:36

Dora

Echt waar, mag (en ga) jij nog naast je dochter zitten voor leerwerk?
Daar hoef ik hier niet mee aan te komen

Dora

Dora

24-05-2018 om 11:46

Nou

Ze vroeg het me zelf! Maar tot nu toe mocht ik ook niet (dat wil zeggen: vanaf geboorte tot haar 18e verjaardag). Een zeer onafhankelijk typje.

Jay

Jay

24-05-2018 om 12:37

hahaha Dora

Ik ken het: mijn dochter heeft zichzelf op 5-jarige leetijd helemaal alleen leren fietsen, ik mocht me er niet mee bemoeien en ze nam zelfs geen tips van me aan

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.