Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Amsterdamse

Amsterdamse

05-05-2018 om 20:13

Eindexamen 2018


Esther68

Esther68

17-05-2018 om 23:44

VWO Scheikunde

Zijn hier mensen die van hun kind teruggekregen hebben hoe Scheikunde op het VWO was vandaag?

Scheikunde is dochters slechtste vak. Ze kneep hem erg, bang voor een diepe onvoldoende (en dan te weinig compensatie als er nog iets mis zou gaan). Ook bang dat ze dan de 5,5 als gemiddelde voor CE niet zou halen. Ik denk dat het wel mee zal vallen, maar ze vertelde niet hoe het vandaag ging.

Dus hoor graag van anderen of VWO Scheikunde mee-of tegenviel.

Dora

Dora

18-05-2018 om 00:08

Hier

Viel het wel wat tegen. De antwoorden staan nog niet online, vind ik wel raar.

Nicolette

Nicolette

18-05-2018 om 06:42

en hier

4/8 oftewel de helft zit erop. Vandaag scheikunde. Dochter kwam erchter dat ze fout begonnen was door een verlezing, niet geheel ongebruikelijk voor dochter bij dit vak. Het nerstellen hiervan kostte tijd en verder vond ze het een grote mwah. Niet enthousias. Vanmiddag Nederlands. Dat is niet haar slechtste vak en na 2 rampjaren Nederlands hoopt ze dat het examen van vandaag wat gemakkelijker is, net als bij havo.
Dora: er is een experiment met het correctievoorschrift van scheikunde (en frans dat ook nog niet online staat en Nederlands) waardoor het later online komt, zie oa https://www.nationaleonderwijsgids.nl/docenten/nieuws/43806-cvte-neemt-eindexamens-onder-de-loep-met-experiment-precorrectie.html
Esther 68: voor algemeen gevoel over scheikunde, zie hier https://www.nu.nl/eindexamens/5269289/rekenopgaven-maken-vwo-examen-scheikunde-moeilijk.html

Esther,

Hier een zoon die prima is in sk. Hij vond het ook niet meevallen. Collega Docent die ik op school gesproken heb vind het eerste stuk prima, maar daarn een stuklastiger. Balans was ooknwat scheef. Erg veel organische chemie, helemaal niks ove4 zuren/ basen.

Gr,

Ingrid

Ps,...ik heb mijn.naruurkunde examen nagekeken. Ik ben absoluut tevreden!

Scheikunde

Mijn zoon vond de eerste twee examens goed gaan en niet moeilijk,(wiskundeB en engels) maar scheikunde vond hij niet zo makkelijk. Terwijl hij mee had gedaan met de scheikunde olympiade en als enige van zijn school door was naar de tweede ronde). Ook op twitter blijkt uit de meeste tweets dat het lastig was.

@nnemoon

@nnemoon

18-05-2018 om 08:21

IngridT

Ik geniet altijd van jouw geestige bijdrages op dit forum.

Vooral die regel: Ps,...ik heb mijn natuurkunde examen nagekeken. Ik ben absoluut tevreden!

Super!

Esther69

Esther69

18-05-2018 om 09:15

VWO Scheikunde

Nicolette, dank voor linkje. Had al gezocht, maar kom niets geschikts vinden. Ook anderen dank voor reactie. Niet om vrolijk van te worden .

@Ingrid: jij hoeft je naam er niet bij te zetten. Aan je typefouten (op je mobiel) herken ik je inmiddels ). Maar ik begrijp dat jouw eindexamenklas Na goed gedaan heeft? Dat is fijn!

Jay

Jay

18-05-2018 om 09:15

IngridT

Wat fijn dat jouw leerlingen het natuurkunde examen goed hebben gemaakt, en nu maar hopen dat dit ook het geval is met mijn 'leerling'

Verder hoop ik ook heeeel erg dat het Havo scheikunde examen niet lijkt op dat van het vwo.....

Annemoon / Esther

Annemoon..,dank je wel voor t compliment!

Esther..t is de i pad waar ik zo slordig op typ.....,zeker als ik haast heb....sorry! En ja...t is inderdaad mijn klas die het goed gedaan had. Had het niet over mezelf. Zou niet best zijn als ik tevreden zou zijn met minder dan een 9.5 ( een onnozel rekenfoutje of iets slordig lezen overkomt iedereen wel eens. En ik had het een beetje up-tempo gedaan. 1 uur. En was m’n geo vergeten...hahaha.., rende recht vanuit de personeelskamer de examenzaal in...dus moest een paar dingen schatten i.p.v. opmeten...)

Ingrid

(hier een zoon die geen zin heeft in nederlands. Hij is meer van de exacte vakken. Ik heb hem vanavond lekkere soep en broodjes shoarma beloofd om te vieren dat week 1 voorbij is. 4 van de 8 gedaan. Eigenlijk 5, want O&O is al afgerond)

Sterkte allemaal met de kinderen en jullie zelf. Ik ga lekker m’n punten in het systeem gooien en een heerlijk pinksterweekend houden. De 2 e correctie komt volgende week pas....

Jay...

Hoop t ook voor jou. Spannend blijft het. Lullig eigenlijk dat de docent wsch al lang weet hoe je kind t gedaan heeft, maar dat jij en kind nog weken moeten wachten....ik kwam gisteren weer een stel van mijn leerlingen tegen. Ze vroegen niks ( druk met andere vakken nu) maar t is toch raar dat ik wel weet hoe ze er nu voorstaan, maar zij niet...

Ingrid

@nnemoon

@nnemoon

18-05-2018 om 12:48

IngridT

Ik dacht juist dat je het over je eigen examen had omdat er enkelvoud stond daarom moest ik zo lachen, maar ik wens je leerlingen natuurlijk ook een heel goed cijfer toe!

Dora

Dora

18-05-2018 om 12:56

Nicolette

Dank, ik zal het tegen dochter zeggen als ze terug is van Nederlands!

Hahaha annemoon.

Dus eigenlijk was ik helemaal niet grappig. Gewoon slordig met taal.

Ingrid

@nnemoon

@nnemoon

18-05-2018 om 13:48

IngridT

Ja ik moest er erg om lachen zeker ook om je reactie bij #130.

hier

Hier belde zoon half uur voor het examen op met de vraag of we nog een woordenboek Nederlands hadden. Hij legde vrij snel neer na mijn " nee, tenzij je drie delen van de Dikke van Dalen mee wilt nemen". Maar moet ik hier nu uit op maken dat ze een woordenboek Nederlands mee mogen nemen naar het examen Nederlands? (ik moet me echt op mijn handen gaan zitten om niet een riedel "nou in mijn tijd...." los te laten.

Woordenboek Nederlands mag je mee bij ieder examen!

Zelfs bij natuurkunde....

Op sommige scholen (van mijn kind bv) krijgen ze dat woordenboek op school uitgereikt (eigen meenemen verboden), op andere scholen ( die waar ik lesgeef bv) neemt iedereen zijn eigen woordenboek mee. Zelfs bij scheikunde zag ik ze gisteren op tafel liggen her en der.

Niet om je in de stress te jagen...maar bij Nederlands lijkt me dat woordenboek wel een pre. Weet je zeker dat ie m niet op school krijgt?...

Ingrid

Havo

Havo

18-05-2018 om 17:25

Economie

Heeft iemand een HAVO-eindexamenklant die vandaag economie heeft gemaakt? Kind kwam zwaar in de mineur naar huis, examen was lastig en er wordt naast het eindexamenlokaal een nieuwe supermarkt gebouwd...

Triva

Triva

18-05-2018 om 17:27

tja Alkes

in jouw tijd waren er nog niet zoveel leerlingen die Nederlands als tweede taal hadden en dyslexie kwam al helemaal niet voor

Nicolette

Nicolette

18-05-2018 om 17:49

woordenboek

Dora en Esther, graag gedaan.
5/8 zit erop. Een blije dochter kwam thuis. Zij vond Nederlands best te doen en de onderwerpen ook leuk. Nu hopen dat haar antwoorden overeenkomen met die van het correctievoorschrift.
Zij is wel blij met het woordenboek, ze is een erbarmelijke speller. Af en toe checkt ze een woord. Ik zei gisteravond als geintje of ze niet ook de Franse, Duitse en Engelse woordenboeken mee kon nemen omdat in het Engelse examen en Duits en Frans voorkwam. Wij lachen en zij zegt: "Nee, is tch niet nodig want het is een Nederlands examen." Kwam ze vandaag thuis: "Mam, ik had toch beter het Duitse woordenboek mee kunnen nemen want er kwam Duits in het examen Nederlands voor." Ze had het over Bildung, wat ze niet kende.
Nu even een paar dagen geen examens, volgende week komen nog de grote leervakken. Dinsdag biologie en dan donderdag aardrijkskunde en natuurkunde.
PS kennen jullie die filmpjes van een zgn spaanssprekende citomaker waar een zogenaamde Nederlandse "vertaling" onder staat waarin hij vertelt hoe hij de kandidaten een naaistreek heeft geleverd? Dochter liet ze zien en ik vind ze erg grappig, bijvoorbeeld


https://www.youtube.com/watch?v=a3oiyu98wTs over VWO scheikunde. Er is ook een van Engels dit jaar.

Nederlands

Heb zoon diverse keren op het hart gedrukt om voor het examen Nederlands vooral de tijd voor te nemen. Hij had er weinig zin in want Nederlands is saai. Maar hij heeft er toch meer tijd voor genomen dan ik had verwacht en was er achteraf best tevreden over. Zijn woordenboek heeft hij niet gebruikt. De teksten (veel over filosofie) vond hij wel gaan.

Over de helft! 4 gehad en nog 3 te gaan. 2 vakken zijn al zonder eindexamen afgerond (NLT en BSM).

Dora

Dora

18-05-2018 om 20:50

Hier ging Nederlands ook goed. Nu even lekker niks, morgen verder met biologie.

Noordenveld

Noordenveld

19-05-2018 om 00:57

De eerste week zit er weer op/vwo

Wiskunde foutloos.
Engels bij N term 0 minstens 8, waarschijnlijkers hoger.
Scheikunde prima te doen.
Latijn tussen 9.5 en 10
Nederlands prim te doen.
Volgende week bio en natuurkunde.
PWS 10

Maarrrrrrrr gezakt voor theorie examen rijbewijs B.

Noordenveld

Zooo wat een cijfers! Je hoeft je geen zorgen te maken.
Dat theorie herken ik van neef. Ook van die cijfers en ook gezakt voor theorie, want: ik weet t wel.... maar dan de inschattingsvragen niet geoefend/onder de knie. Dat wordt dalijk nog even blokken voor hem na de examens.

Jay

Jay

19-05-2018 om 21:10

dat theorie-examen...

Als je alleen uit een boek leert (of les krijgt) haal je het volgens mij zelden, je moet echt ook om kunnen gaan met de manier waarop het examen wordt afgenomen.

Mijn dochter heeft 12 uur theorie-les gehad bij haar rijschool en zakte de eerste keer, en daarna heb ik 2 x 20 euro uitgegeven aan 4 weken online examenvragen oefenen (ik mag de naam van de site hier niet noemen geloof ik, maar was wel een hele goeie met heel veel verschillende examens om te oefenen) en toen heeft ze het de tweede keer wel gehaald.
Achteraf vermoed ik dat je beter gewoon die lessen of leren uit boek over kunt slaan en alleen examens moet oefenen, dat is het meest effectief. Dat gaan we in ieder geval bij de volgende doen die over een paar maanden 16,5 jaar is.

Vriendin van dochter ging vorige week ook op voor dit examen en vertelde vantevoren dat ze geen examens had geoefend maar wel het boek had 'doorgebladerd'. Toen had mijn dochter haar al voorzichtig verteld dat ze dan waarschijnlijk ging zakken en inderdaad....

Sas

Sas

19-05-2018 om 21:15

Goed advies Jay

"Achteraf vermoed ik dat je beter gewoon die lessen of leren uit boek over kunt slaan en alleen examens moet oefenen, dat is het meest effectief. "

Mijn puber heeft het boek een keer doorgelezen en heeft daarna alleen examens geoefend met een drom. In één keer geslaagd.
Ze leert snel, dat scheelt. Maar zoals hierboven ook te lezen valt, zegt dat niet alles.
Vroegen was dat wel zo.

Jeanne

Jeanne

19-05-2018 om 21:36

Jay

"daarna heb ik 2 x 20 euro uitgegeven aan 4 weken online examenvragen oefenen (ik mag de naam van de site hier niet noemen geloof ik, maar was wel een hele goeie met heel veel verschillende examens om te oefenen) "

Werden daarbij alleen de goede antwoorden gegeven als je het fout had, of ook nog uitleg erbij (bijv. bij de gevarensituaties?

Ik ben wel geïnteresseerd in de website. Heb er nog eentje die nog moet. Wil je het hier noemen?

De oudste heeft bij mij wel veel geoefend, maar ook gratis oefeningen van niet echte examens. Zij raakte totaal gefrustreerd over het onderdeel gevarenherkenning omdat dat totaal niet logisch was en de vragen inconsistent beantwoord werden. Toen ik haar wel even wilde helpen raakte ook ik totaal gefrustreerd. Ongelofelijk willekeurige antwoorden waarbij "remmen" fout werd geteld als het antwoord volgens hen "gas loslaten" moest zijn. Ongelofelijk.

Maar goed, ondanks alle stress vooraf heeft ze het gelukkig de eerste keer gehaald na goed leren en veel oefenen.

Jay

Jay

19-05-2018 om 22:07

Jeanne

"Werden daarbij alleen de goede antwoorden gegeven als je het fout had, of ook nog uitleg erbij (bijv. bij de gevarensituaties?"

Ja, bij elke vraag stond een uitgebreide uitleg van de goede en foute antwoorden

"Ik ben wel geïnteresseerd in de website. Heb er nog eentje die nog moet. Wil je het hier noemen?"

Dat wil ik best, het is theorie.nl, hopelijk lees je dit voordat forumbeheer het weghaalt, haha

"Toen ik haar wel even wilde helpen raakte ook ik totaal gefrustreerd. Ongelofelijk willekeurige antwoorden waarbij "remmen" fout werd geteld als het antwoord volgens hen "gas loslaten" moest zijn. Ongelofelijk."

Eh ja, maar er is een hele categorie vragen waarbij je moet kiezen uit "remmen", "gas loslaten" of "niks doen" en dan moet je wel de goede kiezen en remmen is niet hetzelfde als gas loslaten... Da's inderdaad een hele irritante categorie, maar daar mogen ze dan ook bijna de helft fout hebben dus dat valt weer mee.

Jeanne

Jeanne

19-05-2018 om 22:16

Jay

Dank je wel. Gelezen!

Morgen weer aan de bak?

Hier de eerste dag met 2 examens....Duits en bio ( of andersom). Donderdag nog een keer een dubbel programma...dat is wel een beetje afzien hoor. Zie en hoor dat ook op mijn eigen school. Maar ja, t is zoals t is.......

Ingrid

Tango

Tango

21-05-2018 om 22:58

Hier nog niet

Dochter hoeft morgen nog niet aan de bak. Heeft wel nog een examentraining Drama. Een extra ingelaste omdat er op de vorige training weinig leerlingen kwamen opdagen. Wel aardig vond ik. Donderdag heeft ze dan examen Drama. Ben benieuwd wat er van terecht komt want het gaat even helemaal niet lekker. Vandaag heeft haar vriend het uitgemaakt (fijne timing ook) en sinds gisteren is ze niet fit: slecht eten, pijn op de borst, moeite met ademhalen en slikken. Geen idee wat het is. Morgen de huisarts maar eens bellen als het nog niet beter is.
Ben in ieder geval blij dat ze nog maar 1 examen te gaan heeft, maar pfff, niet fijn zo!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.