Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mussie

Mussie

01-05-2019 om 22:33

Eindexamen 2019

Ik heb er weer een! Een eindexamenkandidaat. Hij is best serieus aan het leren maar het niveau is wat hoog voor hem (HAVO). Hij moet er echt voor werken. Nog een week, dan gaan we beginnen. Hoe is het met de andere kandidaten?


Bloempot

Bloempot

14-05-2019 om 07:06

Engels

Zoon heeft vandaag ook Engels, hij is heel relax. Wordt een makkie volgens hem !
Wiskunde vond hij goed te doen , in ieder geval een voldoende. Gisteren zat hij lekker in de tuin met zijn biologieboeken, kopje thee erbij. We gaan het zien !!

rutiel

rutiel

14-05-2019 om 12:34

Die zoon dus...

Hij was een minuut te laat of zo (die jongen kan écht hard fietsen) dus het viel wel mee. Inderdaad had ik het nog wel even uitgezocht en ik wist al dat hij zonder problemen binnen zou moeten komen. Maar ja, die mentaliteit he...
Vandaag rustdag, morgen Engels. Daar staat hij gelukkig heel goed voor.

Pennestreek

Pennestreek

14-05-2019 om 12:48

byciclette

Hij heeft dan ook twee etiketjes . Nee hoor, ik weet niet hoe dat geregeld is, wellicht heeft dat te maken met het speciaal onderwijs waar hij op zit?
Voor de talen is de verlenging wel maximaal een half uur, maar voor de andere vakken krijgt hij dus (gelukkig) meer.

Pirata

Pirata

14-05-2019 om 13:21

Extra tijd

Mijn zoon heeft daar recht op maar weigert het.

Irm

Irm

14-05-2019 om 14:14

Paddington

Je dochter gaat naar HTS zeg je, maar dat bestaat niet meer?
Of bedoel je HBO bouwkunde?

Emmawee

Emmawee

14-05-2019 om 14:23

Geschiedenis...

Ging "best wel goed".
Hahaha meer gaat het echt niet worden, denk ik.

(Ik kijk uit naar het eindexamen van zijn broertje over 4 of 5 jaar. Die heeft over het algemeen wat meer tekst over schoolse zaken.)

Nu vol op muziek en wiskunde (allebei donderdag). Voor het eerste wil hij echt een hoog cijfer halen, voor het tweede moet hij hard werken voor een voldoende.

Pirata

Waarom weigert jouw zoon die extra tijd? Ik vind de toekenning van extra tijd trouwens soms wel vreemd. Mijn zoon kreeg het ook vanwege ADHD. Maar hij gebruikte tijdens examens medicatie en was daardoor misschien wel meer geconcentreerd dan zijn klasgenoten. Hij heeft er bij twee vakken wel gebruik van gemaakt omdat die examens vrij veel tijd vergden. Zijn klasgenoten klaagden ook over tijdsdruk (maar die moesten het dus binnen de voorgeschreven tijd doen).
(nu heeft mijn zoon eerder in zijn schoolloopbaan een jaar over moeten doen vanwege zijn toen nog niet onderkende adhd dus ik gunde hem dit extraatje wel maar toch)

Lou

Lou

14-05-2019 om 14:46

Duits vwo was vreselijk

... En morgen twee examens met een uurtje of zo ertussen, kunst en Engels. Dus nu vooral uitpuffen van Duits, nog wat leuke filmpjes over kunst kijken en vroeg naar bed, want morgen wacht een lange zware dag.

Wat fijn dat je zoon nog min of meer op tijd was Rutiel! Mijn dochter heeft al een paar keer gedroomd dat ze te laat kwam.

Pirata

Pirata

14-05-2019 om 15:55

Alkes

Hij vindt dat ie niks mankeert... 😊
We hebben hem ook zonder indicatie ingeschreven voor het MBO, dus ik laat het besluit bij hem. Maar ja, als ie het nodig heeft.... ik.zou het zelf wel weten. Pubers!!!

Pennestreek

Pennestreek

14-05-2019 om 16:08

Bericht van zoon

Engels in minder dan de helft van de tijd af! En dan te bedenken dat hij er ooit uit werkt gepikt met zo'n dyslexietest in de brugklas . Ik heb flink moeten l*llen om die mevrouw duidelijk te maken dat hij echt niet dyslectisch is, maar wel een enorm concentratieprobleem heeft, waardoor luisteren naar een dictee en dat dan opschrijven zo ongeveer onmogelijk voor hem is...

Pirata: zoon hier wilde ook nooit accepteren dat hij 'wat heeft', weigerde om die reden ook medicatie. Tot hij gierend vastliep. Intussen is hij wijzer, neemt zijn pillen in (maar heel veel effect heeft dat niet, helaas) en maakt dus ook gebruik van de extra tijd. Pubers laten zich lastig dwingen, maar misschien wil je zoon wel naar deze bijeenkomst:

Op 3 juni organiseert Spirit4you havo-hbo een masterclass aan over hbo-skills, speciaal voor ouders: welke vaardigheden hebben jongeren nodig op het hbo en waarom is het belangrijk dat ouders hierbij betrokken zijn? Datum: 03 juni 2019
Tijdstip: 15.00 - 16.30 uur, inloop vanaf 14.45 uur
Locatie: De Haagse Hogeschool, Johanna Westerdijkplein 75 Den Haag

Voor vragen kunt u mailen naar [email protected]

www.spirit4you.nl/havohbo

Wij hebben de uitnodiging via de school van zoon gekregen. Weet niet of het voor jullie in de buurt is, anders is er misschien wel een andere hogeschool die zoiets aanbiedt? Hij is ook voor de leerlingen havo/mbo zelf, en voor docenten havo/mbo.

Pirata

Pirata

14-05-2019 om 16:13

Pennenstreek

Zijn medicatie neemt hij ook al jaren niet meer.
En hij zit nu in 4 TL, hij had natuurlijk gemakkelijk havo kunnen doen maar ja, eigenwijs type.
Hij gaat lekker naar het MBO volgend jaar, het lijkt een hele leuke opleiding.

Pubermoeder

Pubermoeder

14-05-2019 om 19:12

Rutiel, reactie van mijn zoon

Ik vertelde mijn zoon over jouw verhaal over te laat komen. Mijn zoon is normaal ook altijd van 'op het laatste nippertje'. Pubers eigen.
Maar hij vertelde dat ze bij de examens een kwartier eerder aanwezig moeten zijn. Het kost tijd voor iedereen om de eigen plek te vinden (alles op nummer, soms samen met de Havo examenklas, dan zitten ze om en om qua rij).
Daarna wordt gecheckt of iedereen het juiste examen voor zich heeft, zijn er drukfouten (missen pagina's, check of bij iedereen hetzelfde staat bij vraag x op pagina y). Ook dit jaar zat er al ergens een fout. Die check is er niet voor niets.
Er worden random wat woordenboeken gecontroleerd op andere info. Iedereen installeert zich, zorgt dat er geen onnodig gerammel is tijdens het examen, etcetera.

Zo kunnen ze klokslag op tijd beginnen en sommige leerlingen hebben de volledige tijd hard nodig.
Hij was niet zo te spreken over jouw zoon dat die het normaal vindt om te laat te komen, al is het maar een minuut. Lekker voor jezelf maar niet verantwoordelijk naar de rest.

hier

hier was economie vandaag 'wel oke' nadat gister biologie erg slecht ging. Morgen ook kunst en engels, ze is nu flink bezig voor kunst. gelukkig daarna een dagje geen examen.

Mussie

Mussie

14-05-2019 om 22:06

En hier

Vindt zoon alles lastig maar ging alles redelijk, zegt hij. Helaas leert de ervaring dat hij zichzelf meestal schromelijk overschat. En dus zullen we het wel zien maar heb ik niet veel hoop. Ik leg me inmiddels neer bij nog een jaar middelbare school. En eigenlijk vind ik het niet eens een ramp.
Rutiel, die zoon van jou! Had de mijne kunnen zijn. 3 minuten voor vertrek naar wiskunde: uhm heb jij mn rekenmachine gezien? Ik dacht dat ik gek werd.

Rosie

Rosie

15-05-2019 om 17:23

Frans vmbo-t

Mijn dochter in tranen thuis, want Frans was ontzettend moeilijk. Ze zei dat haar halve klas in alle staten was over Frans.
Jullie al iets gehoord? Zelfde ervaring?

Pirata

Pirata

15-05-2019 om 17:34

Aardrijkskunde

Zoon vond aardrijkskunde een rotexamen. Maar ik las op nu.nl dat het makkelijk was. 🤔

Laetitia

Laetitia

15-05-2019 om 19:43

Frans Havo

Zoon doet gespreid examen Havo en had vandaag zijn eerste examendag: Frans. Het ging bij hem ook heel slecht. Volgens hem snapte niemand er veel van.

Jammer, we hadden zo gehoopt op een beetje een positief gevoel na dit examen. Maar dat zat er nog niet in.

HAVO Maatschappijwetenschappen

Er werd anders dan voorgaande jaren op een nieuw concept getoetst met de kernconcepten Vorming, Binding, Verhouding en Verandering.
Met algemene concepten als kenmerken en politicologische concepten.
Beetje vaag wel. Dochter heeft geen idee of het iets oplevert. We zien het wel.
Het leverde hier thuis in elk geval discussie op over de definities van cultuur, sociale instituties -een instituut is toch een gebouw?-, representatie, macht en sociale (on)gelijkheid.
Morgen Nederlands Leesvaardigheid. Dochter zit oude examens te maken.

Hoedan

Hoedan

16-05-2019 om 08:24

Laatste loodjes

Dochter heeft alleen aankomende dinsdag nog tekenen. En dan is het klaar. De examens zelf zijn haar meegevallen. De examenstress niet. Zeer slecht slapen eist zijn tol.Aangezien ze er goed voorstaat verwachten we wel dat ze slaagt.

rutiel

rutiel

16-05-2019 om 13:17

Pubermoeder

Ik denk dat niemand erg blij was met de actie van zoon, inclusief hijzelf... Hij is zich helemaal het laplazerus geschrokken. Geen fijne start van een examen, ook voor hemzelf niet.

Emmawee

Emmawee

16-05-2019 om 14:09

Ik vroeg me ook al af...

Waar stond dat de zoon van Rutiel het normaal vond?

Hier vroeg zoon zich vanmorgen af of zijn examen muziek wel in de gymzaal zou zijn. Ze zijn immers maar met een klein groepje. Ik had geen idee, maar hij was ruim op tijd om het te kunnen navragen. Het eerste kleine stressmomentje voor hem, volgens mij.

Nu zit hij aan Wiskunde en ik hoop voor hem dat het mee zal vallen. Gisteren samen een oefenexamen gemaakt en tja... Als hij de juiste bewerking kiest, gaat het meestal prima. Maar hij heeft niet altijd precies door wat hij moet doen en dan wordt het lastig en is hij veel tijd kwijt met de weg vinden en onnodige berekeningen maken.

Lou

Lou

16-05-2019 om 14:17

Pauzedagje

Hier een pauzedagje. Gisteren twee examens (kunst en Engels), daarna "halfdood" thuis, vandaag niets en morgen aardrijkskunde. Dochter heeft ineens geen zin meer. "Ik sta een zeven voor aardrijkskunde", zegt ze en klikt op de volgende aflevering van haar Netflix-serie.

Emmawee

Emmawee

16-05-2019 om 14:23

Haha geen zin meer

Lou, hier morgen Engels en ik denk dat zoon na vandaag ook kiest voor ontspanning.

Examenmam

Examenmam

16-05-2019 om 15:31

Rekenen

Zoon is nu bezig met nederlands en heeft berekend dat hij met een 6 komende maandag genoeg heeft aan een 1 voor economie om aan alle exameneisen te voldoen. Ik ben wat voorzichtiger met de N- term en de manier waarop hij zijn antwoorden nakijkt. Ik verwacht dat het met 9 punten voor de laatste 2 vakken samen moet lukken. Niet dat hij voor een 1 gaat hoor....., nee, maar hij zal waarschijnlijk niet meer doen dan echt noodzakelijk. Hij gaat voor het papiertje en niet de cijferlijst. Ik heb gedreigd en dacht oprecht dat je voor het CE niet lager dan een 3 mocht halen en je eindcijfer minimaal een 4. Helaas kan ik dit niet zwart op wit vinden. Ik zal dit weekend dus voor de laatste keer, tenzij nederlands tegenvalt, hem “ positief” moeten stimuleren.

Pirata

Pirata

16-05-2019 om 18:13

Wiskunde

Zoon is terug van VMBO wiskunde. Hij vond het makkelijk, rekent op minimaal een 9.
Maar ik las dat 80% het een dramatisch examen vond.

Bennikki

Bennikki

16-05-2019 om 19:24

Dochter moe

En volgende week heeft ze haar lievelingsvakken, die haar nog wel heel wat werk gaan bezorgen; wiskunde, filosofie en maatschappijwetenschappen.
Verder gaat het redelijk maar minder goed dan ze verwachtte.
Ik wens alle moeders van de examenkandidaten ook veel sterkte ; )

Bennikki

Bennikki

16-05-2019 om 19:25

En vaders natuurlijk

Maar die heb ik hier nog niet gezien..

Emmawee

Emmawee

16-05-2019 om 20:04

Pfieuw

Net wiskunde nagekeken. Afhankelijk van de norm scoort hij tussen de 4,1 en de 6,1. Gezien de vele klachten gokken we er maar op dat die 4,8 er wel in zit.
Voor Engels kan hij naar eigen zeggen niks meer doen, dus hij gaat vanavond lekker skaten.

Emmawee

Emmawee

16-05-2019 om 20:12

Pirata

Wat heerlijk voor je zoon! Hier zijn hele opgaven overgeslagen. En andere delen weer prima gemaakt. Wiskunde is echt niet z'n ding.

Muziek is wel zijn ding, maar of hij zijn 8 kan behouden is nog niet zeker.

Pirata

Pirata

16-05-2019 om 20:17

Emmawee

Daarentegen heeft mijn wandelende wiskundeknobbel vermoedelijk een 4,5 voor zijn aardrijkskunde...
Het is maar wat je het meest ligt.
Hij hoopt op bijstelling van de norm voor wiskunde om een 9 op de eindlijst te halen. Compensatie voor de zwakke vakken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.