Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mussie

Mussie

01-05-2019 om 22:33

Eindexamen 2019

Ik heb er weer een! Een eindexamenkandidaat. Hij is best serieus aan het leren maar het niveau is wat hoog voor hem (HAVO). Hij moet er echt voor werken. Nog een week, dan gaan we beginnen. Hoe is het met de andere kandidaten?


tijdnood

Hier had dochter ook tijdgebrek bij scheikunde. Ze heeft globaal de antwoorden nagekeken en denkt wel aan een voldoende. Normaal gesproken zou mijn dochter het examen met gemak moeten halen (ze staat voor elk vak een 7 of hoger) maar faalangst en te hoge lat spelen behoorlijk op. Was die 5,5 regel er niet, dan zou ik geen zorgen maken.

Bennikki

Bennikki

10-05-2019 om 12:00

Relaxed

Is dochter. Vorig jaar havo-examen, nu vwo dus ze weet wat haar te wachten staat en ze staat er goed voor. Nederlands vandaag, het oefenen ging goed. Maar volgende week de voor haar moeilijker vakken.
Ze woont al op kamers maar is deze dagen thuis aan het leren en dat is erg gezellig. Ik moet alleen iets te vaak de “kenmerkende aspecten van tijdvakken” aanhoren die ze uit haar hoofd aan het leren is.

Thursday Next

Thursday Next

10-05-2019 om 12:54

hier

ook een (vwo) einexamenkandidaat. Dochter is net vertrokken voor haar eerste examen.
Ze staat er redelijk voor nu met 1 5 en verder meestal ruime 6-en.

Pirata

Pirata

10-05-2019 om 12:57

op weg

Eindelijk is ie op weg naar zijn eerste examen.
Zowat te laat, want waarom zou je alles al klaar hebben staan zodat je ruim op tijd weg kan? Waar zijn mijn schoenen, waar is mijn pen, mijn fietssleutel..... pffff. Het blijft een puber, maar dan een examenpuber.

Lou

Lou

10-05-2019 om 14:58

Op van de zenuwen

Dochter heeft nu haar eerste examen, Nederlands, en was op van de zenuwen vanochtend. Ik werd er zelf zowat nerveus van, dat heen en weer geloop.

De kenmerkende aspecten ken ik ook zowat uit mijn hoofd. Hoewel, het zijn er vooral erg veel hè!

Zus

Zus

10-05-2019 om 15:41

Alkes

Dat is precies wat hier ook speelt. Ze staat er prima voor, maar als de rest zo zou gaan als scheikunde kan dat zomaar verkeerd uitpakken. Maar goed, nog te vroeg om te wanhopen. Ze is wel met goede moed naar Nederlands gegaan.
Maar over kenmerkende aspecten heb ik haar niet gehoord! Slecht teken?

Zus

Zus

10-05-2019 om 15:44

Examenmam

Vervelend dat het zo lasting was voor je zoon. Zijn de oude examens dan ook anders dan de huidige? Zou natuurlijk ook de spanning kunnen zijn die er natuurlijk niet is als je aan het oefenen bent. Die tip van de zoon van Emmawee is wel een goeie, beschouw het als een gewone toets.

Emmawee

Emmawee

10-05-2019 om 16:42

Alleen een appje

"Ging lekker". Meer niet. Nou ja, meer is ook niet nodig eigenlijk.

Hij is nu bij vrienden om hun examenreis voor te bereiden. Dat geeft af en toe nog meer spanning dan de examens zelf.

Zus

Zus

10-05-2019 om 16:57

Emmawee

Haha, fijn appje wel! De reis voorbereiden leidt in ieder geval lekker af. Ik heb nog niets gehoord van mijn dochter.

Lou

Lou

10-05-2019 om 17:06

Nederlands

Dochter net thuis. Nederlands was "te doen". Daarna hield de informatie weer op.

hier

hier vond dochter Nederlands lastig doordat de vragen vaag waren. Lange teksten maar niet te weinig tijd.

nu weekend, even bijkomen en dan flink aan de slag voor biologie.

Antwoorden

https://www.examenblad.nl

Ga naar het schooltype
Hier kun je de antwoorden vinden van de examens. Onder Correctievoorschrift.

Slaag- en zakregelingen

https://www.examenblad.nl/nieuws/20180319/flyers-van-het-ministerie-van-ocw/2018?regime=hflinks&horizon=&start_ni=5

Die vind je hier. Zelfs met een 4 en een 5 kun je nog slagen. Mits de andere vakken gemiddeld een 6 of hoger zijn en dan is er nog iets met kernvak of niet.

DUO

Ik vond het een beetje raar dat het examenblad.nl pas bij de donderdag begint.
Maar op DUO kun je wel de opdracht van dinsdag/Nederlands vinden, zonder correctievoorschrift.

https://duo.nl/particulier/oefenen-voor-het-staatsexamen/havo-schriftelijk.jsp

Zus

Zus

10-05-2019 om 18:00

Dochter nu ook thuis en vond het best aardig gaan. Twee opdrachten niet aan toegekomen. Nu inderdaad ook aan de slag voor biologie maandag!

Tip voor biologie

Tijdens een examentraining kreeg kind de tip om ook het binas als infobron te gebruiken. Zo was er een vraag over een hormoon XYZ en sporten. De afkorting kwam in het Binas voor ionder de bekende triviale naam. Met die info werd het probleem in de vraag duidelijker voor mensen die niet bekend waren met sporten maar wel eens een krant lezen.

Het binas staat vol waardevolle info. Alleen wordt dit boek wel eens vergeten.

hier

Dochter appte dat het wel okay ging (Nederlands). Er was een tekst van Bas Haring (ik ben toevallig laatst naar een theatercollege van hem geweest) en teksten uit de Groene Amsterdam wat mijn dochter de opmerking ontlokte dat ik het vast een leuk examen zou hebben gevonden

rutiel

rutiel

13-05-2019 om 13:43

Te laat...

Zoon presteerde het vanmorgen om om 8.35 nog in bed te liggen terwijl het geschiedenis examen om 9 uur begon. Echt, ik vraag me soms echt af of hij zijn hersenen 's nachts (en ook op andere momenten) ergens buiten zijn hoofd bewaart of zo.

Nou ja, gauw boterhammetjes gesmeerd (voor het eerst in 8 jaar of zo) en in zijn rugzakje gestopt. Hij zal niet helemaal op tijd zijn aangekomen, maar hopelijk heeft hij toch voldoende tijd voor het examen. Zo zonde, want met geschiedenis kon hij nu net zo mooi compenseren voor de vakken waar hij zwak voor staat.

Metz

Metz

13-05-2019 om 13:52

mbo

Mocht hij nog gewoon binnen Rutiel? Zoon (MBO) heeft dit in ieder geval pas ook meegemaakt, was te laat door een ongeluk op de weg, maar mocht ook niet meer binnen. Doet dat vak nu overnieuw in herexamen.

Emmawee

Emmawee

13-05-2019 om 16:58

Oh nee!

Wat zonde,. Rutiel. Je mag er volgens mij nog wel in tot een bepaalde tijd in, zolang niemand eruit is, geloof ik.

Ook economie ging "wel lekker" volgens zoon, die vervolgens ook lekker op school is blijven chillen en nu pas zo'n beetje naar huis komt. Geschiedenis morgenochtend lijkt hem geen probleem.

Het nakijken van z'n examens op internet vindt hij teveel gedoe. Dus ik denk dat ik niet meer informatie ga krijgen dan dit.

Pirata

Pirata

13-05-2019 om 19:02

Eco

Mijn zoon vond het economie-examen veel moeilijker dan de proefexamens, en zei dat er van alles instond dat ze niet hadden gehad. Desalniettemin, het ging gemiddeld.
Morgen natuurkunde. Even duimen, hij staat een 5,4....

Tot Een half uur na de start

Mag je nog naar binnen. Daarna is het helaas pindakaas. Ik hoop voor je zoon dat dat gelukt is Rutiel...,...

Ingrid

Lou

Lou

13-05-2019 om 19:13

Geschiedenis viel mee en tegen

Dochter vond geschiedenis vanochtend vrij makkelijk, maar ze keek vanmiddag wel steeds sipper tijdens het doornemen van de antwoorden. Dat had ze allemaal toch niet precies zo opgeschreven eigenlijk... Dus toen viel het toch nog tegen.

Morgen Duits. Demotiverende planning, vindt mijn dochter, want zo direct na geschiedenis zit je nog met al die details van de tweede wereldoorlog in je hoofd, dus dan heb je echt even geen zin in Duits.

En? Waren er hier havo natuurkunde kandidaten ?

Wat vonden ze er van? Ik vond het een beetje een raar examen. Niet
perse heel moeilijk, maar de mix van onderwerpen was niet echt helemaal gemiddeld. En er zaten wel wat tricky vraagjes tussen. Kan niet helemaal inschatten hoe mijn leerlingen het gedaan hebben....

Ingrid

bicyclette

bicyclette

13-05-2019 om 19:24

natuurkunde

Ja, hier een havo natuurkunde kandidaat. Hij was niet bepaald enthousiast, vooral de opdrachten over de kookstenen en de sterren vond hij heel lastig (hij gebruikt er zelf iets andere termen voor).
En hij is toch echt best goed in natuurkunde, staat een ruime 7,5 gemiddeld.

Ik begreep ook dat veel leerlingen het niet hebben afgekregen (en eigenlijk iedereen het erg moeilijk vond).

Emmawee

Emmawee

13-05-2019 om 20:01

Pirata

Wat ik gelezen heb is dat economie relatief veel kennis en begripvragen had en veel minder rekenopgaven. Mijn zoon vond dat fijn, maar zijn vrienden (die iets meer neigen naar rekenen) vonden het lastig.

Nu geschiedenis. Moet lukken. Maar hij zit nu toch nog even serieus te blokken.

Pennestreek

Pennestreek

13-05-2019 om 22:02

Hier natuurkunde havo

Zoon vond het goed te doen. Had wel alle tijd helemaal nodig, te weten 3 uur plus een uur toetstijdverlenging. De ziel, vier uur natuurkunde aan het eind van de dag 😜.
Hij vond die laatste vraag (nav de film Elysium, zei mij niks, hem gelukkig wel) erg leuk. Dus wie weet heeft hij er ook nog wat zinnigs over opgeschreven. We hopen er maar het beste van.

Verder is hij tot nu toe niet ontevreden. De makkies komen nu. Tekstverklaring voor Nederlands en Engels, dan bij waar nog wel even voor geblokt moet worden en dan als toetje scheikunde. Daar heeft hij dit jaar bij een toets, zonder leren, al eens een 11 gehaald, dus daar maken we ons geen zorgen over...

bicyclette

bicyclette

13-05-2019 om 22:47

Pennestreek

"plus een uur toetstijdverlenging"

Heeft hij echt een uur extra tijd? Wauw. Mijn zoon heeft ook extra tijd, maar dat is een half uur. Ik had altijd begrepen dat dat het maximum is.

HAVO Geschiedenis

Dochter vond het goed te doen. Ze had het op school al even nagekeken en denkt dat ze dit wel voldoende heeft.
Na een weekend vol koude oorlog, 1e en 2e wereldoorlog, Luther en Calvijn, de 80jarige oorlog en de bril van Alva, heb ik vanmorgen maar even opgezocht waarom die Keizer Wilhelm juist naar Nederland kwam. Ik kon niets vinden over bloedverwantschap met ons koningshuis, wat ik meende te weten, maar wel dat Wilhelmina nogal verontrust was door de moord op de Tsarenfamilie, een paar jaar eerder, en ze zorgde er nagenoeg eigenhandig voor dat de man, overigens zonder zijn vrouw, de rest van zijn leven in Nederland was.
Wat natuurljk gezien de animositeit die hier tegen Duitsland leefde, onder de radar moest blijven.
Morgen op school examentraining Maatschappijwetenschappen en dan het hele weekend aan Economie. Weet ik ook vrij weinig van dus of ik mag meedoen?

vlinder72

vlinder72

13-05-2019 om 23:29

Alva

Zoon dacht dat het over Alfa mannetjes ging gelukkig ging hij het niet over gorilla's hebben.

Geschiedenis ging wel goed. Zeker een voldoende. Hetzelfde voor wiskunde A. Allebei tussen de 6 en 6,5. M&O ging belabberd. Veel leeswerk en omdat hij dyslectisch is vond hij dit M&O examen moeilijker dan alle oefenexamen. Waarschijnlijk nog wel een voldoende.

Morgen Engels. Veruit het moeilijkste examen. Hij is zo slecht in Engelse leestoetsen. Hij staat nu al stijf van de spanning. Nu hebben wij al uitgerekend dat hij met een 2,8 nog steeds een 5 staat voor Engels Maar ja, dan wordt die gemiddelde 5,5 wel lastig. Hopelijk maakt hij er toch nog wat van.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.