Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Eindexamens 2025

De eindexamens staan voor de deur. Mijn oudste doet eindexamen Havo. Ze staat overal net aan voldoende voor en is hard aan het leren. Wie vindt het leuk om mee te praten?

hier mijn oudste die examen doet voor vmbo TL. Ze staat er redelijk voor. Wel spannend allemaal. Ze deden hier ook aan examentraining. Ze is druk aan het leren, ze neemt het gelukkig serieus. 

Hier was het een examentraining door een externe organisatie, die door de school betaald werd. Het was verplicht voor alle leerlingen. Volgens mij is dat voor school een behoorlijke kostenpost. We moesten de training op de website van de aanbieder aanvragen en een code invullen waardoor het bedrag op 0 kwam. Voordat je die code invulde, was het bedrag te zien, dat was ruim 300 euro. 
Het waren twee intensieve dagen en zoon vond het heel zinvol. 

Na de vakantie volgen ze nog twee interne trainingen, voor twee andere vakken. Die worden door de docenten gegeven en duren elk een dagdeel.

Mijn dochter doet VWO examen.  Ze staat er goed voor. Eigenlijk kan ze alleen zakken op de 5,5 regel.  Ze is zelf vooral bang voor Frans dat is haar slechtste vak en ze begrijpt niks van de teksten.  Vandaag een examen gemaakt en ze wist zeker dat ze een 1 had.  Dat bleek uiteindelijk een 4,3 te zijn en als ze dat haalt dan staat ze gewoon nog een 6. Dochter kan met spanning wel eens een black-out krijgen dus we hopen vooral dat dat niet gaat gebeuren.  

Kind gaat hier voor een half havo diploma. Officieel doet het gespreid examen, maar deel 2 gaat het niet doen. Volgend jaar gaat kind naar het mbo. Vorig jaar is er al examen gedaan in Engels (geslaagd), dit jaar doet kind Nederlands, geschiedenis en aardrijkskunde. Nederlands staat kind slecht voor (iets boven een 4), de andere twee rond de 6,5. Kind is nog niet erg aan het leren en ik probeer dat ook maar los te laten. Het doet er ook niet zoveel meer toe.
Heel veel succes gewenst voor jullie kinderen, waar het er nog wel toe doet!

Wat heerlijk die kinderen die er zo goed voor staan. Zoonlief staat er alles behalve goed voor helaas. Met 4 tekorten en 2 cijfers op het randje wordt het nog een flinke uitdaging om te gaan slagen voor z'n vwo. Hij heeft gelukkig wel genoeg compensatie en erg veel zelfvertrouwen dat het wel goed komt. Dus ik ben heeeeeel benieuwd. Vorig jaar is z'n broer letterlijk op de komma nauwkeurig geslaagd voor z'n havo, dus als dat hem dit jaar ook zou lukken spring ik een gat in de lucht. Maar ik hou al ernstig rekening met een jaar vavo.  

Succes voor iedereen!!

ja, succes iedereen! Het blijft een spannende tijd, voor allemaal, en zeker als je er minder goed voor staat. Ik hoop op een heleboel blije kinderen en ouders straks

Terschelling

Terschelling

01-05-2025 om 14:07 Topicstarter

Ondanks het warme weer is dochter dapper aan leren. Ze is Engels aan het oefenen en stuurde met net twee voorbeeldvragen door. Best lastig hoor. 

Hier ook een havo examenkandidaat.
Hij staat er op zich goed voor, vindt wiskunde b best lastig op z'n tijd maar heeft er het volste vertrouwen in. De mentor overigens ook maar met al dat vertrouwen moet ie het nog wel even doen.

Hij heeft op school examentraining gedaan voor wis-, schei- en natuurkunde en maakt nu veel oefenexamens.

Dus ik vind het vooral erg spannend 😁

Weet iemand overigens hoe het met compensatiepunten werkt met het cijfer voor het PWS? Daar had ie een 10 voor dus zou lekker zijn als je die als backup kan gebruiken

pws is onderdeel van het combinatie cijfer hier. Dus samen met maatschappijleer, ckv en levensbeschouwing. Hier is dat een 8 geworden, dus 2 overpunten. 

wat goed dat er al veel aan het leren zijn!

Hier oudste die examen mavo doet met haar havo hoofd. Er wordt weinig geleerd nog, ze denkt dat het allemaal wel goed komt. Ik zou willen dat ze harder leerde, maar ik heb dat vroeger zelf ook niet gedaan (en toch gered gelukkig).
Staat er goed voor, veel overpunten, laagste is een 5,4 voor wiskunde, rest is allemaal voldoende of ruim voldoende. En ze heeft een extra vak, ze kan dus altijd nog iets laten vallen.

Gisteren een galajurk met haar gekocht, en nu ziet ze het zowaar zitten om naar het eindexamenfeest te gaan, yess, die had ik niet verwacht.

Overigens een grote taart ingepland voor alle leerkrachten en medewerkers, als dank voor het werk dat ze afgelopen vier jaar aan mijn dochter hadden. Het is een schát, maar niet zo leerbaar vrees ik.

Ai, en ook een aantal waar het minder soepel gaat lees ik. 
Veel succes iedereen!

Ik heb inmiddels wel vrij gevraagd op de uitslagdag. Niet dat ik denk dat we er veel aan hebben (puber zal wel in bed liggen) maar toch, her is wel ff een momentje (en zeker als ze het toch niet blijkt te redden)

Ben alvast een cadeautje aan het regelen. Die staat los van het eindresultaat 

Crepe_au_fromage schreef op 01-05-2025 om 15:02:

Weet iemand overigens hoe het met compensatiepunten werkt met het cijfer voor het PWS? Daar had ie een 10 voor dus zou lekker zijn als je die als backup kan gebruiken

Je kunt dacht ik maximaal twee compensatiepunten gebruiken. Meer dan twee tekorten (een vier of twee vijven) is dus niet toegestaan, ook al heb je verder alleen maar achten bij wijze van spreken

Femke09 schreef op 01-05-2025 om 18:39:

[..]

Je kunt dacht ik maximaal twee compensatiepunten gebruiken. Meer dan twee tekorten (een vier of twee vijven) is dus niet toegestaan, ook al heb je verder alleen maar achten bij wijze van spreken

Dat klopt niet. Je kunt ook slagen met één 5 en één 4, mits alle overige eindcijfers 6 of hoger zijn en het gemiddelde minimaal 6,0 bedraagt. Dit betekent dat je bijvoorbeeld slaagt met drie keer een 7, een combinatie van één 7 en één 8, of een enkele 9. Dit is trouwens alleen van toepassing op havo én vwo.

Op het vmbo (bbl, kbl, gl, tl) mag je maximaal twee keer een 5 of één keer een 4 op je eindlijst hebben staan om te slagen. In dat geval moet je ten minste één vak met een eindcijfer 7 of hoger afronden.

Bij vmbo bbl en kbl telt het beroepsgerichte vak dubbel. Dit vak moet minimaal een eindcijfer 5 hebben. Daarnaast moeten alle overige eindcijfers op de cijferlijst 6 of hoger zijn, waarvan minstens één een 7.

Ik ben docent geschiedenis en wiskunde geweest, van vmbo bbl met lwoo tot aan gymnasium.

Hier ook een eindexamenkandidaat HAVO. Ze staat er goed voor (nèt niet cum laude. Aanvankelijk wilde ze dat koste wat kost halen met de eindexamens maar inmiddels is alle motivatie daarvoor alweer verdampt en wil ze alleen nog maar slagen)

Dochter heeft ADHD en had aangevraagd of ze een plekje voorin de gymzaal kon krijgen. Eerst een toezegging door de mentor, toen ondanks steeds verzoeken om een bevestiging nooit meer iets, toen zijn wij (ouders) ons er mee gaan bemoeien en kwam er een afwijzing door de jaarlaagcoördinator... Uiteindelijk zijn wij (beide ouders, onder onze werktijd) op gesprek geweest bij de rector en bleek dit gewoon iets dat wettelijk geregeld is. Met een medische verklaring (die we binnen 5 minuten geregeld hadden) heeft ze hier namelijk gewoon recht op. 
En dus mag ze nu in een apart lokaal de eindexamens maken (samen met nog één andere leerling)

Deze gang van zaken typeert helaas de school wel. Zo blij als we hier klaar zijn! 

Dit is onze laatste middelbare scholier (van vier) dus ook wel weer een einde van een tijdperk... 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.