Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Eindexamens 2025

De eindexamens staan voor de deur. Mijn oudste doet eindexamen Havo. Ze staat overal net aan voldoende voor en is hard aan het leren. Wie vindt het leuk om mee te praten?

stilletjes dit topic meegelezen.... gefeliciteerd aan alle geslaagden! 

Hier zijn de slagingspercentages van dochter haar school, bekend gemaakt op facebook; basis 100, kader 100, theoretisch 98, havo 89, vwo (atheneum + gymnasium)97. Opvallend dat havo zo afwijkt en dat bij meer scholen de laagste slagingspercentage heeft. Zijn daar redenen voor te bedenken? 

Mijn dochter is trouwens met een rapport met alleen maar 7 en 8 over naar gymnasium 4  en heeft voor het combiprofiel em/cm gekozen. Haar hele klas was zonder bespreking over zei ze. 

Gisteren diploma uitreiking gehad van dochter. Ik vind het een enorm lange zit.  Maar ze hadden wel voor iedereen een mooi praatje.  Mentor zei dat iedereen van haar mentorklas was geslaagd.  Uit de andere mentorklas waren dus de 6 gezakten. Ook wel logisch ergens want dochters klas was merendeel e&m een andere klas merendeel N&T of N&G.

Wij hebben pas volgende week (maandag) diploma uitreiking.
Ik zag dat dochter én geslaagd is voor haar N&T én geslaagd voor N&G? Alsof ze 2 verschillende profielen heeft gedaan.

Zilver_gray schreef op 04-07-2025 om 21:02:

Wij hebben pas volgende week (maandag) diploma uitreiking.
Ik zag dat dochter én geslaagd is voor haar N&T én geslaagd voor N&G? Alsof ze 2 verschillende profielen heeft gedaan.

Hier heeft dochter ook 2 cijferlijsten voor het N&G en voor N&t profiel.

Staat precies het zelfde op. Alleen op de ene lijst staat N&G en op de andere N&T 

Tuna1968 schreef op 04-07-2025 om 22:41:

[..]

Hier heeft dochter ook 2 cijferlijsten voor het N&G en voor N&t profiel.

Staat precies het zelfde op. Alleen op de ene lijst staat N&G en op de andere N&T

Mijn zoon had 3  profielen naar kreeg inderdaad alleen een lijst voor NT en een voor NG. Waarom ze nou juist dat doen is mij niet duidelijk

Hier zijn de diploma's uitgereikt. Dochter kreeg een eervolle vermelding door haar hoge wiskunde B cijfer (9,3). Verder een leuke bijeenkomst met filmpjes en een persoonlijk praatje. Dit laatste deden ze in 2 tallen met ouders naast je, dus niet voor de hele volle zaal. Ondertussen keken de andere genodigden naar allerlei foto's en video's van de afgelopen jaren en filmpjes die de leerlingen zelf hadden opgenomen. 
Zoon deed de VAVO. Daar klassikaal een persoonlijk praatje. SOmmige mentoren waren er niet, toch knap van de afdelingsleider die van elk kind wel iets persoonlijks wist te vertellen, ondanks zij ze nog nooit gezien had (wat benoemd werd als een goed teken omdat je je dan goed gedragen had

Hoe gaat het hier met de geslaagden? Inmiddels allemaal een woonruimte gevonden/ gestart met de nieuwe studie/ vervolgopleiding?

Hier heeft dochter ruim op tijd wat gevonden, en woont al vanaf juni in Den Haag.  De studie (Technisch) is pittig maar interessant. En een hoop nieuwe leuke studenten/ vrienden ontmoet. 
Ben nieuwsgierig naar jullie verhalen 

Mag ik even mijn nood klagen? Ik kwam speciaal even langs om een eigen topic te openen, maar het kan ook hier. 
Even mijn ei kwijt...
Afgelopen week introductieweek, dat ging aardig. Vandaag de eerste echte les. Met grote moeite bij de bushalte afgezet. Kom ik op mijn werk: sorry mam, het lukte niet, ik ben weer naar huis gegaan. 
Ik ben direct omgedraaid en heb haar persoonlijk naar school gebracht, wil ze niet uitstappen. Naar binnen gelopen, en blijkbaar weten ze bij deze school goed hoe ze met studenten (mijn kind is pas 15) om moeten gaan, vertrouwde coach mee naar buiten, die heeft haar mee naar binnen genomen en herkende het 'het lukt niet, ik bevries' terecht als een paniekaanval. 

Kon wel janken.
Het heeft zoveel moeite gekost om bij haar alles op de rit te krijgen. Gelukt, en toen begon het gedonder met de jongste. Die gaat (klop het af) nu zonder gelazer naar school, begin oudste weer...
Ik kan er niet boos om worden, want ze doet/doen het niet expres, ze kunnen er niks aan doen. Maar ik word er zo moedeloos, zo moe van. 

Vakantiebaantje van dochter ging op zich ook goed, tot ze ook daar ineens bevroor en met allerlei bochten steeds af zei. Eer we erachter kwamen vreesden we voor haar baantje. Maar ze doet het goed, dus ze mag toch op de zaterdag weer terugkomen. En dan is ze bij haar vader, en die zorgt er wel voor dat ze gaat (bij mij durft ze nog achter mijn rug om thuis te blijven, voor haar vader vreest ze meer, dus dan gaat ze wel. En als ze twijfelt, brengt hij haar met de auto, dan moet ze wel).

Ze vindt haar nieuwe opleiding leuk, de klas gezellig, de busreis goed te doen. En dan toch bevriezen en jezelf er niet toe kunnen zetten om te gáán. Arme kind wordt gewoon boos op zichzelf, en ook dat is niet nodig. Maar een hopeloos gevoel houden we er allemaal aan over. 

Klinkt als een goed start voor je dochter Zilver_Grey! 

Hier is dochter vorige week begonnen op de hogeschool Utrecht. Ze blijft nog even thuis wonen (is ook nog 16) maar staat wel al ruim een jaar ingeschreven voor een kamer. 
Vanaf vandaag is ze ruim een week weg om mee te doen aan het WK in haar sport. Dus dat maakt het allemaal wel een beetje spannend (om meteen zoveel lessen en practica te missen). Maar dat komt vast goed

Zilver_Grey, fijn dat de start bij jullie goed was, een kamer vinden is niet gemakkelijk!

Mugs, spannend! We gaan duimen voor het WK, maakt ze goede kans?

Jeetje Femke, wat naar dat het je dochter zoveel moeite kost. Moeilijk om mee om te gaan. Ik kan me zo goed voorstellen dat je er heel moedeloos van wordt... Is er een therapeut/coach of andere hulpverlening in beeld? 

Dochter maakt wel een kans, maar het blijft altijd heel lastig te zeggen. Bij zo'n WK ken je lang niet alle deelnemers en bovendien blijft het ook echt wel een momentopname en is het van zoveel factoren afhankelijk... Ze heeft op verschillende EK/WK's medailles gehaald, dus wie weet!   

wat leuk om nog te horen hoe het de studenten vergaat. Femke wat naar voor je dochter, fijn dat ze op school wel hulp bieden. Leuk mugs, het wk ..veel succes voor je dochter. Zilver gray fijn dat de start goed was.

Hier de 2e week. Intro vond ze weinig aan (veel drinkers en rokers in haar groep....dat vond ze niet zo), maar de 1e lessen wel interessant. We zullen zien. Ze woont nog thuis maar ik verwacht dat ze wel een x op zoek gaat naar een kamer. 

Herkenbaar, jongste was van de week bij een NK. Maakte goede kans, maar begon er geblesseerd aan. Desondanks goed gepresteerd maar niet in de prijzen. Twee anderen hadden een goede dag en hebben met een fix PR wél het podium gehaald. Vorm van de dag (van jou en je tegenstanders) maakt ook uit

Nee, hulpverlening heeft ze lang gehad (autisme begeleiding), daar viel niet meer uit te halen. Ben heel, heel blij met deze school, ze hebben er ervaring mee, ik had er al hoge verwachtingen van, en ze hebben het inderdaad meteen goed opgepakt. 

Maar ik ben het wel moe, al vanaf de basisschool elke dag strijd om dan de één dan de ander überhaupt op school te krijgen. Eenmaal daar, dan loopt het wel. Dit is de belangrijkste reden dat ik niet van baan gewisseld ben, je kunt bijna niet van een werkgever verwachten dat je om de haverklap druk bent met je kinderen. Nu werk ik dichtbij én heb ik een werkgever die flexibele uren accepteert waardoor het mogelijk is. 

Femke09 schreef op 08-09-2025 om 11:25:

Maar ik ben het wel moe, al vanaf de basisschool elke dag strijd om dan de één dan de ander überhaupt op school te krijgen. Eenmaal daar, dan loopt het wel. Dit is de belangrijkste reden dat ik niet van baan gewisseld ben, je kunt bijna niet van een werkgever verwachten dat je om de haverklap druk bent met je kinderen. Nu werk ik dichtbij én heb ik een werkgever die flexibele uren accepteert waardoor het mogelijk is.

Heel fijn dat je die mogelijkheid hebt. Ik herken dat ook wel helaas... Al zijn mijn oudste twee inmiddels best goed opgedroogd 😃

En ook heel fijn dat de school het goed oppakt. Dat maakt ook zoveel uit! Hopelijk gaat het steeds een beetje beter/makkelijker! 

leuk dat je ook van die sporters hebt

Marit! schreef op 08-09-2025 om 11:23:

Hier de 2e week. Intro vond ze weinig aan (veel drinkers en rokers in haar groep....dat vond ze niet zo), maar de 1e lessen wel interessant. We zullen zien. Ze woont nog thuis maar ik verwacht dat ze wel een x op zoek gaat naar een kamer.

Dat is ook wel de ervaring van mijn dochter: mam, ze zijn allemaal veel ouder en heel extrovert, ik heb totaal geen aansluiting! (appje ca. 10 minuten na aanvang introductie)

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.