Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Eindexamens 2025

De eindexamens staan voor de deur. Mijn oudste doet eindexamen Havo. Ze staat overal net aan voldoende voor en is hard aan het leren. Wie vindt het leuk om mee te praten?

Hier ook alleen maar rokers, naar wat ik hoorde. Dochter vond het maar niks (mooi zo, houden zo )

@Mugs; wat pittig; studie icm topsport! Gaat ze deze week ver van huis ter voorbereiding op het WK?

@Femke; goed dat het meteen opgepakt is door school, en dat “moe zijn” is herkenbaar hoor 

@Marit; ik hoorde van kind ook dat het drinken er daar ook min of meer bij hoorde tijdens de intro week. Fijn dat de 1e lessen bevielen.

Zilver_gray schreef op 08-09-2025 om 11:43:

@Mugs; wat pittig; studie icm topsport! Gaat ze deze week ver van huis ter voorbereiding op het WK?

Het WK is in Zweden. Ze zit sinds vanmorgen om 5 uur in de auto op weg daarnaartoe. Wedstrijden zijn vrijdag, zaterdag en zondag en meteen daarna stappen ze dan weer in de auto en rijden ze deels zondagavond en verder op maandag weer terug.

En dan dinsdag weer aan de bak op de HU. 

Ja je moet er wat voor over hebben 

Mugs schreef op 08-09-2025 om 12:03:

[..]

Het WK is in Zweden. Ze zit sinds vanmorgen 5 uur in de auto op weg daarnaartoe. Wedstrijden zijn vrijdag, zaterdag en zondag en meteen daarna stappen ze dan weer in de auto en rijden ze deels zondagavond en verder op maandag weer terug.

En dan dinsdag weer aan de bak op de HU.

Ja je moet er wat voor over hebben

Zo! 

Wel ontzettend leuk dat ze dit allemaal kan doen hoor, een hele belevenis!

Hier is dochter alweer aan de derde schoolweek begonnen ( uni begonhier een weekje eerder).  Intro vond ze helemaal leuk.  Ik vind het best knap want ze had geen slaapplek en via een studentenvereniging een slaapplek aangeboden gekregen.  In haar eentje bij allemaal vreemde meiden.  Ze heeft gelukkig al een leuke groep meiden om zich heen. De studie zelf vindt ze vooralsnog mwa. Ook niet heel gek want de vakken die ze nu krijgt zijn nog niet echt de vakken waarvoor je de studie gaat doen volgens dochter. Daarnaast heeft ze echt ontzettend weinig contacturen.  Dochter heeft dus wel een beetje spijt dat ze niet bij een studentenvereniging is gegaan.  Want ze zal komend jaar echt nog veel thuis zitten.  

Kimdekim schreef op 08-09-2025 om 13:24:

Hier is dochter alweer aan de derde schoolweek begonnen ( uni begonhier een weekje eerder). Intro vond ze helemaal leuk. Ik vind het best knap want ze had geen slaapplek en via een studentenvereniging een slaapplek aangeboden gekregen. In haar eentje bij allemaal vreemde meiden. Ze heeft gelukkig al een leuke groep meiden om zich heen. De studie zelf vindt ze vooralsnog mwa. Ook niet heel gek want de vakken die ze nu krijgt zijn nog niet echt de vakken waarvoor je de studie gaat doen volgens dochter. Daarnaast heeft ze echt ontzettend weinig contacturen. Dochter heeft dus wel een beetje spijt dat ze niet bij een studentenvereniging is gegaan. Want ze zal komend jaar echt nog veel thuis zitten.

Fijn dat ze al een fijne groep heeft. Heel stoer!
Hier ook een dochter met weinig contacturen: de ene week 12, andere week 8. Ze heeft wel een bijbaan van 12u, gaat mogelijk bij een studentengroep dansen en gaat al met medestudenten samen studeren ed. Het moet zich ook een beetje vormen. Bij bepaalde studentenverenigingen kan ze zich misschien alsnog inschrijven? Of ze gaat een sport doen. Heeft ze wel werk al?

Yeps schreef op 08-09-2025 om 13:54:

[..]

Fijn dat ze al een fijne groep heeft. Heel stoer!
Hier ook een dochter met weinig contacturen: de ene week 12, andere week 8. Ze heeft wel een bijbaan van 12u, gaat mogelijk bij een studentengroep dansen en gaat al met medestudenten samen studeren ed. Het moet zich ook een beetje vormen. Bij bepaalde studentenverenigingen kan ze zich misschien alsnog inschrijven? Of ze gaat een sport doen. Heeft ze wel werk al?

Jazeker ze werkt sowieso 12 uur per week in een restaurant en tijdens wedstrijden de lokale prof voetbalclub werkt ze in de businessclass.  Maar dat is allemaal hier.  Zo ook haar sportclub.  Ze doet veel een traint en elftal maar dat is ook gewoon thuis.  Ze wil ik haar leven en beetje gaan opbouwen in Tilburg maar dat zie ik voorlopig nog niet echt gebeuren.  De inschrijving voor de studentenverenigingen is helaas al gesloten. Volgend jaar zal ze wel aansluiten denk ik.  

@ Kim; het aansluiten bij een studentenvereniging kan dat niet alsnog?

@Yeps; werken naast de studie gaat ‘m hier niet worden, ze heeft al wel een uitnodiging gehad van een Schermvereniging. Zou mooi zijn als ze dat daar voort kan zetten.

Dochter hier heeft trouwens een heel relaxed rooster; maandag colleges, dinsdag vrij, woensdag colleges, donderdag vrij en vrijdag colleges. Zal vast niet voor eeuwig zo blijven, maar voor nu dikke prima.

@ Kim; mosterd zie ik.

Kimdekim schreef op 08-09-2025 om 14:06:

[..]

Jazeker ze werkt sowieso 12 uur per week in een restaurant en tijdens wedstrijden de lokale prof voetbalclub werkt ze in de businessclass. Maar dat is allemaal hier. Zo ook haar sportclub. Ze doet veel een traint en elftal maar dat is ook gewoon thuis. Ze wil ik haar leven en beetje gaan opbouwen in Tilburg maar dat zie ik voorlopig nog niet echt gebeuren. De inschrijving voor de studentenverenigingen is helaas al gesloten. Volgend jaar zal ze wel aansluiten denk ik.

Ja dat scheelt, mijn dochter gaat dansen en werken in de stad waar ze nu op kamers zit. Woont jouw dochter wel op kamers?

Zilver_gray schreef op 08-09-2025 om 14:08:

@Yeps; werken naast de studie gaat ‘m hier niet worden, ze heeft al wel een uitnodiging gehad van een Schermvereniging. Zou mooi zijn als ze dat daar voort kan zetten.

Waarom kan / gaat ze niet werken naast haar studie?

Yeps schreef op 08-09-2025 om 14:31:

[..]

Waarom kan / gaat ze niet werken naast haar studie?

Omdat na een dag school en sociaal zijn de batterij leeg is. Daarbij komt dat het op zichzelf wonen ook de nodige inspanning met zich meebrengt; koken, boodschappen doen, wasjes draaien, kortom het voor zichzelf zorgen.

Ik herken dat van de sociale batterij.
Dochter heeft hier 4 dagen in de week les. Op vrijdag vrij, dan kan ze bijkomen, en dan op zaterdagochtend haar bijbaantje, meer zit daar niet in. 

Zilver_gray schreef op 08-09-2025 om 14:54:

[..]

Omdat na een dag school en sociaal zijn de batterij leeg is. Daarbij komt dat het op zichzelf wonen ook de nodige inspanning met zich meebrengt; koken, boodschappen doen, wasjes draaien, kortom het voor zichzelf zorgen.

En ook nog op jezelf wonen, dat lijkt me echt pittig. Eerst maar eens aan die nieuwe situatie wennen denk ik?

Femke09 schreef op 08-09-2025 om 14:57:

Ik herken dat van de sociale batterij.
Dochter heeft hier 4 dagen in de week les. Op vrijdag vrij, dan kan ze bijkomen, en dan op zaterdagochtend haar bijbaantje, meer zit daar niet in.

Dochter heeft wel hier en daar wat uren gewerkt toen ze nog op het vwo zat, maar toen woonde ze nog thuis; alles werd verder voor haar gedaan. En het waren erg weinig uren. Ik heb liever dat ze die tijd nu benut om bij te komen en te sporten bijvoorbeeld.

Femke09 schreef op 08-09-2025 om 14:58:

[..]

En ook nog op jezelf wonen, dat lijkt me echt pittig. Eerst maar eens aan die nieuwe situatie wennen denk ik?

Klopt is ook pittig, daarom waren we blij dat ze al redelijk snel een kamer vond; alvast om aan de nieuwe situatie te wennen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.