Terschelling
30-04-2025 om 10:47
Eindexamens 2025
De eindexamens staan voor de deur. Mijn oudste doet eindexamen Havo. Ze staat overal net aan voldoende voor en is hard aan het leren. Wie vindt het leuk om mee te praten?

Kimdekim
08-09-2025 om 15:18
Yeps schreef op 08-09-2025 om 14:30:
[..]
Ja dat scheelt, mijn dochter gaat dansen en werken in de stad waar ze nu op kamers zit. Woont jouw dochter wel op kamers?
Nee ze wil dit jaar nog thuis blijven. Ook wel fijn anders had ze daar maar gezeten. Mijn zoon had echt veel contacturen zijn eerste jaar maar dochter is pas 4x naar de uni geweest in 3 weken.

Marit!
08-09-2025 om 16:03
Zilver_gray schreef op 08-09-2025 om 11:43:
@Mugs; wat pittig; studie icm topsport! Gaat ze deze week ver van huis ter voorbereiding op het WK?
@Femke; goed dat het meteen opgepakt is door school, en dat “moe zijn” is herkenbaar hoor![]()
@Marit; ik hoorde van kind ook dat het drinken er daar ook min of meer bij hoorde tijdens de intro week. Fijn dat de 1e lessen bevielen.
Ja bijzonder wel hoor. Dochter lust echt wel een wijntje of zo maar dat zuipen en feestjes waarbij je iets moet doen en als dat niet lukt / je afvalt iets van drank naar binnen moet hijsen, daar houdt ze niet van. En qua roken...dat moet ieder natuurlijk voor zich weten, scheelt wellicht ook nog dat ze de Engelse track volgt (veel buitenlandse studenten in haar groep), maar als je zelf astma hebt is dat niet heel fijn om bij te gaan staan. Maar ach, het komt vast goed

Zilver_gray
08-09-2025 om 16:46
Marit! schreef op 08-09-2025 om 16:03:
[..]
Ja bijzonder wel hoor. Dochter lust echt wel een wijntje of zo maar dat zuipen en feestjes waarbij je iets moet doen en als dat niet lukt / je afvalt iets van drank naar binnen moet hijsen, daar houdt ze niet van. En qua roken...dat moet ieder natuurlijk voor zich weten, scheelt wellicht ook nog dat ze de Engelse track volgt (veel buitenlandse studenten in haar groep), maar als je zelf astma hebt is dat niet heel fijn om bij te gaan staan. Maar ach, het komt vast goed
Nou dat! Verschrikkelijk!
Dochter vertelde dat ze tijdens het kennismakingsweekend “voor straf” een flesje bier moest drinken omdat ze het lied van de studentenvereniging niet uit haar hoofd kon.
Zij mag geen alcohol icm haar medicatie, en ik weet dat zij wel eens een wijntje of een biertje drinkt voor de gezelligheid, en daar ben ik al op tegen maar dit vond ik helemaal niet fijn.
Heeft je dochter astma? Sigarettenrook is dan helemaal ongewenst!
Maar ja loslaten he

Annaniem2023
08-09-2025 om 16:58
Misschien ophouden met het wijntje en biertje te noemen. Dan bagatelliseer je de slechte impact van het spul. Het heet toch gewoon wijn en bier?

Zilver_gray
08-09-2025 om 17:02
Annaniem2023 schreef op 08-09-2025 om 16:58:
Misschien ophouden met het wijntje en biertje te noemen. Dan bagatelliseer je de slechte impact van het spul. Het heet toch gewoon wijn en bier?
Nou ja ik zeg ook “colaatje” of “sapje” eigenlijk. Ik ben overigens geen voorstander van het drinken van alcohol onder welke omstandigheid dan ook. Dat terzijde.

Kimdekim
08-09-2025 om 17:04
Mijn dochter is nog geen 18. Zij baalde juist dat ze niet mee mocht doen met de cantus en dat soort spellen.

Marit!
08-09-2025 om 17:10
Annaniem2023 schreef op 08-09-2025 om 16:58:
Volgens mij is er niks mis met een wijntje of biertje als je t beperkt. Ik drink niks omdat ik t niet lust. Mijn man en dochter houden best van een glas wijn op z'n tijd,in goed gezelschap bij een etentje of een spelletje oid. Ik weet niet ook niet of dat persé in de naam zit. Misschien wel hoor, maar dat drinken in grootverbruik is aan ons iig niet besteed.

Marit!
08-09-2025 om 17:14
Zilver_gray schreef op 08-09-2025 om 16:46:
[..]
Nou dat! Verschrikkelijk!
Dochter vertelde dat ze tijdens het kennismakingsweekend “voor straf” een flesje bier moest drinken omdat ze het lied van de studentenvereniging niet uit haar hoofd kon.Zij mag geen alcohol icm haar medicatie, en ik weet dat zij wel eens een wijntje of een biertje drinkt voor de gezelligheid, en daar ben ik al op tegen maar dit vond ik helemaal niet fijn.
Heeft je dochter astma? Sigarettenrook is dan helemaal ongewenst!
Maar ja loslaten he
![]()
Klopt, ze heeft astma, dus dat is vreselijk, bij buitenactiviteiten dan iig. Maar goed net zo beroerd als ze je zeggen dat je alcohol 'moet' drinken als dat dus niet mag (of je niet wil). Idd...loslaten...en gelukkig kiest ze wel verstandig. Alleen we weten ook dat het wel belangrijk is om naar zon intro te gaan. Als het aan haar had gelegen had ze zich bijna overal voor afgemeld en dat vonden we nu ook niet zo'n goed plan. Maar ze heeft mooie keuzes gemaakt dus het was zeker leerzaam

Marit!
08-09-2025 om 17:16
Kimdekim schreef op 08-09-2025 om 14:06:
[..]
Jazeker ze werkt sowieso 12 uur per week in een restaurant en tijdens wedstrijden de lokale prof voetbalclub werkt ze in de businessclass. Maar dat is allemaal hier. Zo ook haar sportclub. Ze doet veel een traint en elftal maar dat is ook gewoon thuis. Ze wil ik haar leven en beetje gaan opbouwen in Tilburg maar dat zie ik voorlopig nog niet echt gebeuren. De inschrijving voor de studentenverenigingen is helaas al gesloten. Volgend jaar zal ze wel aansluiten denk ik.
Wel bijzonder dat dit zo snel sluit....je zal toch eerst ff een paar weken je draai willen vinden...hopelijk vindt je dochter gauw haar plekje

Zilver_gray
08-09-2025 om 17:24
Marit! schreef op 08-09-2025 om 17:14:
[..]
Klopt, ze heeft astma, dus dat is vreselijk, bij buitenactiviteiten dan iig. Maar goed net zo beroerd als ze je zeggen dat je alcohol 'moet' drinken als dat dus niet mag (of je niet wil). Idd...loslaten...en gelukkig kiest ze wel verstandig. Alleen we weten ook dat het wel belangrijk is om naar zon intro te gaan. Als het aan haar had gelegen had ze zich bijna overal voor afgemeld en dat vonden we nu ook niet zo'n goed plan. Maar ze heeft mooie keuzes gemaakt dus het was zeker leerzaam
Ik was ook degene die dochter zei zich aan te melden voor dit weekend (nieuwe contacten opdoen; leuk)! Dus ik voelde me best belabberd toen ze dat vertelde. Verder was het best gezellig zei ze en inderdaad veel leuke mensen leren kennen.
Leerzaam was het zeker; ze weet nu dat ze zich niet bij deze vereniging wil aanmelden

anomarie
08-09-2025 om 21:44
Leuk om dit zo te lezen hoe iedereen land.
Hier ook een dochter die gestart is. De introductie vond ze geweldig. Ze had een leuke groep. Wel streng t.a.v. het alcoholbeleid maar dat was geen issue. Nu een week aan de gang. Ze vindt de lessen erg leuk. Ze heeft best een zwaar programma met colleges en practica. Dagen van 8.30 tot 17.00. gemiddeld 3,5 dag per week naar school. Ze heeft nog geen kamer dus dat betekent om 6.00 op pad om op tijd te komen. In totaal 20 uur per week reizen is pittig. Gelukkig hebben we iets voor haar kunnen kopen want met haar 17 komt ze nergens binnen. Binnenkort dus op zichzelf en minder reizen.
Ze doet enorm haar best om haar sociale leven op te bouwen. Ze is lid van de studievereniging en doet mee met de activiteiten. Ze heeft zich opgegeven om te gaan hockeyen als ze er eenmaal woont.
kortom ze geniet! Ze baalt alleen van de begeleiding t.a.v. haar dyslexie. Dit wordt nog niet echt serieus genomen ondanks dat ze hiervoor wel aan de bel heeft getrokken. Dat is nog een puntje.
Zoon is ook gestart. Hij lijkt ook opvallend snel zijn weg te vinden. Hij blijft voorlopig nog thuis wonen en heeft minder behoefte aan een sociaal leven opbouwen.