Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
ayla

ayla

24-10-2011 om 10:56

Elisa, ervaringen 2 keer versnellen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
LeonardoOuder

LeonardoOuder

01-11-2011 om 17:34

Met alle respect

Kom op zeg, hoogbegaafde kindereen even door het basisonderwijs jagen en dan kinderen van 7 of 8 op het VO? Want is dus wat je zegt. hoogbegaafde kinderen leren de totale basisschool stof in ongeveer 2 jaar. Het doel van Leonardo onderwijs is om de kinderen aan het VO te laten beginnen op het moment dat zij er emotioneel er aan toe zijn; daarom besteden ze minimaal tijd aan de gewone basisschool stof en juist heel veel tijd aan zaken als leren leren en zeer veel verijkingsstof.
Dat Leonardo onderwijs duur is is onzin, een Leonardoplaats kost ongeveer een kwart van een plaats in het speciaal basisonderwijs; zullen we daar dan eerst eens mee gaan stoppen? of nee wacht we willen graag iedereen een kans geven in dit land maar als je dan toevallig heel snel en heel anders leest dan moet je maar op je 7e naar het VWO...

Fiorucci

Fiorucci

01-11-2011 om 17:41

Tja ouder (ot)

Leonardo is vooral duur voor ouders omdat ze een hoge ouderbijdrage moeten betalen, op de VO school van mijn zoon toch een slordige 450 euro extra per schooljaar...

Als u mijn plaats neemt, neem dan ook mijn handicap

"Het doel van Leonardo onderwijs is om de kinderen aan het VO te laten beginnen op het moment dat zij er emotioneel er aan toe zijn;"
Welnee. Het is er om kinderen af te remmen zodat ze naar het vo gaan als hun ouders er emotioneel aan toe zijn.
Voor die kinderen gaat de Leonardoschool als uitstelklas juist voorbij aan de crux van hun eigenschappen.
Als er iets helder is, dan is het dat hb leerlingen ook bijleren als ze de stof niet aangeboden krijgen. Aardrijkskunde van mijmerend in een atlas kijken, ontleden van boeken lezen, wiskunde van pack man spelen.
Die basisschoolstof zijn ze al uit. Die stof niet bieden en iets anders uitdagends gaan doen, maakt niet dat de ontwikkelingsvoorsprong stokt of stil staat. Die blijft gewoon en cumuleert zelfs in een nog grotere voorsprong.
Leonardo als een 'uitstelklas' zoals jij het presenteert, is volkomen overbodig.
"Dat Leonardo onderwijs duur is is onzin, een Leonardoplaats kost ongeveer een kwart van een plaats in het speciaal basisonderwijs;"
Hoe haal je het in je hoofd om juist die vergelijking te maken?
Groet,
Miriam Lavell

ayla

ayla

02-11-2011 om 09:36

Dus miriam

jij pleit ervoor om kinderen zo snel mogelijk te laten doorstromen, dus inclusief 2 of 3 versnellingen?

Is helemaal niet nodig

Verzin het maar. Het zijn maar lesboekjes en toetsjes. Ik ben enorm voor de school om de hoek, ook voor 15 jarigen.
Ik zie er geen enkel probleem in om kinderen die met 7 jaar havo examen engels kunnen doen, dat niet gewoon te laten doen.
Zo is er sociaal emotioneel helemaal niks mis met het werken in een wiskundeboek 4 vwo, als je tien bent.
Je hoeft zelfs niet van school te verhuizen om dat te bereiken, zie www.wereldschool.nl.
Ja, doorstromen in lesstof. Dat is de crux en precies dat ook is de overeenkomst met het door hb-ouders vaak jaloers bekeken speciaal onderwijs. De enige aanpassing die die kinderen krijgen is een lesboekje met makkelijker sommen.
Vooruit, jouw kind een moeilijker lesboek.
Maar goed, als dat dan een onoverkomelijk probleem is op een basisschool, dan zit er niets anders op dan naar het vo gaan.
Leonardo is alleen een optie als die school feitelijk die invulling geeft: gewoon het volgende lesboek als de toetsen voldoende zijn gemaakt.
Elke andere vorm is prietpraat wat mij betreft.
Groet,
Miriam Lavell

Juliea

Juliea

02-11-2011 om 12:01

Ik heb nooit 7 of 8 genoemd

Leonardo-ouder: ik heb nooit 7 of 8 jaar genoemd. Als je alle slimme kinderen die met 9 of 10 de basisschoolstof volledig hebben gehad bij elkaar zet op een middelbare school is er niets aan de hand. Ze hebben steun aan elkaar, zijn even oud en ik zie geen verschil met het Leonardo.

Nou ja, eigenlijk wel een verschil. Het Leonardo houdt ze op alle fronten tegen en daarna beginnen ze nog steeds in de brugklas. Laat ze nou eens lekker gaan in plaats van van alles uit de kast te trekken om ze tegen te houden.

Verder las ik het argument dat sommige kinderen niet op alle fronten sterk zijn. Precies daarom stuur je geen kinderen met 7 of 8 naar de middelbare. Je moet alle stof goed gehad hebben en daar ook zeker van zijn. Als een kind moeite heeft met rekenen dan besteed je daar dus extra tijd aan.

Afschaffen dat Leonardo en zo snel mogelijk brugklassen vormen met zoveel mogelijk slimme kinderen die met 9 of 10 klaar zijn met de basisschool zodat je kinderen niet meer eindeloos hoeft te verdiepen en verbreden en zodat je kinderen bij elkaar houdt qua leeftijd.

Fransien

Fransien

02-11-2011 om 13:01

Beetje kort door de bocht

"Het doel van Leonardo onderwijs is om de kinderen aan het VO te laten beginnen op het moment dat zij er emotioneel er aan toe zijn;"

Welnee. Het is er om kinderen af te remmen zodat ze naar het vo gaan als hun ouders er emotioneel aan toe zijn.

Miriam, ik ben het met je eens dat VWO4 wiskunde niets te maken heeft met het sociaal-emotionele niveau van een kind, talen kun je ook prima geven op een leeftijdsadequaat niveau, maar dingen als literatuuronderwijs, daar moet je sociaal emotioneel wel wat sterker voor in je schoenen staan dan de gemiddelde 8 of 9 jarige, en ook geschiedenis is op vwo-niveau best heftig.
Zelf denk ik dat het voor een kind goed is om zowel cognitief als sociaal en emotioneel op z'n plek te zitten. Als dat niet mogelijk is, kies je als ouder voor de minst kwalijke oplossing. Dat kan soms flink versnellen zijn, dat kan soms ook flink afremmen zijn.

Maylise

Maylise

02-11-2011 om 14:30

Fransien

Afgezien van of het verder een goed plan is of niet snap ik het bezwaar van literatuur en geschiedenislessen niet zo. Kinderen die van veel lezen houden (hoogbegaafd of niet) lezen sowieso vaak op jonge leeftijd al wat heftigere boeken en kinderen met interesse in bijvoorbeeld geschiedenis verdiepen zich daar ook al jong in.
Daarnaast hoef je ook niet gelijk in de brugklas met de hutu's en tutsi's te beginnen of iets anders waar veel heftig beeldmateriaal van beschikbaar is.
Mijn kinderen lazen met 9/10/11 jaar soms ook al boeken voor volwassenen of lazen over bepaalde geschiedkundige onderwerpen en wisten daar ook veel van af (inclusief de minder fijne details)

ayla

ayla

02-11-2011 om 14:37

Hmm

daar maak ik me niet zo'n zorgen over. Dochter met haar 7 is en geschiedenisfreak ze weet alles van de WOII inclusief de gaskamers, Anne Frank etc. Veel gruwelijker dan dat kan niet. Omdat ze op alle gebieden voorloopt heeft ze ook vaak interesses die niet echt passen bij haar leeftijd. Ik vraag me eerder af of oudere kinderen niet over meer geduld en doorzettingskracht beschikken? Op die punten heeft ze wel nog iets te leren

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-11-2011 om 14:45

Leren

Nee, je hoeft helemaal niet alleen maar 9- en 10jarigen bij elkaar te zetten. Dat is juist niet goed. Deze kinderen hebben vaak veel meer gemeen met oudere kinderen; op alle gebieden. Ook sociaal-emotioneel. Dat is een ding wat ik heb gezien bij zoon en zeker nu in de brugklas. Hij staat sterker in zijn schoenen dan een aantal 12- en 13jarigen. Ze kloppen ook bij hem aan voor hulp. Hij geeft nu een keer in de week bijles aan een klasgenootje van 13.
Als ik ze samen zie merk ik op lengte na geen verschil tussen die twee jongens behalve dan dat die 10jarige van mij op veel fronten verder is dan die 13jarige. En ze kunnen ook heerlijk samen spelen en lol maken.
Samen met de andere moeders is er zoveel herkenning; eindelijk zit mijn kind op zijn plek en eindelijk voelt mijn kind zich niet raar of anders. Ze begrijpen elkaars humor en elkaars gigantisch snelle gedachtengangen. Elkaars creatieve uitingen en verstrooidheid. Of ze nu 9, 11 of 13 zijn.
Er is trouwens niets heftigs aan vakken als geschiedenis. Als ik een ding hoor is dat ze de meeste vakken en onderwerpen op dit moment nog "saai" vinden en kijken ze reikhalzend uit naar het "echte werk".
Maar ook in deze brugklas beginnen ze gewoon bij het begin, bij de basis. Ze gaan wel veel sneller door de stof heen en op een hoger niveau en straks gaan ze veel verder in de diepte en in de breedte. Er wordt niets afgeremd. Want deze kinderen zijn veel verder en hebben ook veel meer nodig. Waarom toch die overdreven angst voor sociaal-emotionele "heftige" dingen? Het zijn geen kasplantjes. Het leven is niet alleen maar huppelend door een bloemetjeswei springen. En van alle ellendige dingen buiten de deur houden leert een kind niets. Het gaat erom de dingen in het juiste perspectief te leren zien en ermee om te leren gaan. Zodat je sociaal-emotioneel kan groeien en sterker worden.
Ik denk dat veel kinderen onderschat worden. En zo hou je ze klein en onwetend. En kunnen ze gefrustreerd en depressief raken. Geef ze gewoon wat ze willen en nodig hebben. Het ene kind met 9 jaar, het andere met 13 jaar.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-11-2011 om 14:53

Ayla

Geduld en doorzettingsvermogen zijn zaken die je niet aan een leeftijd kunt ophangen. De een heeft deze zaken meer dan de ander; ook volwassenen.
Maar ik kan je verzekeren dat een groot deel van de oudere kinderen daar ook aan moeten werken Op school wordt daar ook aandacht aan besteed. Net als bijvoorbeeld aan het feit dat deze kinderen het nodig hebben om af en toe even "uit hun hoofd" te halen en weer met de beide beentjes op de grond te zetten als hun gedachten en ideeen met hun aan de haal gaan.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

02-11-2011 om 15:57

Ik ben er niet zo voor om alleen maar 9- en 10jarigen bij elkaar te zetten. Zoals bij ons vind ik het beste; dus niet alleen maar 9- en 10jarigen maar ook 11-, 12- en 13jarigen dus iedereen die klaar is met de basisschool, ongeacht leeftijd.

Fransien

Fransien

02-11-2011 om 16:04

Nog meer nuancering

Zoals gezegd, geen kind is gelijk. Mijn kind van 7 is in bepaalde vakken al klaar met de basisschool, is sociaal gezien ver voor, maar doordat ze alle nuances oppikt en daar dieper op in duikt dan handig is, is ze emotioneel nog niet aan die stof toe. Ze kan thema's en motieven uit boeken halen, ze kan aan de hand van meerdere boeken van dezelfde schrijver het wereldbeeld van de schrijver beschrijven. Maar een boek als De gebroeders Leeuwenhart kan ze niet aan, dat komt veel en veel te heftig binnen.
Als ik mijn kind ongelimiteerd liet leren, van toets naar toets liet werken, kwam ze echt te jong in aanraking met voor haar te heftige dingen.
Mijn tweede kan makkelijk de basisschool met 7 jaar afgerond hebben, hij loopt al ver voor, maar hij heeft nog niet het geduld om stil te zitten, het doorzettingsvermogen om een boek samen te vatten (heeft zijn zus allemaal wel, ook dat is behoorlijk van het kind zelf afhankelijk), maar dan zit hij met 7 of 8 in de brugklas, gaat nog steeds ontzettend snel door de stof en wordt gevraagd om te denken over volwassenliteratuur. Ik ken mijn kind, daar is hij op dat moment echt nog niet aan toe.
Ik reageerde op Miriam, ongelimiteerd doorstromen vindt ik geen goed idee op sociale en emotionele gronden. Daarom vind ik verbreding, verdieping en verrijking juist wel nodig.

Irene

Irene

02-11-2011 om 16:33

Pfoe

Ik denk, als ouders vinden dat hun kind met 7 of 8 jaar wel klaar is met de basisschool, dat ze dan wel ontzettend eenzijdig naar hun kind kijken. Er valt meer te leren en te beleven dan cognitieve zaken. Ik ben absoluut niet tegen versnellen, ook niet tegen 2x versnellen, maar dan nog hebben we het over met ca. 10 jaar naar het VO en niet met 7 of 8 jaar. Dat vind ik echt flauwekul.

Ayla

Wij hebben onze zoon het "lekker rustig aan laten doen". Inderdaad, slim maar geen geduld en doorzettingsvermogen. Achteraf zie ik dat dit niet geholpen heeft. Cognitief alles "met èèn vinger in je neusgat" geeft geen betere werkhouding, integendeel.
Ook zonder doorzettingsvermogen en geduld heeft hij goede resultaten. Hij heeft nog steeds de uitstraling gemakzuchtig te zijn, terwijl hij het hier zelf volstrekt niet mee eens is.
Jouw dochter is juist ijverig en wil meer, meer, meer. Je zal dit goed moeten begeleiden maar ik denk niet afzwakken. Vooral niet als haar leergierigheid uit haar zelf komt.
Doorzettingsvermogen kan je ook op andere gebieden oefenen en stimuleren, niet speciaal met schoolwerk. Dat geeft vaak alleen maar frustratie heb ik ondervonden. Laat haar leren op het niveau wat bij haar past, al is dat 2/3 jaar vooruit en besef dat ze nog jong is, het doorzettingsvermogen en geduld moeten nog groeien.
Ze heeft nu een probleem en het is op te lossen door haar weer te versnellen. Als ze op haar 10e toe is aan het VO zijn er misschien best problemen die je dan moet helpen oplossen. Dat is weer voor latere zorg.

Leonardo ouder

Leonardo ouder

03-11-2011 om 09:38

Met 13 jaar gaan studeren

Beste Miriam,
Heb je er ook aan gedacht als kinderen van 7, 8 of 9 naar de brugklas VWO gaan hoe oud ze zijn als ze dan klaar zijn. dan kunnen ze dus gaan studeren als ze 13 tot 15 jaar oud zijn. Hoe zie jij je een kind van van een dergelijke leeftijd uit groningen voor je met een facinatie voor lucht en ruimtevaart wat je alleen in Delft kan studeren.
De kinderen die nu met 13 jaar van het VWO afkomen kunnen soms studeren omdat zij vlak bij een universiteit wonen en 's avonds gewoon naar huis kunnen. Wat ga je doen met een kind wat ver van een geschikte opleiding woont? stoppen we die dan gewoon een week in een internaat? Of laten we die na het VWO een paar jaar wachten en niets doen tot ze wel aan het studentenleven en zelfstandig wonen toe zijn?

Voor elk kind is leren op het eigen niveau maar met steeds voldoende uitdaging het beste. Ik zou mijn zoon graag naar het voortgezet onderwijs laten gaan maar de realiteit is dat dit onmogelijk is; zie jij een kind van negen zelfstandig naar het VO gaan met twee bussen, huiswerk maken en een (verplichte) maatschappelijke stage lopen? Dat is precies wat een Leonardo school doet; de standaard stof in een kwart van de tijd en de kinderen leren zelfstandig te werken, om te gaan met plannen, studeren, overleggen en simple zaken automatiseren. Iets was je niet even snel kunt leren maar wat in een aantal jaar moet inslijten.
De Leonardoschool is voor ons op dit moment de oplossing om te voorkomen dat ons kind helemaal vastloopt en afhaakt omdat een gewone basisschool niet weet hoe ze hem moeten motiveren en uitdagen.

En wat de kosten betreft: voor een kind in het speciaal onderwijs word soms 10.000 euro meer betaald per plaats dan een reguliere basisschool; een Leonardo plaats kost hiervan slechts een kwart maar dan is het opeens te veel. Dus waarom zou ik die vergelijking dan niet mogen maken?

Hef dan ook het speciaal basisonderwijs maar en stop alle kinderen in een klas van 20 kinderen met individuele programma's per kind die doorlopen in het voortgezet onderwijs.
En zorg dan meteen dat ook het snelste kind minimaal 18 jaar hier een uitdaging heeft of regel anders een universiteit binnen een uur reizen vanaf elke plaats met taxivervoer voor alle kinderen tot een jaar of 16.

Leonardo onderwijs is niet perfect maar in de huidige realiteit de minst slechte oplossing.

Leonardo ouder

amk

amk

03-11-2011 om 09:42

Waarom niet?

Wat ga je doen met een kind wat ver van een geschikte opleiding woont? stoppen we die dan gewoon een week in een internaat?

waarom mogen begaafde sportertjes wel gewoon in een gastgezin ondergebracht worden wegens hun speciale opleiding en zou een slim kind dat dan niet kunnen?
Waarom schipperskinderen wel, en deze kinderen niet?

Vroeger was het heel gebruikelijk om kinderen buiten het eigen kern gezin groot te brengen bij ooms en tantes, opa's en oma's omdat dat handiger / goedkoper/ praktischer was.

Leonardo ouder

Leonardo ouder

03-11-2011 om 10:14

Wie gaat het betalen

Heel simpel; wie gaat het betalen? De ouders omdat hun kind dan toch niet meer thuis woont?

Toevallig ken ik wat schipperkinderen en hoewel ze allemaal aangeven dat het internaat vaak heel gezellig was vonden ze allemaal het afscheid nemen op zondag middag een ramp.

Schippers weten ook dat als je vaart en aan kinderen begint je kinderen naar een internaat moetn of dat je aan wal moet gaan wonen; als ouders van een hoogbegaafd kind wordt je hiermee geconfronteerd als je kind naar school toe gaat. Voor die tijd valt het vaak niet op.
Onderbrengen bij familie wat vroeger inderdaad voor kwam gaat nu vaak niet eens meer, ook de familie als die al gunstig woont t.o.v een opleiding moet ook maar bereid zijn om de eigen kinderen te laten inschikken voor een ver neefje of nichtje.

Je kan dus eigenlijk alleen vergelijken met de topsportertjes en juist dat is een relatief kleine groep waarvoor nog wel gastgezinnen te vinden zijn die iets hebben met een jonge topsporter. Lijkt me voor een hoogbegaafd kind een veel groter probleem worden want wat zeg je liever tegen de buren: we hebben een voetbal talent in huis of een heel slim kind? je moet hier toch al zo gewoon mogelijk doen.
Soms zal een oplossing als ergens anders gaan wonen werken; ik ken ook ouders die beurtelings met hun kind in een stacaravan gaan wonen om dichter bij de school van hun kind te zijn maar of dat nou een oplossing is die we moeten willen.

Daarom pleit ik voor onderwijs op maat dicht bij huis voor alle kinderen tot ongeveer 18 jaar en gelukkig komen er steeds meer Leonardoscholen en Leonardocolleges om dat mogelijk te maken.

Leonardo ouder

En nog een Leo ouder

En nog een Leo ouder

03-11-2011 om 10:47

Tsja

Allemaal leuk en wel maar als mijn kind nu niet op het Leo had gezeten had het thuis gezeten. Juist omdat het zo compleet afgestraft werd op de basisschool (je leert je eerst maar gedragen voordat we je iets extra's geven) gun ik dit kind nog 2 jaar onbezorgde blije basisschool jaren met vriendjes helemaal happy en een heleboel extra input.

En dan nog is dit kind pas 11 als het naar het VO gaat, vroeg zat vind kind zelf.

Chippie

Chippie

03-11-2011 om 12:44

Ayla

Ik zou eerst nog eens naar het verrijkingsprogramma kijken. Waarom zou de Leonardomanier niet werken op een geweone basisschool. 25% basisvakken (sterk gecompact) en 75% andere opdrachten (maar dan wel echt verrijkend en uitdagend, niet meer van hetzelfde).

Elisa Gemani

Elisa Gemani

03-11-2011 om 13:38

Ik ben het helemaal met je eens Overigens heeft zoon het boek van Tygo gebruikt voor zijn eerste boekbespreking Nederlands; de docent en zijn klasgenoten vonden het hartstikke leuk en interessant. Ze vroegen zich wel af waarom Tygo niet bij hun op school is gekomen; ze hadden hem graag in de klas willen hebben=P

Leonardo ouder

Leonardo ouder

03-11-2011 om 16:41

Jammer

Jammer dat vooral reacties komen van ouders die wel een mening hebben maar niet weten waar ze over praten.
Probeer je eerst eens te verplaatsen in iemands probleem voordat je hier een menig geeft.

Stel dat jouw kind hoog begaafd zou zijn, zou jij het dan met 7 , 8 of 9 jaar naar het VO laten gaan? vaak ook al veel verder van huis. Hoe zou het voelen om je kind van 14 of 15 alleen nog maar tussen vrijdag middag en zondag avond te zien?

Dat is wat ik bedoelde met mijn reactie over schipperskinderen. Een schipper krijgt ook een Salomons oordeel voorgelegd en mag kiezen tussen zijn beroep wat tevens zijn hele leven vormt en zijn kind maar weet dit ook op het moment dat ze aan kinderen beginnen.

Laten we nu eens proberen om met elkaar ALLE kinderen een gelijke kans te geven. dus ook het kind met: ADHD, PDD-NOS, Asperger, hoogbegaafdheid, zwakbegaafdheid, lichamelijke handicaps en noem het maar op. Gewoon onderwijs waarin plaats is voor elk kind op het eigen niveau en om de hoek van de straat.

En hou dan ook op met roepen dat er maar aangepast moet worden, ook al is het maar voor een jaartje; Aanpassen is datgene waar HB kinderen vaak op afbranden, dat is iets wat ze vanaf groep 1 al moeten dan krijg je dus een kind wat druk of juist heel dromerig is, de clown in de klas wordt en waarvan zelfs gezegd wordt dat ze maar een jaartje extra moeten kleuteren want het kan kan dan al wel lezen en rekenen maar is toch wel heel ongeconcentreerd.

En hoe dat ideale onderwijs vormgegeven moet worden, ik weet het niet maar zolang er geen andere oplossing is dan Leonardo onderwijs waar mijn kind weer met plezier naar toe gaat, vriendjes heeft gekregen in overvloed en weer lol in leren krijgt betaal ik met liefde de extra kosten ook al blijf ik het heel vreemd vinden dat dit de enige vorm van speciaal onderwijs is waarvan de ouders de rekening krijgen.

Leonardo ouder

P.S.

Mocht er trouwens iemand zijn die zegt er geen problemen mee te heben om de komende 5 jaar een kind in huis te nemen, te begeleiden en mede op te voeden en die ook nog eens in de buurt van een universiteit woont laat diegene zich hier dan melden als vrijwilliger. Wie weet is het DE oplossing voor iemand die nu met een probleem zit en een kind heeft waar geen andere oplossing voor is.

Leonardo ouder

Leonardo ouder

03-11-2011 om 16:53

Beschadigd: reactie op elisa

"Daarbij heb ik niet zulke beste verhalen van een Leo gehoord (eerste hand) en is dat niet altijd fijn voor kinderen. Er zitten te vaak beschadigde kinderen die je mijns inziens eerst anders moet behandelen voor je ze tussen kinderen zet die niet beschadigd zijn."

Je zou je natuurlijk kunnen afvragen hoe deze kinderen zo beschadigd zijn geraakt? Ons fantastische onderwijs misschien waarin een plek is voor elk kind en dus ook hoogbegaafde kinderen?

Die jongen van 14 (hij was trouwens 13) is een perfect voorbeeld hoe goed het kan gaan, maar hij woonde ook vlak bij een universiteit.

Helaas is het aantal basisscholen en VO scholen wat hier goed mee om kan gaan heel erg beperkt en de situatie wordt niet beter maar slechter. Door bezuinigingen worden bijvoorbeeld ook plusklassen opgeven. Dit zelfde bezuinigingsbeleid is in mijn ogen ook funest voor de kinderen in het huidige speciaal onderwijs waarvan een grote groep binnenkort naar het reguliere basisonderwijs moet.

Elk kind reageert anders op onderwijs en aanpak en omdat sommige kinderen echt kapot zijn gegaan door soms jaren lang aanpassen komt dit er pas uit op het moment dat ze merken dat er ineens wel een uitdaging is in een omgeving waarin iedereen je opeens snapt.Dan is niet de Leonardoschool slecht maar krijgt de ellende van het reguliere onderwijs op zich.

En nog een Leo ouder

En nog een Leo ouder

03-11-2011 om 17:48

'Daarbij heb ik niet zulke beste verhalen van een Leo gehoord (eerste hand) en is dat niet altijd fijn voor kinderen. Er zitten te vaak beschadigde kinderen die je mijns inziens eerst anders moet behandelen voor je ze tussen kinderen zet die niet beschadigd zijn.'

Je moet niet alle verhalen geloven die je hoort. Ja ook mijn kind was niet meer te harden op de basisschool en ja ook mijn kind heeft 3 maanden moeten aarden op het Leo maar daarna, mijn hemel, ik had mijn kind weer terug, in zijn groep zit niet 1 kind wat niet te handhaven valt in de klas. Sterker nog ik heb nog nooit zo'n homogene groep van kinderen gezien die op sociaal gebied zoveel kunnen. Danku Leo dat mijn kind weer mag zijn wie het is. Een slim sociaal lief kind met gewone streken van een kind. Hoera!

En ja de vergelijking mag best getrokken worden met speciaal onderwijs want ik weet wel waar ik het over heb! Als we dan toch speciaal en Leo tegen elkaar aan gaan laten leunen.

Ik nodig je graag een keertje uit om te komen kijken. Wel in hetzelfde tempo meedoen dan he?

Leonardo ouder

Leonardo ouder

03-11-2011 om 18:32

Reactie op: en kom je weer met die van 7

De reden dat ik met een kind van zeven kom is heel simpel: Hoogbegaafde kinderen die alleen de basisschool stof krijgen zijn daar binnen 3 jaar mee klaar, dan zijn ze dus 7!

Het verhaal van Tygo heb ik gelezen, hij heeft het tot zijn 9e gered op de basisschool maar de realiteit is gewoon dat de meeste HB kinderen dan al afgebrand zijn, sommigen zoals Tycho krijgen wel de extra verrijking die ze nodig hebben of branden er gewoon minder vlug op af; elk kind is nu eenmal anders.

Je kan gewoon geen 5 jaar doen over stof die je binnen 3 jaar al uit kunt hebben dus je moet het programma wel aanpassen. En als je dan aan het aanpassen bent kan je het beter goed doen zodat je het niet oprekt tot 5 jaar uitdaging maar tot 8 jaar waardoor heel veel praktische problemen ook opgelost worden.
Leonardo is geen afremmen, (dat doet de gewone basisschool als je er zelf niet bij bent wel) maar biedt veel meer aanvullende stof naast de standaard stof. Denk hierbij aan enkele extra talen,filosofie, denksporten, leren leren, ICT en thema gebaseerde onderwerpen.

Dan hoeft er niemand meer te jong afscheid van zijn kinderen te nemen of voor een school te verhuizen.

Een kind wat trouwens 6 jaar VWO in 3 jaar gedaan heeft klinkt leuk maar is ook niet nodig. Ook dan kan een veel uitgebreider programma een kind langer dan 3 jaar bezig houden.

En natuurlijk, voor het kind zelf maakt versnellen meestal niet veel uit maar het brengt gewoon te veel praktische problemen met zich mee waarvoor in individuele gevallen wel een oplossing is maar niets structureels.

ayla

ayla

03-11-2011 om 19:22

Gesprek gehad (lang)

vanmiddag gesprek gehad. Het komt erop neer dat ze merken dat ayladochter inderdaad niet prettig in haar vel zit, dat ze met veel vakken al heel ver scoort maar dat een aantal basale dingen er niet helemaal inzitten. denk aan, spelling, tafels en klokkijken. Het heeft allemaal te maken met automatiseren waar dochter geen ster in is en waarschijnlijk ook nooit zal worden. Haar denken is echter zo snel dat dat op dit moment nog geen groot probleem vormt. Dan de andere vakken, alles waar ze over na moet denken scoort ze heel hoog, dus de taalvakken, de gewone rekenvakken, de kosmische vakken. als je haar in groep 8 zou zetten zou ze zonder problemen mee doen. Verder is er het probleem dat er in principe niemand is zoals zij in haar leeftijdscategorie op school. ze steekt met alles zover boven de andere uit dat ze altijd anders zal zijn. Met wie ze ook samenwerkt ze zal zich altijd moeten aanpassen naar onder. Dan heb ik het niet alleen over het cognitieve gedeelte maar ook over het sociale gedeelte.
Versnellen willen ze het liefst nog even uitstellen, ze willen eerst haar plusprogramma nog meer uitbreiden en aanpassen. ergens hebben ze natuurlijk gelijk als ze zeggen dat een versnelling niets ana het probleem doet.
Ze willen het plusprogramma van een nog complexer niveau maken, echt op maat gemaakt. Alleen daar komt bij mij de twijfel, het klinkt heel leuk, alleen zo'n soort gesprek hebben we vorig jaar ook gehad en dan komt er inderdaad een nieuw programma, totdat dochter binnen een paar maanden dat niveau ook alweer ontstegen is en dan beginnen we weer van vooraf aan.
In ieder geval, dochter mag nu een wensenlijstje maken met wat ze graag wil doen in de klas, denk aan powerpoint, klassieke talen, oudheden, belangrijke mensen in de geschiedenis, engels, duits. Dat moetz e dit weekend in een mail aan de meester sturen en dat nemen ze dan mee in het plusprogramma. Het duurt een week of twee om het plusprogramma op te zetten en ondertussen kan ze al wat dingen van thuis meenemen.
Ik weet niet wat ik ervan moet vinden, twijfel een beetje. Iets in me zegt dat dit eigenlijk maar een tijdelijke oplossing is.

Irene

Irene

03-11-2011 om 19:39

Eenzijdig

Een kind, hoe slim ook, is ook nog gewoon een kind. Ik krijg bij sommigen hier het idee dat ze het als beste oplossing zien om een kind dan maar zo snel mogelijk door basis en vervolgonderwijs heen te jassen. Enkel omdat het kind dit cognitief kan. Maar zoals ik al schreef, er is meer te leren en beleven. En hoe leergierig een kind ook is, het heeft ook andere kanten die zich moeten ontwikkelen. Wordt een kind er gelukkig van om al heel jong tussen de pubers te zitten? Wordt een jonge puber er gelukkig van om tussen de (op zichzelf wonende) studenten te zitten? Ik denk dat dat op een heel heel enkele uitzondering na niet zo is.
Natuurlijk is het belangrijk dat een kind uitdaging krijgt op school. Tegelijk is het ook niet erg om af en toe dingen te moeten doen die het saai en niet leuk vindt. Dat hoort nou eenmaal bij het leven. En natuurlijk is het fijn (en van belang) om met ontwikkelingsgelijken om te gaan. Maar ook dat hoeft niet altijd alleen maar, het is geen unieke voorwaarde om vriendschappen te kunnen sluiten.
Als ouder kun je ook voor een heleboel uitdaging buiten school zorgen. Sport, muziek, kunst of wat voor hobby's dan ook. En vooral er voor zorgen dat je kind ook een kindertijd heeft, met veel vrijheid, ruimte voor verveling, spel en niet al te snel te veel verantwoordelijkheden.

Irene

Irene

03-11-2011 om 19:45

Ayla

Een paar dingen om op te letten bij het pluswerk:
-laat haar juist ook vakken doen die ze niet alleen maar leuk vindt. Daar zal ze eerder een uitdaging in vinden want ze zal er meer moeite voor moeten doen
-zorg dat er aan het pluswerk duidelijke eisen worden gesteld door de school: het moet serieus worden beoordeeld en er moet een planning komen voor wat ze per week af moet hebben. Het moet niet te vrijblijvend zijn!

vroeger versneld

vroeger versneld

03-11-2011 om 20:19

Inderdaad irene

Ik speelde nog met playmobil toen mijn schoolvriendinnetje met iemand het bed in dook. De scheikundenerd speelde toen nog met lego. Ik kende absoluut geen jonge jaargenoten (5 klassen) die heel volwassen waren, eerder het omgekeerde. Je hormonen volgen volgens mij ook niet je iq maar je biologische leeftijd. Maar waarschijnlijk ben ik geen supergenie, want op mijn 15e was ik toch echt te jong om literatuur interessant te vinden of volwassen thema's te doorgronden - en school stelde uiteraard wel eisen aan de boekenlijst.

Eens irene

Wij merken nu dat onze zeer slimme en sociaal erg handige dochter nu, in de pubertijd, toch sociaal gezien in de problemen komt. Ze is lichamelijk minder ontwikkeld en dat valt op. Maar ook qua gedrag is ze minder puber dan klasgenoten en vriendinnen.

Ze is slim, en kan op goede dagen goed begrijpen hoe het zit. Maar ze is ook een onzekere jonge puber die zich op sommige momenten vreemd en door niemand begrepen voelt en zich op dat moment te jong voelt voor de omgeving waar ze zich staande moet houden.

Het versnellen is zeven jaar lang een prima oplossing geweest, maar nu niet zonder problemen. En een weg terug (zitten blijven oid) is natuurlijk niet aan de orde.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.