ayla
24-10-2011 om 10:56
Elisa, ervaringen 2 keer versnellen
We (school en wij) zijn er op dit moment over aan het denken om dochter een 2e keer te laten versnellen, hoe en wanneer is nog niet duidelijk maar het is wel waarschijnlijk dat het gaat plaatsvinden. Dit zou betekenen dat ze net een maand 10 is als ze naar het vervolgonderwijs gaat. De enige school die eigenlijk in aanmerking komt ligt ongeveer een half uur tot 3 kwartier fietsen van ons huis vandaan. Jouw zoon is ook 2 keer versnelt? Ik meen me te herinneren dat hij 7 over heeft geslagen? Ik vermoed dat we proberen dochter 5 te laten vol maken maar dat ze dan naar groep 7 gaat. Hoe heeft jouw zoon die 2e versnelling ervaren? En is hij nu de jongste in de klas? Merk je veel verschil tussen hem en de andere kinderen? Heb jij er spijt van nu naderhand? Ik had graag wat ervaringen gehoord.

Massi Nissa
04-11-2011 om 13:38
Etiketjes
Maar dat is nu juist het betoog van P, Leonardo ouder. Heel slim zijn is geen etiketje. ADHD wel. Er zullen allicht veel slimme kinderen zijn met een of meerdere etiketjes, net als er astmatische hb'ers zijn en hb'ers met platvoeten. Dat maakt de conclusie niet anders. Slim zijn is een voordeel.
Ik trek heel veel beweringen van ouders van hb'ers in twijfel (ben bekend met de hele riedel door honderd draadjes op OO). Ik geloof absoluut niet dat maar 17% de universiteit afmaakt. Als het gaat om sjezende studenten zou ik eerder stellen dat het jongeren betreft die slecht kunnen plannen (of geen doorzettingsvermogen hebben, financiele problemen ondervinden o.i.d.) en toevalligerwijze ook hb zijn. Ik ken genoeg hb'ers die juist twee of drie studies naast elkaar doen.
Waar het voor mij naar riekt, en misschien heb ik dat naar jou toe wat te stevig aangezet en ben je in het echt veel realistischer ingesteld dan je hier laat zien, is een algemene ouder-syndroom. Dit syndroom komt bij vrijwel alle ouders in meerdere of mindere mate voor, maar behoort door de werkelijkheid enigszins in toom gehouden te worden. Het algemene oudersyndroom bestaat uit de overtuiging dat jouw eigen kind bijzonderder is dan veel andere kinderen (en gevoeliger, behept met een strenger rechtvaardigheidsgevoel, etc.). Dat hoort ook zo, heel biologisch verantwoord. Ik kan er alleen niet tegen als het doorslaat van "mijn kind is heel bijzonder" (daar heb ik er ook twee van, haha) naar "mijn kind is beperkt", want als je SO wilt voor je kind, is dat kind op de een of andere manier beperkt.
Groetjes
Massi

Leonardo ouder
04-11-2011 om 13:55
Reactie: etiketjes
"Ik geloof absoluut niet dat maar 17% de universiteit afmaakt. Als het gaat om sjezende studenten zou ik eerder stellen dat het jongeren betreft die slecht kunnen plannen (of geen doorzettingsvermogen hebben, financiele problemen ondervinden o.i.d.) en toevalligerwijze ook hb zijn."
Maar het niet kunnen plannen en doorzetten is nu juist het grootste probleem voor een Hb kind, ze hebben het nooit geleerd en lopen er in het VWO tegen aan. als ze dan geluk hebben worden ze op tijd geholpen maar de meeste VWO's hebben daar geen aandacht voor waardoor ze gewoon afzakken en vaak geen enkele opleiding afronden.
"Ik ken genoeg hb\'ers die juist twee of drie studies naast elkaar doen. "
Dat klopt ik ken ook het meisje uit utrecht wat nu haar 2e studie doet wat geloof ik op haar 13e begonnen is. en die jongen van 13 die nu de TH doet.
Je hoort alleen de succes verhalen want een mogelijke student die nooit begonnen is omdat hij op het VWO al uitviel is geen student net zoals een uitvaller in het VWO ook het nieuws niet haalt.
"Waar het voor mij naar riekt, en misschien heb ik dat naar jou toe wat te stevig aangezet en ben je in het echt veel realistischer ingesteld dan je hier laat zien, is een algemene ouder-syndroom. Dit syndroom komt bij vrijwel alle ouders in meerdere of mindere mate voor, maar behoort door de werkelijkheid enigszins in toom gehouden te worden. Het algemene oudersyndroom bestaat uit de overtuiging dat jouw eigen kind bijzonderder is dan veel andere kinderen (en gevoeliger, behept met een strenger rechtvaardigheidsgevoel, etc.). Dat hoort ook zo, heel biologisch verantwoord. Ik kan er alleen niet tegen als het doorslaat van "mijn kind is heel bijzonder" (daar heb ik er ook twee van, haha) naar "mijn kind is beperkt", want als je SO wilt voor je kind, is dat kind op de een of andere manier beperkt. "
< Sarcasme>: Natuurlijk is mijn kind bijzonder; hij ging vijf jaar met tegenzin en soms huilend naar school, We zaten elke twee weken wel op school dat het weer niet ging,ons kind was druk, dromerig, een clown en totaal onbereikbaar.
We hebben diagnoses als NLD, Asperger, PDD-NOS zien komen en gaan en zijn uiteindelijk uigekomen op ADHD en HB.< Einde sarcasme.>
En pas nu hebben we een kind dat in de vakantie zegt dat het weer naar school wil, thuis alles verteld wat het die dag gedaan heeft en bij de halve klas gaat spelen waar op de oude school nog met drie kinderen echt werdt omgegaan. Kortom een kind wat weer gelukkig is.
Als er maar begrip zou zijn dan zou er voor mij al veel gewonnen zijn.

3de
04-11-2011 om 13:56
Massi
Ik kan het niet laten om je te wijzen op een ander, al even hardnekkig syndroom. En dat is de beroepsdeformatie van leraren die alles wat goed gaan aan school wijten en alles wat problemen geeft bij de ouders leggen.
Een van de uitwassen is dan hoe die leraren weer met hun eigen kinderen omgaan. Ik heb er fikse staaltjes van gezien in mijn vriendenkring. Die leraar-ouders zouden wel even laten zien dat je met een Goede Opvoeding van ieder kind een perfect normaal aangepast kind kan maken.
Je hebt overigens best een punt over ouders die hun eigen kind het bijzonderste vinden, maar als je daarin te ver doordraaft dan vergeet je dat er heus wel individuele situaties zijn waarin hb kinderen toch echt aan het kortste eind trekken in het NL onderwijs.

Sascha2
04-11-2011 om 14:00
Juist massi
Helemaal mee eens. Wat een etiketjesdrang zeg.
Sjonge, en dan ook nog een conclusie dat maar 17% de universiteit afmaakt. Maar waar ziet die 17% dan op? Op alle studenten of dat groepje, waarvan ooit is vastgesteld dat ze hb zijn? Getuigt niet van hb-kwaliteiten, als je stelt dat enkel 17% van de hb-studenten de universiteit afmaakt. Niet ieder kind wordt getest op hb. Dat maakt dat er een aantal studenten zal rondlopen op een universiteit, dat wel hb is maar nooit als zodanig is beplakt. En dat de universiteit wel afmaakt.
Ikzelf liep overigens in de vijfde klas tegen een muur op, er was geen lesstof meer. Samen met een klasgenootje werden we niet echt verder begeleid, alleen met de stof waar we zelf mee aankwamen. De cito werd door mij foutloos gemaakt, klasgenootje had één fout. Beide naar het VWO en later naar de universiteit. En toch allebei het er zonder kleerscheuren vanaf gebracht. Ik ben nooit getest op hb en zal ook nooit een test doen. Ik ben erg blij met het feit dat mijn ouders geen testdrang hadden. Minder blij ben ik met het feit, dat mijn ouders niet inzagen dat ik vrijwel niets uitvoerde op school en daar niet gelukkig van werd. Strekking van mijn verhaal is niet om mijn verhaal hier op te schrijven. Maar wel aan te geven dat het helemaal niet zo zwart wit is als hierboven af en toe wordt geschreven. Niet ieder hb-kind loopt vast, loopt tegen een muur op en zal hiervan altijd de gevolgen ondervinden. Ik wil zeker niet afdoen aan die kinderen die dat wel meemaken, zeker niet. Maar ik bemerk hier op ool wel vaker een soort van drang om vooral te melden dat een kind hb is. Juist die etiketjes vind ik zo jammer.
HB vergelijken met een handicap vind ik erg min. Waar haal je het vandaan.

En nog een Leo ouder
04-11-2011 om 14:06
Massi
' Slim zijn is een voordeel. '
Ja, klopt tenzij je op de basisschool zo kapot gemaakt wordt omdat je slim bent. Omdat je overal wat vanaf weet, vele stappen overslaat in het denken van de meester zelf daarom altijd straf krijgt zelfs als je niet op school bent. Nooit enige aansluiting hebt in jouw denkwereld ook niet bij de leraren. (de Romeinen waren in 16 nog wat voor het eerst blabla kind maakte een opmerking dat ze er echt heus wel eerder waren ------------------> straf. Geweldig dat slim zijn en dan ben je pas 6
Voorbeeldje; 4 jaar net op school hoorde dat er in groep 8 schaken werd gegeven; kind gaat erop af (extravert) en vraagt beleefd of het mee mag doen. Leraar kijkt een eind naar benee want is een 4 jarige en zegt; dat zien we nog wel een keer waarop kind zegt; je bedoelt dus nee? En inderdaad het was een nee.
Ja slim zijn heeft zo zijn voordelen alleen niet niet in ons huidige onderwijssysteem daar moet je niet onder of boven het maaiveld zitten want dan wordt je kop eraf gehakt.
Maar verder is slim zijn best fijn als je kop er dan intussen niet afligt...

sahara
04-11-2011 om 14:07
Leonardo ouder - even ter gerusstelling
Mijn man is hoogbegaafd. Tenminste zo zou je dat nu noemen. Toen maakte niemand zich druk over "dat soort kinderen". Mijn man woonde in een klein dorp. Zat op een kleine dorpsschool. Differentiatie? Nog nooit van gehoord. Hij deed zijn werk. En verder deed hij boodschappen voor alle leerkrachten. Zo rolde hij door 6 jaar lagere school. Nooit versneld. Na de basisschool gewoon naar het VWO gegaan en uiteindelijk de universiteit gedaan en nu een hele mooi baan.
Eigenlijk allemaal heel normaal. Hij is echt geen beschadigde volwassenen omdat hij zich op school zo verveelde.
Onze tweede zoon is ook hoogbegaafd. Wij maken ons nergens druk om. HIj vermaakt zich wel. Wij dagen hem thuis uit met vioolles. En verder is het gewoon een kind. School hoeft niet altijd leuk of uitdagend te zijn. Onze niet hoogbegaafde kinderen vinden ook niet alles leuk.
En ik kan iedereen verzekeren dat een hoogbegaafd kind dat alles snel oppikt een stuk makkelijker is dan een kind dat overal moeite mee heeft. Met onze oudste zoon hebben wij veel meer kopzorgen. Bij hem moeten wij overal opletten. Hem continu begeleiden. En dan niet om hem bezig en geinteresseerd te houden maar gewoon om de basis onder de knie te krijgen.
Grappig genoeg is het juist mijn man die fel tegen Leonardo scholen is. Hij vindt dat kinderen gewoon in gemengde klassen horen want je komt later ook in aanraking met alles en iedereen. Ook met een hoge functie ergens zal je toch moeten kunnen communiceren. Je kan je moeilijk de rest van je leven afzonderen en je alleen nog maar laten vergezellen door andere hoogbegaafden.

Mina Bakgraag
04-11-2011 om 14:09
Programma
Hier een dochter die ook heel snel door de basisschoolstof ging. Die zelfs onder de slimmerds een buitencategorie was (behoorde tot de beste 2 % bij de toptoets). Op een gegeven moment kwam ook versnellen ter sprake. Wij (en school eigenlijk ook) waren daar geen voorstander van vanwege een aantal redenen. Dochter is al erg jong, de klas boven haar had een aantal echt lastige en bewerkelijke leerlingen en hoewel dochter op sommige sociale vlakken erg voor lag, lag ze bij andere juist achter en had ze, net als de dochter van Ayla, problemen met automatiseren en concentratieproblemen.
We hebben toen met school om de tafel gezeten en daar is toen een op dochter afgestemd programma. Geprobeerd is haar zoveel mogelijk daarbij te koppelen aan anderen: dus rekenwerk met een andere rekenbolleboos, taal etc met een zeer talig meisje, Pedro y Rosa met een aantal andere kinderen etc. Dat ging niet met alles maar wel voldoende vaak. Maar ze heeft ook haar eigen opdrachten gehad. Ook is ze zoveel mogelijk in de klas gebleven. Met zaakvakken deed ze vaak gewoon mee en ook met werk dat in groepjes gemaakt diende te worden, juist vanwege het samenwerken.
Het is niet altijd gemakkelijk geweest voor dochter maar nu (ze zit in 3 VWO) is ze toch wel blij dat we destijds voor zo'n constructie gekozen hebben. Ze is nog steeds wat jonger dan haar klasgenoten maar ook weer niet erg veel. Ze loopt met zelfstandigheid, biologisch, fysiek etc parallel met haar klasgenoten en daar is ze wel blij mee. Ze is heel gevoelig voor haar omgeving. Zo'n beetje tegelijk begonnen met menstrueren, zo'n beetje hetzelfde mogen met op pad gaan en uitgaan, in dezelfde fase van de puberteit etc. Dochter zou zelf niet blij geweest zijn als anderen al zover waren en zij nog niet, zo is zij nou eenmaal. Ze haalt niet de hoogste cijfers maar voert ook weer niet heel veel uit, eigenlijk het minimale. Maar nu steeds meer inzicht om de hoek komt kijken, stijgen haar cijfers weer behoorlijk, terwijl die bij sommige klasgenoten juist afzakken.
Maar ze is nu wel blij en ook met haar leeftijdgenoten heeft ze leuke contacten, eigenlijk heeft ze nog nooit zoveel vrienden gehad.
We hebben wel altijd gezorgd voor uitdaging buiten school: gitaar/zangles, sport, scouting. Ze heeft zelf veel gelezen, getekend, verhaaltjes geschreven.

Massi Nissa
04-11-2011 om 14:11
3de
Fijn dat je weet dat ik docent ben, maar die vlieger gaat niet op. Op mijn school komen vooral leerlingen die verschrikkelijk op hun neus zijn gegaan in het basisonderwijs (waar ik dan ook niet bepaald een hoge pet van op heb - hoe kun je in vredesnaam missen dat een ernstige dyslect ernstig dyslectisch is? Dat is net zoiets als niet merken dat een kind doof is. En hoe is het mogelijk dat sommige bo's en sbo's kinderen in acht jaar tijd maar tot AVI 4 krijgen, terwijl ze bij ons dan in een of twee bijspijkerjaren AVI 9 of zelfs UIT behalen? Nee, breek me de bek niet open over het perfecte onderwijs op onze basisscholen).
En als je mij de afgelopen jaren had gevolgd in Peutertijd en dergelijke rubrieken, wist je ook wel dat onze dochter een eigenwijs mormel is dat zich niets laat aanleunen en al helemaal geen Perfecte Opvoeding. Misschien dat de vrienden waar jij op doelt allemaal op het gymnasium lesgeven? Kan me namelijk voorstellen dat je daar nog illusies over de maakbaarheid van het volmaakte kind kunt koesteren. Bij mij op school lopen mensen met teveel illusies na drie weken lesgeven huilend weg.
En ja, hb kinderen krijgen geen optimale leeromgeving op een normale basisschool. Dat geldt voor veel meer dan de helft van alle basisschoolleerlingen. Daarmee zijn ze nog niet gehandicapt - want daar ging de discussie over.
Groetjes
Massi

Irene
04-11-2011 om 14:12
Handicap
Nee, ik vind het ook niet passend om HB te vergelijken met een handicap. Maar volgens mij is dat de essentie ook niet. Het gaat erom: moet er ook (betaalbaar) passend onderwijs zijn voor HB kinderen? Er zijn nou eenmaal HB kinderen die echt uitvallen in het reguliere onderwijs (naast een heleboel die het er wel goed doen).
Wat als je kind wel uitvalt en je kunt Leonardo niet betalen? Jammerdebammer? Dat vind ik dus niet in de haak.
(zelf trouwens ook typische vastloper: rot verveeld op basisschool, begonnen op gym, na 5 jaar met mavo diploma school verlaten en daarna nooit meer wat afgemaakt.... hoop mijn kinderen betere kans te geven, voor zoon 2 dit jaar het pluswerk pakket zelf gekocht en aan school gedoneerd omdat daar de pot op was. Mooie oplossing, met het geluk dat wij het konden betalen)

liora
04-11-2011 om 14:24
Schaken
Aha, het is dus zielig dat je in groep 1 niet mag schaken omdat schaken voor oudere kinderen is? Wat een onzin!

Massi Nissa
04-11-2011 om 14:24
En nog een leo ouder
Maar als jouw kind zo graag wil schaken, wat let je dan om hem op vierjarige leeftijd zelf op te geven bij de lokale schaakclub? Of je koopt een goede schaakcomputer en laat hem telkens een niveautje hoger spelen, zoiets? Ik begrijp die hulpeloosheid niet. Waarom ben jij trouwens niet op die meester afgestapt?
Het zal wel allemaal aan mij liggen, ik zie het probleem gewoon niet zo. Een basisschool kan niet zoveel bieden, dat klopt. We willen namelijk voor een dubbeltje op de eerste rang zitten met vrij laagopgeleide leerkrachten en relatief lage investeringen in het onderwijs. Als je dat weet, dan kijk je toch waar je zelf extra's aan kunt bieden? Dat hoeft helemaal niet veel geld te kosten, hooguit veel vrije tijd en inzet.
Groetjes
Massi

gitta
04-11-2011 om 14:36
Dat voorbeeldje van dat schaken
lees ik dus anders: Niet dat kind zielig is dat hij/zij niet mee mag schaken, maar wel dat onderwijzer zich blijkbaar tegenover een kind van 4 onduidelijk moet uitdrukken, terwijl dit kind een gewoon 'nee, dat is voor oudere kinderen' waarschijnlijk best geaccepteerd zou hebben.

Maylise
04-11-2011 om 14:38
Vervelen
Maar je vervelen op de basisschool is toch niet alleen voorbehouden aan hoogbegaafde kinderen? Heel veel kinderen vervelen zich op de basisschool. Dat is misschien niet het ideaal beeld als je 35 kinderen les moet geven moet je echt heel wat in huis hebben om er voor te zorgen dat iedereen goed meekomt, zich niet verveelt en de dag een beetje prettig doorkomt. Dat is helaas in de meeste gevallen een utopie. Ik gun elk kind een leuke en passende school maar ik zie niet in waarom kinderen met een IQ boven de 130 meer recht zouden hebben op zulks onderwijs (en vooral dus op meer geld).

Maylise
04-11-2011 om 14:41
3de
Ja, ik zie inderdaad het verband tussen een hoog IQ en de psychiatrische problemen van jouw familieleden niet. Een hoog IQ is geen garantie dat je geen psychiatrische problemen krijt. En ongetwijfeld zal een verotte jeugd daarop wel invloed kunnen hebben (op die problemen althans) maar wederom is er geen verband tussen een verotte jeugd en IQ.

Irene
04-11-2011 om 14:47
Maylise
Ja als het ging om vervelen dan had je een punt, Een hb kind wat zich alleen een beetje verveeld zie ik als een kind dat het prima doet op de basisschool. Maar daar gaat deze discussie dus niet over!

Massi Nissa
04-11-2011 om 15:02
En nog iets
Ik heb zelf het idee dat het begrip "hb" ook aan erosie gevoelig is. Tenslotte moeten al die dure testbureau's ook via mond-tot-mond-reclame (of hbkind.nl ofzo) aan hun klandizie komen. Ik denk dat heel veel van mijn familieleden en vrienden een IQ ruim boven de 125 hebben, dat is echt niet zo uitzonderlijk. IQ zegt ook lang niet alles over de slagingskansen van een kind. Je moet ook doorzettingsvermogen hebben, sociale vaardigheden en nog een hele rits andere dingen. Juist daarom trek ik in twijfel of het wel puur aan iemands IQ ligt als ze sjezen.
En verder kan een beetje hb'er ook met twee vingers in de neus het gymnasium halen. Zo moeilijk is dat echt niet. Ik geef bijles aan bovenbouw-VWO'ers en het niveau is natuurlijk stukken hoger dan dat van mijn leerlingen op het zorg-vmbo, maar zo vreselijk lastig is het allemaal ook weer niet. Juist een hb'er die snel verbanden legt en topdown denkt, hoeft niet vreselijk hard te leren. En als iemand zakt omdat hij of zij de vereiste werkstukken niet maakt (ik noem maar wat), ligt dat niet aan het IQ maar aan het gebrek aan een goede deadline-mentaliteit. Die moet je op de uni ook hebben. Je moet weten wanneer je je even moet inspannen.
Groetjes
Massi

leonardo ouder
04-11-2011 om 15:12
Hb erosie gevoelig reactie massi
Intelligentie is inderdaad erosie gevoelig; per generatie stijgt de score met 5 punten dus gaan de tests steeds in niveau omhoog.
echter hoogbegaafd is niet alleen hoog intelligent maar ook creatief en doorzettingsvermogen. Pas dan praat je over hoogbegaafd.
"En verder kan een beetje hb\'er ook met twee vingers in de neus het gymnasium halen. Zo moeilijk is dat echt niet."
Klopt helemaal voor een hoogbegaafd kind is gymnasium ook niet moeilij"k.
Ik geef bijles aan bovenbouw-VWO\'ers en het niveau is natuurlijk stukken hoger dan dat van mijn leerlingen op het zorg-vmbo, maar zo vreselijk lastig is het allemaal ook weer niet. Juist een hb\'er die snel verbanden legt en topdown denkt, hoeft niet vreselijk hard te leren.
"En als iemand zakt omdat hij of zij de vereiste werkstukken niet maakt (ik noem maar wat), ligt dat niet aan het IQ maar aan het gebrek aan een goede deadline-mentaliteit. Die moet je op de uni ook hebben. Je moet weten wanneer je je even moet inspannen. "
precies in hoe leer je dat? Leg het mij even in een regel uit, dan kan mijn kind weer naar een gewone basisschool toe.
Een dealine mentaliteit, plannen en problemen oplossen leer je stukje bij beetje op de basisschool als je daar tenminste stof tegenkomt die dat nodig maakt. En juist dat leert een Hb kind niet goed en loopt dus in het VWO vast omdat het dan opeens wel moet.
Leonardo ouder

Het festival van talent
04-11-2011 om 15:15
Het festival van talent
Voor iedereen die meeleest in deze discussie en zich wat meer wil verdiepen in deze materie is er op 6 november het festival van talent op het olympuscollege in Arnhem.

Sascha2
04-11-2011 om 15:23
Waarom zo generaliserend?
Ik begrijp helemaal niet waarom je zo generaliseert, Leonardo ouder. Het is niet zo dat ieder hb-kind vastloopt op de basisschool. Bovendien vraag ik me oprecht af of het volgen van passend onderwijs voor hb-kinderen betaald moet worden uit de totale pot aan onderwijsmiddelen. Ik zet daar echt mijn vraagtekens bij. Het zal zeker zo zijn dat een Leonardoschool voor een hb-kind veel toegevoegde waarde kan hebben. En dat is hartstikke mooi voor dat kind. Maar het is geen wet van meden en perzen dat alle hb-kinderen alleen maar met zulk onderwijs uit de voeten zullen kunnen, later. Waarom generaliseer jij het?

En nog een Leo ouder
04-11-2011 om 15:32
Juist gitta
Dit kind kon toen al tussen de regels door luisteren en was dus de leraar al voor. Dit kind kon al schaken alleen leek het hem leuk om dat met anderen te doen binnen school. Heeft geen boe of ba gedaan nadat hij werd afgescheept met een nietszeggend antwoord waarvan het zelf WEL begreep wat de leraar eigenlijk bedoelde. Schaken deed het toch wel Dus Liora ook jij begreep de opmerking niet...

leonardo ouder
04-11-2011 om 15:33
Generaliseren
Hallo Sacha,
Generaliseren is nooit mijn bedoeling geweest, mogelijk komt het zo over omdat het onderwerp me zo raakt.
Als ik een jongen van 13 zie die op tv goed uit zijn woorden komt goeie muziek maakt, gaat studeren en geliefd was in zijn oude klas dan denk ik ook dat er gelukkig weer een kind goed terecht is gekomen.
Dus wat ik zeg geldt zeker niet voor elk hoogbegaafd kind maar er zijn er te veel die wel vastlopen en die vallen nu nauwelijks op.
Sommige kinderen redden het prima in het traditionele basisonderwijs en we moeteen er ook vooral naar blijven streven dat die groep zo groot mogelijk is.
Maar voor die groep die het niet redt doen we nu niets anders dan het probleem bij de ouders leggen en juist daar heb ik het moeilijk mee.
Geef elk kind zijn eigen kans maar maak dan ook geen uitzonderingen naar welk probleem dan ook waardoor het kind niet meer in het reguliere onderwijs past

leonardo ouder
04-11-2011 om 15:38
Systeem op de schop
"Conclusie: het hele basisschoolonderwijs is ziek en straks komen alle kinderen van de SBO er ook nog eens bij. Die waren juist daar op hun plaats. Het helpt niet door een klein groepje eruit te trekken (en al helemaal niet om dan ook meer geld te willen). Het hele systeem moet op de schop."
Als dat zou kunnen: graag!
Wanneer snapt het onderwijs dat we dingen vragen van kinderen waar hun hersenen niet rijp voor zijn. Wanneer leren ze op elke school alle vaardigheden die ze op de volgende opleiding nodig hebben?
Dus veel meer individueel onderwijs met moderne middelen op een eigen niveau.
Misschien wordt het dan wat beter?

Maylise
04-11-2011 om 15:49
Basisschool
De basisschool is een massa product gericht op een gemiddeld kind wat niet bestaat. De meeste kinderen kunnen prima met dat product uit de voeten (al zal soms te snel of te langzaam gaan, te moeilijk of juist te makkelijk zijn). Bijna alle kinderen zouden gebaat zijn bij kleinere klassen en meer differentiatie. Evenals bij juffen/meesters met een wat inhoudelijk wat meer stevige opleiding dan nu. Dat zijn twee punten die ik graag veranderd zou willen zien.
Echter de realiteit zal altijd zijn dat een massa product als de basisschool niet voor alle kinderen goed zal voldoen. De meeste kinderen kunnen daar heus wel mee omgaan maar enkelen niet. Verder is het allemaal niet zo dramatisch gesteld. Verreweg de meeste kinderen doen het prima op de basisschool, ondanks dat het misschien niet helemaal passend en redden het prima.
Daarom pleit ik voor afschaffing van de schoolplicht. Dan kan je het onderwijs ook op een andere manier vormgeven.
Mijn enige punt in dit onderwerp is dat ik het niet terecht vind als er meer geld naar een L school gaat dan naar een gewone basisschool. Die kinderen zijn namelijk net zo goed gebaat bij kleinere klassen.

MoederVan3
04-11-2011 om 19:25
Vraag aan leonardo ouder(s)
Als ik de verhalen van HB-ouders lees, krijg ik altijd het idee dat vervelen als iets dodelijks wordt gezien en het maken van sommen die je al kent als een marteling. Maar dingen doen die saai zijn en niet uitdagend, dat hoort toch ook bij het leven. Natuurlijk begrijp ik dat een HB-kind moet verdiepen en verrijken, maar is het echt zo verschrikkelijk dat een 4-jarig HB-kind uit een kleuterklas niet gestimuleerd wordt bij het leren lezen. Je maakt mij niet wijs dat hij het lezen daarna opgeeft. En waarom moet alle uitdaging van school komen. Ik (slim, onbekend IQ) las op jonge leeftijd de encyclopedie en spelde de krant en de tijdschriften die mijn ouders hadden. Tegenwoordig zijn er nog veel meer mogelijkheden. Laat een 7-jarige Engels leren en geef hem vervolgens een engelstalige robot-kit. Moet hij zijn engels verbeteren, leren programmeren, iets over computers leren en kan hij ook nog wat van zijn creativiteit kwijt: wat voor robot kan ik bouwen? En dan krijgt hij ongetwijfeld ook zijn faalervaringen. En uiteindelijk kan hij dan na een tweetalig VWO. Naar mijn idee kan je deze lijst eindeloos aanvullen. Miriam Lavell heeft in het verleden wel suggesties gedaan. De school draait dan vooral om het sociale aspect. Het echte leren gebeurt buiten school. Geen ideale situatie, maar ook niet vreselijk. Waarom gaat deze vlieger niet op voor Ayla dochter en voor het kind van Leonardo ouder?

Annet
04-11-2011 om 20:01
Moedervan3
Goede vraag: "De school draait dan vooral om het sociale aspect. Het echte leren gebeurt buiten school. Geen ideale situatie, maar ook niet vreselijk. Waarom gaat deze vlieger niet op voor Ayla dochter en voor het kind van Leonardo ouder? "
Ik kan niet praten over DE hb-er. Er zijn genoeg hb-ers waarvoor de optie die jij beschrijft, prima werkt. De meeste hb-ers zitten namelijk niet op een Leo, dat zijn de uitzonderingen.
Er zijn kinderen voor wie de uren op school zoveel energie/aanpassing vragen, dat de koek gewoon op is na school. Daarvoor hoef je niet hb te zijn, wel anders..... Vergelijk het maar met een baan die niet bij je past, dat vreet energie. Daar kun je echt ziek van worden.
Er zijn nog steeds scholen die nauwelijks aanpassing bieden aan slimme kinderen. Voor oudste heb ik 2,5 schooljaar moeten zeuren dat kind mocht compacten met rekenen. En toen duurde het nog een half schooljaar voordat het geregeld was. Bij jongste hebben we dit proces niet afgewacht. Hij was met 6 jaar al depresief met als enige oorzaak de beperkingen van school. Hij is naar een Leo gegaan en functioneert daar uitstekend.
Maar ik ben ervan overtuigd dat er scholen zijn waar hij prima uit de voeten had gekunnen. Helaas zaten die even ver weg als de Leo, dus hebben wij gekozen voor de school met de meeste kans op succes.

Massi Nissa
04-11-2011 om 21:05
Annet
Jij beschrijft je kind als 'anders'. Ligt daar niet misschien de sleutel tot het oplossen van dit meningsverschil? De meeste hb'ers functioneren gewoon - met wat verveling, extra uitdaging buiten school en als je veel geluk hebt op school, hier en daar een blunder omdat ze een bepaalde opdracht onderschatten, misschien een paar jaloerse klasgenoten en leerkrachten, maar ze overleven het prima. Begrijp ik dan goed dat de kinderen die naar de Leonardo gaan (en dat dus in de ogen van de ouders nodig hebben) geen gewone hb'ers zijn, maar hb'ers waar nog iets anders mee aan de hand is?
Met hb-erosie bedoelde ik trouwens niet dat elke generatie een beetje slimmer wordt dan de vorige. Ik bedoelde dat het begrip aan belang en bijzonderheid inboet naarmate er meer en meer kinderen hoogbegaafd worden verklaard. Ik weet niet hoe het bij anderen in hun omgeving is, maar in mijn kennissenkring is het hebben van minstens 1 (potentiele) hb'er de rigueur. En dan chargeer ik nauwelijks. Dat verklaart zowel de inflatie van het begrip als mijn toenemende moeite met de hele hb-discussie, zeker als die zich centreert rond een nationale zieligverklaring met bijbehorende subsidie.
Groetjes
Massi

3de
04-11-2011 om 21:26
Massi
Zoals jij erover praat, zo dacht ik er ook over. Maar als je een kind echt in de prak ziet draaien en eindeloos op school marchandeert om iets voor elkaar te krijgen, dan verschuift je mening. Het is bijna griezelig zoals ik mijn denkbeelden herken in wat jij zegt. En toch ben ik later 'bijgedraaid', heb ik ervoor gekozen om voor mijn vastlopende kind een betere oplossing te zoeken.
Ik vind mijn kinderen niet hb, ze zijn normaal, alleen nu school nog. Dat heb ik zo vaak gedacht! Volgens mij is het nieuwe "hb" inderdaad geërodeerd. De nieuwe definitie is scoren boven de 130 en uitgespuugd worden door school. Dus slimme kinderen waar het regulier last van heeft. Dat is zonder meer slechts een klein deel van de slimme kinderen, en het kan aan verschillende dingen liggen. Bijvoorbeeld karakter, kwetsbaarheid - van alles.
Mijn middelste is wel zo slim dat ik snap dat school het lastig vond. Maar de andere twee, dat snap ik nog steeds niet, dat daar niets voor te regelen viel. Ieder jaar weer bij nul beginnen, weer om pluswerk vragen. En ik maar mijn kinderen proberen sterk te maken en als ze klagen de focus leggen op wat ze zelf kunnen doen om de situatie te verbeteren of te accepteren. Problemen bagatelliseren in de hoop dat ze ook gewoon, zoals jij zegt, goed de schooltijd "overleven". Juist niet er een drama van maken. Dat is wat ik heb geprobeerd.
Misschien speelt ook wel een rol dat in onze tijd de leraren nog beter opgeleid waren. Zeker bij vorige generaties was de kweekschool voor menig slim kind uit lagere milieus een van de weinige ontsnappingsmogelijkheden. Dat is nu wel anders.

Annet
04-11-2011 om 21:42
Massi nissa
Nee, ik beschrijf mijn kind niet als anders, wel als hb. Maar ik denk dat je niet hb hoeft te zijn om vast te lopen op school. Gewoon anders zijn is voldoende. Dat anders kan hb zijn maar ook wat anders.
Mijn zoon is een jongen die met alle kinderen overweg kan, veel vriendjes heeft (ook al op de reguliere school), flexibel is, en toevallig ook veel uitdaging nodig heeft omdat zijn hoofd supersnel werkt. Hij is ook wat aan de gevoelig kant maar zeker niet extreem.
Maar alle dagen aanpassen maakt hem helemaal gek. Hij is nooit storend geweest in de klas, de frustratie kwam er pas thuis uit.
De hb-ers in zijn Leoklas zitten daar niet voor niets. Die zijn enorm vastgelopen op hun vorige school, vaak veel erger dan mijn zoon. Op een enkele uitzondering na, zijn daar geen zichtbare redenen voor. Ik denk dat het vooral een combi is van een slechte school en toevalligheden in de aard van een kind. Deze kinderen zijn weer 'normaal' geworden met het juiste aanbod en stimulerende omgeving. De zogenaamde ADHD en autisme verschijnselen zijn verdwenen, de depressies ook.

ayla
04-11-2011 om 22:40
Reactie
Ik denk dat bij mijn dochter niet zozeer het probleem ligt bij het HB zijn als in het feit dat zij gewoon anders is. Ik vind het moeilijk te omschrijven hoe anders maar ze is anders. Of dit komt door het HB zijn geen idee. Ik weet echter wel dat als zij geen aangepast werk krijgt het niet goed met haar gaat. En dan heb ik het niet over vervelend gedrag maar over een kind dat echt depressief wordt, dood wilt, haar bed niet meer uit wilt komen.
Waar ik me af en toe boos over maak is dat HB zijn als iets leuks wordt beschouwdt, nou enig hoor. Dochter zou het morgen zo inruilen als dat zou betekenen dat iedereen haar leuk vond. HB zijn is niet altijd leuk, het is misschien geen handicap maar een pretje is het nou ook weer niet.
Wat is er leuk van school te moeten veranderen, naar een andere school aan de andere kant van de stad, een klas overslaan dus altijd de jongste zijn, dan nog een keer een klas overslaan. Kinderen die jaloers zijn want jij mag ander werk doen terwijl dat werk voor jou dringend nodig is. Wat niemand ziet is echter dat je je eigenlijk heel eenzaam voelt want niemand begrijpt jouw grapjes, niemand begrijpt jouw zorgen, niemand ziet dat je hoofdpijn krijgt van al dat lawaai, dat je moe wordt van steeds dat wachten op de andere kinderen.
Het is niet altijd ellende maar soms wel...

erwtje
04-11-2011 om 22:47
Maar om gelachen
citaat:
"En dat is dus de kern van het probleem; een hoog IQ is WEL een handicap alleen in Nederland nog niet als zodanig erkend."
Ik heb er met mijn dertienjarige HB dochter in 5 gymnasium net maar hartelijk om gelachen. Maar eigenlijk is het om te huilen. Hoe kunnen we ooit verwachten om erkenning te krijgen als we als ouders op deze manier naar onze kinderen kijken?
Het is alsof we als ouders van topvoetballertjes in de dop het alleen maar hebben over de problemen die dit met zich meebrengt, over de sociale uitsluiting. I.p.v. dat je probeert om mee te gaan in de passie van je kind. Dat je probeert om je kind op zijn eigen wijze te laten excelleren. Daar zou het wat mij betreft over moeten gaan.
(en ja dat hoeft geen bakken met geld te kosten, de meeste aanpassingen voor HB 'ers zijn zo gemakkelijk te realiseren, maar wat wel nodig is, is het begrip dat sommigen echt meer nodig hebben, dat ze net als topvoetballertjes uitgedaagd moeten worden, willen ze bereiken wat ze kunnen bereiken).
(maar heb je een Leo in de buurt, kan die bieden wat je kind nodig hebt, waarom niet, hier ook 1 van mijn kinderen die wel een jaar Leo heeft gedaan, omdat dat op dat moment de beste keuze leek).