Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mover

Mover

24-06-2011 om 13:08

Entreetoets groep 7

Mover-kind heeft, naar nu blijkt, de entreetoets van groep 7 gemaakt maar zit in groep 6. Slechts ten dele hoeven/mogen maken. Niet officieel (dus niet ingestuurd, maar gewoon los op een briefje de antwoorden geschreven). Zonder dat wij het wisten.
??
We hebben na het weekend een gesprek hierover met school, maar dit is toch een vreemde gang van zaken? Wat zijn de gevolgen, mogelijkheden, weet ik veel....??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wat is je vraag?

Creatiever zijn tijdens het onderwijsproces, is een goede eigenschap van leerkrachten. Daar hoort ook bij dat een leerkracht de ruimte heeft om ineens iets te doen waar nog niet eerder aan gedacht is: verrek, vooruit, laten we het proberen, waarom niet?
Een entreetoets is verder een gewone niveautoets (geen psychologische toets) en mag dus inderdaad zonder toestemming van de ouders worden afgenomen.
De school heeft niks overtreden.
Wat je ermee kan: applaus voor de juf/meester. Wat inventief. Volgende vraag: wat is eruit gekomen? Zijn daar plannen mee?
Wat je ermee kunt doen is bijvoorbeeld besluiten om groep 7 en 8 in een jaar te doen. Of zelfs om groep 7 over te slaan. Of, helemaal andersom want de scores zijn zwak, het ontkracht bijvoorbeeld de gedachte dat kind uit verveling zwak presteert in groep 6 en eigenlijk 'meer uitdagende stof' nodig heeft.
Kortom: het is te gebruiken als aanwijzing. Al naar gelang de opvattingen kan er met die aanwijzing iets concreets gebeuren, kan er besloten worden om verder te zoeken, of kan er juist besloten worden om al het gezoek te staken.
Overigens zit hier wel een adder: als het voor spek en bonen afnemen van die toets expres is gedaan om aan de ouders te bewijzen dat het kind helemaal niet vooruit loopt, dan is dat onfatsoenlijk.
Het is ook niet zo'n heel sterk bewijs. Daar zijn andere toetsen voor. Het kan wel een aanwijzing zijn om die andere toetsen eens te proberen.
Groet,
Miriam Lavell

Mover

Mover

24-06-2011 om 13:36

Wat willen we ermee

Dank voor deze snelle reactie.
Applaus gaat me op dit moment een beetje ver. Wat me het meest verbaasde is dat we geen enkele info hebben gekregen over deze toets van te voren. Ook niet tussentijds of naderhand. Bij toeval, kind is niet zo'n prater, komen we erachter dat deze toets is afgenomen. Leerkracht was nieuwsgierig naar het nivo van kind. Dat was de reden die we te horen kregen toen ik ernaar vroeg. Maar op de vraag waarom dan niet de gehele toets kwam geen duidelijk antwoord. Hadden we van te voren de plannen van de leerkracht te horen gekregen, dan hadden we wel om de gehele entreetoets gevraagd. Ook wij zijn wel nieuwsgierig.
We hebben nu nog een week voor de vakantie; versnellen lijkt me dan wat laat om daarover te gaan praten. Overigens, er is geen wens om te versnellen van onze kant. Dat is bekend bij school.
De uitslag hebben we ook (nog) niet. Want leerkracht moet alles handmatig nakijken. En wat zegt de uitslag straks? Bijvoorbeeld per toets 3 fout is gemaakt. Of 10? Je hebt toch geen percentiel-nivo vergelijking.
En tot slot, ik heb begrepen dat entreetoetsen een aantal jaren achtereen worden gegeven (dezelfde dus). Wat wordt het komende jaar dan de waarde van de uitslag, als kind al de helft een keer eerder heeft gemaakt?

Niet zo negatief

"Wat me het meest verbaasde is dat we geen enkele info hebben gekregen over deze toets van te voren. Ook niet tussentijds of naderhand."
Tja, wanneer en hoe kwam de leerkracht op het idee (misschien wel in een flits, waarom niet). Bovendien is er ook nog geen uitslag.
"En wat zegt de uitslag straks?"
Niet zo bar veel, tenzij alles foutloos of extreem goed is gemaakt. Of juist tenzij er heel veel fouten zijn gemaakt.
"Wat wordt het komende jaar dan de waarde van de uitslag, als kind al de helft een keer eerder heeft gemaakt? "
Daar zou ik me niet zo druk om maken.
Als jullie heel graag het niveau van jullie kind willen laten bepalen, dan zijn daar andere toetsen voor. Ik kan me voorstellen dat de uitslag van deze toets de gedachte dat dat maar eens nader onderzocht moet worden, versterkt.
Ik zou niet zo negatief zijn over dit initiatief.
Groet,
Miriam Lavell

Mover

Mover

24-06-2011 om 13:52

Positief

Sorry als het een beetje negatief klonk, maar ik ben van de controleerderige. Wil graag weten (en het liefst van te voren) hoe en wat en waarom. Ben in elk geval blij te horen dat het niet "verboden" is om een dergelijke toets af te nemen zonder toestemming en/of kennisgeving van de ouders. Kan ik dat in elk geval loslaten.
We zullen volgende week hopelijk een goed gesprek hebben, en de uitslag te horen krijgen.
Bedankt voor dit snelle draadje!

Annet

Annet

24-06-2011 om 13:58

Lijkt me prima, die entreetoets

Je kind loopt voor maar jullie willen niet versnellen. School neemt deel van entreetoets af, waarschijnlijk om te kijken hoever je zoon is. Het meest logische doel is om de leerstof van volgend jaar goed af te stemmen op zijn voortgang.
Ik zou zeker vragen waarom maar een deel is afgenomen. Het zou kunnen dat bijvoorbeeld alleen rekenen is gedaan, daar zal dan wel een reden voor zijn. Vreemder zou het zijn als bijvoorbeeld van rekenen maar de helft van de toets gedaan is.
In tegenstelling tot Miriam vind ik de entreetoets een prima toets om te kijken hoe groot de voorsprong is. De entreetoets is veel breder dan de eindcito of jaarcito's (6 dagdelen geloof ik). De uitslagen zijn ook netjes verdeeld in verschillende onderdelen dus niet maar één score voor rekenen maar verschil in hoofdrekenen, breuken en redactiesommen (ben de precieze namen even vergeten).
De entreetoets wordt inderdaad meeerdere jaren gebruikt. De percentiel vergelijking wordt gedaan met een referentiegroep, dat is niet per jaar verschillend (geldt wel voor de eindcito). Dus het aantal fouten van je zoon kan wel gescoord worden.
Volgend jaar dezelfde toets maken, lijkt me niet zo'n probleem.

Misschien de oude toets?

Misschien heeft de leerkracht de "oude" entreetoets gebruikt om wat dingen te kunnen uitproberen? Bij de eindcito worden soms ook de toetsen van vorige jaren gebruikt om wat mee te oefenen.
Ik zou het geen probleem vinden. Of de leerkracht nu toetst met een entreetoets of andere toetsen, zou mij niet veel uitmaken. Mijn zoon heeft wel eens speciale rekentoetsen mogen uitproberen, kijken of rekenen al meer wiskundig kon worden om hem zoet te houden. Ook heeft hij de cito van groep 2 in groep 1 gemaakt. Toen had hij al een nieuwsgierige kleuterjuf.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.