mar
04-04-2011 om 10:21
Entreetoets maken?
De school van onze dochter heeft een halfjaarsysteem. Dochter zit nu in groep 7a en zou dus na de zomer naar 7b gaan. Aangezien het erg goed gaat, is een van de overwegingen om haar een half jaar te laten versnellen.

mar
04-04-2011 om 10:24
Nog niet klaar
Wij zitten ons dus af te vragen of het een optie kan zijn om haar de entreetoets mee te laten maken. Ze loopt voor op de 7a groep, maar heeft natuurlijk niet alle 7b stof gehad. Het lijkt mij dat ze dus de toets slechter kan maken dan via de normale timing (volgend jaar zou ze hem in 8a doen). Als ik dan in andere draadjes lees dat ook de uitslag van de entreetoets meespeelt in de keuze van het voortgezet onderwijs, vrees ik dat het niet verstandig is om hem nu te doen. Wie weet hier meer over?

mar
04-04-2011 om 13:50
8a-8b-8c
Met het halfjaarsysteem heb je eventueel het laatste half jaar een groep 8c. Dit is voor sommige kinderen een herhaling van eerdere stof die ze nog niet goed beheersen en voor andere kinderen een verdieping/verrijkingsperiode.
In onze situatie zou dochter normaliter voorjaar 2012 de entreetoets maken, dan zit ze in 8a. In voorjaar 2013 zou ze dan de normale cito maken, dan zit ze in 8c.
Ik weet niet hoe deze school het VO-advies bepaald, want wij zijn net begin dit schooljaar overgestapt. Op zich maak ik mij er niet zo druk om, het is zeker een havo-kind, maar hoogstwaarschijnlijk VWO. Ik maak mij er wel zorgen om dat als een bepaalde entreetoets-score door een VO-school geëist wordt, er dan een probleem zou kunnen zijn. Dan zou je misschien beter de entreetoets niet kunnen maken, als er een versnelling naar 8a komt.
Ik begin inmiddels na alle verhalen over cito-scores die je moet hebben om op een bepaalde richting cq school op het VO toegelaten te worden, een beetje bezorgd te worden. Ik dacht altijd (en zo is het mij ook uitgelegd door basisschoolleerkrachten) dat de entreetoets was om te kijken wat ze in groep 8 nog moeten leren en dat de eindcito bedoeld is om mede een schooladvies te geven. En dat die eindcitoscore niet bedoeld is als toelatingseis voor het VO (dus los van het advies van de basisschool).

Fransien
04-04-2011 om 14:29
Juf vragen
Dit is nou typisch een vraag voor de juf. Zij zou dat moeten weten. Wel fijn zeg, dat je een halfjaarssysteem hebt op school, zo kan een kind zonder al te grote ingrepen versnellen of zelfs even vertragen.

Annet
04-04-2011 om 15:34
Kan toch praktisch opgelost worden?
Ze hoeft de toets niet gelijk met de anderen te maken, school kan het meest logische moment uitzoeken. De toets is elk jaar hetzelfde. Ze moet dan wel 6 dagdelen ergens rustig kunnen werken.
Mij lijkt de entreetoets ideaal om vast te stellen hoe ver je dochter is, waar eventueel extra aandacht aan besteed moet worden. Misschien juist eind van het schooljaar de entreetoets doen, dus een paar maanden later dan de rest van de groep?

Annet
04-04-2011 om 17:43
Entreetoets is al snel
Wat heeft ze dan gemist? Ik snap niet wat je bedoelt.
De entreetoets start 11 april (op de school van Mar).
Het schooljaar duurt nog t/m eind juni.
Als school de entreetoets gebruikt om te kijken hoever ze is, kunnen ze de toets zelf nakijken. Er is dan ook geen officiele uitslag van cito dus het kan dan ook geen problemen opleveren voor het VO.

Annet
04-04-2011 om 21:25
Misschien snap ik het nu wel
Ik bedoel niet dat de entreetoets gebruikt wordt als controle of dochter kan versnellen. Dat zullen ze vast al op een andere manier bedacht hebben.
Ik bedoel dat na een versnelling kan blijken dat er toch bepaalde kennis ontbreekt of herhaald moet worden. En daar is zo'n entreetoets ideaal voor, juist omdat die veel breder is dan een cito eindtoets of de citotoetsen per jaar,

mar
06-04-2011 om 10:40
Met juf gesproken
Gisteren met juf gesproken. Deze juf staat pas drie weken voor deze klas, heeft ook met de "oude" juf gesproken die dochter van sept - dec in de klas had. De conclusie van de juffen is dat ze het niet weten. Cognitief zou het misschien kunnen, sociaal-emotioneel vinden ze haar jong. Uiteindelijk is er afgesproken dat ze de entreetoets meemaakt (die is in mei blijkt nu, op de schoolkalender stond april) en dat er dan gekeken wordt hoe ver ze is. Mist ze dingen, dan gaan we voor de lange variant. Scoort ze goed, dan zou ze toch kunnen versnellen.

Annet
06-04-2011 om 20:03
Klinkt goed
Ik zou de keuze alleen maken op basis van de cognitieve voortgang. Sociaal emotionaal trekt vanzelf bij als je dochter bij een andere (oudere) groep komt.
Of je zou dan moeten bedenken of het je dochter sociaal emotioneel echt zou helpen om een jaar langer op school te blijven. Als jij denkt van wel, dan is langer op school blijven, geen probleem.
Overigens ken ik jou of je dochter niet, wel heb ik de school herkend o.b.v. jouw beschrijvingen.
Leuke school!