Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ergenis door NOS nieuws: leraren ziek dus kinderen naar huis, en oplossing?


kinderen naar huis laatste mogelijkheid.

Vaak worden kinderen bij ziekte van een leerkracht pas naar huis gestuurd wanneer er echt geen andere oplossing is. Tijdens een griepgolf is de invalpool snel leeg en ook een parttimer extra laten werken is niet altijd de oplossing. Een parttimer werkt namelijk niet voor niets parttime, dit heeft vaak te maken met de werkdruk of de thuissituatie (denk aan juffen die zelf een gezin hebben). De stelling dat ouders toch al zoveel moeten regelen door de studiedagen vind ik onzin. Deze dagen zijn de kinderen namelijk niet extra vrij. Een kind moet een bepaald aantal uur per jaar naar school. De studiedagen hebben daar niets mee te maken. Bovendien zijn alle studiedagen als het goed is op iedere school aan het begin van het nieuwe schooljaar al bekend. Ouders kunnen dan vroegtijdig bij hun werkgever iets regelen. Ouders zijn vaak flexibel in het vinden van noodopvang. Ikzelf probeer zo'n plotselinge vrije dag te gebruiken door lekker naar een pretpark of de stad of zo te gaan.... heerlijk rustig daar, zo buiten de vakanties
Als de salarissen van de leraren omhoog gaan zijn er vast meer mensen die kiezen voor een baan in het onderwijs. En wie weet komen er dan ook weer meer mannen voor de klas!

Ouders

'Ouders zijn vaak flexibel in het vinden van noodopvang.'
en: 'Een parttimer werkt namelijk niet voor niets parttime, dit heeft vaak te maken met de werkdruk of de thuissituatie (denk aan juffen die zelf een gezin hebben).'
Juffen (gelukkig geen meesters) met een gezin zijn ouders; ouders zijn flexibel in het vinden van noodopvang; dus juffen zijn flexibel in het vinden van noodopvang. Conclusie: meer werken voor parttimers moet geen probleem zijn.

Tsjor

Meer salaris meer mannen

Ik denk dat er wel meer problemen zijn in het onderwijs voor mannen dan alleen het salaris. Ik noem een voorbeeld: een man in een vrouwenteam, waarbij de vrouwelijke teamleden elke avond met elkaar whatsappen om 'leuke' dingen te organiseren (=werkdruk verhogen). Voor geen goud dat die man daaraan mee gaat doen. Zijn mentale gezondheid is hem veel dierbaarder.
En er is ook nog een kans, dat parttimers dan juist weer minder gaan werken, omdat ze toch genoeg verdienen.
Het is een grote gok als je denkt dat meer salaris meer mannen en/of meer mankracht zal opleveren.

Tsjor

bieb63

bieb63

12-05-2018 om 11:58

Dat denk ik ook Tjor

Voor de klas staan is iets wat je wel leuk moet vinden (of op z'n minst leukt denkt te vinden) met alles wat daarbij komt kijken. Meer salaris is natuurlijk nooit bergen meer salaris, dus ik denk dat (iets) meer salaris nou niet zo heel veel mensen (w.o. mannen) over de streep zal trekken

Pabo moeder

Pabo moeder

14-05-2018 om 10:11

juffen en leuke dingen

"Ik denk dat er wel meer problemen zijn in het onderwijs voor mannen dan alleen het salaris. Ik noem een voorbeeld: een man in een vrouwenteam, waarbij de vrouwelijke teamleden elke avond met elkaar whatsappen om 'leuke' dingen te organiseren (=werkdruk verhogen). Voor geen goud dat die man daaraan mee gaat doen. Zijn mentale gezondheid is hem veel dierbaarder."

Eigenlijk zou men er serieus op moeten toezien dat leerkrachten zich een beetje aan hun takenpakket houden, om ze tegen zichzelf in bescherming te nemen. Ik sprak laatst nog een kennis (die ook als zij-instromer in het basisonderwijs terecht is gekomen), die zei dat ze de eerste 5 jaar van haar carrière een hele leuke juf voor de kinderen was, mét een burn-out als gevolg. Nu is ze naar eigen zeggen minder leuk, maar dat is voor iedereen beter. Ook voor de kinderen op school: die moeten ook leren dat het leven niet alle dagen feest is! Dat zie je ook aan de overgang van basisschool naar voortgezet onderwijs, die is momenteel groot. Op het vo is het afgelopen met de leuke projectjes, feestweken, juffendag etc.

Ik hoop heel erg dat ik op een school kan werken waar niet zo'n 'leuke dingen cultuur' heerst, als ik klaar ben met de Pabo. Of inderdaad een school met meer mannen, want het is helemaal waar wat je zegt Een lichtpuntje: bij mij op de deeltijdopleiding is 30-40% man. Als die allemaal als leerkracht aan de bak komen is dat hoopvol

Dat biedt hoop

Je berichtje biedt hoop. Gelukkig.
Ik was gefascineerd door de documentaire die NPO eergisteren uitzond over de geheimen van het menselijk lichaam. Centrale vraag was: waarom doen mensen er zo lang over om volwassen te zijn, veel langer dan wel ander 'zoogdier' dan ook. Het antwoord vond ik verrassend (ik ben niet zo goed ingevoerd in de geheimen van het menselijk lichaam): dat komt omdat een mens de eerste 4 jaar van het leven alle energie besteedt aan groeien, maar daarna tot de puberteit alle energie aan het ontwikkelen van de hersenen.
Vandaar: de periode van 4-12 jaar, de basisschoolperiode, is de periode waarin de hersenen zich ontwikkelen, waarin heel veel verbindingen tussen hersendelen tot stand komen, of afgebroken worden als ze niet gebruikt worden (dat laatste wist ik ook niet).
Met andere woorden: benut die tijd optimaal! Laat de kinderen leren. Zorg dat er zoveel mogelijk verbindingen aangemaakt worden in de hersenen. Zorg dat er niets relevants onbenut blijft.
Eigenlijk zou die documentaire verplichte kost moeten zijn op een PABO, zodat aanstaande leerkrachten weten waar ze mee bezig zijn. Of nog mooier: aan het begin van een studiedag uitzenden en daarna maar eens met elkaar gaan praten: wat betekent het voor ons vak?
De leuke dingen willen ouders graag zelf doen met hun kinderen, wij gaan over de 'vrije' tijd. Wij vieren wel sinterklaas, kerstmis, moederdag, verjaardagen, geboortes van kinderen, wij lopen wel een keer het bos in voor de herfst, wij zorgen wel voor een goed ontbijt, wij kopen fruit als we het geld hebben, wij beheren de vriendjesgroep etc. Nee, natuurlijk niet iedereen en niet overal. Maar neem dat nu eens als uitgangspunt: ouders doen de leuke dingen en wij als leerkrachten zorgen ervoor dat de hersenen van kinderen zich optimaal ontwikkelen (overigens niet alleen maar cognitief, ook emotioneel en ethisch enz.).
Het kan best zijn dat je dan toch nog iets doet aan moederdag, bijvoorbeeld. Maar bedenk dan dat je iets doet om bijvoorbeeld de kinderen fijne motoriek te laten ontwikkelen. De zelfgeknutselde dingen zijn erg leuk, maar houd je hoofd erbij, denk na over waarom je iets doet en wat de kinderen ervan kunnen leren. Zorg dat er een goede balans is tussen wat je als leerkracht investeert en wat je de kinderen laat doen. Als jij als leerkracht meer investeert dan de kinderen doe je iets grondig fout.

Tsjor

Pabo moeder

Pabo moeder

15-05-2018 om 22:46

precies

"De leuke dingen willen ouders graag zelf doen met hun kinderen, wij gaan over de 'vrije' tijd. Wij vieren wel sinterklaas, kerstmis, moederdag, verjaardagen, geboortes van kinderen, wij lopen wel een keer het bos in voor de herfst, wij zorgen wel voor een goed ontbijt, wij kopen fruit als we het geld hebben, wij beheren de vriendjesgroep etc. "

Inderdaad, ik ben het helemaal met je eens. Volgens mij kan de kwaliteit van het onderwijs ook geweldig omhoog als je minder tijd besteedt aan leukigheden. Niet dat het op school niet leuk mag zijn, maar het kan een stuk minder met de feestjes. 1x sinterklaas is voldoende op school, i.p.v. 3 of 4 keer gedoe t/m groep 5 (bezoek aan Sinterklaashuis, schoentje zetten, de rommelpiet is langsgeweest, en natuurlijk Sinterklaas op school). Of neem nou 'speelgoedochtend', of 'filmkijkmiddag' Dan mogen de kinderen de hele ochtend spelen met wat ze van huis hebben meegebracht, en wordt er geen les gegeven. Of de kinderen mogen een dvd van huis meenemen.... dan kan ik mijn kind net zo goed thuis tv laten kijken :-\

Doe dan een les met knutselen, toneel of muziek. De expressievakken zijn de laatste jaren gedecimeerd op school, op de Pabo wordt er ook nauwelijks les in gegeven (tenminste in de deeltijdopleiding), terwijl het zo belangrijk is! En de kinderen vinden het eigenlijk altijd erg leuk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.