Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ergenis door NOS nieuws: leraren ziek dus kinderen naar huis, en oplossing?

Ik heb met gekromde tenen gekeken naar een item op het nieuws van 20:00, dat ouders problemen hebben doordat scholen dicht zijn. "Ja jammer voor ouders die niet naar hun werk kunnen".
School is geen opvang. Dat juffen en meesters de griep krijgen is vervelend en dat kinderen geen onderwijs krijgen is vervelend. Dat de ouders daardoor niet kunnen werken is echt bijzaak.
Waarom geen pool van ouders? De school stel een lokaal beschikbaar, 2 ouders die op die dag niet moeten werken vangen de kinderen op. Andere ouders blij, school uit de problemen, onderwijzer kan uitzieken.
Het is een noodgreep maar er zijn niet genoeg mensen die het onderwijs willen werken.
Sini


V@@s

V@@s

04-02-2018 om 20:23

nee

Er zijn niet genoeg bestuurders die invallers goede contracten geven denk ik.

Jaina

Jaina

04-02-2018 om 20:42

Natuurlijk

Is het wel een maatschappelijk probleem als werkende ouders vrij moeten nemen. Dat zorgt voor een domino effect. De leerkracht is ziek en daardoor kunnen de advocaat/huisarts/loodgieter/accountant ook niet naar hun werk. Het is ook enorm vervelend als je thuis zit te wachten op de loodgieter en die af zegt omdat de kinderen niet naar school kunnen. De school heeft wel degelijk een opvang functie. Ouders gaan er vanuit dat die uren hun kinderen niet thuis en maken dus andere plannen. Ze hebben ook verplichtingen die ze niet altijd makkelijk af kunnen zeggen en als ze dat wel moeten doen dan hebben anderen daar ook last van.
Schoolbesturen zouden inderdaad betere contracten aan vervangers moeten aanbieden en de overheid zou het aanbieden van tijdelijke contracten moeten versoepelen. Men zit nu met een aantal gedrochten van regels die er voor zouden moeten zorgen dat mensen makkelijker aan een vaste baan komen maar daar in de praktijk niet voor zorgen.

Overigens ik heb genoeg kritiek op onze oude basisschool gehad maar hier waren ze altijd heel netjes in. Ze stuurden nooit kinderen naar huis en zochten altijd naar vervanging, al was het maar iemand van de BSO of zo.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

04-02-2018 om 21:00

Nee

school is geen opvang maar mijn kind heeft wel schoolplicht dus lijkt het mij niet meer dan billijk dat school zorgt dat er les gegeven wordt op de daarvoor aangewezen tijden.

Aagje

Ely

Ely

04-02-2018 om 21:04

Bijzaak?

‘Dat de ouders daardoor niet naar werk kunnen is echt bijzaak’
Lijkt me beetje kortzichtig om dat te zeggen.
‘Nee mevrouw, uw hartoperatie is uitgesteld want de juf is ziek’
‘Nee meneer, de begrafenis is alsnog niet vandaag want de meester viel vandaag uit’
‘De huisarts is vandaag niet beperkt bereikbaar vanwege uitval op school, laat uw bericht achter na de piep’

Mweh, bijzaak...

bieb63

bieb63

04-02-2018 om 21:33

Jaina

Tijdens deze maanden is erversoepeling in hetketenbeding, net alsvorig jaar. Het gaat niet om de contracten, het gaat erom dat er geen invallers genoeg zijn.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

04-02-2018 om 22:02

Invallers

En die invallers zijn er ècht niet! En ik vind ook idd dat ouders dan best wel mee kunnen denken/ in kunnen springen.
Het is niet het einde van de wereld als er even geen school is. Voor de kinderen een leuk meevallertje en gelukkig zit mijn kind op een school waar de ouders dit soort bijzonderheden ook gezamelijk kunnen oppakken.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

04-02-2018 om 22:11

En ook al is school geen opvang

als werkende ouder stem je bij basisschoolkinderen wel je opvang af op de schooltijden. En stante pede vrij nemen omdat je kind vandaag geen juf/meester heeft is voor veel ouders niet haalbaar. Dat is al lastig genoeg als je kind plotseling ziek is. En dan moet je de studiedagen enz ook nog regelen. Mijn werk zie me aankomen.

Aagje

Angela67

Angela67

04-02-2018 om 22:23

sinilind

hoe denk je dat het ooit beter gaat worden voor jou en je collega's in het onderwijs?
Natuurlijk moet je niet ouders vragen om hulp!
Jouw directeur en al die andere hoge meneren (en soms mevrouwen) moeten dus gewoon beter gaan betalen zodat er meer leraren komen, dat er meer invallers te vinden zijn.
Het is echt korte termijn om te denken dat het probleem van de leraren een probleem van de ouders moet worden.
We betalen met z'n allen belasting voor goed onderwijs en voldoende goede leraren. Dat ga ik toch zeker niet ondermijnen door dan ook nog eens mijn eigen vakantiedagen op te souperen omdat de schoolbesturen te beroerd zijn meer te betalen?
gr Angela

Wilgenkatje

Wilgenkatje

04-02-2018 om 22:56

Overmacht

Veel zieken en te weinig invallers. Het eerste - daar kun je niks aan doen ( als het griep is bijvoorbeeld, dat gaat erg rond ) en het tweede is een beleidsmatig probleem. Niet een-twee-drie oplosbaar helaas. Het is geweldig als ouders vrije tijd steken in het opvangen van leerlingen, maar die kant moeten we niet op. Alleen bij zeer hoge uitzondering.

Uiteraard is school geen opvang. Ouders moeten al veel regelen vanwege de frequente studiedagen. Het is onzin te verwachten dat ouders vrij nemen als leerkrachten ziek zijn. Het is allemaal al gewikkeld genoeg als hun eigen kinderen ziek zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-02-2018 om 01:02

Ouders om hulp vragen

Ik vind het geen schande als een school ouders om hulp vraagt. Als zo de ergste nood verholpen kan worden, is dat prettig. Maar je kunt ouders niet vragen om de les compleet over te nemen, tenzij moeder of vader leerkracht is en op die manier als invalkracht ingehuurd kan worden. Zo zijn een paar ouders van klasgenootjes van mijn dochters aan een baan gekomen. Dus als er geen bevoegde leerkrachten beschikbaar zijn om het werk over te nemen en je de kinderen niet met een vorm van bezigheidstherapie zoet wilt houden op school, vrees ik toch dat ze thuis moeten blijven, of naar een oppasadres gaan. Dat is heel erg vervelend voor die ouders, dat moet je vind ik niet bagatelliseren. Als er onder de ouders een 'cultuur' is van 'we lossen dat samen op' dan is dat mooi natuurlijk, maar ook dat vind ik niet zo vanzelfsprekend.

Sinilind

Sinilind

05-02-2018 om 07:33 Topicstarter

Daar gaat er niet om

Wat ik ergerlijk vind is inderdaad het gebrek aan leerkrachten door het falen van de politiek en de schoolbestuurder. Te weinig mensen kiezen voor het onderwijs omdat het ondergewaardeerd is en slecht betaald wordt. En iets triviaals als een griepepidemie is genoeg om het systeem tot halt te brengen. Dat vind ik vreselijk, en in dat opzicht is het feit dat ouders niet naar hun werk kunnen echt bijzaak. Veel erger is dat hun kinderen geen onderwijs krijgen. Nu even een paar dagen omdat er geen vervangers zijn en over een paar jaar structureel omdat er simpelweg niet genoeg leerkrachten zijn. In dat opzicht vind ik het inderdaad kortzichtig om te miepen dat je je vakantiedagen moet opsnoepen. Het onderwijs is een infarctpatient, niet alleen basisscholen maar ook middelbare.
Wij moeten soms als vervangers mensen aannemen die amper gekwalificeerd zijn en slecht les geven omdat er anders maandenlang geen Duits of natuurkunde gegeven kan worden en dit is het echte probleem.
Dat bedoel ik met “school is geen opvang”. Dat kinderen geen onderwijs krijgen is vele malen dramatischer dan het twee dagen niet te kunnen werken.
Sini

Caesar

Caesar

05-02-2018 om 07:36

Opvang

De leerplicht is in Nederland vooral een schoolplicht. Dus in die zin is de school wel een soort opvang.

“en je de kinderen niet met een vorm van bezigheidstherapie zoet wilt houden op school”

Dat moet de school volgens mij dus wel doen.
School kan niet zomaar z’n problemen afwentelen op de ouders.

Angela67

Angela67

05-02-2018 om 08:40

pardon sininlind

Lekker belangrijk vind jij jezelf om op die manier erover te praten. Alsof jij de enige bent die het probleem zou zien en al die ouders niet.

Ik vind het niet van gezonde distantie getuigen dat je zelfs maar durft te suggereren dat ouders die 'miepen' het dús niet snappen en dús jou een veredelde oppas vinden en dús niet door hebben wat het werkelijke probleem is. Er zijn ontzettend veel mensen actief om het onderwijs te proberen te verbeteren die jij niet kent/ziet. En om ouders die je niet kent op die manier in te delen vind ik rijkelijk kortzichtig.

Jij begrijpt kennelijk niet dat jij je probleem daar neer moet leggen waar het hoort en dat is bij jouw baas. Het klinkt nogal slachtofferig dat jij constant moet lijden en dat ik daarom mijn vakantiedagen moet opofferen. Zo bedoel je het vast niet maar zo komt het wel over. Ik vind dat niet een 'oplossende houding'. wel getuigt het van heel veel betrokkenheid en net zoals bij andere docenten vind ik dat wel ontzettend fijn voor leerlingen op de school in kwestie. Maar juist het 'slikken' dat leraren doen, het gaten dichtlopen waar ik denk: doe het niet, zeg nee en laat de school het probleem oplossen, daar zit de onmacht bij sommige leraren, denk ik. En dat is heel jammer want als onderwijs beter georganiseerd en betaald zou zijn, zouden juist bevlogen docenten kunnen doen wat zij goed kunnen (laat ik duidelijk zijn: ik kan het niet, daarom bewondering voor leerkrachten die wel kunnen lesgeven).

gr Angela

Erica

Erica

05-02-2018 om 09:15

Ik weet niet

of het haalbaar zou zijn. Die ouders zijn mogelijk niet pedagogisch geschoold en ze zullen niet beschikken over een verklaring omtrent het gedrag. Ik weet niet of de school eraan mee zou mogen werken dat in die omstandigheden ouders opvang verzorgen voor mogelijk een grote groep kinderen. Ik denk dat ouders minimaal schriftelijk toestemming zouden moeten geven. Ik weet ook niet of ik ervan gebruik zou willen maken - dat scheelt dan wel weer voor de omvang van de groep waarvoor de ouders verantwoordelijk zijn. Het overblijven door vrijwilligers die dan nog iets van een cursusje hadden gehad, verliep al niet goed. Juist vanuit het respect voor het vak van docent, zou je dit niet moeten willen. Het onderwijs is een vak en dat omvat meer dan de inhoudelijke kant.

Griep

Zouden ouders dan geen griep hebben? Ik bedoel: onderwijs is niet de enige sector, waar de griepgolf huishoudt. Tot nu toe rijden de treinen echter gewoon door (etc.).

Tsjor

Wees voorzichtig

Dendy Pearson: 'Het is niet het einde van de wereld als er even geen school is.' Wees voorzichtig met dit argument: ouders roepen het namelijk al jaren als ze (bijvoorbeeld) een dagje eerder op vakantie willen gaan of wat later terug willen komen. Ouders levert het een boete op.
Misschien ook een idee: een boete voor de school voor elk kind dat een dag niet naar school kan. hmmmm....

Tsjor

Ad Hombre

Ad Hombre

05-02-2018 om 09:48

Sinilind

Voor een *echte* Nederlander is er niets fijners om lekker moreel hoog van de toren te blazen. Dan steek je fijn af bij die gewone ouders die zich druk maken om kleinigheden als hoe ze hun zorgvuldig samengestelde werkweken met plotseling loslopende kinderen moeten combineren.

Die stakingsdagen hebben ons ook al weer twee vakantiedagen gekost...

Wacht eens, was jij niet werkeloos?

Het is een maatschappelijk probleem

En geen probleem van de ouders, dus hoeven ouders het probleem niet op te lossen.

Leg het probleem neer daar waar het hoort: bij hrt management, die kunnen dan weer klagen bij hun bazen die weer bij hun bazen, zo komt het op de plek waar het hoort: de minister

Triva

Triva

05-02-2018 om 10:07

tjonge sini

'Waarom geen pool van ouders? De school stel een lokaal beschikbaar, 2 ouders die op die dag niet moeten werken vangen de kinderen op. Andere ouders blij, school uit de problemen, onderwijzer kan uitzieken.'

De meeste ouders hebben tegenwoordig al moeite om in hun eentje op 4 kinderen van dezelfde leeftijd te passen, twee voor een hele klas?

Ik vind dat scholen hier beter op voorbereid moeten zijn en de meesten doen dat ook wel door de kinderen te verdelen over de andere klassen. Hier hadden ze een vast schema, Pietje ging naar 4a, Jantje naar 4b, Keesje naar 5a en als de leerkracht van 5a ook ziek was werd er nog eens herverdeeld. Ik heb twee kinderen in totaal 17 jaar op de basisschool gehad en misschien kwam het 1x voor dat ze echt geen andere oplossing hadden. Dit jaar heb je inderdaad al stakingen gehad, je zit sowieso met al die dagen voor bijscholing en dan nu dit. Zorg dat je via een appgroep een oproep kan doen wie er nog een kind bij kan hebben thuis, tegen betaling van school natuurlijk want die hoeven die dag ook geen vervanger te betalen.

Anneke

Anneke

05-02-2018 om 10:26

waar ligt het aan?

Hier is nog nooit een kind thuisgebleven omdat de leerkracht ziek was.
Als de leerkracht ziek is (basisschool), dan worden de kinderen over de andere klassen verdeeld. Dan hebben ze een minder leuke dag, maar ze zijn wel op school.
Voordeel is wel dat deze openbare school (zonder hoge ouderbijdrage), wat extra krachten heeft die misschien ook een beetje (deels) kunnen inspringen.
Blijft de leerkracht langer dan een dag ziek, dan komt er een vervanger. Als dat niet lukt, worden de kinderen weer over de andere klassen verdeeld.

Middelbare school lijkt me geen issue, bij uitval hebben de kinderen toch gewoon een vrij tussenuur? Tenminste, dat was in mijn tijd zo, midden in de binnenstad in het Sodom en Gomorra. We zwierven dan meestal wat op straat. Op school was er hoogstens een bibliotheek om in te zitten en een donkere, rokerige kantine. Those were the days....

Als die middelbare schoolkinderen nu binnen onder toezicht worden gehouden bij lesuitval, dan lijkt me dat daar het probleem ligt. Kom dit door een overbeschermende houding van school en ouders tegenwoordig? Of is er tegenwoordig meer overlast en criminaliteit van schoolkinderen, die vermeden moet worden? Of is de omgeving overgevoeliger?

Erica

Erica

05-02-2018 om 10:53

Gaat niet

om middelbare scholen, volgens mij. Er zijn wel scholen waar de leerlingen opgevangen worden. Bijvoorbeeld ook op de school van mijn oudste. Maar toen er laatst een keer geen docenten meer waren, hadden ze toch gewoon een tussenuur. En waren ze ook de stad in geweest, hetgeen in de brugklas volgens mij ook niet mag.

Kaori

Kaori

05-02-2018 om 11:11

1 docent of je halve lerarencorps

Het maakt wel uit of je 1 klas over 7 andere moet verdelen of 4 klassen over de overgebleven 4 klassen. Dat betekent dan 60! kinderen op 1 docent. Dat wordt wel heel erg veel. Want de deeltijd docent heeft ook andere verantwoordelijkheden naast de school in de tijd dat ze niet op school zijn.

Dus ja, ik snap dat er problemen zijn, maar de school heeft wel een verantwoording vanuit de wet. Ze kunnen ook bij de bso en tso organisatie aankloppen of daar nog opvangmogelijkheden zijn. En soms lukt het gewoon echt niet.

En ik kan het klagen van de ouders ook begrijpen. Ik heb 5 weken vakantie, mijn kind 12 waarvan ik er 6 moet opvangen. Dat betekend dat ik dus geen dagen mag besteden aan met mijn ouder wordende ouders naar een arts gaan of een lang weekend weg met vrienden als kind bij vader is. Ik moet ook maar hopen dat kind niet ziek wordt want die dagen moet ik ook vrij nemen. Gelukkig is mijn werkgever flexibel en mijn werk ook, maar dat is lang niet overal het geval.

We hebben elkaar als maatschappij met onze wensen en verwachtingen en eisen behoorlijk in de tang.

Maatschappelijk probleem

Sinilid "School is geen opvang. Dat juffen en meesters de griep krijgen is vervelend en dat kinderen geen onderwijs krijgen is vervelend. Dat de ouders daardoor niet kunnen werken is echt bijzaak."
Dat is hoofdzaak. Dat is namelijk een maatschappelijk probleem.
School is ook opvang, is er ook om kinderen van de straat te houden (vandaar die 1000 uur per jaar). Als school in die opdracht faalt dan is dat een probleem.
Dat dat falen veroorzaakt wordt door zieke leerkrachten is bijzaak.

Anders gezegd: hoe school het probleem met zieke leerkrachten precies oplost doet er niet toe. Als het maar wordt opgelost.

Moet je in Frankrijk eens mee aankomen: kinderen naar huis sturen of zelfs niet laten verschijnen omdat een leerkracht ziek is.
Flauwekul

"Waarom geen pool van ouders? De school stel een lokaal beschikbaar, 2 ouders die op die dag niet moeten werken vangen de kinderen op. "
Waarom zou dat met ouders moeten? Waarom niet met studenten/stagiaries pedagogiek?
Waarom is er geen ziekenpool of waarom wordt daar geen gebruik van gemaakt?
Een school is een professionele organisatie met echte verantwoordelijkheden.
Het is niet iemands hobby.

Ik vind het trouwens wel wonderlijk hoe jij je op de tenen getrapt voelt alsof de klacht over het naar huis sturen een klacht is over leerkrachten. Dat is natuurlijk niet zo. Het is ook niet het probleem van leerkrachten. Het is het probleem van de schoolorganisatie.
Leerkrachten mogen ziek worden. De school regelt vervanging. Dat mag ook een spelletjesdag onder begeleiding van stagiaires zijn. Dat kan zelfs kant en klaar op de plank liggen.

Je zou met ouders mee moeten klagen over de schoolorganisatie die het zo zeer laat afweten. Ook in het belang van leerkrachten.

Triva

Triva

05-02-2018 om 11:45

inderdaad

Je belt de dichtstbijzijnde pabo op, laat die het maar opknappen, zet er desnoods 3 voor 1 klas.

Vreemd

Hier een klein dorpsschooltje. De directrice staat zelf deels voor de klas. Als er iemand ziek is kom er altijd een invaller of de directrice en IB-er staan wat meer voor de klas, of de parttimers zijn er fulltime. Het zal vast wel eens stressen zijn geweest, maar er zijn nog nooit kinderen over andere klassen verdeeld en ook nog nooit naar huis gestuurd.

Lou

Lou

05-02-2018 om 13:23

Elke winter

Was er niet vorig jaar ook zo'n griepgolf onder leerkrachten in het basisonderwijs, met ongeveer hetzelfde onderwerp op het nieuws? Ik vraag me af of scholen dan niet in navolging daarop iets nieuws hebben bedacht om het op te lossen. Of krijgen we gewoon volgend jaar weer hetzelfde item?

Overigens vind ik school wel degelijk opvang. Uiteraard gaat het om onderwijs krijgen, maar tijdens schooluren moet je er óók vanuit kunnen gaan dat je min of meer ongestoord kunt werken. Min of meer, want uitzonderingen daargelaten. Een jaarlijks terugkerende griepgolf vind ik geen uitzondering. Je kán er niet eens rekening mee houden, want je weet natuurlijk niet wat er op welke dag gaat uitvallen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-02-2018 om 13:53

Hmmm

Ik vraag me af hoe vaak er in de praktijk een klas naar huis wordt gestuurd eigenlijk. Want idd, die griepgolf komt ieder jaar terug en scholen weten dit. In onze wijk zijn 4 basisscholen en ik heb nog nooit gehoord dat dit is voorgekomen.
Misschien dat ik er daarom wat luchtiger over praat. Bij extreme hitte hebben we hier al wel vaker meegemaakt dat kinderen eerder naar huis mogen. En dat wordt idd door ouders onderling wel opgelost. En gezien als een gezellig meevalkertje. Kinderen die niet met een vriendje mee naar huis kunnen, daarvoor blijft school altijd open.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-02-2018 om 13:59

Ad hoc actie

Het is natuurlijk ook een mooie manier om te laten zien hoe onmisbaar en onderbetaald je bent als leerkracht zonder daarvoor meteen een staking uit te roepen. Of ben ik nu te cynisch?

Onderwijsassistenten

Eigenlijk zouden er op elke basisschool een paar onderwijsassisten rond moeten lopen, wil het ooit wat worden met dat Passend Onderwijs. Nu zitten leerkrachten vaak rt te geven tijdens les. Bij griepgolven kunnen zij dan de klas overnemen; zij kennen de kinderen en het programma,en zijn thuis in de lesmethodes . Lukraak willekeurige ouders voor een groep zetten is net zo onzinnig als patienten een operatieschort omdoen. Nou ja vooruit,bijna.

Individuele scholen kun je het vervangingstekort niet aanrekenen. Wel de besturen die vervangingen uitbesteden aan payrollbedrijven.

Sinilind

Sinilind

05-02-2018 om 14:19 Topicstarter

Volgens mij wordt er langs elkaar heen geroepen

Ad hombre: ik ben niet werkeloos, ik ben docente Frans op een middelbare school.

Verder over basisonderwijs: er wordt niet genoeg geïnvesteerd in basisonderwijs. Gisteren werd er verteld dat er niet genoeg mensen in de opvangpoolen van scholen zitten om de hoeveelheid zieke docenten op te vangen. Omdat er simpelweg niet genoeg basisschool docenten zijn. Omdat veel te weinig jongeren voor de beroep van leerkracht kiezen. Om alle redenen die al eerder genoemd worden: te weinig salaris, te hoge werkdruk en te weinig maatschappelijke herkenning.
Dat allemaal leidt tot een tekort aan docenten/leraren. Het is zonder een griepgolf al goed zichtbaar, namelijk omdat er steeds meer vacatures open staan die niet vervuld kunnen worden, op de basisschool maar ook steeds meer op de middelbare scholen.
Natuurlijk is het vervelend als je kind niet opgevangen wordt door school en jij niet naar je werk kan. Echter, lijkt mij dat het onderliggend probleem (er worden niet genoeg leerkrachten/docenten opgeleid) veel groter en belangrijker is dan het feit dat een kind een of twee dagen niet naar school kan. Dit is een symptoom van iets veel groters, namelijk: niet genoeg leraren.
Sini

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.