Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ervaring gevraagd

mijn zoontje is 5 zit in groep 2 reguliere basisschool en is door onderzoek als adhd bevonden nu heeft school mij verteld dat ze hem daar niet kunnen bieden wat hij nodig heeft te grote klassen teveel prikkels en leerkracht te weinig tijd voor extra aandacht , nu willen ze hem naar ander school sturen maar waar doe ik goed aan een SO school of een SBO school ? Zijn probleem is niet het leren er zit meer in dan er uitkomt maar door de impulsiviteit daarin belemmerd word heeft zichzelf engels geleerd en dat neemt nu een beetje de overhand , kan al schrijven en leest dikkie dik verhalen aan mij voor en is goed in feitenkennis , nu klinkt een SO school mij nogal heftig in de oren verstandelijke beperkingen blindheid doofheid en psychiatrische stoornis daar lijkt hij volgens ons zijn ouders niet tussen te passen en sbo is regulier onderwijs op een andere manier met doorstroming naar reguliere voortgezet onderwijs. Heeft iemand hier advies over of ervaringen ? Dank je wel groeten


geen ervaring maar wel even nuanceren. SO heeft verschillende vormen. Dus je hebt SO voor blinde/ slechtziende kinderen (cluster 1) dove/ slechthorende kinderen (cluster 2),  voor gehandicapte (lichamelijk of verstandelijk) of langdurig zieke kinderen (cluster 3) en voor gedragsproblemen/psychisch stoornissen (cluster 4).
Die zitten niet door elkaar hoor. Jullie kind komt niet tussen blinde,  dove of gehandicapte kinderen. 

Het zou dan cluster 4 zijn. 
Maar wat is het advies van school? Er moet een indicatie komen. Als de indicatie voor cluster 4 zal zijn is het maar de vraag of een sbo school hem aanneemt en andersom. 


Overigens valt adhd onder een psychische stoornis volgende mij. 

Ik ken kinderen op het reguliere onderwijs met adhd, op het sbo en op het so. Zal dus liggen aan de ernst van de klachten. 

Hier iemand met ervaring, onze zoon (ASS/ADHD) moest ook uit het reguliere onderwijs naar 'speciaal' in groep 3. Wij zijn bij een SO en een SBO gaan kijken, sfeer geproefd en daarna besloten dat wij SBO meer passend vonden dan SO. Toen ging een commissie kijken of zij dat ook vonden....en gelukkig vonden ze het SBO ook passend. Hij heeft naar volle tevredenheid van alle partijen SBO afgerond en zit nu op het VSO (en heeft het daar uitstekend naar z'n zin en haalt goede cijfers).

Mijn oudste, zwaar adhd, heeft net het reguliere basisonderwijs afgerond. Haar vorige school wilde haar ook in groep 2 doorverwijzen naar speciaal onderwijs, wegens handelingsverlegen zijn. We hebben toen een andere reguliere school gevonden die het wel aandurfde.

Dat bleek een prima zet. Vanaf begin groep 4 is ze medicatie gaan gebruiken. Met veel steun van ons zit ze inmiddels in een Havo/ VWO brugklas.

Ik vond haar toen te jong om regulier onderwijs al af te schrijven. Er was cognitief niks mis, ook geen gedragsproblemen. Dat scheelde wel. Het was puur slechte concentratie, chaos, veel praten en op die manier opvallen. Prima te corrigeren en de wil om mee te doen met de groep was er gewoon.

Ik weet niet of je iets hebt aan mijn ervaring, elk kind is anders natuurlijk.

Ik zou zelf niet snel voor SO kiezen. Wat ik nu schrijf is hard maar gebaseerd op ervaringen van een naaste. Ik wil daar niemand mee beledigen die zijn kinderen op het SO heeft en weet dat het erg generaliserend is. Maar ik zou zelf de keuze niet maken omdat er ook veel kinderen uit probleemgezinnen zitten. Die vaak niet op het rechte pad blijven. En ik zou mijn kind daar graag tegen beschermen. Als je kind ouder wordt kan je niet bepalen met wie het opgaat maar tot een bepaalde leeftijd heb je daar wel invloed op. Nogmaals het is generaliserend en ik weet dat er ook veel kinderen op SO zitten die niet het criminele pad op gaan.

Mijn kind zit op SO en nee Yvaine ik herken jouw verhaal niet voor de volle 100%. Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van welke school.
Zoon heeft nogal een turbulente schoolstart gehad en in die periode 3 weken op een SO-school gezeten waar ik hem niet naar terug wilde. Puur gebaseerd op vooroordelen op de ouders die ik buigen zag staan, maar ook het gedrag van de kinderen buiten.
Daarna op een hele fijne plek gekomen, waar een groot deel van de ouders gewoon hoog opgeleid was of lager opgeleid, maar wel gewoon aan het werk.
Sinds dit jaar weer een nieuwe school en ken nog lang niet iedereen, maar de ouders die aan het hek staan zijn divers, en dan weet ik niks over achtergrond, is ook puur gebaseerd op uiterlijk. De kinderen komen allemaal netjes naar buiten. Gedragsproblemen hoeft niet te betekenen dat ze dom zijn of niet kunnen leren of geen kansen hebben. Als ik naar mijn zoon kijk, is het echt een slim jongetje, cognitief niks aan de hand, maar wel moeite met zich concentreren, stil moeten zitten, niet kunnen doen wat hij zelf wil, sterke behoefte aan structuur. En op zo'n school bieden ze dat bij uitstek! Wat een rust heeft hij gevonden door dr kleine klas en meer begeleiding en nu op zijn nieuwe school nog meer structuur en dat maakt leren voor hem leuker en makkelijker.
Deze kinderen hebben vaak al zoveel afwijzingen ervaren, letterlijk, maar ook omdat ze niet meekomen met de 'normale' kinderen. Dat voelen ze echt wel aan hoor. Dus zo fijn dat ze op een plek terecht kunnen waar ze begrepen worden, waar ze een drukke uitspatting mogen hebben of het even niet mogen trekken, maar vervolgens nog steeds enorm gewaardeerd worden.

Dat moest ik even kwijt 

Ik dus alleen ervaring met SO, maar daar heb je wel een indicatie voor nodig ja. Met SBO geen ervaring.
Heeft school niet het samenwerkingsverband ingeschakeld of in ieder geval binnen school de back-up hulp bij kinderen die niet goed meekomen in de klas (weet even niet meer hoe die functie heet)

Yvaine, ik zie dat je ook wel benoemd hoor dat je generaliseerd, dus bedoel mijn bericht niet afkeurend, want je schetst zeker situaties die er ook zijn. Wilde vooral ook een tegengeluid geven 

Mirandje81

Mirandje81

14-09-2021 om 14:40 Topicstarter

mijn punt om niet voor een so te gaan is eigenlijk dat op een sbo er ook gewone reguliere basisonderwijs word gegeven maar in kleinere klassen enz. en doorstroming naar reguliere voortgezet onderwijs is omdat ze zeggen dat hij wel slim genoeg is maar zijn onrust hem belemmerd en een so voor zover ik het begrijp is het ander soort onderwijs en ook het voortgezet is anders voelt het voor mij als een stap terug voor hem en het is waar dat ik ook de zorgen heb dat hij in cluster 4 want dat zou dan van toepassing zijn hij in een klas terecht komt waar die ernstige gedragsproblemen van andere kinderen ( want ik zie bij hem geen ernstig gedragsprobleem ) voor hem een probleem word. Ik ben nog zo bekend met dit alles het is mij nog nieuw maar  vandaar ook mijn vraag.

Mirandje81

Mirandje81

14-09-2021 om 14:48 Topicstarter

Amaranth schreef op 14-09-2021 om 09:13:

Mijn oudste, zwaar adhd, heeft net het reguliere basisonderwijs afgerond. Haar vorige school wilde haar ook in groep 2 doorverwijzen naar speciaal onderwijs, wegens handelingsverlegen zijn. We hebben toen een andere reguliere school gevonden die het wel aandurfde.

Dat bleek een prima zet. Vanaf begin groep 4 is ze medicatie gaan gebruiken. Met veel steun van ons zit ze inmiddels in een Havo/ VWO brugklas.

Ik vond haar toen te jong om regulier onderwijs al af te schrijven. Er was cognitief niks mis, ook geen gedragsproblemen. Dat scheelde wel. Het was puur slechte concentratie, chaos, veel praten en op die manier opvallen. Prima te corrigeren en de wil om mee te doen met de groep was er gewoon.

Ik weet niet of je iets hebt aan mijn ervaring, elk kind is anders natuurlijk.

Heel erg bedankt ik heb erzeker veel aan omdat dit een beetje mijn verhaal is ze zeggen dat hij cognitief heel sterk is maar de onrust hem belemmerd en dat hij de wil om mee te doen en het goed te doen er zeker wel is daarom zou ik hem dan liever op een sbo willen dan op een so maar dat is puur afgaan op wat ik erover lees dus bedankt voor uw reactie

Mirandje81

Mirandje81

14-09-2021 om 14:50 Topicstarter

CreaBea schreef op 14-09-2021 om 08:03:

Hier iemand met ervaring, onze zoon (ASS/ADHD) moest ook uit het reguliere onderwijs naar 'speciaal' in groep 3. Wij zijn bij een SO en een SBO gaan kijken, sfeer geproefd en daarna besloten dat wij SBO meer passend vonden dan SO. Toen ging een commissie kijken of zij dat ook vonden....en gelukkig vonden ze het SBO ook passend. Hij heeft naar volle tevredenheid van alle partijen SBO afgerond en zit nu op het VSO (en heeft het daar uitstekend naar z'n zin en haalt goede cijfers).

Hoe komt zo'n commisie er dan bij is er iets wat je als ouders dan moet doen of gebeurt dat altijd wel ?

Mirandje81

Mirandje81

14-09-2021 om 14:56 Topicstarter

daar komt ook bij dat deze school waar hij nu zit het wel nog zou willen aankijken als hij medicatie zou gaan gebruiken , dat is ook een vreemde stelling toch of ben ik nu te ver aan het denken even ongeacht of wij hem wel of geen medicatie geven 

Ik wil echt even nuanceren dat op het speciaal onderwijs alleen maar kinderen zijn met ernstige gedragsproblemen en die cognitief niet sterk is. Mijn zoontje is cognitief ook heel sterk, en heeft gedragsproblemen laten zien (de start is nu heel goed) vooral door drukte en onduidelijkheid op zijn vorige scholen. Door de structuur en de rust in een groep kan al een heel groot deel van extremer gedrag worden weggenomen, dus hoeven lang niet alle kinderen ernstige gedragsproblemen te laten zien. Daarbij volgen ze gewoon het reguliere programma en kunnen ze tussentijds of bij de overgang naar de middelbare school mogelijk ook weer terug naar regulier.

Dat neemt niet weg, dat ik zeker begrijp dat je eerst wil kijken naar SBO en zou ook mooi zijn als dat kan, zeker omdat hij geen gedragsproblemen laat zien. Maar wil wel even het beeld wat er over SO is nuanceren. Wat jij beschrijft dat gevoel had ik ook, maar de ervaring is inmiddels anders voor mij nu. Mijn zoontje is overigens 6.

Ik zou de vraag bij school neerleggen, zij komen met het advies dus laat ze maar vertellen welke stappen je moet nemen.

Ik weet niet op wat voor school hij nu ziet, maar je zou natuurlijk ook nog kunnen kijken naar een andere reguliere school die meer structuur heeft, bijvoorbeeld meer van de oude stempel is. Niet alle kinderen functioneren goed op een montessori, dalton, vrije school etc.

Dus als hij op zijn 5de medicatie gaat gebruiken kunnen ze hem zogezegd wél handlen?
Hij lijkt mij toch écht redelijk jong voor medicatie.

Zijn er andere scholen in de buurt?
Want ik zou daar eerst het gesprek aangaan.

Een SO / SBO-school kan altijd nog.

Marty1984 schreef op 14-09-2021 om 17:20:


Hij lijkt mij toch écht redelijk jong voor medicatie.

Dat moet geen argument zijn hoor. Als kind dermate problematiek ervaart, kan medicatie heel goed helpen. En dat lijkt me een prima reden.

Misschien handig om bij het onderwerp ook te melden waar je ervaring over vraagt 😇

Amber82 schreef op 14-09-2021 om 13:11:

Yvaine, ik zie dat je ook wel benoemd hoor dat je generaliseerd, dus bedoel mijn bericht niet afkeurend, want je schetst zeker situaties die er ook zijn. Wilde vooral ook een tegengeluid geven

Snap ik en mijn ervaring is dus ook n=1. Dat ging ook over iemand met verder goede cognitieve vaardigheden maar helaas een rottige thuissituatie en problemen op het sociale vlak. Hij heeft best wat mensen af zien glijden op het SO. Maar dat kan uiteraard ook specifiek aan die school hebben gelegen. Fijn dat jouw zoontje in ieder geval wel op een fijne plek terecht is gekomen!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.