Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
tablet

tablet

08-01-2015 om 20:56

ervaring ipad VO

Ik heb 2 kinderen op dezelfde school. De oudste gebruikt(e) boeken en de jongste werkt met een ipad. De oudste heb ik veel begeleid, ken de methodes en zie deze bijna allemaal terug op de ipad van jongste. Ik ben niet enthousiast over het apparaat ( veel te duur voor wat het biedt, niet intuitief) en krijg kromme tenen als ik zie hoe mijn kind er mee werkt. Ik heb het idee dat leren veel beter gaat vanuit een boek dan dit apparaat waar het boek op staat...... Ligt dit aan mijn weerzin? "jongeren pikken dit veel sneller op" ,ben ik te oud om hieraan te wennen. Wie kan ook vergelijking maken met meerdere kinderen en heeft hier een mening over?

Barvaux

Barvaux

08-01-2015 om 21:41

hmm

Hier wel heel anders maar mijn zoon is na drie maanden brugklas begonnen met een laptop met Kurzweil. Ik heb hem daarvoor en nu ook veel begeleiding gegeven en ik mis een beetje het overzicht van het boek. Misschien is dat met een ipad (kleiner beeldscherm) nog meer?

Hebben ze ook geen werkboeken meer? Zoja: hoe werkt dat dan? Hier splitst hij het scherm tussen tekst- en werkboek en dan mis ik ook het overzicht en het snel kunnen scannen bij het zoeken.

Ik denk wel dat dat iets is waar mijn zoon geen last van heeft overigens. Ik heb steeds de neiging om het boek erbij te pakken (wat wij dus wel hebben) maar dat doe ik dus niet omdat mijn zoon het zelf moet doen en dan dus met laptop

Annet

Annet

08-01-2015 om 22:14

Ervaring met laptop

Mijn zoon zit nu in 2 VWO. Ze werken met een laptop. Voor sommige vakken hebben ze geen boek, wel een licentie via de laptop.
Voor Nederlands vindt hij dit prima. Ze doen afwisselend theorie en oefeningen in verschillende onderdelen, bijvoorbeeld woordenschat, spelling en begrijpend lezen. Je hebt niet veel overzicht nodig bij dit soort stof. En het is best handig om de oefeningen via de laptop te maken. Leraar kan dit ook volgen, zowel wat wel/niet gedaan is als hoeveel fouten.
Bij Natuurkunde is het lastiger. Daar wil je wel kunnen terugkijken en is een boek makkelijker. Tijdens de les heeft de leraar de boeken in de klas liggen (per tweetal 1 boek). Hij heeft tijdens de ouderavond aangegeven dat het voor sommige kinderen beter is om thuis ook een boek te hebben.

Oudste heeft ook vanaf brugklas een laptop, zit nu in 6 GYM. Tot en met de derde hadden geen boeken op de laptop. Wel oefenen via de laptop. Vanaf de vierde klas hebben ze onderdelen van bijvoorbeeld natuurkunde en scheikunde via de laptop. Zij heeft daar geen problemen mee.

Ik zou het gewoon loslaten. Het is zoals het is dus leer er mee omgaan.

tablet

tablet

08-01-2015 om 22:43

werkboeken

Ik heb begrepen dat de eerste lichting begonnen is zonder werkboeken, maar dit leerjaar heeft overal werkboeken voor. Inderdaad het overzicht.....Met name voor vakken als biologie en aardrijkskunde. Je hebt geen overzicht van een bladzijde, bent steeds op een pagina aan het in-uitzoomen om onderdelen te vinden. Informatie bij een bron...heen en weer terug. Informatie als bijv. begrippen staan enkele bladzijden verder. Bij een boek leg je er een hand of papiertje tussen en kan je in 1 seconde wat bekijken. Bij de ipad "flip" je door tot je de juiste pagina hebt en weer terug. Te ver en weer terug... En elke uitgever heeft daar zijn eigen manieren voor. Bij talen zou je in het boek bijv. even een woordjeslijst half afdekken voor het leren. Bij de ipad kan je er een blad over hangen, maar o wee als je per ongeluk het scherm aanraakt. Van 2 uitgevers heb ik nu wrts lijsten gevonden die ik uitprint en als leerlijsten geef. Voor leren is het belangrijk dat je je concentreert op waar je mee bezig bent. Mobiel, muziek ed. leiden af, omdat je niet meerdere dingen tegelijk doet, maar snel schakelt tussen die "bezigheden", dus zeer ineffectief. Elk moment dat je afgeleid bent, moet je opnieuw de draad oppakken. Ik heb het idee dat hij door die extra handelingen snel uit de concentratie gehaald wordt. Mijn kind weet niet beter.

Annet

Annet

08-01-2015 om 23:11

Over wrts en muziek

Mijn zoon heeft bijna altijd muziek opstaan (koptelefoon) bij het leren, behalve bij het leren van de woordjes (dan hoort hij de uitspraak via de koptelefoon). Laptop/Ipad speelt daar geen rol, het gebeurt ook bij het leren van vakken via het boek.
Woordjes leert hij via Quizlet. Prettiger dan wrts en de uitspraak is veel beter. Je kunt veel methoden kant en klaar vinden, zo niet dan moet je de woorden invoeren. Uitspraak komt er automatisch bij. Werkt ook op ipad en android.

Afgeleid zijn hoort bij de leeftijd. Wat denk je van de smartphone en al die app-jes. Maar ook zonder smartphone hoort het erbij.
Mijn tip is: focus je op het resultaat, niet op de methode.

Hier de regel dat zoon het zelf mag uitzoeken zolang hij voldoendes haalt.
Bij een onvoldoende voor een vak, ga ik intensief begeleiden. Werkt perfect. Dit kan komen door mijn 'geweldige begeleiding' of door het feit dat mijn zoon zich enorm irriteert aan al dat opgelegd oefenen. Zodra hij weer een voldoende haalt, laat ik het weer los (tenzij het gemiddelde nog onvoldoende is).

Annet

Annet

08-01-2015 om 23:13

Enne..... vroeger

Ging ik telkens lezen in mijn boek (geen leerboek) tussen het leren door. Elke gelegenheid greep ik aan om pauze te houden. De tijd dat er echt efficiënt geleerd werd, was heel beperkt.

Nur

Nur

08-01-2015 om 23:25

aanvulling

Een ipad kan een prima aanvulling zijn op het lesmateriaal maar ik heb grote bezwaren tegen het vervangen van al het lesmateriaal door een ipad.
Ten eerste leren veel mensen beter uit boeken dan van een ipad. Dat geldt niet voor iedereen en voor elk vak maar bij sommigen werkt het opnemen van informatie vanaf geprint materiaal makkelijker.
Ik merk bij mezelf ook dat als ik iets op een scherm lees ik oppervlakkiger lees dan in een boek.
Terugbladeren, aantekeningen maken en dergelijke kan ook op een ipad maar kost meer tijd en werkt onhandiger.
Ten tweede kan je op een tablet niet fijn typen. Voor grotere opdrachten is het dus niet ideaal tenzij je er zelf een apart toetsenbordje bij koopt. Daarnaast lijkt onderzoeken uit te wijzen dat je door schrijven dingen beter onthoudt dan door typen.
Ten derde maken veel docenten niet goed gebruik van de tablet. Ze gebruiken de tablet als een soort elektronisch boek maar maken weinig gebruik van andere functies. Terwijl de kracht van een tablet juist steekt in de mogelijk tot het aanbieden van interactief materiaal, oefen apps en beeld materiaal wat in boeken niet mogelijk is.
Kortom een tablet is een prima aanvulling maar geen prima vervanging.

Twee kinderen die ik goed ken zitten op een ipad school en zij klagen ook nog over: geheugen van de tablet is niet genoeg voor wat er allemaal op moet staan. Dan moet je dus dingen in de cloud gaan bewaren en downloaden en andere zaken er weer afgooien wat meer werk oplevert. Bij intensief gebruik van programma's die veel energie vragen haal je soms het einde van de schooldag niet. Schakelen tussen apps en programma's kan soms tijd kosten, zeker als je er een rijtje open hebt staan. En de moeder klaagde nog over de reparatie kosten van een kapotte tablet en het risico op stelen/overvallen want je stuurt je kinderen toch elke dag met een duur apparaat op pad en de lokale crimineeltjes weten ook wel dat kinderen van school x elke dag hun tablet bij zich hebben. Kind baalde van de leentablet waar ze alle programma's weer op moest zetten en dat paste natuurlijk niet.

Al met al zou ik niet kiezen voor een school die volledig met een tablet werkt.

tablet

tablet

08-01-2015 om 23:51

nou

het is lastig om woordjes in te voeren in wrts of quizlet als je dat beide op de ipad moet doen. Kind moet dus een laptop erbij nemen om de woordenlijst van ipad over te kunnen nemen.
Dat je je wil laten afleiden door media om je heen is een keuze, maar door een apparaat dat het schoolgebeuren makkelijker moet maken niet.

En over de resultaten... die kunnen beter. Het is moeilijk om de prestaties van totaal verschillende kinderen met elkaar te vergelijken. Duidelijk is wel dat de jongste veel meer capaciteiten heeft dan de oudste, maar slechtere resultaten haalt. Deels verklaarbaar, deels absoluut niet.

Ook iPad

Mijn dochter gebruikt ook een iPad omdat ze slechtziend is, maar omdat de rest gewoon boeken heeft, zijn haar boeken in pdf. Dus geen fancy methodes met oefeningen en interactieve dingen. Dat werkt prima. Werkboeken op A3 vergroot.
Ik hoorde van een meisje dat op een school zit waar alles digitaal is dat ze de boeken niet zelf hebben maar moeten inloggen op de site van de uitgever en als te veel kinderen dat tegelijk doen, de site niet werkt. Heel onhandig.

Tablet

Tablet

10-01-2015 om 00:04

Fancy

De methoden die mijn kind gebruikt zijn niet fancy of interactief. Het zijn gewoon de boeken, maar dan weliswaar wel de nieuwste uitgaven en dat is wel een plus. Tot nu toe nog maar 2x meegemaakt dat een boek niet bereikbaar was en enkele die aan het begin van het jaar nog niet beschikbaar waren.

Tablet

Ik bedoel dus dat haar boeken nooit onbereikbaar zijn, omdat ze gewoon als pdf of haar iPad staan. En ik heb begrepen dat bij scholen waar hele klassen met een iPad werken, de kinderen de boeken via internet benaderen. En dan heb je meer kans dat het mis gaat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.