Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mente

mente

09-10-2008 om 23:59

Ervaring met versnellen?

Wie heeft ervaring met versnellen en waar ik vooral benieuwd naar ben, is hoe het daarna is gegaan met je kind? Hoe is evt begeleiding van school verlopen en hebben jullie tips waar ik op moet letten?

Mijn zoon is halverwege het schooljaar 2006/2007 versneld naar groep 4 gegaan, is nu 8 en zit in groep 6.
Hij ging steeds met zoveel tegenin naar school, en ik begreep er eerst niks van. Hij was geliefd bij juf en andere kinderen, werd niet gepest oid, kon goed leren, thuis ging het goed. Maar hij was op zondag al somber omdat hij de volgende dag weer naar school moest. De dag duurt zo lang zei hij. Smorgens zat hij heel gelaten, soms verdrietig snikkend achter op de fiets.
Hij bleek wel een flinke voorsprong te hebben, bleek na een test op (hoog)begaafd niveau te functioneren en in overleg met school hebben we toen besloten hem te laten versnellen.
Ik ben heel tevreden over die keuze, hij gaat sindsdien zonder problemen naar school.

Daarna is er verder geen extra aandacht voor hem geweest. Hij heeft groep 5 zonder problemen doorlopen, en nu dus groep 6 lijkt ook prima te gaan. Hij ligt steeds goed bij juf en klasgenoten, behoort al vanaf begin tot de slimsten van de klas.
Maar ik hoor hem toch soms opmerkingen maken die me aan het twijfelen brengen. Gaat het wel zo goed? Of past hij zich gewoon flink aan? Ik vind het als ouder wel erg moeilijk dat te peilen, of er toch niet iets extra's nodig is?

Wat is eigenlijk gangbaar na versnellen? hoe is bij anderen de evt. begeleiding daarna verlopen?

groetjes mente

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
San

San

10-10-2008 om 08:48

Voorsprong groeit

Veel hoogbegaafde kinderen leren sneller dan het gemiddelde kind. Op enig moment versnellen kan helpen om het kind een tijdje weer wat uitdaging te bieden. Er moet immers eindelijk gewerkt worden. Maar al snel zijn ze wéér verder dan hun klasgenoten. Er blijft extra aandacht nodig. Nogmaals versnellen is meestal geen optie. Dus: verrijken en verdikken. Bij mijn zoon (gr.8) zit een 'versneld' jongetje in de klas. Dat versnellen is al een paar jaar geleden gebeurd. daarna heeft hij een aangepast programma gekregen. Zo leert hij Chinees (en heeft laatst een les aan de rest van de klas gegeven), maakt aparte werkstukken etc. Vooral veel dingen die niet standaard in het schoolprogramma zitten. Maar ook buiten school kun je dingen zoeken om uitdaging te bieden, het hoeft niet allemaal/alleen in de klas te gebeuren.

Tirza G.

Tirza G.

10-10-2008 om 11:37

Versnellen is wel een optie

Ben ik niet met je eens San. Versnellen is wel dégelijk een optie, het is echter geen ultieme oplossing. Versnelde kinderen hebben bijv. hiaten die moeten worden opgevuld (en sowieso eerst worden onderkend......jij bent toch zo slím?). En na de versnelling zal het kind op een gegeven moment weer voor gaan liggen op de rest. Versnellen is niet de oplossing als er niet óók wordt verrijkt.
Er is een lijst, even googelen op versnellingswenselijkheidslijst ofzoiets (leuk woord voor galgje), die kan echt duidelijkheid verschaffen.

Tirza

San

San

10-10-2008 om 13:25

Tirza

Tirza,
Waarschijnlijk ben ik niet duidelijk geweest. Ik bedoel namelijk absoluut niet te zeggen dat versnellen geen optie is. Vaak is versnellen wel degelijk een verstandige zet. Maar - en daar vroeg Mente ook naar - niet als eenmalige oplossing zonder verder vervolg. Omdat die slimme kinderen vaak binnen not-time wederom voorliggen op de rest. Ik begrijp van Mente dat haar kind versneld is, en dat er sindsdien niets is gebeurd. Ik denk er dus precies zo over als jij: versnellen heeft alleen zin in combinatie met verrijken.

suus

suus

10-10-2008 om 13:55

Ook geen acties meer

hoi

mijn dochter is in groep 1 naar groep 3 versneld omdat ze oa avi-uit was, en ook met rekenen een flinke voorsprong had. in groep 3 had ze daarom nog steeds een voorsprong op de rest van de klas, maar de versnelling heeft wel geholpen om die voorsprong iets kleiner te maken.

ze zit nu in groep 4, en eigenlijk hoef ik ook niets meer te doen, ik heb weinig contact meer met school. het gaat gewoon lekker. Ik weet via opmerkingen die mijn dochter maakt, dat ze een deel van de rekenopdrachten niet hoeft te doen, dat ze een eigen rekenboekje heeft, dat ze met 'technisch lezen' zelf een boekje mag kiezen om lekker te gaan lezen terwijl anderen samen moeten lezen. ik weet van de juf dat ze 1 keer per week uit de klas wordt gehaald om samen met andere 'vlotte' kinderen wat samen te gaan doen, leuke uitdagende opdrachten op eigen niveau.

bij de school van mijn dochter wordt het goed opgepakt, bij versnellen betekent dat automatisch verrijken, compacten enzovoort. Dat zou bij jouw zoon ook zo kunnen zijn. het belangrijkste lijkt me dat hij goed in z'n vel zit, dat hij graag naar school gaat en je dus niet meer de problemen merkt die hij een tijd geleden had. Kan uiteraard geen kwaad om eens bij de juf langs te gaan om te vragen of hij verrijkte stof krijgt, en wat ze extra voor hem doen.

Groetjes
Suus

mama 78

mama 78

10-10-2008 om 17:39

Plusklas

Fijn dat dit aan de orde gesteld wordt! Ik ben ook benieuwd naar de reacties, want ik zit in hetzelfde schuitje met mijn dochter.
Ze is net 8 geworden en zit nu in groep 6. Ze heeft 5 weken groep 5 gedaan, vorig jaar. Groep 4 werd een drama. Ze was ontzettend dwars thuis. Ze werd heel ongelukkig en ging met tegenzin naar school. Thuis kwam alles eruit. Ze vond alles veeeeel te makkelijk, ze haatte het om dingen 2x te moeten doen, ze vond het vreselijk als ze naar uitleg moest luisteren. Toch hadden de leerkrachten in het begin niets door. Ze wisten wel dat ze slim is (elk jaar ging het rond februari fout, dan zat ze tegen het plafond), maar volgens hen maakte ze toch veel fouten.Wij zagen dat ze heel erg aan het onderpresteren was. Mijn dochter heeft toen zelf de leerkracht uitgenodigd thuis en heeft alles eruitgegooid wat haar dwars zat. Er is toen afgesproeken dat ze groep 5 werk zou gaan doen. Dat deed ze heel goed. Ze is toen de laaste weken van het schooljaar naar groep 5 gegaan. Daar is ze erg van opgeknapt, ook sociaal. Ze kwam nu bij ontwikkelingsgelijken en maakte veel vriendinne. Ze zei zelf dat ze met hen veel beter kon praten.
Nu zit ze dus in groep 6. Het gaat prima, het is net een spons, ze zuigt al de leerstof op. Nog steeds gaat het haar makkelijk af. We beseffen terdege dat het weer kan gebeuren dat ze haar klasgenoten voor is qua leerstof. Versnellen of niet versnellen, het is allebei een oplossing. Bij ons (tot nu toe) de juiste.
Wel zit ze nu ook in de Plusklas, om iets extra's te hebben. We houden het lijntje met school kort. Zodra we in haar gedrag weer dingen bemerken weten we hoe laat het is. Ook hebben we met haar afgesproekn dat ze eerlijk zegt als ze het weer te makkelijk vindt.
Het is zo belangrijk dat een kind uitdaging krijgt!!
Naast school en Plusklas zit ze op nog 2 andere activiteiten. Het is voor haar heel belangrijk dat ze wat te doen heeft.

Wij kunnen dus positief terug kijken op de versnelling.
Ik ga regelmatig naar de leerkracht om bij te praten, extra werk is ook belangrijk. Wel moet het uitdaging bevatten, dus niet meer van hetzelfde.
Ik ben er ook voorstenader van dat een kind doorgetoetst wordt. Pas bij D stoppen. Een kind dat aan het eind van het jaar C scoort, kan over.Dus geen genoegen nemen met C scores.

Verder volg ik met interesse dit onderwerp! Ik ben ook benieuwd hoe mijn kind het blijft doen!

Tirza G.

Tirza G.

10-10-2008 om 20:00

Hahaha san

Moet je nagaan hoe je een zin anders kunt lezen. Ik las: Nogmaals (komma, leespause, nogmaals in de zin van: nog een keer zeggen) versnellen is geen optie. Dus meer in de trant van: ik zal het nog een keer uitleggen: versnellen moet je niet doen.

Wat jij bedoelt is nógmaals versnellen.......als in nog een keertje als het al een keer gebeurd is.

Goed. Niemand snapt het nu meer, behalve wij, denk ik. Ik lig in een deuk Dames: sla deze posting maar over

Tirza

Irene

Irene

10-10-2008 om 20:20

Ervaring

Onze oudste zoon heeft een half jaar groep 2 en toen een half jaar groep 3 gedaan. Hij zit nu in groep 5 en is net weer doorgetoetst. Hij heeft voor de eindcito's van groep 5 hoge B scores gehaald. Rekenen en begrijpend lezen doet hij nu helemaal niet meer met de klas, maar allemaal aangepast werk. Daarnaast zit hij in een plusklas (1x per week) en doet hij ook dingen samen met de Remedial Teacher (hij gaat nu bijvoorbeeld leren hoe je informatie kunt verzamelen om werkstukken te maken enzo). School heeft speciaal voor hem nieuw materiaal gekocht en denkt ook al na over hoe het verder moet als hij op een gegeven moment door alle basisschoolleerstof heen is.
Alleen versnellen is volgens mij nooit een oplossing. Er moet altijd wat op volgen. Ik zou in ieder geval vragen aan de school om bij iedere A score door te toetsen en aan de hand van de resultaten een programma samen te laten stellen voor je kind.

Astrid

Astrid

11-10-2008 om 21:27

Ervaring (positief) met versnellen

Voordat mijn zoon naar de basisschool ging vermoeden ik al dat hij later ging versnellen. Met 3 jaar las hij nl. al Jip en Janneke voor en kon hij je elk land op de wereld op de kaart aanwijzen.

Mijn zoon is na gr. 2 naar groep 4 gegaan. Hij was toen net 6 jaar. Gr. 4 en 5 ging prima, was wel nog steeds de beste van de klas.

In gr. 6 begon hij zich stierlijk te vervelen. Kwam er thuis uit. Ze hebben hem toen doorgetoetst tot hij op C niveau kwam. Nou C heeft hij nooit gehaald, hij bleef maar A's scoren. Pas met de cito van midden gr. 8 haalde hij op 1 onderdeel een B. Op dat moment was hij bijna 9 en zat eind gr. 6.

Begin gr. 7 hebben ze bij hem de basisschoolstof afgerond. Hij was gewoon klaar. Heeft ook met de eindcito meegedaan. Sindsdien doet hij apart werk. Hij had na gr. 7 met 10 jaar naar de brugklas gemogen. Uiteindelijk niet doorgegaan omdat de vo scholen moeite hadden met zo'n jonge leerling die ook nog eens autistisch is en motorisch zeer zwak.

Nu zit zoon in gr. 8 en doet spaans, wiskunde, sterrenkunde en uitgebreid engels. Verder geeft hij af en toe een les aan z'n eigen klas. Daarnaast begeleidt hij kinderen uit jongere jaren. Het is voor hem een soort rijpingsjaar voor de brugklas waar hij straks met net 11 naar toe gaat. Omdat hij voor z'n autisme een rugzakje heeft kunnen we qua extra leerstof kopen wat we willen.

Achteraf gezien hadden ze dat eerder moeten aanbieden, maar toen was er nog geen geld en geen middelen. Nu was hij eind gr. 6, met al een jaar overgeslagen, klaar met alle stof. Enige verdieping had wat beter op z'n plaats geweest.

Ik ben erg blij dat mijn zoon destijds versneld is, maar 2x versnellen was voor hem wat teveel van het goede geweest.

mente

mente

11-10-2008 om 21:57

Dank voor jullie reacties

Dank voor alle reacties tot nu toe! Ik wil binnenkort een keer een afspraak maken met de leerkracht en kan jullie tips goed gebruiken. (zoals vragen naar cito, en of ze hem wel/niet doortesten)
Op dit moment gebeurt er niks extra's, mijn zoon is versneld en thats it. Ik begrijp uit jullie reacties dat dat eigenlijk niet klopt.
(Er is wel een A, B, en C niveau in de groep waarop de hoeveelheid werk is aangepast).
Er zijn nu bij hem geen signalen zoals bv gedragsproblemen die erop kunnen wijzen dat het niet goed met hem gaat. Maar bij hem zal dat zich denk ik ook niet snel uiten in lastig (en dus opvallend) gedrag. In groep 2 was de juf stomverbaasd toen ik haar vertelde hoe verdrietig hij smorgend de deur uitstapte. Daar merkte ze op school niks van. Ook klaagde hij toen vaak over buikpijn, heb ik hem enkele keren op moeten halen van school omdat hij had overgegeven terwijl er thuis niks aan de hand was.
Hij zegt nu bv terloops: groep 6 is wel leuker dan groep 5 hoor, hier zit ik tenminste niet altijd naar de klok te kijken.
Donderdag vindt hij een 'supervervelende dag want dan moeten we zoveel werken'. Bij doorvragen blijkt het niet zozeer de hoeveelheid werk, maar juf legt zo lang uit, vooral bij taal en rekenen.
En nu hij huiswerk krijgt merk ik dat hij daar niet echt moeite voor hoeft te doen. Deze week bedacht hij in bed opeens dat hij die dag nog rekenwerk had meegekregen voor de volgende dag.
Ik stemde wat mopperend toe dat hij nu een begin maakte. Dat gaat eigenlijk niet nu nog even snel zei ik, daar moet je de tijd voor nemen. Hij had t in 5 minuten af, foutloos.

groeten Mente

Z0nnetje

Z0nnetje

12-10-2008 om 10:18

Ervaring & goed boek

hier ook een zoon die versneld is, hij heeft groep 5 overgeslagen. Zij zit nu in groep 7. Deze kinderen moet je wel blijven begeleiden, versnellen lost het probleem tijdelijk op.

Vergelijk het met een auto die 120 kan rijden. Door het versnellen mag hij 50 ipv 30 rijden. Dat is even leuk maar lost het 'probleem' niet op. Er komt een moment dat die 50km te langzaam is...

Een heel goed, en erg leesbaar, boek is: Als je kind (g)een einstein is.

Dit was voor ons (& school) toch wel een eye-opener

Jolijt

Jolijt

12-10-2008 om 13:45

'probleem' blijft

Hier een dochter in 3TVWO die nog steeds alles heel makkelijk vindt. Gelukkig speelt ook deze school in op haar leergierigheid en biedt extra's aan. (extra werk/boeken/grieks)
In onze ogen is het belangrijkste wat we (ouders/school/omgeving) haar hebben kunnen bieden inzicht in haar situatie. Het zal zo blijven; makkelijke(r) dingen moeten goed worden beheerst om verder (leuker) te kunnen gaan.
Heel veel franse woordjes maken de franse taal; per stuk zijn woordjes makkelijk, de taal is dat niet.
Rekenen bestaat uit een aantal standaard trucjes... hou vol en het wordt wiskunde (eerste jaren ook nog erg makkelijk...)
De middelbare was dan wel niet de oplossing qua moeilijk, de hoeveelheid vakken en onderwerpen heeft wel veel goed gedaan.
Heel veel plezier heeft onze dochter gehad van: het behalen van het typediploma en het beheersen van computerprogramma's (word/excel/powerpoint)

Reacties op irene en jolijt

'Rekenen en begrijpend lezen doet hij nu helemaal niet meer met de klas, maar allemaal aangepast werk'.
Irene, ik ben er nieuwsgierig naar hoe je kind het vindt, al dat aangepaste en zelfstandig werken. Onze ervaring met aangepast en zelfstandig werken was namelijk niet zo positief. Onze zoon wilde zo graag bij de groep horen, die had helemaal geen zin in steeds maar alleen werken.

Jolijt, ik vind het leuk om ook eens iets te lezen over wat oudere kinderen. Meestal gaan hb. vragen over jonge kinderen. Onze zoon is pas gestart op de universiteit. Hij loopt voor het eerst aan tegen heel veel stof op een heel wat hoger niveau dan hij gewent was. Ook boeiend om te zien hoe hij daar nu mee om gaat. Hij werkt (voor het eerst) knetterhard. Maar hij legt de lat ook heel hoog en heeft nu weinig tijd voor ontspanning.

Irene

Irene

13-10-2008 om 20:16

Elvo, reactie

Onze zoon vindt het niet erg om eigen werk te maken i.p.v. met de klas mee te doen. Nu in groep 5 is er gelukkig ook geschiedenis en aardrijkskunde en dat doet hij dan wel met de klas mee. En als de rest gaat rekenen pakt hij zijn eigen rekenwerk.
Hij vindt toetsen maken nog het leukste om te doen...

Tanja

Tanja

24-10-2008 om 14:43

Ook hier soepel verlopen

Mijn zoontje is versneld van groep 3 naar groep 5.
Ik merk dat hem dit echt goed heeft gedaan.
Werken vindt hij niet leuk, saai.
Op school zijn ze met een plan bezig om deze kinderen naast het reguliere onderwijs. Taken te laten doen die ze echt leuk vinden om te leren.
Bijv. Als hij rekenen krijgt, dan hoeft hij niet 40 sommen te maken maar 10. De tijd die hij "over" heeft gedurende een week, mag hij besteden aan een onderwerp dat hij gekozen heeft. Bijv dinosauriërs en hij mag zich dan daarin verdiepen en een map van maken om vervolgens bijv. een spreekbeurt erover te houden.
Zo blijft leren leuk en worden ze gestimuleerd om moeite ergens voor te doen.
Want het gevaar is bij deze kinderen dat ze niet leren om te leren.
En op deze manier wel.

Mijn zoontje is er erg enthousiast over.

Guinevere

Guinevere

24-10-2008 om 20:05

Artikel over versnellen in nrc

Zie hier voor alle geïnteresseerden een artikel van het NRC Handelsblad van gisteren: http://www.nrc.nl/wetenschap/article2035395.ece/Klas_overslaan_geeft_problemen_in_de_brugklas

Schuld van leraren

En de oorzaak van de problemen in de brugklas ligt dus niet aan het kind, zelfs niet aan de klasgenoten, maar aan de HOUDING van de leraren!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.