Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
18-01-2011 om 12:22
Oudste zit nu in groep 8 van een Montessori-basisschool en heeft een vwo-advies. Vorig jaar zijn we al even wezen kijken bij de open dag van het Amadeus-lyceum in Utrecht. Leuke indruk van gekregen!
Nu heeft oudste op school infopraatje van mensen van UniC in Utrecht gehad en was daar erg weg van. Wij vinden de school wel erg weg van ons huis. (En in mijn beleving lijken de beide scholen qua systeem wel op elkaar).
Tuurlijk gaan we naar de open dagen, lezen de rapporten enzovoort. Maar ik ben heel benieuwd naar ervaringen van ouders die nu al een kind op één van de beide scholen heeft. Iemand hier die mij ervaringen kan vertellen?
Groetjes, Bianca
19-01-2011 om 11:18
Unic
Het gaat niet goed met Unic. Ze hebben dit jaar minder brugklasleerlingen dan ooit (iets meer dan 50, streven was 120) en veel leerlingen stromen uit na het eerste jaar of in de bovenbouw. Reden: ze lopen een achterstand op. Dochter van vrienden zat in jaar 2 en is na de kerst overgestapt naar 't Gerrit Rietveld. Ze heeft de hele kerstvakantie moeten werken, want ze had al een enorme achterstand. Hopen dat ze over kan gaan naar de derde deze zomer. Na het 4e jaar stromen ook heel veel leerlingen uit naar andere scholen omdat ze bang zijn anders nooit een diploma te kunnen halen.
Ik zou 't niet doen.....
Amadeus is wel wat beter geregeld. Je moet wel een kind hebben dat vanuit zichzelf redelijk gemotiveerd is, anders kun je beter een school zoeken met wat meer structuur.
Groet,
Jujube
19-01-2011 om 12:07
Amadeus
Met het Amadeus gaat het ook niet goed. Qua aanmeldingen merk je dat niet, maar het personeelsverloop is erg groot. (Goh, hoe zou dat komen?..) Daarnaast zijn er het afgelopen schooljaar leerlingen geslaagd doordat de tentamencijfers veel te hoog uitvielen t.o.v. de examens. Dat kwam weer doordat leerlingen dezelfde tentamens vaker dan 1x mochten overdoen. Dus het is minder dan het lijkt daar op het Amadeus.
verder werken ze daar met laptops en draadloos internet, wat volgens mij nooit goed kan zijn voor kinderen. (Er is niet zolang geleden ontdekt dat planten ziek worden van de straling....)
Mocht je toch erg graag voor dit schoolsysteem kiezen, dan zou ik toch eerder gaan voor de werkplaats in Bilthoven. Nadeel daarvan is wel dat er heel veel inschrijvingen zijn ieder jaar en dat je dus grote kans hebt dat je wordt uitgeloot.
19-01-2011 om 22:31
Jujube en domeinassistent
@Jujube: Oei dat zijn geen goede signalen. Dergelijke verhalen had ik al googlend ook al gevonden. UniC zakt op ons lijstje.
@Domeinassistent: je nickname doet vermoeden dat je er werkt? Of zit ik verkeerd? Ik ben wel heel benieuwd naar de reden van het verloop van de docenten.
Zaterdag gaan we uitgebreid daar kijken, en ik zal ook eens wat meer doorvragen. Ik hoop op nog meer reacties, zeker van ouders die daar hun kind hebben!
Het draadloos internet schrikt mij minder af moet ik zeggen. Maar dat is gewoon een kwestie van verschil van mijn mening.
De Werkplaats is geen optie, voor ons veel te ver weg (we komen al van buiten de stad).
Dank voor jullie input alvast!
Groet, Bianca
20-01-2011 om 19:51
Unic
Dochter zit op Unic 4 havo. Wij zijn tevreden. Vergeleken met een andere VO school waar we ervaringen mee hebben staat men op Unic erg open voor ouders. Docenten stellen contact met ouders op prijs. Dit gaat heel handig via e-mail in Edunic de elektronische leeromgeving. Dochter heeft goede contacten met docenten en medeleerlingen. Onze dochter is een type dat graag zelf aan de slag wil, lange klassikale betogen pikt ze minder goed op, herhalingen vind ze ook verschrikkelijk. Dit type onderwijs moet wel een beetje bij een kind passen maar ook bij de ouders. Zelf initiatief nemen werkt het beste. Dat de instroom van nieuwe leerlingen afnam heeft denk ik vooral ook te maken met de ruimte,in het kantoorpand had men slechts de beschikking over kleine lokalen, de dependance was oud. Unic heeft nu een prachtig nieuw gebouw. De meeste docenten uit de tijd dat mijn dochter op school kwam werken er nog steeds.