Temet
11-02-2011 om 21:42
Even sparren over de (on)wenselijkheid van versnellen
Paar dagen terug het tienminutengesprek gehad over zoon van 5 (groep 2, in oktober 5 geworden). Het gaat goed, erg goed zelfs. Prachtrapport, enthousiaste leerkracht. Zoon leest, en goed ook, en om aan die 'leeshonger' (aldus - en terecht - de juf) tegemoet te komen mag hij nu telkens een boekje uit groep 3 halen om in zijn eigen klas te lezen, als dat uit is een nieuw boekje, etc. Over de vorderingen vindt kennelijk ook overleg plaats tussen leerkracht van groep 2 en avn groep 3.
Ook rekenen gaat prima, al is de voorsprong minder in het oog springend. Kind lijkt zich ondertussen goed te vermaken, heeft volop vriendjes in de klas en gaat gezellig zijn gang.
Juf zegt: X is een kind dat wat extra uitdaging nodig heeft. Dat wordt nu dus bijvoorbeeld gegeven met die leesboekjes, er zitten nog wat andere dingen in het vat. Ook voor volgend jaar zal gekeken worden hoe meneer nuttig en aangenaam bezig kan worden gehouden. En misschien, zo zei juf, moet er op termijn ook worden gedacht aan een klas overslaan. Maar daarvoor is ook het (jawel, daar is het woord weer) sociaal-emotionele aspect belangrijk.
Ik ben dat wel met haar eens en ben in principe geen voorstander van versnellen voor zoon. Maar partner is nogal ambitieus waar het de onderwijscarriere van zijn kind aangaat en die vindt versnellen eigenlijk wel een goed idee. Dat zit mij weer niet lekker, ik ben bang dat hij daarop gaat aansturen (Aziaat he, denk ik dan meteen weer...)
Ik vind dat er niet versneld moet worden, tenzij er een noodzaak is, bijvoorbeeld omdat kind zich stierlijk verveelt in de groep of zich er anderszins ongelukkig voelt - daarvan is nu nog totaal geen sprake. Ik denk dat hij er, zolang er geen problemen zijn, niks mee te winnen heeft. Er is geen prijs voor snel klaar zijn, hij is straks in groep 3 sowieso al een van de jonkies. Zolang hij goed ligt in de groep en in extra taakjes zijn ei kwijt kan dank ik ons goede gesternte en wil er verder vanaf blijven. Maar partner denkt dat het aantrekkelijk is om zo weinig mogelijk tijd in het BO door te brengen. Een zekere logica zit daar natuurlijk ook wel weer in.
Wat vinden jullie, welke benadering levert voor zoon het meeste op? mijn "if it ain't broke, don't fix it"-houding, of partners "er zoveel mogelijk uithalen"?
Groeten,
Temet
Chippie
11-02-2011 om 22:24
Temet ´er alles uithalen´
Temet, of misschien moet ik zeggen Temetman, het leven is geen wedstrijd. Je haalt niet meer uit je basisschool, of welke school dan ook, als je die sneller doet dan andere kinderen. Dat is echt een kulargument.
Onze middelste is versneld. Wij waren niet pro/versnellen, school ook niet. Eigenlijkk waren we allemaal tegen. Maar op een gegeven moment, net in groep 3, werd het alle betrokkenen duidelijk. Dit is geen groep drie kind, dit is een groep vier kind. Ook sociaal emotioneel. Het voelt voor ons dus ook niet als versnellen. Er waren toen geen problemen, kind ging nog steeds met veel plezier naar school, had vriendjes in zijn klas (en ja, verschil was erg duidelijk) hij rekende mee met groep 4 en las boeken op zijn eigen niveau. Maar met alles, behalve met gym, kreeg hij een ander programma. En dat blijft niet leuk.
Wat bij ons de doorslag heeft gegeven is te bedenken dat we NU moeten doen wat NU goed voor hem is. NU is dat door naar groep 4. In groep 7-8 zien we dan wel of hij klaar is voor vootgezet onderwijs of dat het beter is om hem nog een jaartje langer op basisschool te laten.
ayla
11-02-2011 om 22:32
Temet
dochter is versneld zoals bekend. Bij ons werd van alle kanten aangeraden om te versnellen, door de psycholoog, de oude school en de nieuwe school. Een echt versnellingskind zei de oude school nog. Cognitief liep ze niet enorm voor, had nog niet eens avi 1 gehaald en haalde d en e scores op de M3 toetsen maar emotioneel was ze al jaren verder. Ze heeft 3 weken proefgedraaid in groep 3 om te kijken of ze het aankon en ging met zo'n sprongen vooruit dat de nieuwe school het wel aandurfde. Tot nu toe heeft daar niemand spijt van gehad. Bij ons speelde dus voor een stuk sociaal emotionele voorsprong mee.
69er
11-02-2011 om 22:50
Beetje ot met glimlach...
een kind lang laten kleuteren op sociaal-emotionele gronden is voor velen hier "not done". Ha, nu lees ik dat het wel een reden kan zijn om een kind te versnellen. "k kan een kleine glimlach niet onderdrukken.
69
ishtar
11-02-2011 om 23:17
Even afwachten
als hij in groep 3 nog steeds zo ver voorloopt en/of gaat uitlopen is er nog genoeg tijd om te versnellen.
Je zoon lijkt voorlopig genoeg te hebben aan wat er geboden wordt, en wil nog graag leren. Je hebt pas een probleem als dat ophoudt, dat willen leren. Dan ga je onderpresteren krijgen.
Kinderen ontwikkelen zich in sprongen. Het kan best zijn dat jouw zoon nu een sprong gemaakt heeft voordat de rest van de klas dat doet, en het kan ook zo zijn dat hij de volgende sprong later maakt. Dan heb je een probleem als je dan al versneld hebt.
Yta Chalne
12-02-2011 om 09:18
Versnellen
Tja. Het is al heel vaak ter sprake gekomen, maar de kans is groot dat je kind niets heeft aan versnellen, aangezien de meeste snelle kinderen geen ontwikkelingsvoorsprong hebben die je kunt bijtrekken door wat over te slaan. Ze ontwikkelen zich simpelweg in een ander tempo dan 'de gemiddelde leerling'. Dat blijft zo.
Het beste is toch daar zoveel mogelijk de juiste school bij te zoeken, zodat de lol in leren blijft bestaan. En dan maakt versnellen niet meer zoveel verschil.
Primavera
12-02-2011 om 10:12
Onze redenen om te versnellen
Onze jongste dochter hebben we wel versneld. Zij is van Maart, dus het verschil in leeftijd met de klas is niet zo groot, maar ik denk dat we haar ook versneld zouden hebben als ze een paar maanden later geboren was.
In groep 0 (die hebben ze hier vanaf 3 jarige leeftijd) en groep 1 was ze duidelijk sneller den voor vergeleken de rest. Ze vermaakte zich echter prima en zou zich waarschijnlijk ook prima in groep 2 vermaakt hebben.
Het probleem is dat ze daarna in groep 3 geen barst meer te doen zou hebben en groep 3 nou niet een makkelijke groep is om extra werk te geven zonder helemaal buiten het klassenprogramma te vallen. Groep 3 is gewoon oeverloos saai als een kind rekenen en lezen al beheerst.
Het was dus duidelijk dat ze of groep 2 of groep 3 zou moeten overslaan.
Omdat hier de kleutergroepen apart zijn van de andere groepen en ze vanaf groep 3 in principe dezelfde klasgenoten en ook dezelfde juffen houden t/m groep 7 leek het ons beter om groep 2 over te slaan zodat ze gelijk met de anderen een 'nieuwe' groep 3 zou vormen ipv later in groep 4 in een zich al gevormde klas erbij te komen.
Wij hebben dus meer voor de 'voorkomen is beter dan genezen' strategie gekozen en daarvoor het handigste moment gekozen. Dochter doet het nog steeds met twee vingers in haar neus, maar vermaakt zich verder wel. In de hogere klassen kan ze dan net zoals haar zus wel de plusklassen gaan volgen, waar ze bijv. een extra taal leren die niet standaard op de middelbare school gegeven wordt leren of andere activiteiten. Die opties hebben ze hier alleen niet voor de onderbouw op de basisschool.
Groeten Primavera
M Lavell
12-02-2011 om 10:23
Zie je wel
Over versnellen (of niet) is een heleboel te filosoferen, maar wat dat allemaal betekent in een individueel geval is niet zo helder.
Feit: Het lesniveau van dat wat er in het bo wordt aangeboden, kan door heel veel leerlingen sneller worden doorlopen. Daar hoef je niet briljant voor te zijn.
Daar ligt dus geen obstakel.
Het werkelijke obstakel zit tussen de oren. Telkens weer blijkt uit onderzoeken dat het succes van versnellen of juist niet versnellen, staat of valt met de houding van ouders en leerkrachten.
Niet versnellen terwijl de juf of de ouders dat nodig vinden, leidt tot problemen omdat de ontevreden partij die ziet en ventileert. Er doen zich steeds opnieuw 'zie je wel' momenten voor. Dat motiveert het kind niet.
Precies hetzelfde verschijnsel doet zich voor bij wel versnellen terwijl een direct betrokken partij het maar niks vindt.
Dat laatste komt het vaakste voor en is zelfs bij de overgang van bo naar vo betrekkelijk standaard: Er is altijd wel een vo leerkracht die het kind te jong vindt en dat ook telkens weer en nadrukkelijk laat blijken in woorden, beoordeling, of het aanbieden van stof.
Dat is dan ook een echte hobbel bij versnellen, al duurt dat meestal maar even (brugklas) en slaan de meeste versnellers zich erdoor heen.
Er bestaat een versnellingswenselijkheidslijst (jemig) http://leerlingzorgpo.kennisnet.nl/attachments/553546/versnellingslijst.pdf
Mijn opvatting: er is niks tegen aziatische ambities en versnellen tot je een ons weegt. Ze zijn er, die met 14 al klaar zijn met het vo. Dat is niet slecht.
Behalve, en daar moet je dus het meest op letten, als het kind voortdurend omgeven wordt door partijen die zich niet in kunnen houden en die bij elke scheet 'zie je wel' roepen.
Daarop moet je anticiperen.
Groet,
Miriam Lavell
josephine*
12-02-2011 om 12:49
Gewoon ouder worden en opgroeien
Ik denk dat ook een gemiddeld kind de basisschool best in 2 jaar minder kan doorlopen en hetzelfde geld voor de middelbare school. Het wordt zelden hardop gezegd, maar ik heb altijd de indruk gehad (als leerling en als moeder) dat een belangrijke functie van school is kinderen bezighouden tijdens het opgroeien. Zo wordt de stof flink uitgesmeerd over de daarvoor vastgestelde jaren. De hele klas sloft voort in een zelfde tempo, wel zo makkelijk te organiseren voor school.
Ambitieuze ouders en/of kinderen "verstoren" dit ritme door om uitdaging te vragen en dan staat de school voor een opgave hier iets mee te doen (of niet, maar ook dan is hun routine verstoort). Versnellen is dan de makkelijkste oplossing voor school, want ze hoeven niks aan hun ingesleten routine te veranderen en zijn weer even van een ambitieuze "lastpak" af. Of ben ik nu cynisch?
Maylise
12-02-2011 om 13:01
Op blijven letten
Ik zou hem nu nog niet versnellen als hij goed in de groep ligt en een juf heeft die hem extra uitdaging kan bieden. Blijkbaar zit hij nu verder prima op zijn plaats en speelt juf goed in op zin behoeften. Mocht de situatie over een paar jaar anders zijn kan je alsnog voor versnellen kiezen. Ik vind versnellen een prima oplossing als de situatie in de huidige klas niet lekker zit maar ik zou er niet voor kiezen als het gewoon goed gaat. Voor een kind met een flinke voorsprong helpt het vaak ook nauwelijks en dan zit je na een paar maanden weer in dezelfde situatie. Je kan natuurlijk wel eindeloos versnellen maar ik zou het zelf eerder zoeken in verbreden en verdiepen van de stof zoals de huidige juf van je zoon doet.
josephine*
12-02-2011 om 13:34
If it ain't broke, don't fix it
Dit zou mijn instelling zijn. Er is namelijk een kans dat hij elders wel tegen de grenzen oploopt en dan kun je altijd nog ingrijpen.
Je zoon voelt zich lekker in de kleuterklas en daar is een ander soort onderwijs als in groep 3 en verder. Het spelen neemt nog een grote plaats in en met wat uitdagende werkjes voelt hij zich daar goed. Nu niets aan veranderen.
Later als het leren belangrijker wordt (en het spelen en de vrijheid minder) is er een grote kans dat hij zich gaat vervelen en dan zou je altijd nog kunnen versnellen. Ik heb eens een documentaire gezien van een 10 jarige in 2 gym, die nog met autootjes speelde. Het kan, maar het lijkt mij een eenzame weg voor een kind.
Primavera
12-02-2011 om 15:23
Opmerkelijk
Ik vind het eigenlijk opmerkelijk in de door Miriam's gelinkte versnellingswenselijkheidslijst (hoeveel keer worrdwaarde?) dat daar versnellen in groep 2 of 3 wenselijker wordt geacht dan in hogere groepen.
Dat bevestigd wel weer een beetje het gevoel wat ik er over had.
Groeten Primavera
Thelma
12-02-2011 om 15:33
Eigen tempo
Versnellen betekent gewoon dat je het kind zijn of haar eigen tempo laat volgen. Als een kind het naar zijn zin heeft op school en goed ligt in de groep zou ik daar nooit aan beginnen. Maar verveelt een kind zich loopt het vast dan moet je iets.... Vooral kinderen met een hoge begaafdheid lopen vast omdat het onderwijs voor hen een tergend langzaam tempo heeft. Probleem bij eigen tempo volgen is het systeem. Een kind dat een paar jaar versneld staat ook een paar jaar eerder voor de keuze van het vakkenpakket en de vervolgstudie. Je zult per kind moeten bekijken of het volgen van eigen tempo beter is dan het afremmen van de ontwikkelingsdrang. Als ouder doe je het daarbij nooit goed. Er zijn kinderen die eigen tempo hebben gevolgd en twee jaar eerder op het VO kwamen die bijvoorbeeld niet mee mochten op excursies in het buitenland omdat daar alcohol gedronken mocht worden. Andersom als er een probleem is en je daar als ouder over wilt praten krijg je nogal eens te horen had hem dan ook gewoon wat langer over de basisschool laten doen. Zelf ben ik er zo langzamerhand achter dat ouders van kinderen met een veel sneller tempo dan gemiddeld meer ruimte moeten krijgen om bijvoorbeeld een paar jaar geheel iets anders te doen. Fijn gaan zeilen of zo.
NaShA
12-02-2011 om 15:43
Geweldig die v....lijst
Die voorbeelden in die kaders! Zo zie je eigenlijk maar hoe ver je er als leerkracht naast kan zitten!
ayla
12-02-2011 om 16:22
Successen in het verleden....
Een versnelling geeft vaak maar een beperkte duur succes. Dan zie je dat kinderen, vooral de hele slimme, de rest van de klas allang weer ingehaald hebben en weer voorlopen. Ik zag dat ook bij dochter, is eigenlijk met een achterstand op alle gebieden de versnelling in gegaan en loopt op veel gebieden alweer voor. Je moet naast versnellen gewoon blijven compacten en uitdagen, anders kun je bij die kinderen wel 2 of 3 keer versnellen en dat lijkt me nou weer niet fijn.
margje van dijk
12-02-2011 om 20:15
Niet te zeggen vind ik
Onze oudste is versneld, heeft groep 4 overgeslagen. Hij is een typisch hoogbegaafd kind (is nooit getest, maar is dit jaar 10e van NL geworden bij de junior wiskunde olympiade en zo zijn er nog een paar dingen), dus daar begint het al mee: wat voor kind is het.
Oudste is een 'loner', is dat ook altijd geweest, ook toen hij nog bij zijn leeftijdsgenoten zat. Dat was voor ons de meest doorslaggevende reden om hem te laten versnellen: het belangrijkste bezwaar van versnellen is 'mogelijk geen aansluiting bij oudere klasgenoten', maar hij had nu óók al geen aansluiting. Dus daar was niets te verliezen. Hij heeft het in sociaal opzicht niet makkelijk gehad in de klas, maar ik kan niet zeggen of hij het beter gehad had als hij gebleven was waar hij zat. Het grote voordeel is wel geweest: hij was er een jaar eerder doorheen. Nu op het gymnasium is 'het probleem' er eigenlijk nog steeds (niet dat hij allemaal hoge cijfers haalt, maar hij snapt altijd wel alles in 1 keer en kan niet 'werken', wat hem vast nog gaat opbreken), maar de afstand tot zijn klasgenoten is een stuk kleiner dan op de basisschool. Hij is een satellietje om de groep, maar er zijn nog wel zes satellietjes en dat schept ook weer een band.
Middelste was - dacht ik altijd - 'gewoon', kon goed rekenen, was minder goed in taal, en meer bezig met wat er om hem heen gebeurde. Nu pas, nu hij voor VO-keuze staat, ben ik ineens door leraar groep 8 met de neus op de feiten gedrukt: ook dit kind is een erg slim kind, dat zich waarschijnlijk stierlijk verveelt op school. Had ik echt nooit aan gedacht. Maar over versnellen heeft ook nooit iemand het gehad bij hem. Ik ben ook nog steeds een beetje verbaasd/beduusd dat hij ook naar het gymnasium gaat nu. (Ik begin me schuldig te voelen dat ik dat nooit gedacht heb en hem daardoor wellicht ernstig tekort gedaan heb
Jongste is weer meer zoals oudste. Evident geval. Bij hem begonnen de gesprekken ook al in groep 2. Maar inmiddels had school een nieuwe directeur en versnellen werd niet meer gedaan. Verbreden: ja. Versnellen: nee. Dus kind kreeg extra opdrachten en zo. Maar wat blijkt: kind is juist wel een heel sociaal kind en heeft helemaal geen zin om een beetje aparte projecten te gaan doen, hij besteedt zijn tijd in de klas liever aan de andere kinderen. Dus hij is zo'n kind dat bij iedereen goed ligt, dat op elk verjaarspartijtje mag komen (totaal nieuwe ervaring voor ons
en hij doet zijn schoolwerk er nog even bij als hij toevallig zin heeft. Nou, ook prima, vind ik. Op deze manier komt hij zijn schooltijd toch prima door, denk ik dan maar.
Concluderend denk ik dat ik in jouw geval inderdaad zou kijken naar hoe hij nu in de klas valt. Heeft hij veel contact met de andere kinderen? Kun je spreken van een sociaal netwerk waar hij deel van uitmaakt? Als dat er niet is (zoals bij mijn oudste), kun je net zo goed versnellen. Maar als hij wél geniet van onder de andere kinderen zijn (zoals mijn jongste), dan zou ik hem niet ontregelen, hoe slim hij ook is.
Verder onderschrijf ik dus ook het probleem dat versnellen op zichzelf niks oplevert, want hij BLIJFT snel. Het enige voordeel is: eerder klaar. Eerder naar de middelbare school waar meer te halen valt.
Dat hij er sociaal-emotioneel nog niet aan toe zou zijn zie ik meer als een argument voor wel versnellen. Want dan lijkt-ie denk ik op mijn oudste. Die kun je wachten tot hij een ons weegt en dan is hij er sociaal-emotioneel nog steeds niet aan toe. Niet dat het geen lief kind is, het is een schat en hij is heel aardig voor andere kinderen (vooral kleinere kinderen), maar 'de klik' met een leeftijdgenoot is er eigenlijk nooit.
Nou, succes ermee,
Margje
Temet
12-02-2011 om 21:06
Dank
Dank voor alle reacties. Zoveel hoofden, zoveel zinnen, geloof ik. Ik was hoe dan ook van plan de vinger aan de pols te blijven houden, dat doe ik ook nu al, maar zoals gezegd lijkt het prima te gaan met zoon.
Waar ik nog niet bij had stilgestaan, dank aan degene die dat opmerkte (ben even vergeten wie) is dat een vroegr begin in het VO ook een vroegere keuze voor een richting betekent. En inderdaad kan je je afvragen of dat nou wenselijk is. Wel natuurlijk als hij tegen die tijd nog altijd paleontoloog wil worden, maar dat betwijfel ik eigenlijk
Groeten,
Temet
MvrKoekepeer
12-02-2011 om 21:08
Hier niet
Wij hebben er bewust voor gekozen niet te versnellen. School laat kinderen sowieso liever niet versnellen en vangt verschillen bij voorkeur in de jaargroep op. Zelfs bij een voorsprong zo groot als die van mijn zoon (2 jaar, al direct vanaf groep 1).
Dat is gelukt. Hij heeft zich geen moment hoeven vervelen op school. Hij zit nu in groep 8 en is helemaal klaar voor het VO, terwijl hij 'n jaar geleden nog écht een basisschoolkind was ('t is ook nog eens een vroege leerling).
Annet
12-02-2011 om 21:37
Onze ervaring
Zoon (augustus) leek bij kleuters goed mee te draaien. Wel een voorsprong maar niet verontrustend groot.
Medio groep 3 begonnen de problemen. Hij leek depressief te worden. Hij is toen bij een psychologe geweest en school heeft doorgetoetst. Resultaten:
- HB
- Hij wilde liever dood soms
- Didactisch niveau was groep 5
- sociaal emotioneel ook ouder dan zijn leeftijd.
School dacht voldoende te kunnen bieden in groep 4. Met een groep van 35 kinderen en onze ervaringen met oudste, hadden wij daar geeen vertrouwen in. Wij hoopten dat hij beter zou passen in groep 5.
Overigens had hij genoeg vriendjes, paste overal bij maar hij zei wel: Ik kan wel spelen met de kinderen uit mijn klas maar ik kan niet met ze praten. Hij was toen 6,5 jaar
Versnelling pakte goed uit. Hij maakte snel nieuwe vrienden, hoorde duidelijk beter bij deze klas. Alleen cognitief ging het na een half jaar toch weer mis. Ik zag het in januari al aankomen maar zoon en leerkracht beweerden dat het helemaal goed ging. In maart ging het weer mis, in april is extra werk gestart maar dat bleek maar een beetje te helpen. Wij hebben toen besloten zoon naar een Leonardoklas te laten gaan.
Sinds dit schooljaar zit hij in deze klas en het gaat uitstekend. Hij is heel enthousiast aan het leren, heeft thuis weer energie om leerdingen te doen, is veel meer flexibel in doen en laten, oftewel : de druk is eraf op gebied van aanpassen en de druk is erop op gebied van leren en inspanning.
Mijn aandachtspunten:
- hoeveel kan school doen op gebied van compacten en extra stof
- hoe is de emotionele leeftijd, oftewel bij welke groep past jouw kind het beste (versnellen heeft op dat gebied een blijvend effect)
Onze school kon erg weinig. Als ze zoveel hadden gedaan als MvrKoekepeer dan hadden wij zoon niet versneld. Of misschein wel 1x versneld vanwege het passen in de groep, maar daarna niet meer.
Als onze zoon op oude school was gebleven, dan had hij zeker nog 1x moeten versnellen. En dat vind ik zelf teveel.
Chippie
12-02-2011 om 22:21
Die versnellingswenselijkheidslijst
Ben ik nu de enige die die versnellingswenseslijkheidstest niet zo geweldig vond?
Het is al enige tijd geleden dat ik hem probeerde toe te passen. Ik vond het allemaal zo subjectief. Als ouder vond ik de dingen die mijn kind deed, redelijk normaal (bv woordenschat en kennis van de wereld) en de eerste school keek niet veel verder dan wat het kind in de klas deed (met Lego spelen). Bovendien vraag ik me nu af hoe je typische onderpresteerders eruit haalt.
ayla
13-02-2011 om 07:12
Vind hem ook niet super
goh Chippie zijn we het eens eens met elkaar
Ik vond dat de lijst te star was. hoeveel kinderen scoren niet slecht op de cito's terwijl je alleen punten aan A's mag toekennen. En hoe zit het met kleuters die gene cito's doen. Of de voorsprong, hoe meet je dat? Als ouder vind je vooral in het begin heel normaal wat je kind kan. Later kom je er pas achter dat het toch niet helemaal standaard is dat je 6 jarige alle Fantasia delen gelezen heeft ![]()
School heeft vaak trouwens niet eens in de gaten wat je kind allemaal kan, als die daar niets laat zien kom je met die lijst niet ver.
Elisa Gemani
13-02-2011 om 14:58
Versnellen
Die VWL is ook niet meer dan een hulpmiddel; niet om alleen daarop een beslissing tot al dan niet versnellen te baseren. Bij zoon is de VWL allebei de versnellingen wel gebruikt maar niet om een beslissing op te baseren. Maar de voorbeelden die in de kaders staan zijn wel evident en kunnen een eye-opener zijn.
Je moet ieder geval individueel bekijken en vooral kijken naar de houding, de kennis en de betrokkenheid van de betreffende leerkracht. Alsmede naar wat school kan bieden aan verbreden/compacten/verrijken/verdiepen. Zoals ik in het draadje hierboven al aangaf is alleen versnellen niet zinvol op de langere termijn. Daarnaast moet de stof aangepast kunnen worden. De vinger moet aan de pols gehouden worden.
Hier wordt ieder halfjaar het handelingsplan (De Compactor) geevalueerd en waar nodig aangepast. Leerkrachten volgen hb-cursussen en er wordt bekeken welk hb-materiaal aangeschaft kan worden. En als het nodig is wordt er een extern schooladviesbureau op het gebied van hb ingeschakeld. Er wordt gekeken naar samenwerking met VO scholen als het gaat om Pluslessen zoals Wiskunde Brugklas etc.
Als school hier niet in kan of wil meewerken is de kans op een succesvolle versnelling klein. Dan loopt het kind na zes maanden of een jaar weer vast.
Dat is hier dus gebeurd ondanks verrijking/compacten/verdieping/verbreding en vandaar de tweede versnelling. Nu kan zoon het cognitief nog wel even uitzingen het laatste halfjaar tot hij naar het VO gaat maar het had niet nog langer moeten duren want hij vindt het toch wel saai nu.
Hij heeft anderhalf jaar gekleuterd, is versneld van groep 3 naar 5 en van groep 6 naar 8. En achteraf gezien heeft het zeer goed uitgepakt maar dankzij de betrokkenheid en inzet van school en het feit dat ik als ouder uiteindelijk ook achter de versnellingen stond toen school deze opperde. Plus dat zoon zelf dolgraag verder wilde.
Ik hou me verder absoluut niet bezig met vragen als: "wat moet hij als hij met 16,5 jaar klaar is met het VO" of "wat moet hij met 14 jaar tussen kinderen van 16". Komt tijd komt raad en je kan niet koffiedik kijken. Zolang hij zich happy voelt op school, lekker kan leren en gezond is is de rest bijzaak. De mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest en het is angst die de mens het meest belemmerd om het meeste uit zichzelf te kunnen halen. Soms moet je gewoon een sprong in het diepe wagen. Dat kan goed uitpakken, dat kan minder goed uitpakken maar ook daar valt dan wel weer een mouw aan te passen.
Kijk naar je kind, gebruik je gezonde verstand, laat je niet leiden door invalide argumenten en verkeerde emoties en kijk vooral goed naar wat school te bieden heeft. Dan kan je een zo goed mogelijke beslissing nemen.
Elisa Gemani
15-02-2011 om 14:45
Jetteke
Ik voel me nogal aangesproken door dat "ouders die hun kind in sneltreintempo op het VO willen hebben". Dus ouders die in samenspraak met school, professionals en hun kind weloverwogen voor een versnelling hebben gekozen zijn niets meer dan pusherige, streberige ouders die perse een versnelling willen doordrukken ten koste van hun kind?? Neem me niet kwalijk maar ik kan je verzekeren dat daar hier in ons geval absoluut geen sprake van was en is en dat zal voor vele andere ouders die tegen zo'n beslissing oplopen gelden.
Verder: natuurlijk zal een kind er tegenaan lopen dat het gemiddeld een of twee jaar jonger is dan de rest. Fysiek, geestelijk en sociaal-emotioneel. Tja dat is nu eenmaal een gegeven en daar moet je dan mee leren omgaan. Maar iedereen is anders en je kan er een probleem van maken maar er ook met een gezonde, realistische blik tegenaan kijken. Ook in de gewone maatschappij zal je je soms moeten aanpassen en soms buiten de groep en gevestigde orde vallen. Daar moet je dan mee leren omgaan.
Het blijkt dat die sociaal-emotionele gevolgen vaak reuze meevallen; zie het proefschrift van Lianne Hoogeveen van het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek, Radboud Universiteit Nijmegen. Een positieve houding van ouders en school speelt daarbij een belangrijke rol.
Zoon heeft al wel eens te maken gehad met dergelijke situaties waarin hij bepaalde dingen die zijn vrienden wel mochten niet mocht maar hij accepteert dat gegeven als je het goed uitlegt en zijn vrienden accepteren dat ook. Hij hoort er net zo gewoon bij ook al is hij twee jaar jonger.
Nee, het zal niet allemaal van een leien dakje gaan maar een gezond zelfbeeld helpt enorm. En wat zou je anders moeten? Je nog een jaar rotvervelen en diepongelukkig zijn op de basisschool? Dat is pas funest voor je zelfvertrouwen en je zelfbeeld.
Kiezen voor de "veilige" weg is niet altijd het beste...
rodebeuk
15-02-2011 om 15:07
Elisa (beetje o.t.)
kzou me niet te veel aangesproken voelen. Dat zijn toch andere ouders, jouw insteek was toch niet dat je zoon eerder naar het VO ging? Jij (en wij ook trouwens) hebt toch versneld omdat dat de enige manier was om een goed aanbod voor je zoon te krijgen? Toch niet om hem met acht in de brugklas te zetten (ff gechargeerd)?
Wat mij betreft is een versnelling een zwaktebod van school als ze echt niets beters te bieden hebben, maar ja, dat systeem met die jaarklassen is nu eenmaal uiterst hardnekkig. Dus soms moet je dat zwaktebod accepteren omdat het kiezen tussen twee kwaden is. Mijn jongste werd door de kleuterjuf echt de klas uitgekeken. Ze kreeg geen vat op hem, hij wist alles al, hij had alles door... ja, wat moet je dan als ouder.
Elisa Gemani
15-02-2011 om 15:19
Rodebeuk (ook deels ot)
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk maar ik word er zo langzamerhand niet goed van dat ik mij continu moet verdedigen. Ik ben een pusherige moeder en het is zwaar zielig voor zoon dat hij zo jong al naar het VO "moet"... De onkunde/onwil van school/het onderwijssysteem wordt jou als ouder dus in de schoenen geschoven. En dat is niet terecht.
rodebeuk
15-02-2011 om 15:23
Elisa (geheel o.t.)
Lachen en zwaaien, lachen en zwaaien!!
De afgelopen maanden is mijn ene naar Leo gegaan en de ander is versneld.
Allebei tegen mijn zin en in de hand gewerkt door school.
Het was wel mijn beslissing maar ik hoef me toch niet te verdedigen verder? En dat hoef jij ook niet.
Als mensen kritische vragen stellen: gewoon gelijk geven. Dan neem je alle wind uit de zeilen. Je moet je die onkunde/onwil van school niet in de schoenen láten schuiven.
Ik hoop dat ik niet te drammerig over kom, dat is niet mijn bedoeling. Ik zit al een beetje in de puree want normaal schrijf ik niet zoveel over mijn kinderen onder mijn eigen nick, maar dat doe ik dan ff voor jou
...
echt hoor, je kunt volstaan met lachen en zwaaien!
Elisa Gemani
15-02-2011 om 16:37
Rodebeuk
Dank je wel voor het hart onder de riem
Idd gewoon vriendelijk lachen, zwaaien en weer doorgaan.
Succes met jouw kids!!
Marjoleine Minderman
22-02-2011 om 17:36
Versnellen vaak wel het beste
Tja, ik heb ook een zoon die snel leert. Ik was erg tegen versnellen, maar nadat hij getest was en bleek dat hij anderhalf jaar voor liep op de reguliere stof, was een klas overslaan echt het beste advis. Ik heb me daarna verdiept in de materie en bij de meeste erg slimme kinderen is versnellen uiteindelijk de beste oplossing. Maar zo lang je zoon het fijn vind in de klas (en hij is nog jong) is verbreden de beste oplossing. Dat btekent niet meer aanbieden, maar ander lesmateriaal. Pas als echt blijkt dat hij te snel gaat, is een klas overslaan goed (hoewel vooral jongens dan wel heel klein zijn in de brugklas). Sociaal -emotioneel is een raar begrip dat ik in mijn hele studie psychologie niet ben tegengekomen. Kinderen die voorlopen lopen ook sociaal en emotionlee voor. Juizt omdat ze andere eisen stellen aan vriendschappen ()sociaal) passen ze vaak niet zo goed bij leeftijdsgenootjes. Emotioneel zijn ze ook vaak ver voor. Ik zou je aanraden om eerst verbredend onderwijs te vragen en je heel goed te verdiepen in alles wat er over dit onderwerp is geschreven. En je nooit - NOOIT - te verontschuldigen voor een snel lerend kind. Zie hem gewoon als een goed voetballertje dat graag extra uitdaging wil. Dat kan in zijn eigen team, of in een klasse hoger, maar alleen met goede begeleiding.