Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Examens 2026

De eindexamens staan weer voor de deur. Zijn er hier meer ouders van examenkandidaten? Praat gezellig mee!

Kaassoufflee schreef op 12-05-2026 om 14:30:

[..]

De eerste dag was vrijdag al, neemt echter natuurlijk niet weg dat 5 examens in deze 3 dagen heel pittig is. Mijn oudste heeft CM en heeft er 4 in deze 3 dagen, dus ook best pittig voor de niet-beta. Mijn Havo-zoon heeft juist wel bèta (NT+NG) en heeft alles mooi verspreid.

Het zijn voor haar de 1e 3 dagen. Als ze vrijdag al begonnen was had er een weekend tussen gezeten en was er iets meer balans geweest.

Tijgeroog schreef op 12-05-2026 om 18:02:

[..]

Het zijn voor haar de 1e 3 dagen. Als ze vrijdag al begonnen was had er een weekend tussen gezeten en was er iets meer balans geweest.

Ah, zo bedoel je het, dat had ik even niet begrepen. Sorry, ik wilde niet belerend overkomen.

Hier heeft dochter (vmbo kader) vandaag biologie gemaakt. Zag ze erg tegenop, viel uiteindelijk niet mee maar ook niet tegen volgens haar.

Nu ruim een week de tijd voor het volgende vak. En de week daarna de 2 laatste vakken met 1 dag ertussen. 

Merk aan dochterlief dat ze beetje last begint te krijgen van het gebrek aan structuur in haar dagen. Ze is vanaf begin april al thuis, toen moest ze in 3 weken tijd een paar keer naar school voor praktijkexamens en was verder thuis.  Daarna eerst meivakantie en nu vrij om te leren voor examens. Al met al is ze al ruim 6 weken thuis en dat gaat ook doorwegen nu. Ze heeft de hele examenperiode vrij gevraagd bij haar baantje omdat ze dacht dat ze geen tijd zou hebben om te werken. Heeft ze nu een beetje spijt van. Want als je, zoals zij, elke dag 3 a 4 uur leert hou je daarnaast nog heel veel tijd over, heeft ze inmiddels ontdekt...

Oudste had vandaag havo geschiedenis. Ze vond het examen erg lang en heeft niet alle vragen beantwoord. 

T@sje schreef op 12-05-2026 om 18:55:

Hier heeft dochter (vmbo kader) vandaag biologie gemaakt. Zag ze erg tegenop, viel uiteindelijk niet mee maar ook niet tegen volgens haar.

Nu ruim een week de tijd voor het volgende vak. En de week daarna de 2 laatste vakken met 1 dag ertussen.

Merk aan dochterlief dat ze beetje last begint te krijgen van het gebrek aan structuur in haar dagen. Ze is vanaf begin april al thuis, toen moest ze in 3 weken tijd een paar keer naar school voor praktijkexamens en was verder thuis. Daarna eerst meivakantie en nu vrij om te leren voor examens. Al met al is ze al ruim 6 weken thuis en dat gaat ook doorwegen nu. Ze heeft de hele examenperiode vrij gevraagd bij haar baantje omdat ze dacht dat ze geen tijd zou hebben om te werken. Heeft ze nu een beetje spijt van. Want als je, zoals zij, elke dag 3 a 4 uur leert hou je daarnaast nog heel veel tijd over, heeft ze inmiddels ontdekt...

Heel herkenbaar dit. Mijn dochter (vmbo gl) heeft ongeveer hetzelfde. Ze is sowieso gebaat bij structuur en regelmaat. Zou het niet een idee zijn om de meivakantie af te schaffen en daar een gestructureerde leerperiode voor te maken? Halve dagen naar school of zoiets?

Vandaag was Vwo wiskunde A. Zoon kwam best blij thuis: hij is van dit hete hangijzer af! Hij zag er erg tegenop en twijfelt of hij het goed genoeg heeft gemaakt voor de minimaal 5.2 die hij nodig heeft. Volgende week de andere helft van de examens…

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.