Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
picobello

picobello

18-05-2009 om 20:41

Examenstress op de basisschool

hoe helpen jullie de kinderen door hun "examentijd" door?
Hier worden al elk weekend en woensdag alle mappen van school meegegeven zodat de kinderen kunnen beginnen met leren. Ook zijn er ouders die geen speelafspraken willen omdat hun kind moet leren.
We praten hier dus over de lagere school, geen voortgezet onderwijs.
Ik laat mijn kinderen ook wel leren, bij de oudste (10) zijn de examens best pittig. Mamalief moet soms ook ff nadenken bij rekenopgaven, methodes zijn een beetje veranderd de laatste jaren, maar voor de ander, 1e leerjaar, laat ik niet leren. Ik lees wel wat meer omdat dit niet haar beste vak is, maar ik laat ze vooral lekker spelen.
Ik vind de druk die nu al op de kids gelegd wordt om te presteren belachelijk. Volgens mij als ze op school gewoon doen wat ze moeten doen mag er niets aan de hand zijn.
Hoe zit dat bij anderen, besteden jullie veel meer tijd aan het leren?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rembrand

Rembrand

18-05-2009 om 22:24

Je bent zeker een belgische?

In Nederland kennen wij dit niet namelijk.
M.

Katrien

Katrien

18-05-2009 om 23:15

Hier niet

Dochter zit in het derde leerjaar en over toetsen (examens) wordt nog helemaal niet gesproken. Dat zal pas in de tweede helft van juni zijn.

In het begin van de toetsenperiode (1 week) krijgen we een overzicht van alle vakken en of ze extra moeten leren hiervoor. Eigenlijk gebeurt het leren voor de toetsen gewoon tijdens de les op school en in principe moeten ze alles gewoon kunnen als ze tijdens de lessen mee zijn. Enkel voor WO wordt er gevraagd dat ze alles in hun map eens een keer nakijken. Daar doet ze dan een half uur over en dat is het dan. Voor de andere toetsen hoeft ze niets te doen.

Hier dus geen examenstress.

Katrien (België)

MariaV

MariaV

19-05-2009 om 11:32

Eerste leerjaar ook?

Help, ik weet van niks! Nu ben ik ook een importbelg, maar hebben ze dan aan het einde van elk leerjaar examens? Hier (oudste in 1e lj) is er in elk geval nog niet over gesproken. Wel worden er regelmatig toetsen afgenomen, vooral voor rekenen, lezen en schrijven. Maar er wordt dus niet extra geleerd voor deze toetsen.
Maria

picobello

picobello

19-05-2009 om 11:40

In de 2de en 6de

krijgen de kinderen een groot examen, niet gemaakt door de eigen leerkrachten, in de 6de is het een soort cito.
De andere jaren wordt het gemaakt door hun eigen leerkracht.
Ik vind het een beetje net als eindex in nederland.
's Morgens toetsen en 's middags wordt er gespeeld.

Ik merk hier dat de kinderen toch al wat spanning krijgen.

Katrien

Katrien

19-05-2009 om 12:51

Maria

Het hangt af van de school. Dochter heeft pas dit jaar (derde leerjaar) "echte" toetsen. En dan moet ze dus maar voor één van de vakken (WO) ook effectief leren, de rest moeten ze in principe zo kunnen.

Het examen waarover picobello spreekt in het 2de en 6de leerjaar hebben ze dus niet bij Dochter op school.

Katrien

Martien

Martien

19-05-2009 om 13:09

Hier enkel in 5de en 6de lj

Onze meisjes krijgen regelmatig een overhoring en 3x per jaar wordt er een overzichtsrapport opgemaakt.
Jongste zit in het 4de en heeft dus geen toetsenperiode, oudste had vorig jaar 1 toetsenperiode van 1 week en het was wel pittig alles in die week gepropt. Dit jaar had ze een toetsenperiode over ongeveer 1,5 week gespreid en werden in de namiddag de toetsen van de dag erna voorbereid. Dit viel heel goed mee. Eind deze maand krijgt ze ovs toetsen (een toets die ze in de meeste Vlaamse scholen aanbieden en waarmee de scholen zich dan kunnen vergelijken kwa niveau). Hiervoor kunnen ze zich niet voorbereiden (een beetje zoals cito, gaat over begrijpend lezen, zinsontleding, stellen, cijferen, metend rekenen, vraagstukken, meetkunde, WO en Frans). Waarschijnlijk zullen ze half juni nog eens een toetsenperiode hebben en daar hoeft enkel voor Frans en WO worden voorbereid (de rest doen ze in de klas).
Op de vorige school deden ze echter 3 toetsenperiodes en dat vond ik echt onzin. Voor het 5de en 6de een goede voorbereiding voor het VO.

Denk het niet

ik heb een zoon in het 2e leerjaar. Hij krijgt een heel jaar door wekelijks toetsen en regelmatig grote toetsen tijdens het schooljaar (bv. 50 pag. rekenboek / W.O.)

Ik ben niet op de hoogte van jaareindtoetsen. In het 6e leerjaar is dat wel zo (denk ik).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.