Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
ano

ano

04-03-2015 om 10:02

'expres' doubleren in 3H?

Hallo,

Onze oudste, vroege leerling (sept) met ASS zit in 3H. Er moet nu een profiel gekozen worden.
Afgelopen jaren is ze gepest, dit jaar in een andere klas gaat dat beter. Echter ze zit wel in een rotklas omdat er een groep jongens heel veel lessen verstieren, kortom heel onrustig, zeker voor haar.
Door alles bij elkaar en de pubertijd staat ze voor alles net voldoende (behalve Engels, dat is nu van een 2 opgehaald tot bijna een 4,5). Daarnaast heeft ze qua huiswerk een erg lage inzet, is nergens toe gemotiveerd en ze vindt, naast tekenen, geen enkel vak echt leuk. Door haar matige rapport kan ze misschien alleen CM kiezen als profiel; ze is alleen zwak in talen (vooral teksten).
Dit jaar bv voor Engels hebben ze al twee boekjes moeten lezen, ze vindt dat moeilijk en doet het daarom niet, met als resultaat twee keer een onvoldoende en nog belangrijker: geen boek gelezen.
Omdat ze totaal geen idee heeft wat ze wil zou ze zelf het liefst NT kiezen, maar ze ziet nog niet in dat ze daarvoor dan ook inzet voor speciaal de beta vakken moet gaan laten zien. In haar cijfers zit nu wel een licht stijgende lijn, dwz geen onvoldoendes meer rond de 6 zeg maar. Dus de mentor had gezegd dat ze het nog wel zou kunnen redden, ook wbt Engels. Wiskunde bv heeft ze van de afgelopen hoofdstukken niet veel sommen gemaakt, maar dan haalt ze wel een voldoende (zesjes). Ze wil WiB, maar advies is natuurlijk nu WiA.
Ze is dus ook nog heel jong en door haar problematiek dus extra jong in gedrag. Al vanaf de kleuterklas denken we: we gunnen haar een extra jaartje, gewoon minder sociaal op haar tenen lopen.
Daarnaast blijft natuurlijk het probleem dat ze echt een keer zal moeten gaan werken, maar ja die intrinsieke motivatie (die er niet is).
Onze gedachte is nu: zou het niet beter zijn om gewoon 3H over te doen, en dan te kijken of NT echt wel haalbaar voor haar is ipv nu met de hakken over de sloot en een of ander pakket naar 4H waar ze sociaal eigenlijk ook nog niet aan toe is? Wie heeft hier adviezen in? Wat zouden we over het hoofd kunnen zien?

Ano

havo

havo

04-03-2015 om 11:24

instelling

Tja, met zo'n instelling redt ze een doubleerjaar ook niet. Ze moet er op rekenen dat het 4e jaar flink pittiger is. Nt niet te licht opgenomen moet worden en de kernvakken gewoon heel belangrijk zijn. Nu een 4,5 voor engels is zeeeer krap. En welke regels hanteert school? Als ze nu doubleert, mag dat eventueel het in 4e jaar ( voor velen het struikeljaar) nog een keer? Ik zou proberen haar zover te krijgen dit jaar er nog even flink tegenaan te gaan en dat eventuele extra jaar in je achterhoofd te houden voor het 4e jr.

Barvaux

Barvaux

04-03-2015 om 12:05

havo

Ik snap nooit zo goed dat er hier gesproken wordt over twee keer blijven zitten. Ga daar nu eens gewoon niet van uit.

Nu alle zeilen bijzetten zal haar waarschijnlijk niet de mogelijkheid geven tot een NT profiel. Hier worden die adviezen nu ongeveer gegeven (welk vak mag je wel of niet kiezen) en dat gaan ze niet meer aanpassen aan het eind van het jaar.

Ik dacht eerst: niet doen, want volgend jaar gooien ze toch alle klassen door elkaar maar toen ik las over de profielmogelijkheden en de zwakheid op engels is het idee toch niet zo gek. Met een zwak profiel wat je toch niet wil en zo'n slechte basis op Engels kom je er niet of maar net. Als het punt voor engels nog lager wordt zal ze waarschijnlijk niet eens naar havo4 mogen.

havo

havo

04-03-2015 om 12:30

ja maar,

barveaux. Ik lees dat de talen ook zwak zijn en daar zal je toch ook een positief advies voor moeten hebben.
En ik zal de laatste zijn om te adviseren een niet passend profiel te kiezen ( lees mijn vraag over opzettelijk doubleren in havo 4). Ik lees echter dat ze nog niet weet wat ze wil en daarom kiest voor Nt ( meer mogelijkheden).
En het ligt aan de school, hier kan ( bij uitzondering) het profiel aan het eind van het derde jaar en als het echt niet anders kan ruim voor kerst in het 4e jaar nog veranderd worden.
Wat ik vooral lees is het gebrek aan inzet, niet lezen, huiswerk maken. Daar moet op ingezet worden.

Barvaux

Barvaux

04-03-2015 om 12:53

havo

Ik kan jouw advies niet volgen, ze moet toch door met nl en eng en na jaar zittenblijven altijd nog kiezen voor een een ander profiel dan NT.

Ik volg je gedachtengang dus niet.

ano

ano

04-03-2015 om 14:04

engels

Haar Engels was enerzijds zo laag omdat ze een docent hadden die de klas niet onder controle had, tijdens leestoetsen en zo werd er hard lawaai gemaakt. Dochter was gewoon mee bezig dat de lerares gepest werd en niet met Engels zelf. Nu ze wel goede uitleg van grammatica krijgt lukt dat gewoon wel. Nu heeft ze een nieuwe leraar en sindsdien haalt ze (net aan) voldoendes. Neemt niet weg dat ze Engels lezen moeilijk vindt. En hoe ik ook probeer ze is nog niet zover te krijgen dat ze er extra moeite voor gaat doen (lezen dus ...).

Inderdaad moet ze vooral aan 't werk, op de een of andere manier. Maar we hebben hier de juiste snaar nog niet te pakken. En de aanpak moet vooral in stimulering gezocht worden, ze is een kwetsbaar meisje, met niet zo'n best zelfbeeld,

Ano

Cat

Cat

04-03-2015 om 15:25

inzetten op inzet inderdaad

Maar is er geen andere school? De vraag is of ze zich wel kan ontwikkelen, als het steeds zo'n struggle is voor haar.
Ik zou inzetten op sociaal emotionele ondersteuning, liefst aanpassing van omgeving zo goed mogelijk. Pas als ze zich veilig voelt zal ze goed kunnen gaan werken lijkt me.

Daarbij kun je ook meenemen hoe de klas is waar ze in komt als ze doubleert. Hoewel ik zelf liever van school zou veranderen, klinkt niet alsof ze kunnen zorgen voor goed en veilig klimaat.

Barvaux

Barvaux

04-03-2015 om 16:42

ano

"Neemt niet weg dat ze Engels lezen moeilijk vindt. En hoe ik ook probeer ze is nog niet zover te krijgen dat ze er extra moeite voor gaat doen (lezen dus ...). "

Het zwakste vak van mijn oudste is Engels en daarom lezen we alle boeken samen. Vorig jaar drie boeken en voor 1 had hij een 5 en voor de laatste had hij een 10 voor zijn boekverslag (gemaakt op school).

havo

havo

04-03-2015 om 19:03

barveaux

Ik bedoel, dat afhankelijk van de school, ze het profiel nog later dit jaar kan kiezen als ze er flink aan getrokken heeft om de cijfers beter te krijgen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.