Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sanne

Sanne

03-01-2013 om 12:28

Frans verbeteren (brugklas)?

Dochter zit op gymnasium. Gaat goed, heeft alleen met Frans veel moeite (5.8 of 5.9, dus nog niet dramatisch).
Nu hebben ze erg veel huiswerk, dus heeel erg veel meer tijd aan Frans besteden zit er denk ik niet in. Vraag is dus hoe ze er meer uithaalt.

Ik probeer haar natuurlijk uit te leggen dat ze vooral moet kijken waar ze precies moeite mee heeft (woordjes, werkwoordsvervoegingen etc. etc.) en daar (extra) op te oefenen. Luisteren gaat sowieso slecht, maar vind ik zelf (na 6 jaar Frans en zelfs een keer in de vakantie in Frankrijk gewerkt te hebben ook onwijs moeilijk!).

Wie heeft wellicht tips voor mijn dochter op het gebied van luistervaardigheden oefenen en op andere gebieden van het Frans?
Zodat ze wellicht wat "efficiënter" of "leuker" Frans kan leren?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Leren

Ik denk dat het minimaal neerkomt op op tijd in de les zijn. Opletten wat er gezegd wordt. Controleren of je huiswerk opgave klopt. Je huiswerk maken, vragen stellen in de les. Je kunt nog samen met je kind de hoofdstukken lezen en woordjes overhoren. Mijn dochter doet het altijd wel goed omdat we, zeker de 1e jaren, de woordejs oefenden. En dan niet eerst leren, dan overhoren, maar gewoon samen lezen en dan pas gaan 'gokken'. En als je twijfelt, gauw weer kijken wat het echt is en dat dan inprenten.
Ook spellen als gewoonte is handig.
Wat is vijf in het Frans? Cinq, c-i-n-q.
Tot en met qu'est-ce que c'est. En dan benoemen met trait d'unions, apostrophes en circonflex.
Dat is onze manier. Maar misschien is er door je dochter wel een eigen manier te verzinnen waardoor ze actief bezig is met het Frans en het daardoor beter inprent.

Woorden leren

doet mijn zoon met WRTS, en dat werkt erg goed! Ik check vaak wel wat hij erin heeft gezet, anders leert hij het alsnog verkeerd, en ik overhoor altijd paar dagen van te voren, met zinnen spreken, uitspraak e.d. en dan kan hij nog leren, wat hij minder goed kent/weet.
succes!

Ava

Ava

03-01-2013 om 14:09

Kinderprogrammas of radio

Je zou eens op zoek kunnen gaan naar Franstalige tv of radioprogramma's waar correct Frans wordt gesproken. Of Waalse programma's (over het algemeen spreken ze daar wat langzamer). Kijk uit voor dialect (Waals dialect of Canadees Frans) en voor 'jargon' zoals kindertaal (ours (beer) dat in kindertaal ook wel eens nounours wordt). In het begin wen je aan de klanken, later ga je eens wat woorden opzoeken waarvan de betekenis niet direkt uit de context te halen viel, etc..

mama 5

mama 5

03-01-2013 om 14:09

Hier werken flashkaarten wel goed. Vooral met betrekking tot de werkwoordsvormen.
En verder opschrijven, die woordjes, het is saai, maar dan blijft het wel beter in de hersens hangen. Het lijkt net of ze het beter onthouden als ze het zelf op papier hebben gezet.
En veel herhalen. Onze zoon begint vier dagen voor de toets al met alle woordjes elke avond door ons te laten overhoren. Hij onthoudt het beter als hij in vier keer een half uur heeft geleerd, dan na een keer twee uur achter elkaar.

Annet

Annet

03-01-2013 om 15:08

4 tips

Ik heb twee tips:
1. zorg dat de woorden geleerd worden met de uitspraak erbij, dus stem die woord voorleest. Dit helpt bij luistertoetsen, herkennen woorden in het echt.
2. Leer woorden altijd van NL - FR en andersom.
3. Lees met kind de teksten van het boek, bijvoorbeeld om de beurt een regel. Mijn dochter had hier ook veel moeite mee. Door het samen lezen kwam ze erachter hoe de zinsvolgorde in elkaar zat, waar staan onderwerp en werkwoord, etc.
4. Zoek op internet leuke eenvoudige spelletjes (met uitspraak). Hoeft weinig tijd te kosten en is grappig om te doen

Pubermoeder

Pubermoeder

03-01-2013 om 15:57

En een 5e tip

En een 5e tip: maak je er niet al te druk om. Je kind is pas net een paar maanden bezig! Luistervaardigheid? Daar in de eerste helft van de brugklas toch vrijwel niets van verwacht? Frans is voor veel kinderen gewoon best een lastige taal, en een kind hoeft niet overal 8'en op te halen. Je schrijft over een 5,8 en een 5,9: dat zijn gewoon voldoendes. Natuurlijk prima om je kind een beetje te ondersteunen (er zijn al goede tips langsgekomen), maar zie het niet te zwaar in.

KGO

KGO

03-01-2013 om 21:16

Strategisch leren

Is er misschien een systematiek in waarover je dochter haar SO's en proefwerken heeft? Bij mijn dochter (h/v) krijgen ze eerst een paar keer een deel van de woordjes op om te leren met een kans op een beurt, vervolgens een SO woordjes, dan SO met zinnetjes ( = grammatica en vaste zinnetjes) en dan proefwerk hele hoofdstuk. Woordjes is gewoon kwestie van bijhouden en goed leren/overhoren, zelfde geldt voor de grammatica/ zinnetjes ( heet cles of zo). Nu dochterlief doorheeft hoe eea werkt is ze gewoon elke keer bij en regent t juist voor frans hogere cijfers. Bij haar is frans veel overzichtelijker dan bijv engels. De kinderen zijn immers ook gewoon net bij nul begonnen.
Kaatje

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

bibi63

bibi63

03-01-2013 om 21:27

Klopt kgo

Frans is een heel regelmatige taal. Dus eigenlijk is het een kwestie van stampen. Engels is juist buitengewoon moeilijk omdat er nauwelijk regelmaat in zit (denk alleen al aan uitspraak) en heel veel 'op gevoel' gaat. Als je daar goed voor bent en feeling voor hebt, veel Engels hoort en leest, dan lukt dat wel, maar als je dat niet hebt is dat tig keer moeilijker dan Frans (en inderdaad beginnen ze met Frans op het VO met '0' en van Engels wordt verwacht dat je al een behoorlijke basiskennis hebt).
Hoe dan ook: Ik denk dat stampen heel veel soelaas biedt, maar dan wel consequent er de tijd voor nemen en net zolang tot je het goed kent.
Gr. Bibi

Annet

Annet

03-01-2013 om 22:55

Kgo, stampen werkt niet altijd

Bij mijn dochter werkte stampen alleen niet. Iets uit je hoofd leren zonder dat je het begrijpt, wil er bij haar niet in. Woorden en zinnen blijven niet hangen zonder betekenis.
Taalgevoel heeft ze juist wel maar dat moet er dan wel eerst uitkomen bij een nieuwe taal. Vandaar onze aanpak bij het oefenen. Toen dat gevoel kwam, ging het stampen ook beter (goed is anders, maar wel altijd zwevend rond de 6,3).
Bij Duits ging het in de 2e precies hetzelfde. Pas toen we hardop gingen lezen, praten en Klokhuis keken in het Duits, begon het gevoel te komen en werd het leren makkelijker.

Nu zit ze in 4 GYM en gaat Frans erg goed. Ze staat bijna een 8. Reden volgens mij: minder woordjes leren, meer taal echt gebruiken (luisteren, schrijven, praten, presentatie, boekverslag).
Overigens vond ik het heel vreemd dat in de eerste klas bij Frans geen aandacht werd geschonken aan zinsopbouw, structuur, etc. Ze krijgen ook Latijn en Grieks waarbij dit soort elementen dagelijks aan de orde komen. Deze leerlingen leren dit dus wel. Maar bij een gestructureerde taal als Frans werd dit niet besproken, erbij gehaald. Een gemiste kans vind ik.

KGO

KGO

04-01-2013 om 00:32

Natuurlijk niet alleen stampen

Dat bedoelde ik ook niet. Maar woordjes moet je gewoon leren. Verder die zinnetjes met grammatica dan neem ik die door met m'n dochter en leer haar juist de structuur, de achterliggende grammatica. Ik vraag haar: waarom staat daar een s achter, waarom daar een e etc. zodat ze de regels gaat begrijpen.
En doordat ze de woordjes gewoon op tijd goed stampt en daardoor dan juist een hoog punt haalt is ze des te gemotiveerder om dat voor andere onderdelen ( grammatica en zo) ook te doen.
Kaatje

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Chamonix

stuur haar op wintersport in Chamonix of de Pyreneen, kijk Franse TV, luister naar Franse Muziek.
Taalleren gaat zoveel gemakkelijker als er de noodzaak tot communicatie is.

Sanne

Sanne

04-01-2013 om 15:59

Annej

Anne, bedankt.

Je schrijft "En dan niet eerst leren, dan overhoren, maar gewoon samen lezen en dan pas gaan \'gokken\'. En als je twijfelt, gauw weer kijken wat het echt is en dat dan inprenten."

Bedoel je dat jouw dochter niet eerst (los) de woordjes leert, maar enkel aan de hand van de teksten?

Maar overhoor je dan later nog wel de losse woordjes?

Sanne

Sanne

04-01-2013 om 16:01

Ava

Bedankt voor je tips.

Heb je toevallig tips voor bepaalde programma's?
En zijn dat dan dus programma's zonder nederlandse ondertiteling, waardoor ze er vermoedelijk de ballen van snapt (en ik ook niet) ?
Ik vraag me nl. af of ze het dan wel wil doen....

Sanne

Sanne

04-01-2013 om 16:02

Mama 5

Bedankt voor je tips.

Wat zijn flashkaarten?

Sanne

Sanne

04-01-2013 om 16:03

Annet

Bedankt voor jet ips.

Weet je toevallig leuke spelletjes op internet met uitspraak? En/of hoe vind je die? (mijn frans is dus ook niet geweldig....)

Sanne

Sanne

04-01-2013 om 16:05

Pubermoeder

dank voor je advies. Ik maak me ook niet echt zorgen, maar als ik van jullie tips kan krijgen waardoor het leren voor haar leuker/makkelijker/effectiever wordt, dan is dat natuurlijk wel mooi meegenomen.

Sanne

Sanne

04-01-2013 om 16:09

Kgo

Haha, jouw begeleiding van dochter probeerde ik ook te doen (uit te leggen waarom iets is zoals het is), maar dochter zei net weer dat ze daar juist van in de war raakt. Misschien dat mijn uitleg verder gaat dan wat ze moet weten op dat moment en dat het dan teveel info wordt.
Wat ik dus handig vind (de achterliggende gedachte/grammatica/hulpmiddelen) wil zij helemaal niet weten! Ze wil alleen de goede vertaling/het goede antwoord weten .

Sanne

Sanne

04-01-2013 om 16:12

Dirksmama en anderen

Haha, we skien al jaren in Frankrijk. Daar praat ze veel Engels, waar ze erg goed in is .

Alle anderen: ook bedankt voor de tips.

Woordjes leren

We lazen samen de woordenlijstjes die bij het huiswerk horen, Frans-NL en andersom. Spellen erbij, terwijl je goed kijkt. Anders leerde dochter het fout aan, ze is zwak met spelling hoewel ze inmiddels sterk vooruit is gegaan. En als je ze het eenmaal fout deed dan bleef ze dezelfde fouten maken. Daarna las ik een NL woord, of Frans woord, en dan gaf dochter het franse woord met spelling of het nederlandse woord. Eerst op rij, daarna kriskras. Dat hebben we zo'n 2 jaar achter elkaar gedaan. Duurde zo'n 20 minuten tot 30 minuten per lesje. Steeds op dezelfde manier. Inmiddels doet dochter het zelf. Ineens heb ik zeeen van tijd want voor Duits krijgt ze nu hulp op school. Dat huiswerk was een bezoeking want geen woordenlijstjes en een soort intuitieve methode.
Overigens is het misschien wel handig inderdaad om je kind in het Frans onder te dompelen. Ik heb het destijds ook geprobeerd met youtube muziekjes en franse films, maar dat is in het begin echt te frustrerend. Omdat ze nog geen voorkennis hebben is de stap te groot.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.