troelahoep
25-01-2012 om 10:35
Geen aansluiting met andere ouders
misschien geen echt probleem, maar ik wil toch even 'klagen'.
Onze zoon zit in groep 3 en lijkt zich prima te vermaken op school. In de klas kan hij met iedereen goed opschieten. Hij heeft niet vaak speelafspraakjes, maar lijkt hier niet erg mee te zitten. Hij gaat een dag in de week naar de bso en daar komt hij wel aan zijn trekken wat het naschools spelen betreft (alhoewel hij wel vaker naar de bso wil om met de vriendjes daar te spelen). Wel is het zo dat hij veel pluswerk krijgt als enige in de klas en dat er relatief veel zwakke leerlingen in de klas zitten, dus daarin is hij wel een uitzondering.
Maar waar ik voornamelijk mee zit is de andere ouders bij school. Wij zijn hoogopgeleid, maar het merendeel is laag of middelbaar opgeleid en dat bepaalt toch wel de toon op school. (De school, leerkrachten en dergelijke is verder echt prima!) Wat wel opvalt, vind ik, is dat er erg veel aandacht wordt besteedt aan gezonde voeding, omgangsvormen en dergelijke. Dat lijken mij dingen die je van huis uit meekrijgt in je opvoeding, maar het lijkt erop dat school de kinderen hierin moet bijspijkeren (als ik af en toe ook zie hoe de kinderen op school met elkaar omgaan, of hoeveel echt dikke kinderen er rondlopen....)
Ook buitenschoolse activiteiten met een enigszins cultureel karakter (bezoek aan bieb of museum) gaan vaak niet door vanwege gebrek aan ouderparticipatie. Ik heb dit jaar eens meegekeken met de OR (maar er uiteindelijk niet ingegaan omdat de vergaderavonden samenvallen met mijn cursus), en daar werd ik een beetje droevig van. Er werden vooral veel grapjes gemaakt over andere ouders en kinderen; bovendien maakte men zich vooral druk over de aanschaf van kerstversiering op school en het schooltoneel bijvoorbeeld dat werd niet serieus genomen ("als jij vindt dat dat beter kan ga je toch zelf een toneelstukje oefenen met de kinderen?"), net als een geschiedenisproject op school ("ach, wat maakt het uit, ik vond geschiedenis ook nooit wat aan"). Toegegeven, de school zag er erg gezellig uit in december, dat dan weer wel.
We hebben tijdens een 10-minutengesprek wel eens onze bedenkingen geuit naar de leerkrachten over andere ouders, en die konden dat alleen maar beamen.
Nouja, het is een lang verhaal geworden. Maar ik zit er toch mee... Het gaat te ver om uit te kijken naar een andere school, want het is meer ons probleem dat een probleem van zoon (vooralsnog). Een andere (hoogopgeleid) stel ouders ervaren hetzelfde als wij, en overwegen wel een andere school, maar hun kinderen hebben het dan ook niet naar hun zin op deze school.
Heeft iemand hier ervaring mee, en wat doe je ermee? Probleem is weer dat in onze woonplaats er vooral valt te kiezen tussen uitersten. Een aantal scholen wordt voornamelijk door hoogopgeleide ouders gekozen (en zijn daarmee vrij elitair) en hanteren bovendien een wachtlijst. Aan de andere kant zijn er de vrije school, nogal christelijk onderwijs, iederwijs en een aantal zwarte scholen. Willen we ook allemaal niet!

Guinevere
25-01-2012 om 11:24
Enigzins herkenbaar
Ik denk dat het deels wel eigen is aan de basisschool, daar heb je nu eenmaal een gemengder publiek dan bij het VO, want dan hebben de stromingen zich al opgesplitst. En bovendien sta je er dan niet elke middag om je kind op te halen.
Ik zie het hier ook, ik heb echt met de meeste ouders geen klik, totaal niet mijn types (en dan juist weer wel een klik met misschien wel de laagst opgeleide moeder, haha). Mensen waar ik wel een klik mee heb zie ik meestal niet op het schoolplein omdat die meestal aan het werk zijn.
Ik denk dat jij er vooral naar moet kijken of je kind op deze school alle stof aangereikt krijgt die hij nodig heeft. Daarvoor zit hij tenslotte op school. Het lijkt me dat hij op een andere school net zo goed zou kunnen aarden als op deze, gezien het feit dat hij makkelijk is in de omgang. Museumbezoeken etc. zie ik zelf niet als kernstof, dat zijn dingen die je een kind inderdaad het beste van huis uit kunt meegeven. Maar als ik alles zo lees, zou ik zelf toch wel uit uitzien naar een andere leeromgeving. Je kunt je altijd orienteren tenslotte.

Mamvantwee
25-01-2012 om 11:36
Tja, ik herken dat wel
Ik vond het ook een hele belevenis, om op het schoolplein te staan tussen allemaal ouders die ik niets te melden had. Ik zag het altijd maar als een bijeffect van het 'ongesorteerde' basisonderwijs. Mijn zoon bleek uiteindelijk te ver vooruit om op deze (prima) basisschool te laten blijven in groep 3, dus beide kinderen zitten nu op een andere school. En ja, hier lopen meer hoogopgeleide ouders en het zal wel elitair zijn, maar ik vind het een verademing.... Ik hoef geen vrienden te maken op het schoolplein, ik vind het schoolklimaat belangrijk.
Maar of jullie alleen daarom van school zouden moeten veranderen weet ik niet. Ik zou dan toch echt kijken hoe je kind het vindt op school. Een nieuwe school went ook hoor, maar als het hier wat stof en contact met de leerkrachten betreft goed zit, dan zou ik niet gaan wisselen.
Groet, Mamvantwee

M Lavell
25-01-2012 om 11:41
Onder een steen
Ik wil niet onvriendelijk doen, maar het is toch net alsof je voor het eerst je hoofd onder een steen vandaan steekt en in de echte buitenwereld kijkt.
"Wat wel opvalt, vind ik, is dat er erg veel aandacht wordt besteedt aan gezonde voeding, omgangsvormen en dergelijke. Dat lijken mij dingen die je van huis uit meekrijgt in je opvoeding, maar het lijkt erop dat school de kinderen hierin moet bijspijkeren "
Nou nee, dat moet niet. Het heeft ook geen enkele zin. Het komt voort uit het ongemak dat jij voelt bij het verkeren onder het 'klootjesvolk'. Er zijn heel veel hoogopgeleide mensen die osm (onder die steen dus) er precies zo over denken als jij.
Die verzinnen daarom ook van die tamelijk nutteloze en vooral ideologisch getinte opvoedprogramma's op school. Dat is een win-win concept: ze verdienen er ook nog aan.
"Ook buitenschoolse activiteiten met een enigszins cultureel karakter (bezoek aan bieb of museum) gaan vaak niet door vanwege gebrek aan ouderparticipatie."
Ook zoiets. Als jij een baan hebt op jouw opleidingsniveau, dan is dat er vanzelf eentje waarin je wat vaker straffeloos je eigen tijd in kunt delen. Je bent flexibeler dan iemand die in de kinderopvang werkt. Die kan niet zomaar vrij nemen. Of zit je met dat uit belastinggeld betaalde diploma lekker thuis?
"We hebben tijdens een 10-minutengesprek wel eens onze bedenkingen geuit naar de leerkrachten over andere ouders, en die konden dat alleen maar beamen. "
Natuurlijk doen ze dat. Zij willen ook tot OSM horen. Commentaar geven op anderen is gelijk aan net doen alsof je zelf tot de fine fleur hoort.
"Heeft iemand hier ervaring mee, en wat doe je ermee?"
Ja, natuurlijk (weet je iets van bevolkingsopbouw, statistiek?) En de oplossing is doodsimpel: neerdalen op aarde met je beide voeten op de grond. Leef je eens in in het leven van de loodgieter, de verpleegster, de brandweerman of de koekenbakker. Probeer eens rond te komen van dat salaris, met die werktijden en die arbeidsverplichtingen. Kijk bovendien vooral ook eens op zo'n school vol van osm en tel de dikkerds, de zakken chips en meer van dat.
Dat is ook heel goed voor je kinderen. Hebben zij over 20 jaar dat non-probleem niet.
Wake up. Jouw soort is _niet_ de dominante soort in Nederland.
Groet,
Miriam Lavell

Guinevere
25-01-2012 om 11:52
Osm?
Tjee, je slaat wel wat door, Miriam. Daarbij is het gewoon vaak prettig om tussen "OSM" te verkeren. Aangezien je vaak gemeenschappelijke interesses blijkt te hebben en je elkaar beter begrijpt. Welk soort mensen dan is doet er niet toe. Verder snap ik niet waarom je nu juist die beroepsgroepen opnoemt. Allemaal goed opgeleide vakmensen.
Het gaat er hier vooral om of Zoonhippie in een leeromgeving zit die voldoet aan de wensen van Mamahippie en Papahippie. In dit land mag je gelukkig kiezen naar welke school je kind gaat.

M Lavell
25-01-2012 om 11:56
Betrapt?
Wat is je probleem Guin? Voel je je betrapt?
Ik vind het ook heerlijk om osm te verkeren en daar is niets mee mis. Maar zodra je daarvan gaat denken dat er met die anderen iets mis is, dan ben je doorgeslagen.
"Verder snap ik niet waarom je nu juist die beroepsgroepen opnoemt. Allemaal goed opgeleide vakmensen. "
Precies. Maar niet hoog opgeleid. Hippiemama vindt er zelfs de term 'middelbaar opgeleid' voor uit.
Groet,
Miriam Lavell

Mamvantwee
25-01-2012 om 12:09
Nou nou, miriam
Een nogal felle reactie, ben ik niet van je gewend. Ook onnodig, gezien de toonzetting van de vraag.
Groet, Mamvantwee

Ella2007
25-01-2012 om 12:26
Ik herken het wel
Ik herken de situatie absoluut, het lijkt wel of je het over mijn woonplaats hebt, maar dat zal idd overal hetzelfde zijn. De basisschool is hier ook een dwarsdoorsnede van de samenleving.
Wat voor mij de doorslag heeft gegeven is de kwaliteit van onderwijs (is hier ok) en wat de kids zelf willen (op de buurtschool). Daardoor zijn we op de huidige school gebleven (een buurtschool waar ze zelfstandig naartoe kunnen) terwijl de school waar de meeste advocaten-notaris en artsenkinderen op zitten verderop ligt en dan zouden ze dwars door de drukke stad moeten fietsen. Ik heb zelf ook nooit veel contact gehad met andere ouders buiten de ouders van de vrienden en vriendinnen van de kinderen. Komt bij dat ik hier niet ben opgegroeid en veel andere ouders wel, die kennen elkaar dus nog van hun schooltijd. So be it, ik leg het naast me neer.
Ook mijn kinderen lopen voorop in de klas, krijgen pluswerk, worden door sommigen beschouwd als nerds (geuzenaam !) en mijn zoon (nu groep 8) is de enige die misschien wel naar het gymnasium in een andere plaats gaat (half uur met de trein) en ook daar krijg ik of hij reacties op. Mensen vinden dat raar, jammer dan. Ik zit er niet mee, en leer mijn kinderen ook wel hoe ze daarmee om kunnen gaan. Verder hebben ze voldoende aansluitng (enkele goede vrienden) en zijn er ook zal kinderen waar ze niet mee om willen gaan, en verbazen zij zich af en toe ook over het gedrag van anderen. Alleen maar goed toch ? Ook dat is een leerproces.

M Lavell
25-01-2012 om 12:27
Heel hard nodig
Een felle reactie is heel hard nodig.
Onderwijsprogramma's over voeding, verzorging en opvoeding bestaan bij de gratie van gedachten zoals door hippiemam verwoord.
Bovendien: gezeur over ouderparticipatie (zie ook wat Bijsterveldt daar over heeft gezegd), komt daar óók vandaan.
Het moest maar eens afgelopen zijn, vond ik eigenlijk.
Groet,
Miriam Lavell

krin
25-01-2012 om 12:58
Miriam
Begrijp ik nou goed dat jij eigenlijk vindt dat die osm wél de dominante soort zijn, in de zin dat ze de grootste bek hebben? En dat je daar tegen bent, omdat ze numeriek in de minderheid zijn?
Een weerzin tegen de nuffige (upper) middle class die verheffing des volks als vanzelfsprekend ziet?
Door jouw tirade (waarvoor dank) moet ik denken aan Mrs Olson uit Het Kleine Huis uit de Prairie.

Guinevere
25-01-2012 om 13:10
Wat bedoel je, Miriam? Ik voel me helemaal niet betrapt, waarop dan? Ik vind alleen dat je nodeloos scherp uivalt tegen Mamahippie (of was je tirade dan voor mij bedoeld?). Nergens voor nodig, zij verwoordt iets dat heus wel vaker gevoeld wordt. Jij vertaalt dat als elitair gedrag, maar je kunt het ook anders bekijken. Het is prettig om tussen vergelijkbare mensen te zijn. En het is inderdaad leerzaam om niet altijd tussen vergelijkbare mensen te zijn. Maar als Mamahippie een school verkiest met andere kenmerken, dan staat het haar vrij om daarnaar op zoek te gaan.

krin
25-01-2012 om 13:14
Mamahippie
Ik denk dat als je a) ervan overtuigd bent dat je kind leert wat hij moet leren op deze school, b) hij er graag rondloopt en de sfeer in het algemeen goed is, c) er geen waarden worden uitgedragen waar jij je niet mee kunt verenigen, je geen reden hebt om van school te veranderen.
Contact met andere ouders is leuk als het lukt, maar niet noodzakelijk. Zodra je niet meer dagelijks haalt en brengt, of niet meer mee de klas in loopt, vervlakken die contacten toch, tenzij ze al eerder intensiever waren geworden. En dat intensiever worden doen ze niet op het schoolplein, maar eerder bij het afhalen na speelafspraken, in mijn ervaring.

Evanlyn
25-01-2012 om 13:15
Tip voor mamhippie:
Zoek aansluiting bij de allochtone ouders. Die missen namelijk de antenne om op te sporen of iemand OSM is of niet, omdat dat zeer cultureel bepaald is.

Katrien
25-01-2012 om 13:25
Wat ik me altijd afvraag
Hoe wéét je eigenlijk dat het merendeel van de ouders laag of middelbaar (?) opgeleid zijn? Ken je al die mensen dan en hun opleiding?
Van de ouders bij Dochter's vorige school kende ik een aantal ouders en van die ouders waren er een aantal waarvan ik wist wat hun opleiding/job was. Maar van al de rest? Geen idee? Ik kan natuurlijk proberen te gokken op basis van uiterlijk/wat ze vertellen/... maar zeker weet ik het niet.
Eigenlijk OT, maar dus, hoe weten jullie wat het opleidingsniveau van de ouders is? Ik neem aan dat het niet door de leerkrachten wordt rondgebazuind.
Katrien

Evanlyn
25-01-2012 om 13:30
Accent?
Ik weet hun opleidingsniveau niet, maar zij spotten het mijne op een kilometer afstand. En dan doe je dus niet mee. Gelukkig zijn er dus de allochtone moeders die dat allemaal niet meekrijgen.

69er
25-01-2012 om 13:36
Mamhippie
Heb je je ook afgevraagd hoe het gepeupel tegen jou aankijkt?
Nooit het gevoel gehad meewarig bekeken te worden?
Als de school goed is en je kind voelt er zich prettig, gun 'm dan deze levenslessen.
Ik probeer mijn kinderen bij te brengen om te kijken naar de mens. Geboren worden met een goed stel hersenen en daardoor andere mogeljkheden hebben in het leven is namelijk geen prestatie !
Ik kan mijn kind uitleggen waarom een klasgenoot altijd in dezelfde kleren loopt. ( heel en schoon, maar geen kast vol). Bespreek dat deze op zijn feestje misschien geen cadeautje mee kan brengen.
Waarom een ander kind voor z'n 18e al been there, seen that, done that..., omdat ouders succesvolle ondernemers zijn.... Maar dat dit ook in houdt dat ze veel verantwoording dragen voor personeel ed. en dat wat ze vandaag hebben, morgen weg kan zijn.
69er

IngridT
25-01-2012 om 13:36
Evanlyn....
...hoe zien ze dat dan aan jou? Daar ben ik dan wel weer benieuwd naar eigenlijk?
Ingrid (toen zoon laatst bij het spelletje 'wie is het' de intrigerende en originele vraag 'is hij slim?' stelde hebben we trouwens een interessante discussie gehad of je dat aan iemand kon ZIEN, wat voor IQ hij had...maar eerst wil ik jou antwoord wel eens horen!)

M Lavell
25-01-2012 om 13:40
Mrs olson
P:"Werken al die lager en middelbaar (!) opgeleiden dan zoveel? Hier zijn de lager opgeleiden toch ook vaak thuis bij de kinderen. "
Daar begint de verwarring al mee: over wie heb jij het precies? En is dat dezelfde groep waar hippiemam het over heeft?
Ik krijg er Bijsterveldt visoenen van: Doe potdomme aan ouderparticipatie, of huur daar dan toch op zijn minst een au-pair voor in!
Krin:"Begrijp ik nou goed dat jij eigenlijk vindt dat die osm wél de dominante soort zijn, "
Jaren geleden zat ik bij een congres over internet en pubers. De pubers zaten in naveltruitjes en kauwgom kauwend op de eerste rij. Op het podium zaten hoog opgeleide dames en heren hel een verdoemenis te prediken, bijna wijzend naar de meisjes, maar omdat die er zelf bij zaten werd daar in lange zinnen en moeilijke woorden omheen gepraat.
OSM wist precies wat er bedoeld werd.
Ik kon maar tot een conclusie komen: die mensen vinden vmbo-ers een beetje vies. Mrs Olson inderdaad.
Maar ondertussen zijn zij het wel die van achter hun bureau en zonder enig contact met de doorsnee van de samenleving (hun kinderen gaan naar een osm school) hun private mening vertalen naar opvoed-, gezondheids- en verheffingsprogramma's.
Ik hou er niet van.
Groet,
Miriam Lavell

Primavera
25-01-2012 om 14:01
Schoolfranje als ouderhobby
Het lijkt me dat mamahippie een school heeft uitgezocht met een hoog no-nonsens gehalte. Een beleid wat kennelijk prima bevalt voor het gros van de ouders. Als mamahippie dat dan probeert te veranderen krijgt ze logischerwijze als antwoord: "doe het zelf als je dat zo belangrijk vindt. Wij gaan het niet voor je doen, het zijn onze prioriteiten niet".
En daarmee zou de kous af zijn als mamahippie niet zou menen dat vanwege haar hoge opleiding HAAR prioriteiten toch degenen zouden moeten zijn die scholen uit zouden moeten dragen. En ook al kan zij niet vanwege haar cursus, dat andere (arme onwetende) ouders deze pareltjes van hoogopgeleidde wijsheden toch over zouden moeten nemen. Sorry, maar het openingsbericht klinkt echt wat uit de hoogte.
Als de meerdeheid van de ouders geen zin/tijd/geld heeft om als ouderhobby de schoolse activiteiten met van alles en nog wat op te leuken, dan gaat die niet door. Als jij vindt dat het tot het onontbeerlijke lesprogramma van je kinderen zou moeten horen, dan kun je beter van school veranderen.
10 minuten gesprekken zouden moeten worden gebruikt om over de vorderingen en eventuele problemen van je eigen kind te praten, niet om over de houding van andere ouders te roddelen.
Verder denk ik niet dat het verschil nou zo direkt met een hoge opleiding is verbonden. Wij zijn ook hoog opgeleid, maar als ondernemersgezin hebben we echt geen tijd/geld/zin om met allerlei leukigheid op school bezig te moeten zijn. We hebben andere hobby's en ik kan me verschrikkelijk ergeren als er weer eens zo'n moeder op komt dagen (het zijn altijd moeders), die zeeën van tijd heeft en kennelijk haar ei kwijt wil in één of ander school-project, waarbij dan wel weer MIJN inzet ineens onontbeerlijk blijkt te zijn. Al zou ze een nobelprijswinnaar zijn, ik-doe-er-niet-aan-mee.
Groeten Primavera

Mamvantwee
25-01-2012 om 14:09
Nou dames, ik haak af
De teneur van de reacties hier is weer lekker negatief. Ik vind de vraag heel netjes gesteld, maar de reacties zijn lekker negatief. Uit de hoogte, elitair, osm, hobby's voor hoogopgeleiden.... Deze discussie volg ik niet meer.
Groet, Mamvantwee

Hes@
25-01-2012 om 14:19
Geen aansluiting op het schoolplein
mammahippie,
er staan hier vaak draadjes van mensen die geen aansluiting vinden op het schoolplein. IN het archief vind je misschien nog nuttige tips. De reden kan in jezelf liggen of in het feit dat jij afwijkt van de dominante stroming. De kans is groot dat je niet de enige bent die er een beetje buiten staat. Daar ligt dus je kans...
De ervaring van Guinevere is ook de mijne. Op 2 scholen had ik bijna geen contact met de medeouders. Aardige mensen hoor, maar we deelden niet zo veel. Op de school waar we nu zitten, ken ik alle ouders en zijn er vriendschappen onstaan. Dat geluk moet je een beetje hebben. Naar mijn ervaring is niet opleidingsniveau bepalend voor de klik maar of je een beetje op dezelfde manier in het leven staat.

Fiorucci
25-01-2012 om 14:29
Tja mamahippie
Ik loop al 16 jaar rond op de basisschool, en heb zodoende enorm veel ouders ontmoet en gesproken. Neem maar van mij aan, opleiding etc zegt helemaal niks. Ik heb mensen gekend die mij elitair vonden, omdat ik wel eens een woord gebruikte wat zij niet kenden. Mensen die mij met de nek aankeken zodra ze hoorden dat ik "slechts" MBO opgeleid ben. Mensen die het niet boeit. Mensen die zich zelf geweldig vinden omdat ze hoog opgeleid zijn. Mensen die iedereen nemen zoals ze zijn. Je kunt er weinig algemeens over zeggen, is mijn ervaring. Overigens, afgaande op de scholen in mijn wijk, de sfeer die jij zoekt, vindt je hier op de Vrije school.

Evanlyn
25-01-2012 om 14:32
Ingridt
Helaas heb ik geen idee. Volgens mij doe en oog ik normaal, maar ach, wat is normaal. Ik stootte keer op keer mijn neus. Je weet wel, van die ruggen die zich aaneen sluiten als je erbij wil gaan staan, of dat men blijft doorkletsen over mensen die je niet kent. Maar goed, ik heb nu mijn contacten en daar ben ik heel blij mee. Het kost alleen in het begin iets meer moeite dan wanneer je tussen allemaal mensen zit die op jezelf lijken.
Om terug te komen op de draadstarter: als de school in alle andere opzichten voldoet, zou ik er zeker blijven. Een school waar ze op de resultaten letten, maar ook oog hebben voor het kind, is iets kostbaars. En de kinderen doen over het algemeen veel minder idioot dan de ouders, dus je kind zal geen last hebben van dit soort verschillen. Althans, dat is mijn ervaring.

IngridT
25-01-2012 om 14:50
Maar evanlyn...
Wie zegt dat dat met opleiding of IQ te maken heeft? Je kunt om zoveel redenen een buitenbeentje zijn (of zo gezien of behandeld worden). Door je kleren, je accent, je interesses, je politieke ideeeen, je houding, je sociale talenten, of zelfs het simpele feit dat je 'nieuw' bent.
Oof dat terecht is is een ander verhaal trouwens, maar ik vind het wel bijzonder dat je meteen de link met opleiding legt..

Karin*
25-01-2012 om 15:02
Opleidingsniveau?
Op de lagere school werd ik in eerste instantie niet ingeschat als "hoogopgeleid" door het groepje kak-ouders. ( oude auto, geen dure kleren, meestal op de fiets ) en er werd dan ook niet met mij gepraat door deze mensen. Totdat ze ontdekten wat mijn beroep was, toen was ik opeens zó interessant... Bleah! Nou toen hoefde het van mij natuurlijk ook niet, kouwe kak! Veel niet zo hoogopgeleide ouders zijn minstens zo leuk hoor, als je ze maar wilt leren kennen.

troelahoep
25-01-2012 om 15:06
Zo! wat een reacties!
dat had ik niet verwacht. En een fel antwoord van Miriam inderdaad.
Nou Miriam, ik ben het juist met je eens dat er door mensen die neerkijken op het klootjesvolk allerlei programma's over opvoeding worden bedacht ter verheffing van het volk. Ik vind dus jammer dat het op school daarover moet gaan en dat een museumbezoek of bezoek aan centrum voor natuur- en milieueducatie niet doorgaat.
Persoonlijk vind ik ook dat er verdraaid veel van ouders gevraagd wordt, je kunt zowat elke week als ouder wel een klasje ergens naartoe rijden, of helpen met knutselen of plakband van de ramen verwijderen (ik wist niet eens dat daar ook ouders voor worden gebruikt!!!). Maar ik ben de kwaadste niet en wil best een handje helpen, is ook wel leuk om af en toe op school te zijn terwijl je kind er ook is. Je moet toegeven dat het dan jammer is als je als ouder er dan niet tussen past. Aan de andere kant wil ik mijn kind ook niet naar een elitaire basisschool sturen, dat is het andere uiterste. Nee, ik wil gewoon een school met een beetje meer OSM dan waar we nu zitten, maat wel een goede doorsnee van de bevolking. Dat soort scholen zijn hier (maar elders blijkbaar ook) nogal schaars, omdat hoogopgeleiden allemaal naar dezelfde scholen trekken. Vrije schooltypes vind ik wel heel aardig, maar het antroposofische onderwijs staat ons niet zo aan. Mijn man heeft helemaal niks met het zweverige, en ik denk dat heel slimme kinderen cognitief niet aan hun trekken komen.
En ik vind vmbo's helemaal niet 'vies', sterker nog, ik ben de eerste in mijn familie die een opleiding heeft afgerond, dus ik kan me best in hun verplaatsen. Maar vmbo'ers die hun kinderen met een zak chips naar school sturen, of hun kind helemaal niet naar school sturen want school is toch niet zo belangrijk, of hun kind afblaffen omdat ie zich op school slecht gedraagt (van wie zou hij dat nou hebben), daar heb ik niet zoveel mee. Mijn zoon kan op school prima opschieten met die chipsetende, scheldende kinderen, maar hij speelt er na schooltijd nooit mee.
En ook bedankt voor overige reacties! Goed om te lezen dat ik niet de enige ben met het 'probleem'.

krin
25-01-2012 om 15:11
Vakjes
Op basis van mijn opleiding en afkomst ben ik redelijk osm. In mijn dorp was ik stadse import, grenzend aan bohemien; op mijn voorstedelijke middelbare school was ik een boerentrien. Op basis van mijn eigen inkomen ben ik werkende arme; op basis van het gezinsinkomen ben ik welgesteld. Te midden van de vrienden van mijn eerste partner was ik met mijn IQ Koning Eenoog; tussen de vrienden van mijn huidige partner ben ik op dat gebied een dom (gewezen) blondje. In de praktijk beland ik voor mijn gevoel vaak in het vakje 'anders, namelijk...'
En nee, ik wil hiermee niet opscheppen hoe uniek en hokjesgeest-vrij ik ben. Ben ik niet, ik categoriseer even enthousiast als vrijwel iedereen. Ik wil er wel mee zeggen dat hokjes zelden helemaal passen, er steekt altijd wel een arm of been of hoofd uit dat een ander vakje zoekt. En dat vind ik wel prettig.
Het grote voordeel van een schoolplein is dat iedereen daar een grote gemene deler heeft: de kinderen. Dat geeft je altijd iets waar iedereen over mee kan praten. Het lijkt me dat mamahippie daar naar op zoek moet, naaar de gemeenschappelijkheid, includief de diversiteit daarbinnen.
Want ook op meer gelijkvormige lopen vast heel veel 'anders, nl.' mensen rond. Hoop ik maar.

Leen13
25-01-2012 om 15:12
Observatie
Die ervaring herken ik wel. De kunst is natuurlijk om je daarin te verhouden. Op mijn werk heb ik ook niet altijd met mensen te maken die net zo zijn als ikzelf wat betreft achtergrond, opleiding en karakter.
En al was dat zo wil het nog niet zeggen dat je daar dan makkelijk mee door een deur kunt. Overal is wat, alleen het uit zich anders, mensen gaan verschillend met elkaar om. En sommige ouders kwam ik ook op mijn werk (grote organisatie) weer tegen en dat maakte het wat makkelijker.
Voor mij geldt dat de kinderen zo goed mogelijk onderwijs krijgen en zich kunnen handhaven op school en zich niet ongelukkig gaan voelen en mogelijk het zelfs naar hun zin hebben. En inderdaad voel ik me als ouder inmiddels prettiger nu de kinderen naar het voortgezet onderwijs gaan. Maar er blijft altijd iets te wensen over.
En het heeft hier ook even geduurd voor ik aansluiting vond bij andere ouders op de basisschool van mijn kinderen. En inderdaad als je kinderen het niet naar hun zin hebben zou ik overwegen om ze van school te laten veranderen. Het blijft ook een persoonlijke keuze. Toch zou ik die andere type scholen niet zondermeer uitsluiten. Het gaat er vooral om of ze goed onderwijs geven en of het klimaat in de school mij aanstaat. Mijn kinderen zaten op een christelijke school die langzaam zwart werd. Maar wat het aanbod aangaat ben ik zeer tevreden. Schooltuinen en zwemles, brede school met muziek en theater, schaatsen, musea, concertgebouw, schoolreisjes allemaal puntgaaf in orde. Op een zwarte school is vaak ook extra geld voor achterstanden waar jou kind van mee kan profiteren. Niet tevreden ben ik hoe ze met onbegrip met mij en mijn zorgkinderen omgingen. Tja, je verwacht er vaak teveel van is mijn ervaring. Past het niet dan is er weinig inbreng mogelijk van jou als ouder.

krin
25-01-2012 om 15:14
Woordje weggevallen
'meer gelijkvormige SCHOLEN', bedoelde ik te schrijven.

Meike
25-01-2012 om 15:15
Ik zou zoon goed in de gaten houden
Uit m'n eigen ervaring zou ik zeggen: jammer maar helaas. De dingen die je schetst kunnen op elke school voorkomen. Gebrek aan ouderparticipatie wordt op heel veel scholen aangegeven als reden dat activiteiten niet door kunnen gaan. neem je kinderen zelf mee naar de bieb of het theater als je dat belangrijk vindt. En dat de toon anders is dan jij zou willen is jammer, maar geloof mij: je vindt geen school waar de toon in jouw ogen volmaakt zou zijn.
ik vind wel dat je je zoon in de gaten moet moet houden. Mocht hij last krijgen van het feit dat jullie hem anders opvoeden dan dat zijn vriendjes opgevoed worden, dan moet je daar wel uitleg over geven. Mijn oudste heeft er wel een beetje last van gehad dat hij in een klas zat waar het gros van de ouders nou eenmaal andere opvoedideeen had dan wij. Dus we hebben veel uitleg gegeven en soms ook wat water bij de wijn gedaan.

troelahoep
25-01-2012 om 15:17
Opleidingsniveau...
... maakt mij overigens niet zoveel uit, maar hier op school lopen nu eenmaal veel volkse types rond (die overigens ook hun kind naar school brengen in een mooie auto) met heel andere interesses en die zijn over het algemeen laagopgeleid. Ze praten over andere onderwerpen, doen anders, enzovoort. En dat zie je dus ook terug op schoolactiviteiten, zoals schooltoneel (Frans Bauerimitaties), Sint- en Kerstviering (keiharde muziek met 'Eenzame Kerst' enzo).
Er zijn ook best weleen paar leuke ouders, dat is ook weer waar.