Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Ansman

Ansman

13-04-2011 om 11:19

Geen bijles door geldgebrek

Mijn zoon gaat met rekenen niet goed (Citoscore E) en volgens de onderwijzer zou hij met deze score blijven zitten in groep 4. Tevens geeft hij aan dat mijn zoon geen kind is om te blijven zitten, omdat de rest wel goed gaat. We zijn pas drie weken terug aangesproken op dit probleem en omdat zoon zijn toetsen mee naar huis krijgt als hij bij zijn moeder (wij co-ouderen) is, was ik niet op de hoogte hiervan. Moeder vindt school namelijk een noodzakelijk kwaad en neemt niet de moeite om het werk te bekijken, laat staan met mij te bespreken. Naast dat ik behoorlijk teleurgesteld was dat ik niet eerder op de hoogte ben gebracht (ik ben regelmatig op school te vinden) kreeg ik ook te horen dat bijles niet kan worden gegeven door school omdat daar geen geld voor is. Er is geen sprake dat er een eigen leerlijn kan worden gevolgt en er is geen extra kracht beschikbaar die dit zou kunnen doen. Dit is zuur als je ziet dat school kennelijk wel budget voor hele andere zaken heeft.
Hij heeft nog een paar weken om te laten zien dat er vooruitgang inzit, dus we zijn nu zelf met hem aan de slag gegaan. Dit is natuurlijk niet het ei van Columbus aangezien ook andere methoden worden gebruikt als wij destijds hadden. Ik ga er maar van uit dat de basis hetzelfde is.
Ik vraag me ondertussen af of je niet meer van een school mag verwachten dan "sorry, maar we hebben daar geen geld voor" als je kind dreigt te blijven zitten op 1 vak. Ook vind ik het raar dat ik niet eerder op dit probleem aangesproken ben. Zijn er akties die ik kan ondernemen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ayla

ayla

13-04-2011 om 11:26

Dochter

had ook een E voor haar cito rekenen, ook zij doet het heel goed bij de andere vakken, van zittenbijven is absoluut geen sprake. Ze heeft vorige week een zogenaamd diagnostisch rekengesprek gehad, met de juf de hele ochtend gerekend en aan de hand daarvan gaan ze kijken waar precies het probleem zit zodat ze zich daarop kunnen richten.

Fiorucci

Fiorucci

13-04-2011 om 11:28

Leerlijnen

Die eigen leerlijn volgen is een kwestie van willen. Mijn dochter zit in groep 7, alwaar op vijf niveaus gerekend wordt! Zonder extra leerkracht.

Vraag aan school

"Ik vraag me ondertussen af of je niet meer van een school mag verwachten dan "sorry, maar we hebben daar geen geld voor" als je kind dreigt te blijven zitten op 1 vak. Ook vind ik het raar dat ik niet eerder op dit probleem aangesproken ben. Zijn er akties die ik kan ondernemen?"

Kan je aan school niet wat oefenmateriaal vragen.. en wellicht dat ze in het kort uitleggen hoe het nu wordt geleerd. Anders moet je kind twee manieren leren.. dat lijkt mij eerder belastend dan iets anders. Eventueel een paar lesjes RM, uit eigen zak, nemen ?

Moek

Moek

13-04-2011 om 13:51

Ook gedaan

Dochter met verder alleen maar A scores, maar een E voor rekenen. Binnen een jaar had ze 2 jaar achterstand ingehaald. En dat met een uurtje les per week.

Maar dat is dan geen bijklussende student, maar iemand die hier echt voor is opgeleid. En ja, het kost een hoop geld. Maar ik zou het zelf niet kunnen, al had ik eindeloos veel tijd met haar. Ze begint rekenen nu zelfs leuk te vinden en scoort gemiddeld.

Ansman

Ansman

14-04-2011 om 11:24

Ik had er niet aan gedacht dat je zelf privé een RTer in kan schakelen. Bedankt voor de tips!

Twee problemen

Ansman, je moet je verontwaardiging over de school losmaken van het rekenprobleem van je kind. Dat laatste verdient een directe oplossing. Je kunt niet wachten totdat de school beschroomd de hand in eigen boezem zal steken en alsnog een berg zou willen verzetten om de rekenvaardigheid van je zoon te redden.
Eigenlijk kun je gevoegelijk aannemen dat de school niks zal doen.
Dus ja, ga aan de slag met je kind. En ja (ik ben het op dit punt niet eens met Cobi) dat mag wel lukraak en helemaal gebaseerd op wat je zelf weet over rekenen.
Pak er knikkers, een telraam of geld bij. Doe dobbelspelletjes, etc. School jezelf ondertussen bij met de informatie en tips die je verder krijgt.
Ansman:"Ik vraag me ondertussen af of je niet meer van een school mag verwachten dan "sorry, maar we hebben daar geen geld voor" als je kind dreigt te blijven zitten op 1 vak. Ook vind ik het raar dat ik niet eerder op dit probleem aangesproken ben."
Moreel wel, in de praktijk (en juridisch) is het lastig.
Wat ik zou doen als ik jou was is de school benaderen en zeggen dat je geschrokken bent. Dat je zelf als de wiedeweerga aan de slag gaat met je kind. Dat je daarbij enige medewerking verwacht (inderdaad, kopietjes van het lesboek oid). Dat je met enige regelmaat zelf zult rapporteren wat de vorderingen zijn.
Tegelijkertijd zeg je dat je teleurgesteld bent. Dat je verwacht van een school dat dit soort problemen eerder gecommuniceerd worden en bovendien dat een school niet aankomt met het excuus "sorry we hebben geen geld".
Je kunt hier http://www.hoerijkismijnschoolbestuur.nl/protected/index.php trouwens zelf zien hoe arm of rijk het schoolbestuur is van de betreffende school.
Lucht je hart, maar laat het daar bij. Ga niet verder in discussie en ga aan de slag met je kind (of schakel een oom, tante of goede buur in als het tussen jou en kind niet zo goed botert met de sommetjes).
Met je neus omhoog loop je met enige regelmaat de klas in en doe je verslag van wat jullie hebben gedaan (dat kan ook een schriftelijk verslagje zijn).
Mijn ervaring is dat die houding, waarin je je eigen morele verontwaardiging over het gedrag van school kracht bij zet door zelf de steken die school laat vallen op te pakken, bij school de juiste snaar raakt.
Namelijk die van 'oh, misschien moeten we toch wel iets gaan doen'.
En dat is je doel.
Ondertussen word je kind beslist wijzer van de inspanningen die je thuis verricht.
Groet,
Miriam Lavell

Guinevere

Guinevere

14-04-2011 om 12:08

Regenwormen

Mooi gezegd, Miriam.
Wat je zelf gelijk kunt gaan doen: spelletjes spelen met je kind! Ken je bijvoorbeeld "regenwormen" al? Of gewoon Yahtzee, elk spel waarbij je het een en ander met cijfers doet kan bijdragen aan het inzicht in cijfers. Monopoly oid voor het tellen met geld kan ook. In de winkel meerekenen met de kosten van de boodschappen, enz. enz., overal om je heen zijn oefenmogelijkheden die je eenvoudig kunt integreren in de dagelijkse bezigheden.
Hier hebben we ook het pakket van Ambrasoft thuis, daarop heeft zoon vorig jaar in groep 4 zijn tafels geoefend.
En er zijn ook van die figuren waarbij je de puntjes aan elkaar moet verbinden ( van 1 naar 2 naar 3) waarbij de eenvoudige cijfers zijn vervangen door sommen.

Kobalt

Kobalt

14-04-2011 om 13:56

Hier

Hier was het samen koekjes bakken en zo hoeveelheden verdubbelen, halveren en dergelijke een trigger voor dochter om ineens het 'nut' van rekenen in te zien.
Ook werkten flash kaartjes hier goed. Aan de ene kant de som, aan de andere kant de uitkomst. Allemaal neerleggen op de tafel. Als je denkt dat je het weet, pak je het kaartje. Als het fout is, gaat hij op de foute stapel en die doe je dan later opnieuw. In groep 4 is dat vooral handig met sommen onder de twintig en verdubbel en halveer sommen. Als het kind die niet snel genoeg of goed genoeg kan maken, zullen alle ingewikkeldere sommen hierop stranden.

Fiorucci

Fiorucci

14-04-2011 om 14:54

Cobi (ot)

Die moderne staartdelingen, komen sommige scholen alweer van terug...

bibi63

bibi63

14-04-2011 om 16:41

Helemaal eens met miriam

Als jij je kind wil bijspijkeren met rekenen, moet je dat op een manier doen die jij 'snapt' en voor jou logisch is, pas dan kan je het goed uitleggen. En inderdaad knikkers e.d. gebruiken, maak het visueel. Ik weet niet meer precies het rekenniveau in groep 4. Volgens mij optellen en aftrekken met 10-tallen, tafels. Is er ook al vermenigvuldigen?
Wat ik nog wel weet van onze dochter (groep 5 of 6). In ieder geval waren zal al bezig met 100-tallen. Zij leren o.a. door te schatten. Gruwelijk vond ik dat, want ik kan dat niet en kon haar daar niet goed bij helpen. Verder leerden ze ook optellen en aftrekken van tientallen door eerst te vereenvoudigen. Dat snap ik, en pas het zelf toe in de praktijk. Maar ik vond dat zeer moeilijk om uit te leggen. Bij optellen vereenvoudig je bijv 55 plus 189 naar 55 plus 190 en dan er 1 aftrekken. Bij rekenen andersom. Dochterlief vond het zeer verwarrend wanneer ze er nu iets bij af- of optellen. Ik heb haar toen gezegd, dat ze dat vereenvoudigen maar even moest vergeten en gewoon de som optellen. Is lastiger, maar ze snapte het wel.
Ik zou in ieder geval je eigen logica gebruiken en het visueel maken.
Succes.
Bibi

Chippi

Chippi

14-04-2011 om 23:13

Je kunt het niet eens zijn met school...

Als ouders laten jullie ook een steek vallen. Jullie co-ouderschap loopt blijkbaar niet geweldig. Je kunt het niet op je ex afschuiven en zeker niet op school. Jullie zijn beiden verantwoordelijk om belangrijke schoolinfo tot je te nemen (en in mijn optiek heeft de leerkracht een informatieplicht maar ze heeft geen informatieplicht naar beide ouders, dat is van de zotte, dat zoeken jullie maar lekker zelf uit).

Scholen maken een keuze om wel of geen RT in te zetten. Maar RT is ook een verouderd concept. Er wordt tegenwoordig veel meer met groepsplannen gewerkt. Een concrete vraag aan school kan zijn 'wat doen zij aan die E' en 'wat kunnen jullie als ouders doen'. Vanzelfsprekend is het ook van belang om te weten waar het mis gaat? Past die E bij de methodetoetsen? In mijn ogen kun je dat heel goed zelf.

Mijn zoon (groep 5) kan totaal niet automatiseren (snel optellen en vermenigvuldigen) maar haalt A's voor zijn Cito rekentoetsen. Om een E te scoren zit er iets niet goed qua rekeninzicht. Dus visueel aan de slag. Een vermenigvuldigen als 3 x 5 moet je voordoen met 3 bakjes met 5 knikkers, klokkijken, optellen met knikkers (7 plus 5 is 7 plus 3 plus 2 is 12) en een paar globale lengte/gewichtmaten (is een bed langer of korter dan 1 meter, weegt een appel meer of minder dan 1 kg).

Een RT-er kan je wel prima laten zien hoe je thuis kunt oefenen. Maar eigenlijk moet de leerkracht dat ook kunnen.

Het is trouwens onzin om een kind te laten zitten, zeker als het maar één E score is. Een E-score betekent niet meer dan dat hij bij de laagste 10% hoort, je kunt niet alle kinderen laten zitten die bij de laagste 10% zitten van rekenen, spelling, lezen, etc. Dan blijft een halve klas zitten.

ayla

ayla

15-04-2011 om 07:52

Rekenen hier

toevallig gisteren gesprek gehad over het rekenen van ayladochter, zeer goed scorend op alle vakken behalve bij rekenen, ook voor de laatste cito een E. Zoals ik al eerder schreef heeft 1 juf een diagnostisch rekengesprek afgenomen om te kijken waar precies de hiaten zitten en waar ze haar moeten bij spijkeren. De uitkomst was nogal zacht gezegd verrassend. Dochter heeft zichzelf de rekenmethode van de bovenbouw aangeleerd. dus 57+ 24 is 50+20 en 7+4, bij haar in de klas gebruiken ze die methode nog niet. Omdat dochter echter dus eigenlijk alweer een paar stappen verder is snapte ze de methode die ze in groep 4 gebruiken niet.
Toen ze met op haar op de bovenbouw methode gingen verder borduren kon ze probleemloos rekensommen maken tot 1000. Zover dus het rekenprobleem.......
Voor ons was dus zo'n gesprek heel verhelderend, het gaf de juf inzicht in hoe dochter rekent en in het feit dat dochter eigenlijk helemaal niet slecht is in rekenen maar anders rekent dan de rest van de klas. Nu alleen nog ervoor zorgen dat het resultaat ook op de toetsen te zien is.

Ansman

Ansman

15-04-2011 om 12:32

Reactie

Er zit een probleem bij de ouders, dat zal ik niet ontkennen. Er zijn er twee voor nodig om dit probleem op te lossen. Als er een niet wil, dan moet de ander het daarmee doen. Ik wil de school niet opzadelen met ons probleem, maar ik spreek de onderwijzer regelmatig, dus hij had mij eerder had kunnen vertellen dat rekenen niet zo goed gaat, zodat daarop ingesprongen had kunnen worden. Ik vind het ook raar dat hij op 1 vak zou blijven zitten, dus ik ga me hard maken dat hij doorgaat naar groep 5. Het stoort me ook dat er blijkbaar geen budget is om prestaties van achterliggende leerlingen op te vijzelen terwijl er blijkbaar genoeg budget is voor andere dingen. Maar het is niet anders, dus ondertussen hebben we iedere dag thuis 10 minuutjes gerekend en ik zie zelf al een kleine vooruitgang. Het zijn trouwens plus en min sommetjes tot 100. Ik gebruik juist geen knikkers o.i.d., omdat hij in de klas op zijn vingers wordt getikt als hij met behulp van zijn vingers zit te rekenen. De tafels oefenen we door middel van een liedje die ik vroeger in de klas heb geleerd met daarin de tafels verwerkt. We doen hem in de langzame versie, snelle versie, een rapversie en achterstevoren. Zoon lijkt met behulp van dat liedje de tafels goed op te pikken, hij heeft er deze week zelfs twee "gehaald". Nu maar hopen dat het blijft hangen.
Maandag heb ik opnieuw een gesprek met onderwijzer en wil ik afspraken maken. Dan vraag ik stencils met sommen die hij kan oefenen. Ik zal ook eens kijken op de site van Ambrasoft. Sommen op de computer maken is natuurlijk heel interessant.
Nogmaals bedankt to zover.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.