Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Gegevens ouders invullen bij aanmelding

Hoi,
Ik weet dat Miriam Lavall in 2001 hier een hele discussie inclusief brief aan de rekenkamer aan heeft geweid maar wie weet hoe het er in 2009 voor staat met betrekking tot het al dan niet verplicht invullen van opleidings- en geboorteplaats gegevens van de ouders, op het aanmeldformulier van je kind voor de basisschool ? Verwijzingen naar actuele(re) draadjes zijn ook welkom!

Alvast veel dank,
Petra

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Algemeen en in het bijzonder

In het algemeen geldt: Wie jouw gegevens wil hebben moet aan jou duidelijk maken waarom dat nodig is. Wat het doel is, hoe lang het bewaard wordt, etc.
Er zijn omstandigheden waaronder je verplicht bent gegevens te verstrekken, maar ook dan is het aan de partij die jou om gegevens vraagt om dat te bewijzen. In dat geval moet er een wet zijn waarin staat dat jij je gegevens ter beschikking moet stellen.
Zolang jou niet duidelijk is waarom jij die gegevens moet verstrekken, hoef je ze niet te verstrekken. Je bent niet strafbaar. De bewijslast ligt volledig bij de partij die jouw gegevens wil.
In het bijzonder: Opleidingsgegevens van ouders worden gebruikt in het kader van een wettelijke regeling ten behoeve van extra financiering: de gewichtenregeling. De school krijgt die financiering alleen voor dat kind als er gegevens over die leerling zijn en deze voldoen aan de regeling. Het is een regeling in het kader van de voorkeursbehandeling. Dat betekent dat het betreffende kind er baat van zou moeten hebben, maar het betekent ook dat je kunt bedanken voor die extra aandacht.
Hieruit volgt: A Je hoeft de gegevens niet te verstrekken als je kind onder de regeling zou vallen (je bedankt voor de voorkeursbehandeling) B De school mag de gegevens niet hebben van ouders die niet onder de regeling vallen (iedereen met een mavo 3 diploma of hoger).
Voor wat betreft de gegevens over de ouders over afkomst en geboorteplaats: die gegevens werden voorheen gebruikt voor de gewichtenregeling. Omdat de regeling vernaderd is, zijn die gegevens niet meer nodig. De school mag ze ook niet hebben. Het is nooit verplicht geweest om ze te verstrekken.
Groet,
Miriam Lavell

m@

m@

15-06-2009 om 21:49

Sommige vragen...

Wij moeten ook altijd invullen (we hebben de 4e onlangs voor de basisschool ingeschreven) het beroep van de ouders en wie de meest verdiendende ouder is. Nou...volgens mij dus volstrekt irrelevant. Dat meld ik ook altijd aan de school. Ik vraag ze aan te geven waarvoor ze het nodig hebben. Dat weten ze zelf ook niet. Ze beroepen zich weer op een ander instituut die dat wil weten. Nou...ik vul het dus nooit in. Vul alleen de gegevens in, waarvan ik weet waarvoor ze het nodig hebben en opleidingsgegevens van de ouders hoort daarbij.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.