Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Janneke M

Janneke M

22-05-2012 om 19:02

Gegevensbescherming: volledige leerlingenlijst toegankelijk

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Heidi

Heidi

25-05-2012 om 17:43

Miriam

de situatie's die jij beschrijft kunnen idd voorkomen, maar al jaren heeft school (klein dorp dat dan weer wel)onze gegevens, en al jaren krijgt iedereen deze gegevens mee naar huis in de vorm van een klassenlijst.

Er is nog nooit iets voorgevallen, maar goed, dat wil natuurlijk niets zeggen. Misschien ben ik wel naief, maar vooralsnog mag school mijn adres en telnr op de lijst zetten, open en bloot, want wij staan ook in het tel.boek.

Egel

Egel

25-05-2012 om 17:53

Jemig heidi

Lees nou eens goed Heidi. Het gaat hier NIET om de papieren klassenlijst van die ene klas van je kind die in het begin van ieder schooljaar op een papier wordt uitgedeeld, zoals op vrijwel iedere school (denk ik).
Het gaat om een online klassenlijst, van de hele schoolbevolking, en ook nog eens niet afgeschermd (bijvoorbeeld met een password), maar alle gegevens dus voor de hele wereld.
Dat is toch heel wat anders, waarom negeer je dat?
Groeten, Egel

Brugklasmoeder

Brugklasmoeder

25-05-2012 om 18:16

Telefoonboek

Ja maar in het telefoonboek staat jouw naam of die van je man, niet die van je kind, met misschien wel geboortedatum en lesrooster erbij. En nee bij ons was tot 2 maanden geleden ook nooit wat voorgevallen in ons dorp, maar dat kan in een fractie van een seconde veranderen.

Tirza G.

Tirza G.

25-05-2012 om 23:59

Heidi

Ik vind het niet helemaal te vergelijken - internet met een telefoonboek c.q. papieren klassenlijst. Internet is voor iedereen, wereldwijd 24/7 bereikbaar.
Vergelijk de gegevens van je kind op internet zetten voor de lol eens met het volgende: je zet die gegevens van jouw kind (naam, adres, woonplaats, telefoonnummer, school, klas) op een papiertje en gaat dat op zaterdagmiddag uitdelen in de Kalverstraat in Amsterdam. Hoe voelt dat? Als onzinnig en onnodig? Tja, en daarmee bereik je nog niet een fráctie van de mensen die diezelfde gegevens van jóuw kind 24 uur per dag, 7 dagen per week *voor de rest van zijn of haar leven* in kunnen zien als ze op internet zouden staan.

Tirza

Heidi

Heidi

26-05-2012 om 00:14

Trek je stekels maar in egel

ik lees het wel, en ik weet dat het online staat, en de scenario's die er voorgeschoteld worden kunnen misschien wel eens voorkomen. Maar het tel. boek staat ook online, dus iemand uit china kan dit ook uitvogelen bij wijze van spreken....Het gaat maar om een telnr en namen...ik wil alleen maar zeggen dat degene die kwaad willen dit ook via andere kanalen kunnen doen, als je de lijst van internet haalt, dan zullen ze meer moeite moeten doen om deze gegevens te acherhalen, maar als ze dit persé willen dan lukt ze dat ook.

Overlijdensadvertenties

Waarom denk je Heidi dat inbrekers zo dol zijn op overlijdensadvertenties??? Als je een begrafenis van een naast familielid hebt en je vraagt de politie om extra langs te rijden tijdens die begrafenis doen ze dat. (pas nog meegemaakt en nee de politie vond dat een doodnormale vraag en deed dat dus ook). Juist ja, omdat in zo'n advertentie duidelijk word dat jij en je familieleden er écht niet zijn....op die en die datum op dat en dat uur. En al je naaste familie ook niet. Klasselijsten op internet zijn ook erg handig...Op die en die avond zijn ál die ouders naar de voorstelling van groep 3 Wb A. Op die en die datum op dat en dat uur. Kan je meteen ál die ouders af van die klas...enorm handig. En dan heb ik het nog niet over speciale progammaatje die alle sites doorzoeken op mailadressen om spam te versturen ook erg fijn voor betreffende ouders, van die leuke op bankzaken gelijkende mails, zullen ze blij mee zijn. Online telefoonboeken 'werken' anders. Daar krijg je geen 'lijsten' mee te voorschijn. Je moet minstens een naam en een woonplaats invoeren en soms zelfs nog een adres voordat je de resultaten te zien krijgt. En mailadressen staan er alleen bij als je er speciaak om vraagt (b.v. bij bedrijven).Waarom denk je dat dát is???
groeten albana

Niet waar

Heidi:"Het gaat maar om een telnr en namen.."
Nee, het gaat om namen, adressen, telefoonnumers, schoolnaam, groepsnaam, website, dus ook lesrooster (begin en eindtijden), vrij dagen, festiviteiten, wie hun leerkrachten zijn, wie de mentor is, waar gedetailleerde informatie over hen beschikbaar is, etc. Je kinderen zijn via die lijst gedurende 200 dagen per jaar tot op de minuut te vinden. En jij ook, als er een uitvoering van een of andere soort is.
Die informatie haal je niet uit het telefoonboek.
Ja, we mogen van mening verschillen, maar de feiten zijn als ze zijn.
Groet,
Miriam Lavell

Mediamom

Mediamom

26-05-2012 om 09:48

Verzameling

Het gaat inderdaad om de verzameling. Je hebt niet alleen de privégegevens van de leerlingen van school, maar het is ook een verzameling. Is er iets met één kind van school, dan heb je zo honderden aanknopingspunten. En de kans dat er iets gebeurt is helemaal niet zo klein (hier vorig jaar op de ene school een relatie leerkracht/leerling, op de andere school zelfmoord).

Daarnaast wordt mijn eigen zoon regelmatig opgezocht door media en ik zou niet willen dat journalisten zomaar even op eigen initiatief klasgenootjes gaan bellen. Niet denken dat ze dat niet doen... want ze doen het echt.

En dan heb ik het nog niet eens over de situaties die Albana beschrijft en die op élke school met grote regelmaat plaatsvinden. Prima als ze zo'n lijst openbaar laten staan, maar dan zónder mijn gegevens!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.