Josly
05-06-2009 om 09:00
Geldverzamel acties
De school van mijn kinderen gaan volgend schooljaar acties op touw zetten om samen met de kinderen geld op te halen voor de nieuwbouw. Het geld wordt voornamelijk gebruikt voor een spetterende opening/ feestweek waarin ook een schoolreisje plaats zal vinden (naar efteling/ dolfinarium of iets dergelijks.
Nu is ons (OC en MR) gevraagd mee te denken over acties. Acties/ activiteiten die genoemd zijn: flessenactie, sponsorloop, lentemarkt, zelf kaarten maken en verkopen.
Hebben jullie scholen al wel ens dit soort acties/ activiteiten gedaan? Welke en leverde het ook iets op.
GR Josly
mar-ank
05-06-2009 om 14:05
Pelle
Ik ben het helemaal met je eens! Maar... Als je ouders om een tientje (of meer!) vraagt gaat de helft toch hevig tegensputteren, terwijl ze vervolgens met gemak het dubbele neerleggen aan allerlei flut-knutsels die hun kinderen gemaakt hebben op een lente/kerstmarkt!
Wilma
05-06-2009 om 14:10
Dat geld moet hier nóg uitgegeven worden
Kaarten verkocht, een héle berg, sponsorloop gedaan, op allerlei manieren geld verzameld. Voor 't nieuwe stuk speelplein.
Zoon zit nu in groep zeven en vraagt zich nogsteeds af wanneer dat geld van die kaartenactie nou eens uitgegeven gaat worden. Zo sneu.
Dus kijk of 't ook écht besteed gaat worden. Hier werkte de kaartenactie wel erg goed, setje kaarten aanbieden, niet los.
Groetjes,
Wilma
Pippin
05-06-2009 om 14:38
Met pelle eens
Ik ben ook voor de Pelle manier. Wat een gedoe. Mijn kinderen vinden het helemaal niet leuk.
Ik vind een sponsorloop eigenlijk alleen maar leuk als het voor een echt goed doel is, bijvoorbeeld voor unicef o.i.d. Het is toch genant om de deuren langs te gaan voor je eigen school!
En ook hier wachten ze al vijf jaar op een leuke inrichting van het schoolplein.
Tirza G.
05-06-2009 om 15:14
Laika
Het is misschien een goed idee om voor jezelf en je eigen kinderen te spreken. Niet álle kinderen vinden het fantastisch om zoiets te doen voor school. De mijne niet in elk geval.
Tirza
mar-ank
05-06-2009 om 16:19
Geld staat op de bank
Toen mijn dochter in groep 1 zat (5 jaar geleden) hebben ze een kerstmarkt gehouden waarvan de opbrengst zou worden besteed aan het opknappen van het kleuterplein. Inmiddels zit ze dus in groep 6, en het geld staat nog steeds op de bank. Inmiddels hebben ze wel afgebroken wat er stond (vorige maand) en nu is het dus een woestenij met losse tegels, rottende balken, etc. En nu blijkt dat er nog op zoek moet worden gegaan naar sponsors omdat de opbrengst van die kerstmarkt (natuurlijk) nooit genoeg was. Maar dat wisten ze dan 5 jaar geleden toch ook al?!!? Ik snap er werkelijk niets van! Over twee jaar gaat mijn dochter van school af; ben benieuwd of het plein dan af is. Heb ik toch mooi voor betaald. Was maar een paar euro, dus dat kan me niet zo heel veel schelen, maar vreemd vind ik het wel.
Tinus_p
05-06-2009 om 16:44
Laika
Laika:
"Maar darmee haal je wel in één klap de lol eraf. Kinderen vinden het prachtig dat ze iets 'volbracht' hebben (zoals een sponsorloop) en dan ook nog geld hebben opgeleverd voor school!"
Afgezien van wat Tirza zegt (niet iedereen vindt dit leuk), blijft het punt van Pelle staan: het is een geweldig inefficiente manier van geldinzamelen.
Primavera
05-06-2009 om 19:18
Maar laika
Josly krijgt toch antwoord, namelijk hou er rekening mee dat er een groep ouders en kinderen is die dit beslist niet leuk gaat vinden. Ondergetekende baalt ook altijd geweldig van dit soort acties.
Eerst knutselspul/materiaal moeten kopen voor je kind wat natuurlijk alleen aan de andere kant van de stad te berijken is (kosten tijd/geld aankoop/benzine), vervolgens worden er hulpouders gevraagd om te helpen met het in elkaar flansen van die dingen (kosten tijd/geld vanwege vrijnemen), vervolgens moet er een markt gehouden worden waarvan iemand het brillante idee heeft gehad om dat door alle scholen samen te doen in het midden van de stad (kosten tijd, benzine, parkeergeld of busgeld, oppas andere kinderen) en uiteindelijk heeft iedereen het prulletje van zijn eigen kind gekocht.
Als je berekent wat dit hele gedoe kost heeft iedereen gemiddeld minstens 10 keer meer uitgegeven dan dat het opgebracht heeft. Bovendien wordt ik vervolgens ook heel chagrijnig als er daarna weer gehuild wordt door school dat er niet genoeg tijd en budget is om de kinderen die een beetje meer aandacht nodig hebben goed te volgen.
Ik ben dus zo'n lastige ouder die vriendelijk maar beslist zegt dat ze niet aan deze kul meedoet en zou graag willen dat scholen hun prioriteiten en de beste weg om die te behalen wat beter zouden stellen.
Groetjes Primavera
angel3
05-06-2009 om 20:51
Site
www.steun.nl
wordt op dit moment bij ons op school gedaan. Als elk kind 1 kaart vol krijgt verdienen we er ruim 3000 euro mee.
Katrien
06-06-2009 om 12:22
Pannenkoeken & ontbijt op school
Hier wordt er ieder jaar of een pannenkoekenfeest of een ontbijt op school georganiseerd. Dit gebeurt telkens op een zondag in januari. Wordt er ontbijt geserveerd, dan is dat uiteraard in de voormiddag, pannenkoekenfeest is telkens in de namiddag.
Voor het ontbijt en de pannenkoeken zijn er afspraken met lokale bakkers en andere winkels zodat alles goedkoop kan ingekocht worden.
Dit heeft altijd erg veel succes. Voor de kinderen is er animatie voorzien en het werk (opdienen, afwassen, opruimen) wordt door de leerkrachten en de ouders van het oudercomité gedaan.
Ieder jaar op het einde van het jaar bij het schoolfeest, wordt er verteld waar het geld aan besteed wordt. Een deel wordt gespaard voor grote uitgaven, de rest wordt jaarlijks besteed aan verfraaiing van het schoolplein, speelgoed voor de kinderen, enz.
Dit jaar gaan ze bijvoorbeeld een nieuwe schoolbus kopen van het gespaarde geld.
Katrien
Vera*
06-06-2009 om 12:35
Bbq
Hier gaat groep 8 een sponsorfietstocht houden om de afscheidsbbq te bekostigen. Want ja, daarvoor heeft de school zelf geen geld. Wij hebben het helemaal gehad met school maar zullen er voor het plezier van zoon wel naar toe moeten.
Vera*
06-06-2009 om 12:35
Bbq
Hier gaat groep 8 een sponsorfietstocht houden om de afscheidsbbq te bekostigen. Want ja, daarvoor heeft de school zelf geen geld. Wij hebben het helemaal gehad met school maar zullen er voor het plezier van zoon wel naar toe moeten.
kaatje43
10-06-2009 om 10:28
Rommelmarkt
Wij houden om de twee jaar een rommelmarkt, die een paar duizend euro opbrengt. Dit is inclusief rad van formuin, grabbelton, verkoop koek en zopie. Ook Jantje Beton loten verkopen. Hiervan mag je de helft van de opbrengst houden. Voor ons was dat ong. 800 euro. En wij zijn een kleine school van 140 leerlingen (excl. de kleuterbouw. Dus dat tikt best wel aan. Het was niet de bedoeling dat ze er mee langs de deuren gingen, maar alleen aan familie en vrienden.
Vic
10-06-2009 om 15:44
Sponsorloop
Ik kreeg van de week informatie over een sponsorloop die over drie weken door school wordt georganiseerd. Het is me niet helemaal duidelijk of e.e.a. verplicht is (het is op vrijdagmiddag na schooltijd), maar ik heb er weinig zin in. School doet er aardig zijn best voor om ouders (lees: moeders) overspannen te krijgen door de laatste maand vol te proppen met avondvierdaagse, themaweek + inloopochtenden, schoolreis en dan ook nog zo'n sponsorloop. Het geld wordt verzameld om het lustrumfeest te bekostigen, dus dan lijkt me een gewone inzameling veel handiger en minder gedoe.