Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
19-04-2011 om 08:58
De dreigmails aan de rooms-katholieke basisschool De Burghtweijt in Heemskerk zijn verstuurd door een 11-jarige jongen die voortdurend gepest werd. Vorige week kon hij er niet meer tegen en zond de dreigmails, waarna de directie besloot de schooldeuren twee dagen te sluiten.
'Ineens was het genoeg. Ik heb die mail vanaf mijn Blackberry gestuurd. De tweede er zes minuten later achteraan. Wat er in staat, weet ik niet eens meer. Ik kan me er niks meer van herinneren,' vertelt de gepeste jongen aan het AD. Zijn moeder denkt dat de dreigementen aan de pesters waren gericht. Zijn ouders zijn boos op de school omdat de vorige directeur niet ingreep om de pesterijen te beëindigen.
Eindelijk aandacht
'Ik word elke dag gepest. Ik kon er niet meer tegen,' legt de jongen uit. Met het sturen van de e-mails heeft hij nu eindelijk de aandacht waar hij al vijf jaar op wacht. Een jaar geleden was de maat al een keer vol, maar hij was toen vooral woedend op zichzelf. 'Ik had zelfmoordneigingen. Als je elke dag wordt gepest en geslagen en niemand doet er iets aan...Ik wilde dat niet meer.'
Geschorst
Zijn vader en moeder zijn ontzettend kwaad op de leiding van de school, met name op de voormalige schooldirecteur die nooit adequaat optrad tegen de pesters. Momenteel is hun zoon twee dagen geschorst en is nog onduidelijk of en wanneer hij weer naar school mag.
We hopen natuurlijk dat hij morgen weer naar school mag,' zegt zijn moeder. 'Hij heeft dan wel iets ontzettends stoms gedaan, dat moge duidelijk zijn. Maar hij is meer een slachtoffer dan een dader. Die mails waren een schreeuw om aandacht. Niet met de intentie om kinderen echt iets aan te doen.'
Best heftig. Wat vinden jullie ervan?
19-04-2011 om 09:13
Ouders?
En waar waren de ouders van die jongen die 5 jaar dat hij al zo gepest werd op school? dat is dan het eerste wat ik me afvraag. Nu nemen ze het voor hun zoon op, maar dat hadden ze natuurlijk veel eerder moeten doen, dan was het zo ver niet gekomen, nu krijgt die jongen toch de schuld... nou ja, hij heeft in ieder geval nu de aandacht voor zijn probleem. Ik mag hopen dat hij snel terug naar school kan, maar dan liefst wel een andere school!
Tess
20-04-2011 om 15:43
Ik begrijp het ook
En ik ben een ouder die heel veel geluid heeft gemaakt over pestgedrag in de klas, maar school pakt het zeer laks aan.
Ondanks herhaaldelijk school aanspreken op gebeurtenissen blijft bepaald pestgedrag bestaan. Kind weerbaarder maken? Hebben we al via exteren getracht maar pestgedrag is zo laag en haalt alles onderuit.
Vorig jaar zijn we vanwege gebrek aan interesse in mijn kind en het ontbreken van juiste begeleiding en een onprettige sfeer in de klas van school veranderd. Dat was met de toen juiste juf in de klas een verademing.
Helaas heeft ze dit jaar een leerkracht waarbij pestgedrag weer helemaal tot bloei komt en er ook een soort van vrijbrief lijkt te bestaan om er mee door te gaan. Er zit 1 rot ei in de klas dat alle meiden onderling flink opstookt en mijn kind is daar de dupe van. Blijkbaar is het rotte ei behoorlijk jaloers, een andere verklaring kan ik er niet voor bedenken.
Ondertussen is het plezier in naar school gaan weer behoorlijk gekelderd en elke dag is zwaar en eenzaam.
Ondanks dat de aktie van de jongen niet goed te praten is, kan ik me er wel iets bij voorstellen. Het is een schreeuw om aandacht in een omgeving vol met onmacht.
Dus ook ondanks dat ouders zich sterk maken tegen het pestgedrag bij school, als school er weinig of niet genoeg aan doet dan blijft het in stand. En vergis je niet in de pesters, dat gebeurt soms zo sneaky dat de rillingen ervan over mijn rug lopen als ik me bedenk dat het nog maar kinderen zijn....
22-04-2011 om 06:46
Dapper en heel goed voor te stellen
Pesten maakt je kapot. En ouders kunnen vragen bij de school wat ze willen, als de school laks is, dan gebeurt er niet veel. Of erger nog, school probeert ouders en gepeste aan te praten dat het allemaal eigen schuld is. (Ga maar naar een kanjercursus).
Ik kan me de actie van deze jongen heel goed voorstellen, als hij echt zo gepest is. Ik wou dat IK vroeger een bombrief naar school had durven sturen. Misschien dat ze dan die etters hadden aangepakt.
Ik wens alle pesters een lang en zeer ongelukkig leven toe, waarin ze hun daden op hun brood krijgen.